Werk & Studie alle pijlers

De vertegenwoordiger

21-10-2010 11:09 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier vertegenwoordigers aanwezig of verkopers van de buitendienst?

Ik zou graag willen weten wat de inhoud is van deze functie en hoe jullie dit werk ervaren. Bijvoorbeeld: is het echt zo'n stressfactor dat je moet presenteren? Ben je na je werk ook nog vaak bezig met klanten e.d.? Misschien kunnen jullie mij er wat meer over vertellen.

Ik wil dit graag weten omdat mij is aangeboden dit werk te gaan doen, ik krijg intensive training (het wordt geen callcenter werk) omdat ik er niet voor opgeleid ben en ik ga mee met andere verkopers om ingewerkt te worden.

Ook zou ik graag willen weten wat voor salaris ik verwachten kan? Ze hebben me al verteld dat ik een leaseauto, laptop en mobiele telefoon krijg in dit werk. Overigens ben ik 20 jaar met een kleine ervaring in de verkoop ondersteuning.

Het gaat om werken in de schoonmaakmiddelen/machine branche.

Graag jullie reacties.
Het hangt er wel heel sterk vanaf wat je gaat verkopen in welke sector. Dit als antwoord op al jouw vragen.
Onze vertegenwoordigers zitten dag en nacht achter hun laptop/in hun auto/vrijwel altijd bereikbaar voor de binnendienst/klanten.

Vrij pittig iig in geval van mijn werkgever.
Ben sales consultant in dienstverlening, en ervaar het als leuk. Ervaar mijn targets als motivator maar niet als stressfactor. Vind het leuk om bedrijven te vragen naar wensen en die in te vullen met onze dienstverlening. De functie houdt vooral in dat ik nieuwe klanten aanbreng en hoe ik dat doe mag ik zelf invullen. Heb een telefoon van de zaak, geen auto en geen laptop, waar goede argumenten voor zijn. Gebruik wel een beschikbare zakelijke auto tijdens werktijden. Ben eigenlijk nooit buiten werktijd bezig met werk, dat zijn echt uitzonderingen... Ik kan het je aanraden, ik vind het een topbaan.
Het gaat om werken in de schoonmaakmiddelen/machine branche.
Geen ervaringen? Jammer!!

De meeste hier koekeloeren zeker op het relatie topic
Hier wel ervaring maar dan vanaf de zijlijn. Man "verkoopt immaterieele dingen". Dikke auto vd zaak, laptop, telefoon en nog wat andere snufjes waar ik niets van snap . En lange werkdagen. 's Ochtends vroeg (rond 7.30 uur) beginnen de piepjes al met berichten. Hij is rond 19.30 thuis gemiddeld, eet dan wat, doet wat met de kids en kruipt weer achter de werkpc. Losse vrije dagen neemt hij niet meer op, want geeft stress ("belangrijke" klant die belt, extra werk als hij na zijn vrije dag terugkomt etc)

In mijn ogen allemaal belachelijk maar hij vindt het leuk, al zegt hij er wel bij dat hij dit niet nog jaren kan volhouden.

Ik vind het een harde, onpersoonlijke wereld.

Een leuke anekdote is trouwens dat hij een keer keihard is uitgelachen door zijn collega's.

Omdat ik niet bereikbaar was, belde school man. Of hij onze dochter wilde komen ophalen omdat ze luizen had. Man begon te lachen en zei dat ie aan het werk was en we haar 's avonds wel zouden behandelen met luizenspul (lees; ik ). School stond erop dat hij haar kwam halen, want dat was het beleid. Hij is uiteindelijk gegaan, met uitzwaaiende loeiende collega's . Hij hoort nog vaak; "en wat wordt het vandaag; je target of de luizen?"
Nou zo hectisch verwacht ik het niet, wordt geen vertegenwoordiger van een grote multinational, maar dat zijn natuurlijk ook de nadelen van het werk.

Het lijkt me overigens leuk om klantencontacten te hebben, niet de hele dag op je bureaustoel brieven te typen en onderweg te zijn door niet op 1 vaste plek te werken. Thuis werken kan ook, dus flexibel. Het valt me op dat er weinig vrouwen zijn die dit werk doen.
Hier een vrouw in de buitendienst, werkzaam in de mediabranche nu 5,5 jaar (ben nu 28). Plat gezegd verkoop ik advertentieruimte aan diverse adverteerders. Ik vind mijn werk heel erg leuk en doe het met veel plezier. Je bouwt aan een eigen netwerk, het is bij mij een combinatie van relatiebeheer (vaste klanten behouden en verder uitbouwen) en het binnenhalen van nieuwe accounts.

Ik heb een auto, telefoon en laptop van de zaak. Mijn woon werk verkeer is nihil waardoor ik altijd vanuit kantoor werk. Ik zit ongeveer 65% op de weg en verder op kantoor, een prettige combinatie vind ik zelf. Met enige regelmaat hebben wij klantenevents 's avonds maar dat vind ik leuk om te doen. Heb geen kinderen dus ben vrij flexibel. Targets zie ik ook niet als stress maar als een goede richtlijn en motivator, er staat ook een mooie bonus tegenover. Het werk vind ik voornamelijk leuk door de combi kantoor/auto, de informele branche waarin ik werkzaam ben en mijn contacten. Mocht je meer info willen dan hoor ik het graag!!
quote:Miekjepiek schreef op 21 oktober 2010 @ 12:01:Dat bedoel ik, zo'n baan lijkt me ook echt leuk om te doen. Behalve kantoorwerk ook ruimte om weg te gaan. Nu heb ik geen opleiding gevolgd tot verkoper (maar wel de MBO administratieve kant), maar heb ik wel gewerkt op afdelingen waar ik de verkoop ondersteunde door de communicatie te verzorgen van klant naar verkoper en dit heb ik in verschillende talen gedaan. Ook heb ik op beurzen gestaan waar ik bezoekers moest aanspreken over het bedrijf en tot mijn verbazing bleven de mensen hangen en kwamen ze zelfs terug. Ik heb vaak te horen gekregen dat ik een lieve vertrouwelijke meid ben met een representatief uiterlijk. Ook bij mijn stage is gevraagd of ik de verkoop niet in wilde, omdat ik niet wist of dit echt wel iets voor mij was heb ik dit eerst afgeslagen, maar nu kan ik het dus toch gaan proberen.
Miekjepiek?
Ha daar ben ik weer.

Tja druk aan het verkopen hier he? :-) Ik heb ook geen verkoopopleiding en ben hier ingerold. Eerst als binnendienst medewerker en later voor een buitendienstfunctie gesolliciteerd. Ik heb wel een aantal verkooptrainingen gekregen en doe nu een NIMA opleiding. Puur voor mijn eigen zekerheid eigenlijk. Ik denk als je sociaal bent aangelegd, kan volhouden en commercieel ben ingesteld moet het goed gaan. Ik zeg doen! Jezelf de tijd gunnen te leren en een dergelijke functie onder de knie krijgen. Een goed netwerk opbouwen kost absoluut tijd!

Succes!
Ik bent 3 jaar vertegenwoordiger geweest. Ik ging bij winkels langs die de producten van mijn werkgever verkochten. Ik vond het werk erg leuk, maar dat verkeer... Mén, ik was er geen held in.
Kunnen jullie mij helpen met mijn sollicitatie van vrijdag. Ik ben niet echt bekend met de functie vertegenwoordiger en weet niet wat ik ervan verwachten moet, dus dat wil ik morgen te weten komen.

Wat zijn gerichte vragen die ik kan stellen?

Een beetje in de trant van:

- Werken jullie met targets? Hoeveel tijd is er om deze te behalen?

- Hoe vaak ben je onderweg en op kantoor?

- Is het in deze baan nodig om naast de vastgestelde uren ook thuis (door) te werken?

- Hoeveel verkopers werken er in de buitendienst voor uw bedrijf?

- Wat is de ervaring van verkopers met uw klanten?

Zijn dit trouwens wel nuttige vragen en kan ik die stellen?
Mijn man heeft een paar jaar als vertegenwoordiger gewerkt voor een bedrijf dat telefooncentrales verkocht.

Hij had een auto van de zaak, geen laptop, wel een telefoon. Auto en telefoon gebruikte hij niet privé.

Hij ging vaak naar klanten en mogelijke nieuwe klanten toe (die belde hij eerst, niet zomaar erheen), legde uit wat de mogelijkheden waren voor hun centrale, wat hij kon leveren, stelde offertes op, belde die weer na en droeg de order over aan de planning en installatie-afdeling.

Hij werkte niet veel 's avonds, soms wel wat overwerk na 5 uur, maar geen avonden. Dat was ook nog in de tijd dat je niet voortdurend bereikbaar hoefde te zijn (rond 2000), dus als hij thuis was, was hij gewoon vrij.

Hij vond het wel leuk werk, maar er zat weinig doorgroeimogelijkheid in. Het bedrijf was een familiebedrijf en de directeur zat stevig in het zadel. Hij zat direct onder de directeur, samen met nog 1 vertegenwoordiger en er was dus geen enkele mogelijkheid om hogerop te komen of iets anders te gaan doen. Daarom is hij uiteindelijk de pabo gaan doen en nu is hij leraar. Voor zijn werk als vertegenwoordiger had hij een opleiding op MBO-niveau: internationale handel en groothandel.

Het verdiende op zich redelijk, iets meer dan minimumloon + prestatiebeloning.
..
Mijn collega's zijn buitendienst verkopers. Elke dag onderweg, één dag in de week op kantoor voor vergaderingen, besprekingen, presentaties e.d. Eén dag thuis aan het werk om offertes op te stellen, mail beantwoorden en dingen uit te zoeken. En de overige 3 dagen onderweg om te verkopen. Gemiddeld werken ze 60 uur denk ik, maar krijgen voor 40 betaald en de rest verdienen ze terug dmv hun bonus. Dus het is maar net hoeveel ze verkopen, om ook echt wat te verdienen aan die 20 extra uur. Maar goed, een gemiddeld contract ligt bij ons dan ook rond de 10000,- (software).

In de weekenden worden presentaties voorbereid. Ook in het weekend zie ik dat ze nog mail beantwoorden. Daarnaast veel beurzen in binnen-buitenland. Dat is ook gemiddeld 10-12 uur op een dag. En in de branche is de concurrentie hoog, dus vaak mogen ze bij de klant aan tafel terwijl het uur daar voor de concurrent langs is geweest.

@ TO misschien zou je nog kunnen vragen of ze met rayons werken? Of dat je een specifieke klantengroep onder je hoede krijgt. Hoe het zit met bedrijven waar je wat aan wil verkopen die net buiten je rayon vallen, gaat dan de overeenkomst naar je collega?

En een leaseauto, laptop en mobiel klinkt leuk, maar betekend dat dat je 24/7 bereikbaar moet zijn, dat je de administratie in eigen tijd moet doen. En privekm's hoe zit dat?
Ik verdien nu 1500 bruto, denken jullie dat ik meer zou verdienen als verkoper?

Overigens ben ik net van school af en doe ik werk waarvoor ik opgeleid ben, ben 20jaar.
Of je meer gaat verdienen kunnen wij geen antwoord op geven. Het kan ook zo zijn dat jullie een testperiode afspreken van bijv. een half jaar en daarna gaan evalueren en een salarisverhoging bespreken. Mocht je je verder ontwikkelen in de verkoop maak je wel kans op een goed salaris. Ik verdien nu EUR 3.500,- bruto excl. bonussen en die kunnen tot een netto jaarsalaris oplopen.

Je staat aan het begin van je carriere, je bent nog jong...ik zou het proberen. Laat hen vertellen hoe hun verkoopafdeling in elkaar steekt:

- hoeveel vertegenwoordigers

- hoeveel binnendienst medewerkers ter ondersteuning

- is de verdeling gemaakt op rayons of branches?

- welke branches/rayons zijn beschikbaar voor jou?

- targets m.b.t. omzet?

- is er een afspraken target?

Succes!
Ik zou het graag proberen met een beetje steun van mijn thuisfront, dat is er niet echt.

Thuisfront beetje bang dat ik super lange werkdagen ga maken en dat het stressen wordt. Ik neem het oordeel wel mee in mijn beslissing maar zou het jammer vinden als ik daardoor een kans misloop voor een baan die ik waarschijnlijk wel aankan en ook echt leuk vind.

Uiteindelijk toch doen wat ik leuk vind, is het niks, ik ben nog jong en kan nog switchen naar de baan waarvoor ik wel opgeleid ben. Of zou dat moeilijker worden als ik een tijdje ander werk gedaan heb?

Vanmiddag heb ik het gesprek, ben benieuwd.
Lijkt met vreselijk. Leuren met je spullen.
Maar toch succes! Wat je komt wel enthousiast over!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven