Centraal vegetarisme/veganisme topic

22-10-2010 17:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v meerdere topics waarin de discussie helemaal offtopic gaat (voorbeeld: iemand vraagt hoe het is om in een relatie te zitten met iemand die geen vegetarier is terwijl je dat zelf bent en vervolgens gaat de discussie voornamelijk over de bio industrie) hier dan een centraal topic over vegetarisme en veganisme.

Hier mag gediscussierd worden over alles wat hiermee te maken heeft maar mogen ook ervaringen, tips en recepten uitgewisseld worden.

Alvast een paar links:

www.devegetarier.nl

www.vegetarisme.nl

www.veganisme.org

Als iemand nog een leuke en/of handige link heeft zal ik die ook in de OP zetten.

Barst maar los, niet-vegetariers/veganisten ook welkom
http://www.vegatopia.com/vega/
Gevonden!
Moeten we geen tabel ofzo? Hoe lang eten jullie al geen vlees meer?
iemand nog tips voor veganistische kookboeken?
quote:JanneJip schreef op 22 oktober 2010 @ 17:51:

Moeten we geen tabel ofzo? Hoe lang eten jullie al geen vlees meer? Eerst maar eens zien welke richting dit topic op zal gaan
quote:Nomad schreef op 22 oktober 2010 @ 17:52:

iemand nog tips voor veganistische kookboeken?

Geen kookboek, maar als je hier recepten organiseert op alfabetische volgorde krijg je een hele lange lijst

http://www.veganchef.com/
Ik doe mee, maar reken niet op lekkere tips (behalve over "hoe laat ik mijn voedsel aanbranden?" )
quote:iris1969 schreef op 22 oktober 2010 @ 18:01:

Ik doe mee, maar reken niet op lekkere tips (behalve over "hoe laat ik mijn voedsel aanbranden?" )

ik heb wel 'n vegetarisch receptje voor je, wat zelfs met 2 linkerhanden in de keuken te maken is (ben zelf ook geen keukenprinses )

Men neme 2 plakjes roomboterbladerdeeg. Beleg eentje met deel blokjes spinazie ala creme (van Iglo, die van de AH heeft te grote brokken) en bestrooi ruim met geraspte oude kaas. Voeg naar smaak chilipeper flakes toe en vouw het 2e bladerdeegje over de belegde heen. Maak de bovenkant vochtig met water en bestrooi ruim met de kaas. Dan in de oven op 220 graden (niet voorverwarmen) voor 24 minuten. Kan niet mislukken en smaakt heerlijk! (wel slecht voor de lijn, helaas...)
Nog eentje met bladerdeeg en spinazie dan ?

neem peynir(turkse kaas, verkrijgbaar bij de turkse super) en spinazie(bladspinazie uit de vriezer, GEEN a la creme). Laat de spinazie ontdooien(of even koken in water en dan het water eruit zeven, probeer zoveel mogelijk vocht eruit te drukken) en meng dit met verkruimelde peynir en wat zachte roomboter. Leg een flinke klodder op een blaadje bladerdeeg(wel eers ontdooien he) en vouw de hoeken naar binnen en druk ze aan elkaar vast. In de oven tot het bladerdeeg goudbruin is.

Heerlijk!
Iris, eet je weinig groente omdat je het niet lekker vindt, of weet je niet zo goed wat je ermee moet?
quote:Ruza schreef op 22 oktober 2010 @ 18:17:

Iris, eet je weinig groente omdat je het niet lekker vindt, of weet je niet zo goed wat je ermee moet?

Omdat ik niet kan koken. Ik woonde samen met een culinair kookwonder (die wel vlees at, maar voor mij apart kookte, lief hè) en nu ben ik er te lui voor om het te leren.

Ook ben ik ooit op mijn gezicht gevallen met een montainbike-ongeluk en zijn mijn smaakpapillen aangetast, dus proef ik geen subtiele dingen meer.

Eten is daarom vooral een bouwstof geworden of iets gezelligs tijdens het uiteten.
Kan ik me als kook en eet fanaat weer niks bij voorstellen. Maar lijkt me wel heel frustrerend dat je minder proeft dan voorheen..
Valt wel mee hoor, ik was gelukkig al geen connaisseur en het is heel handig bij hete pepers
Goed idee dit topic.

Zelf eet ik ook vegetarisch en vind het vaak moeilijk om recepten te vinden die een volle smaak hebben. Omdat ik niet omwille van de beestjes maar om medische reden vegetarisch eet mis ik het vlees best vaak. Vega-produkten ( valess etc) zijn niet mijn ding. Wel eet ik veel paddestoelen,noten en zaden. Maar ben vaak snel uitgetut met groenten,pasta en aardappels. Ik ga dit topic graag volgen en ga de peynir/spinaziepakketjes gauw proberen.
Snoet..wat voor gerechten maak je meestal? Misschien heb ik nog wel tips voor je.
Wbt de bladerdeeg pakketjes..ik gebruik voor 4 pakketjes een halve schijf peynir, een half pak spinazie en GEEN zout(peynir is al zout genoeg van zichzelf)
Ik denk trouwens dat een Angel ons gaat verhuizen naar Eten, als we alleen tips uitwisselen, dus even een andere boeg:

hoe oud waren jullie toen jullie vegetariër werden, doet iedereen in het gezin mee en waarom ben je het?
Slimmerik

Mijn ouders zijn vegetariers dus was ik dat ook, tot mijn 19e. Heb toen een jaartje vlees gegeten en ben daarna toch maar weer vegetarisch gaan eten.

Gezinsleden doen mee? Ehm, tja ik heb geen gezin haha. Mn ouders zijn dus wel vegetariers en lief die wil dat ook worden maar vindt het nog moeilijk(best logisch als je 25 jaar lang elke dag vlees op je bord kreeg van je moeder) dus hij eet bij zn ouders en soms buiten de deur nog wel vlees.

Edit: de reden waarom: zoals ik in het andere topic al heb gezegd vind ik niet dat een dier hoeft te sterven zodat ik mijn maag kan vullen als ik zo een winkel in kan lopen en genoeg alternatieven vindt. Daarnaast voel ik me lichamelijk gewoon veel beter als ik geen vlees eet.
en jij?
Ik ben het geworden toen ik op mijn 19e op kamers ging. Eerst een vriend gehad die ook vegetariër was (maar veel strikter), toen eentje die het niet was en nu 4 vleesetende katten .

Geworden vanwege de bio-industrie, want in Afrika had ik gewoon mijn loslopende geit en kippen gegeten.
Laat ik dan maar even meetutten:

geworden toen ik 20 was, voornamelijk om ecologische en bio-industrie redenen.

Ik heb geen gezin, maar wel altijd vriendjes die gewoon gezellig mee vegetarisch koken. (Er komt bij mij alleen vlees voor de kat in huis). Uit zichzelf moet ik er wel even bij zeggen. Ik ga geen vlees voor een ander klaarmaken, maar mocht mijn vriend zin in vlees hebben dan bakt ie t lekker zelf. (en dat deden ze nooit)
Leuk, ik ga dit topic ook volgen.

Ik eet al geen vlees meer sinds ik een jaar of 4 was, nu ben ik 28. Ik vind het niet lekker. Dat is ook vaak lastig uitleggen want ik vind mezelf geen echte vegetariër. Gehakt door de pasta eet ik ook gewoon op, dat proef je toch niet. Varkensvlees vind ik afschuwelijk, evenals sterk gekruid spul zoals salami. Spek en ham zijn het allerergste. Dit weiger ik ook aan te raken of klaar te maken, blehhh!

Het is voornamelijk de smaak die me tegenstaat, maar ook de textuur en het kauwen.

Tofu en valess lust ik ook niet, groenteburgers gaan er nog wel in, maar eet ik zelden. Ik drink elke dag een glas melk, kaas op brood en een handvol noten. Meerdere keren per week eet ik een ei, erwten, bonen en linzen. Daarnaast gevarieerd groente en fruit. Als ik me daar niet aan houd heb ik minder energie, dat merk ik wel.

Als kind, en later ook nog, ben ik vaak getest op tekorten, maar ik had nooit ijzer- of vitaminegebrek.

Echte vegarecepten kook ik niet, ik eet gewoon maar laat het vlees weg. Mijn vriend eet wel vlees, veel ook, maar hij is zo lief om dit apart in een pan klaar te maken.
Grappig ik vind de smaak van vlees ook vies, vooral ham. Zou dat tussen je oren zitten of zou je het echt niet lekker vinden?

Ik vind alleen snacks en shoarma echt lekker.
quote:iris1969 schreef op 22 oktober 2010 @ 22:45:

Grappig ik vind de smaak van vlees ook vies, vooral ham. Zou dat tussen je oren zitten of zou je het echt niet lekker vinden?

Ik vind alleen snacks en shoarma echt lekker.

Ik denk dat het voor het grootste deel toch tussen je oren zit. Je hebt principiele bezwaren tegen het eten van vlees(en dat vult iedereen voor zichzelf in) en dan vind je het denk ik ook minder lekker. En een deel zal vast ook wel gewenning zijn.

Echt, het enige wat ik mis is de ceasar twister van de KFC

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven