Werk & Studie alle pijlers

Het Nieuwe Werken

21-10-2010 09:17 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het de hele tijd op de radio, en ik heb ook de bijbehorende site (hetnieuwewerkendoejezelf.nl) maar eens bekeken.

Een nobel streven vind ik hoor, maar hoe realistisch is dit? Om hoeveel functies zou het nu kunnen gaan waarbij mensen kunnen thuiswerken?

Als ik zo om me heen kijk naar het werk wat familie en vrienden doen, zijn er erg weinig die dat van huis uit zouden kunnen doen... De enkele die ik ken die het eventueel zouden kunnen werken bij multinationals, hebben geen klantcontact, en werken achter de pc. De meesten werken echter met mensen, of machines en apparatuur die je onmogelijk thuis hebt staan. Of wat te denken van kleine bedrijfjes, waarbij je altijd elkaar nodig hebt? Deze omstandigheden maken dat je gebonden bent aan tijden, die overeenkomen met je collegas, of klanten.

Als ik naar mezelf kijk, dat gaat niet... Ik zou het wel willen

Ik werk binnen een klein bedrijf, en ik heb thuis niet de apparatuur en materialen waarmee ik werk. Ik werk met tastbare dingen die niet over de pc kunnen...

Veel werk ook wel, maar dat is onmogelijk te plannen zodat alles op 1 dag komt.

Wie zou er van jullie daadwerkelijk thuis kunnen werken? Of in ieder geval een grote mate van flexibiliteit hebben in zijn of haar werktijden?
Ben zelf ook een voorstander van thuiswerken. Bij ons kan het ook. Thuis krijg ik net even meer gedaan omdat er weinig afleiding is. We hebben flex plekken op kantoor. Die zijn erg vervelend als je even een dag geconcentreerd wilt werken.

Ik zou het alleen meer moeten doen. Nadeel is namelijk wel dat het wat planning vergt: de juiste stukken meenemen etc.
quote:sienna79 schreef op 21 oktober 2010 @ 10:36:

zoals ik eerder al had gemeld werk ik dus erg veel vanuit thuis..het is voor mij ideaal..ik ben altijd al erg vroeg wakker dus begin dan vaak al met werken..dus soms zit ik al om 6 uur achter de laptop..

mijn werkgever stimuleert het heel erg om thuis een werkplek te hebben en dan ook vanuit thuis te werken.

Er is totaal geen wantrouwen, je uren deel je zelf in..enige "eis" is dat je minimaal 2 ochtenden of middagen op kantoor bent om te overleggen of je collega's te zien en zaken te bespreken.

wanneer ik even de deur uit wil om boodschappen te doen of even "pauze" wil hebben dan meld ik me af via een systeem..daar worden ook nooit vragen over gesteld over het afmelden etc..het gaat puur om functioneren en output..klinkt goed. Waar werk je? Of wil je dat niet vertellen?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 oktober 2010 @ 10:01:

@Scuba: Ik snap best dat "bazen" daarin terughoudend zijn. Voor mezelf weet ik dat thuiswerken veel minder productief is als ik geen deadlines heb. Dan komt er gewoon echt minder uit mijn handen.

Voor veel mensen is thuis werken ook gewoon een mooie manier om nog even langs de apotheek te gaan/ langs de stomerij te gaan/ nog even wat extra wassen te draaien/ een middagdutje te doen etcMisschien zijn mensen dan juist wel productiever, omdat ze dingen kunnen combineren.....
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 oktober 2010 @ 10:01:

@Scuba: Ik snap best dat "bazen" daarin terughoudend zijn. Voor mezelf weet ik dat thuiswerken veel minder productief is als ik geen deadlines heb. Dan komt er gewoon echt minder uit mijn handen.

Voor veel mensen is thuis werken ook gewoon een mooie manier om nog even langs de apotheek te gaan/ langs de stomerij te gaan/ nog even wat extra wassen te draaien/ een middagdutje te doen etc

Ik heb daar, als werkgever, echt niets op tegen. Als werknemers op halve kracht werken, prima toch? Waarom zou ik daar moeite mee moeten hebben?

Staat wel iets tegenover: de betaling gaat niet per uur, maar per meetbare eenheid geleverde prestatie.
quote:rider schreef op 21 oktober 2010 @ 14:05:

[...]

Ik heb daar, als werkgever, echt niets op tegen. Als werknemers op halve kracht werken, prima toch? Waarom zou ik daar moeite mee moeten hebben?

Staat wel iets tegenover: de betaling gaat niet per uur, maar per meetbare eenheid geleverde prestatie.

Wat dat betreft zou ik me eigenlijk niet schuldig moeten voelen. Mijn opdrachtgever is tevreden. Ik zou hem waarschijnlijk ook echt blij kunnen maken door nog meer te doen. En dat lukt me vrij matig als ik thuis werk.

Toevoeging: Al ben ik erg voor het nieuwe werken en op output sturen. Ik ben blij dat ik gewaardeerd word om wat ik doe en niet omdat ik elke dag het langste op kantoor aanwezig ben ;)
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 oktober 2010 @ 17:17:

[...]

Wat dat betreft zou ik me eigenlijk niet schuldig moeten voelen.schuldgevoel is een vrij nutteloze emotie.quote:Mijn opdrachtgever is tevreden. Ik zou hem waarschijnlijk ook echt blij kunnen maken door nog meer te doen. En dat lukt me vrij matig als ik thuis werk.Als je betaald krijgt voor wat je doet, is dat geheel aan jezelf.
HNW is in IT-land al een zeer gangbare manier van werken.

Overigens vergt het wel een andere stijl van leidinggeven en voornamelijk de oudere generatie managers is daar nog niet aan toe. Ze moeten sturen op output en niet langer op aanwezigheid. Het draait om vertrouwen en veel managers hebben dat niet in hun personeel.

Overigens denk ik dat HNW door bedrijven word opgepakt omdat het management ziet dat de werknemer effectief meer tijd in zijn werk stopt dan dat hij op een kantoordag zou doen. Vaak is het s'aovnds als de kinderen nog even een paar uurtjes achter de laptop, in het weekend. Ik zie het aan mijn collega's die werken effectief veel meer dan 40 uur dan wanneer ze gewoon 8 uur per dag op kantoor aanwezig zouden zijn. Dan is er nl ook nog wel eens tijd voor een praatje met de collega's of een uitgebreide koffiepauze. Bij NNW vervaagt de scheidslijn tussen prive en werk en dat is voornamelijk in het voordeel van de werkgever.
quote:Boarn schreef op 21 oktober 2010 @ 23:23:

HNW is in IT-land al een zeer gangbare manier van werken.

Overigens vergt het wel een andere stijl van leidinggeven en voornamelijk de oudere generatie managers is daar nog niet aan toe. Ze moeten sturen op output en niet langer op aanwezigheid. Het draait om vertrouwen en veel managers hebben dat niet in hun personeel.Strikt genomen ben ik dat niet met je eens. Bij aanwezigheidsbeloning moet ik er op vertrouwen dat output geleverd wordt. Bij output-beloning meet ik de output, en hoef ik nergens op te vertrouwen.
@ Rider, ik ga er voor het gemak even van uit dat jij niet 50jr of ouder bent.

Ik denk dat voornamelijk leiders met een autoritaire stijl van leidinggeven (voorheen de échte bazen en chefs) niet direct in staat zijn om alleen op de output te vertrouwen. Dit vergt gewoon voor heel veel managers een omslag in hun denken en ik vraag me af of ze dat al wel kunnen. Vaak wil men toch wel weten hoeveel uur men doet om tot een output te komen. Tenzij je dan ook helemaal over wil gaan tot prestatiebeloning, dan maakt dat ook niet zo veel meer uit.
Ik denk dat veel bazen ook niet echt een goed overzicht hebben van welke output verwacht kan worden, ze het niet goed kunnen meten, en er daarom maar vanuit gaan dat er niks gebeurd als mensen thuiswerken. (van het slechtste van je werknemers uitgaan)
Ik zou niet thuis willen werken. Ik vind het moeilijk op tijd op te staan dus dat zou betekenen lang uitslapen, veel in huis rommelen, internetten en dan tot 's nachts nog aan het werk zijn omdat ik toch mijn werk goed zou willen doen. Bovendien vind ik het fijn om om 5 uur de deur van het kantoor dicht te kunnen doen en dan mijn werk ook echt los te laten. Thuis wil ik geen stress over mijn werk hebben. En dat zou ik niet kunnen loslaten als ik thuis zou werken.
Punica: ik zit met hetzelfde 'probleem' als jij: geen laboratorium in mijn achtertuin (sterker nog, ik heb niet eens een tuin). Langdurig veel thuiswerken is dus niet echt een optie. Toch doe ik al aardig aan HNW: ik deel namelijk mijn eigen tijd in, en begin dus eigenlijk nooit om 9.00, en eindig nooit om 17.30. Vorige week had ik toevallig een keer een afspraak om half zeven, en moest dus om zes uur de trein nemen. Ik zat (of eigenlijk stond, grrr) me serieus even af te vragen waarom het zo vreselijk druk was in de trein, tot ik bedacht dat ik midden in de spits zat (oeps).

Voor mij houdt het dus met name in dat ik de spits kan vermijden, en tijden aan kan houden die beter aansluiten bij mijn bioritme (ben geen ochtendmens). Met als gevolg dat ik veel productiever ben op een dag. Zelfs als thuiswerken geen optie is, valt er dus nog behoorlijk wat winst te behalen. Dat is inderdaad wel ook dankzij mijn baas, die vindt dat hij me betaalt om mijn werk te doen, en niet om 40 uur in het pand te zijn.
quote:Boarn schreef op 23 oktober 2010 @ 00:18:

@ Rider, ik ga er voor het gemak even van uit dat jij niet 50jr of ouder bent. terechtquote:Ik denk dat voornamelijk leiders met een autoritaire stijl van leidinggeven (voorheen de échte bazen en chefs) niet direct in staat zijn om alleen op de output te vertrouwen.Denk het ook, maar ik denk ook, op professionele gronden (ja, management, organisatiekunde e.d. is mijn vak) dat dergelijke leidinggevenden niet erg passen in de moderne kennisindustrie.quote:Dit vergt gewoon voor heel veel managers een omslag in hun denken en ik vraag me af of ze dat al wel kunnen.Willen ze waarde blijven toevoegen aan hun organisatie, dan zullen ze moeten.quote:Vaak wil men toch wel weten hoeveel uur men doet om tot een output te komen.Alleen als dat het probleem van de werkgever is. Ik maak daar liever het probleem van de werknemer van.quote:Tenzij je dan ook helemaal over wil gaan tot prestatiebeloning, dan maakt dat ook niet zo veel meer uit.Precies. Stukloon, in één of andere vorm heeft mijn voorkeur.
quote:Punica schreef op 23 oktober 2010 @ 00:30:

Ik denk dat veel bazen ook niet echt een goed overzicht hebben van welke output verwacht kan worden, ze het niet goed kunnen meten, en er daarom maar vanuit gaan dat er niks gebeurd als mensen thuiswerken. (van het slechtste van je werknemers uitgaan)Dat soort leidinggevenden moet zich dan eens afvragen wat hun rol en toegevoegde waarde eigenlijk is. Een leidinggevende die niet meer is dan een veredelde kinderoppas is imho niet zo nuttig.
Hoe kijken jullie aan tegen de arbeidsomstandigheden thuis? Veel mensen hebben waarschijnlijk niet de ruimte thuis voor een goede werkplek. Als ik thuis werk dan zit ik aan de eettafel met mijn laptop en heb ik toch echt een slechtere houding dan op kantoor waar mijn bureau en stoel precies op mij zijn afgesteld. Wat gebeurt er als een thuiswerken RSI klachten krijgt? Is dat dan zijn eigen schuld?

Wat betreft het nieuwe werken ben ik voor flexibiliteit en thuiswerken, maar de flexplekken op kantoor zie ik minder zitten. Ik heb vaak veel stukken te lezen en doe dat toch echt liever op papier zodat ik mijn aantekeningen erbij kan zetten en verschillende documenten makkelijk tegelijk ergens bij kan pakken. Ik heb dus best veel papier om me heen verzameld in de loop van de tijd waarvan ik heel veel regelmatig er nog bij pak om iets te zoeken.
abc wijzigde dit bericht op 23-10-2010 16:00
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Ik werk niet thuis, maar mag wel mijn eigen tijden indelen. Dat is helemaal flexibel. Erg prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven