Werk & Studie alle pijlers

Het Nieuwe Werken

21-10-2010 09:17 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het de hele tijd op de radio, en ik heb ook de bijbehorende site (hetnieuwewerkendoejezelf.nl) maar eens bekeken.

Een nobel streven vind ik hoor, maar hoe realistisch is dit? Om hoeveel functies zou het nu kunnen gaan waarbij mensen kunnen thuiswerken?

Als ik zo om me heen kijk naar het werk wat familie en vrienden doen, zijn er erg weinig die dat van huis uit zouden kunnen doen... De enkele die ik ken die het eventueel zouden kunnen werken bij multinationals, hebben geen klantcontact, en werken achter de pc. De meesten werken echter met mensen, of machines en apparatuur die je onmogelijk thuis hebt staan. Of wat te denken van kleine bedrijfjes, waarbij je altijd elkaar nodig hebt? Deze omstandigheden maken dat je gebonden bent aan tijden, die overeenkomen met je collegas, of klanten.

Als ik naar mezelf kijk, dat gaat niet... Ik zou het wel willen

Ik werk binnen een klein bedrijf, en ik heb thuis niet de apparatuur en materialen waarmee ik werk. Ik werk met tastbare dingen die niet over de pc kunnen...

Veel werk ook wel, maar dat is onmogelijk te plannen zodat alles op 1 dag komt.

Wie zou er van jullie daadwerkelijk thuis kunnen werken? Of in ieder geval een grote mate van flexibiliteit hebben in zijn of haar werktijden?
Heel veel administratieve werkzaamheden kunnen prima thuis en mensen zoals ik die op de weg zitten grotendeels.
Ik kan ook niet werk thuis laten doen. Ik zit aan vaste openingstijden vast en ben beperkt qua personeel. (komt wel allemaal met OV naar het werk dus we veroorzaken ook geen file).
Ik! Ik werk als ambtenaar. Echte kantoorbaan , veel schrijven, bellen, dingen uitzoeken.

De verwachting is dat we binnen enkele jaren ook helemaal overgaan op het nieuwe werken. Dat houdt ook in: geen eigen werkplek meer, alleen maar flexplekken. En inderdaad flexibele werktijden of thuiswerken.

Thuiswerken kan bij ons nu al, er is een goed systeem waardoor we thuis kunnen inloggen op het intranet en de werkmail. Hier wordt door veel mensen ook wel gebruik van gemaakt; sommige collega's van me werken standaard een dag thuis.

Ik zou vanaf 7.00 uur 's ochtends tot 19.oo uur 's avonds op kantoor kunnen zijn, als ik dat zou willen.
ik werk al bijna iedere dag thuis..zalig..zou nooit meer anders willen..ik heb alleen maar met cijfertjes te maken..ga 2 keer in de week even een ochtend of een middag naar kantoor om nog enigzins contact te hebben met mijn collega's..
Ik werk in het onderwijs, dus flexibiliteit is maar beperkt mogelijk. Ik denk wel dat het voor sommige mensen mogelijk is, maar dan zou de rest van de maatschappij ook mee moeten gaan. Bijvoorbeeld, ik kan wel heel flexibel om 10 uur willen beginnen en om 7 uur naar huis gaan, maar als de kinderopvang om 6 uur sluit, schiet dat nog niet op, om maar een voorbeeld te noemen. Ik merk wel dat als ik om 1 minuut over 9 thuis wegrijd, ik in 20 minuten op mijn werk ben, terwijl ik, als ik rond 8 uur wegrijdt, er makkelijk 40 minuten over doe, dus ik ben wel voor flexibele tijden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik kan redelijk flexibel werken. Vaak werk ik 1 dag per week thuis, op een dag dat ik geen concrete afspraken/verplichtingen heb. Verder kan ik in elk geval wel mijn werktijden aanpassen. Als ik later kom of eerder wegga en thuis nog wat doe ik dat prima.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het lang niet voor iedereen kan. Vooral hogeropgeleiden die de computer als belangrijkste werktuig hebben kunnen dat doen.
Ik zou technisch mijn werk vanaf een tropisch eiland kunnen doen:). gaat dat eens aan baas voorstellen
In mijn werkgebied kan thuiswerken prima en ik deed dat dan ook regelmatig. Niet alleen handig voor normale situaties maar ook als je ziek bent, de rit naar kantoor te lang is en je toch vanuit huis wat dingen kunt laten doorlopen.
Ik heb op dit moment best wel veel reistijd. Ik zou dan ook graag af en toe een dag thuiswerken. Dat zou ik ook zeker wel kunnen plannen, ik moet vaak dingen uitwerken, uitschrijven en dergelijke. Helaas wordt ik gedetacheerd en biedt het bedrijft waarvoor ik nu werk geen thuiswerk faciliteiten aan voor externen.

Ik heb de afgelopen jaren wel af en toe thuis kunnen werken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niet zo goed in ben. Ik ben erg snel afgeleid door de was, de afwas, het stof op de vloer, de krant, een fijn boek etc. etc. Ik kies er daarvoor over het algemeen voor alleen thuis te werken als ik dingen heb die ik af moet maken en waarvoor ik rust nodig heb.

Verder heb ik gelukkig altijd flexibele tijden qua werken. Ik ben vanochtend om 7 uur begonnen en hoop om half 3 weg te zijn. Vervolgens rij ik ruim voor de files naar huis enwerk daar nog een uur aan dat ene stuk wat morgen afgerond moet worden en wat ik alleen nog even moet proof readen.
Heel goed die stimulatie voor het nieuwe werken. De meeste mensen kunnen thuis werken mits de werkgever een beetje meewerkt. Dus kunnen inloggen op het computer systeem van kantoor en telefonische breikbaarheid dmv een mobiel of iets anders. Met skype kan je direct je collega;s spreken en dan hebben we natuurlijk nog de mail. Voldoende middelen hoe ze je kunnen bereiken dus.

Ik werk al jaren vanuit huis, heb veel klant contact en niemand die in de gaten heeft dat ik thuis zit. Het is gewoon wat meer plannen. Tuurlijk zul je voor vergaderingen nog naar kantoor moeten maar dat kan buiten de spits om en ook dit zal door de techniek veranderen. Gewoon een kwestie van willen.

Ik zie vaak managers die niet willen dat hun mensen thuiswerken omdat ze bang zijn dat mensen minder doen en dat ze ze niet in de gaten kunnen houden. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zeg ik dan. Want dit zijn slechte managers die niet kunnen managen en geen vertrouwen hebben in hun eigen medewerkers. Ik merk juist dat ik veel efficienter thuis werk. Geen afleiding, geen praatjes van collega's aan je buro, geen koffiepauzes en vaak werk je ook nog buiten kantooruren (is dan weer een nadeel). Maw mensen maken juist meer uren als ze thuiswerken (is ook daadwerkelijk onderzocht).

Dus ik hoor altijd dat mensen niet kunnen thuiswerken maar bijna altijd is het een kwestie van niet willen van de baas. Het is de toekomst en die kan je toch niet tegenhouden. Ik vind het heerlijk om thuis te werken. Het is toch verdorie zonde van je tijd om elke dag ongeveer gemiddeld een uur in de file te gaan staan? Nee hoor, kom maar op met dat nieuwe werken, helemaal fantastisch.
Ik werk weleens thuis maar ben ook te snel afgeleid. En ik houd van mijn fijne kantoor, de lekkere koffie hier en de gezellige collega's! Dus het nieuwe werken hoeft niet per se van mij, maar het kan gelukkig wel.
@Scuba: Ik snap best dat "bazen" daarin terughoudend zijn. Voor mezelf weet ik dat thuiswerken veel minder productief is als ik geen deadlines heb. Dan komt er gewoon echt minder uit mijn handen.

Voor veel mensen is thuis werken ook gewoon een mooie manier om nog even langs de apotheek te gaan/ langs de stomerij te gaan/ nog even wat extra wassen te draaien/ een middagdutje te doen etc
Ik merk juist dat in mijn familie en kenniskring heel veel animo is voor het nieuwe werken.

Zoveel mensen die of thuis kunnen werken of flexibel kunnen werken, valt echt op.

Ik doe hetzelf ook en ik zou niet meer anders willen.

Werk als de kinderen op school zijn of in hun bed, prima te combineren met enkele uren op kantoor voor overled e.d.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 oktober 2010 @ 10:01:

@Scuba: Ik snap best dat "bazen" daarin terughoudend zijn. Voor mezelf weet ik dat thuiswerken veel minder productief is als ik geen deadlines heb. Dan komt er gewoon echt minder uit mijn handen.

Voor veel mensen is thuis werken ook gewoon een mooie manier om nog even langs de apotheek te gaan/ langs de stomerij te gaan/ nog even wat extra wassen te draaien/ een middagdutje te doen etc

Mijn inziens kan dit allemaal ook, mits de werkzaamheden afgerond zijn, klanten tevreden, uren gehaald etc etc

Vaak ben ik meer uren kwijt dan minder.

Als ik overdag een wasje draai, heb ik 's avonds de tijd om mijn emails te beantwoorden etc
oh dat zijn toch meer mensen dan ik denk!

Wat fijn als je dat kan, thuiswerken Ik ben dan wel hoogopgeleid, en doe veel computerwerk, maar ik heb helaas geen laboratorium in mijn tuin Dus voor mij zal het er waarschijnlijk nooit inzitten.

Lijkt me heerlijk, ik heb nu met mijn fulltime baan vaak moeite om alles gedaan te krijgen. Bijvoorbeeld afspraken met schilders/monteurs of apotheek of zo. Zou dan allemaal kunnen!

Ik kan me ook voorstellen zoals Mlle_j zegt dat je je collegas wel mist en sneller afgeleid raakt.

Ik hoor van sommige mensen die wel thuis zouden kunnen werken (1 dag per week of zo) inderdaad ook vaak dat de baas dat tegenhoud omdat hij zijn mensen niet vertrouwd. Ouderwetsch eigenlijk.... Ik ken ook iemand die eerst 1 dag per week thuis werkte, maar toen ging het slecht met het bedrijf op een gegeven moment, en toen dacht de baas dat op te lossen door het thuiswerken af te schaffen... vreemde redenatie...

Ik dacht echt dat het maar zo'n enkele procenten van de werknemers zouden zijn die thuis kunnen werken, maar misschien zijn het er wel veel meer dan ik denk. Goede zaak als mensen dat doen als het kan.

Tuurlijk moet er een bepaald controle systeem zijn. Targets of deadlines of iets dergelijks. Maar indien iemand structureel (Of een aantal dagen per week) thuiswerkt en zijn werk niet af heeft, niet op tijd reageert, niet bereikbaar is dan is het al heel snel duidelijk dat die persoon niet de volwassen discipline heeft om thuis te werken. Dus ja, je moet wel wat discipline hebben, maar aan de andere kant kun je best even naar de bakker om verse broodjes voor de lunch te halen (die vaak bij het thuiswerken achter de computer terwijl er gewerkt wordt opgegeten wordt want er is ook onderzocht dat mensen die thuiswerken niet hun pauze uren opnemen) Of je kunt best even die was erin doen, ja hoor dat kan mijn inziens allemaal, indien je je werk maar op tijd af hebt en naar behoren doet. (en van mij mag je ook een half uurtje een middagdutje doen hoor in je pauze) En inderdaad vaak zie je dat er dus in totaal meer uren gedraaid worden dan op kantoor. Want je begint eerder (geen file) en eindigt pas later (geen file) en vaak check je savonds en in het weekend nog even je mail of werk je achterstanden bij.

Een manager die het thuiswerken afschaft is in mijn ogen echt een slechte manager die zelf waarschijnlijk de kantjes er een beetje vanaf loopt. Je mensen vertrouwen en los laten (maar wel controleren) is lastig. Maar ja, helaas zijn er in deze wereld veel te veel managers die echt slecht zijn en daar niet horen te zitten. Het is een zwaktebod om het thuiswerken af te schaffen of niet toe te staan.

Helaas moet je wel oppassen dat je prive en zakelijke leven niet teveel door elkaar heen gaan lopen. Je hebt bij veel mensen nu nog heel erg dat ze een kantoortijd hebben en een prive tijd. Dat gaat hier door elkaar heen lopen. Ik moet mezelf dus juist beschermen dat ik niet té veel ga doen ipv te weinig.
Ik wil nog even opmerken dat het nieuwe werken niet alleen om thuiswerken en flexplekken draait, maar om nog veel meer dan dat.

En ik denk dat er meer thuis kan worden gewerkt dan men nu denkt...

Ben zelf echt een voorstander van het nieuwe werken!

Kaatje,

Bij het nieuwe werken draait het niet om je uren die je aanwezig bent, maar wordt je op output (wat je oplevert) gestuurd. Wat dan nog als je thuis je wassen draait, je middagdutje doet, zelfs visite krijgt. Zolang je oplevert wat je moet opleveren.
Ik zou niet teveel thuis willen werken, want dat voelt wel erg 'alleen'. Na een dagje thuis vind ik het ook heel leuk om mijn collega's weer te zien. Maar ik vind het heel fijn dat het af en toe kan, in mijn geval scheelt het behoorlijk veel reistijd.

Ik herken trouwens wel dat het vooral handig is als je een heel concrete deadline hebt of een goed afgebakende taak. Anders is bij mij de kans inderdaad ook groot dat ik vooral wat in huis ga rommelen.

Maar ik ben wel blij met het vertrouwen op mijn werk. Er wordt bij ons nooit gecontroleerd hoe laat je komt of gaat. Waar en wanneer je je werk doet mag je in grote mate zelf weten, als er niets uit je handen komt gaat dat vanzelf opvallen.

En inderdaad Punica, als je een laboratorium nodig hebt is thuiswerken niet echt een optie, behalve misschien eens als je een stuk moet schrijven of resultaten moet uitwerken. Ik kom een heel eind als ik een computer, internet en wat boeken heb.
zoals ik eerder al had gemeld werk ik dus erg veel vanuit thuis..het is voor mij ideaal..ik ben altijd al erg vroeg wakker dus begin dan vaak al met werken..dus soms zit ik al om 6 uur achter de laptop..

mijn werkgever stimuleert het heel erg om thuis een werkplek te hebben en dan ook vanuit thuis te werken.

Er is totaal geen wantrouwen, je uren deel je zelf in..enige "eis" is dat je minimaal 2 ochtenden of middagen op kantoor bent om te overleggen of je collega's te zien en zaken te bespreken.

wanneer ik even de deur uit wil om boodschappen te doen of even "pauze" wil hebben dan meld ik me af via een systeem..daar worden ook nooit vragen over gesteld over het afmelden etc..het gaat puur om functioneren en output..
quote:Turkooiss schreef op 21 oktober 2010 @ 10:23:

Ik wil nog even opmerken dat het nieuwe werken niet alleen om thuiswerken en flexplekken draait, maar om nog veel meer dan dat.

En ik denk dat er meer thuis kan worden gewerkt dan men nu denkt...

Ben zelf echt een voorstander van het nieuwe werken!

Klopt helemaal, het houdt veel meer in dat dat en je wordt inderdaad afgerekent op je output. Iedereen heeft output ook als je niet zon afgebakende functie hebt. Het kan dus zijn dat je huidige functie meer afgebakend gaat worden, maar dat is m.i. vaak juist alleen maar goed en efficient.

En ja, er zitten dus ook zeker nadelen aan thuswerken. Iedereen denkt vaak dat het alleen maar leuk en makkelijk is maar je geeft er inderdaad ook (voor een deel) sociale contacten voor op, werkt dus meer uren enz enz.
Thuiswerken zal in de toekomst toch alleen maar meer en meer gaan worden. M.i. is het ook de enige echte manier om de files op te lossen. (en niet elke keer weer nieuw asfalt neer gaan leggen) maar werkgevers moeten dan meewerken en dat gebeurd nog veel en veel te weinig. Tot dat ze zullen gaan inzien dat het efficienter is, kosten bespaard en meer oplevert. Wedden dat het dan ineens allemaal geen probleem meer is?
Ik zou ook wel thuis willen werken, maar helaas gaat dat niet. Elke 50 minuten een nieuwe groep van 30 pubers in mijn woonkamer lijkt me onhaalbaar

Gelukkig kan ik lesvoorbereiden en nakijkwerk wel thuis doen.
quote:sassafras schreef op 21 oktober 2010 @ 10:53:

Ik zou ook wel thuis willen werken, maar helaas gaat dat niet. Elke 50 minuten een nieuwe groep van 30 pubers in mijn woonkamer lijkt me onhaalbaar

Ik zou al gek worden van 1tje

Ik vind trouwens, dat flexwerken hier zeker wel zou kunnen. Met blokuren aanwezig zijn en zo, voor de contacten die toch nodig zijn. Zo was dat bij mijn oude werk ook. Ook tijd-voor-tijd is erg nuttig.

Helaas willen mijn bazen niet, ze zijn hier erg ouderwets ingesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven