Geld & Recht alle pijlers

Recall, mogen er kosten op de consument verhaald worden?

25-10-2010 13:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze auto is teruggeroepen, een zogenoemde Recall.

Ik heb de auto laten checken en er moet idd een onderdeel vervangen worden.

Het betreffende onderdeel is nu besteld, en ik wacht op een telefoontje wanneer het binnen is.

Nu zei de garagehouder mij dat de kosten van het bestelde product + de kosten die ze maken om het onderdeel te vervangen, voor de garage is (lijkt me logisch), maar dat wanneer ze een en ander weg moeten breken (bijv.) om er bij te kunnen, de kosten om dit in orde te maken verhaald worden op ons.

Mijn vraag is nu of dit wel mag, aangezien het een Recall betreft? Ik heb helemaal geen idee hoeveel kans er is dat er daadwerkelijk een en ander weggebroken moet worden, het gaat om de draagarmen van de auto die niet sterk genoeg zouden zijn.
Begrijp ik het goed dat er dus een fabricagefout aan je auto zit en dat deze hersteld moet worden? (zo begrijk ik Recall tenminste).

Als dat zo is zijn alle kosten voor de herstelling voor de verkopende partij. Zij hebben de keuze: alles kosteloos herstellen of een nieuw exemplaar geven waar geen fabricage fout in zit. Als zij kiezen voor herstellen zijn alle kosten voor hen.
Ja je begrijpt het goed, een fabricagefout. Het mag dus niet, kosten op ons verhalen, dat dacht ik al. Mooi dat ik dat nu weet, dan ga ik op mijn strepen staan.

Is het denk je verstandig dat direct te melden wanneer ze bellen dat het onderdeel er is?
Maar waarom proberen ze dat dan toch? Of ligt het iets genuanceerder en hebben ze toch gelijk? Ik kan op internet nergens een duidelijk antwoord vinden, hoewel er wel bij elke recall (bijv. de philips senseo) dat de kosten voor het bedrijf enorm zijn, over eventuele kosten voor de consument wordt niet eens gesproken.

Ik wil ze er dus op aan kunnen spreken wanneer ze me gewoon geld proberen te laten betalen (stel dat ze idd iets weg moeten breken), maar waar vind ik dat zwart op wit dat het zo is dat de kosten voor hen zijn?
Waarom proberen ze dat dan toch? Tja, garagehouders proberen wel vaker de klant meer te laten betalen dan nodig volgens mij. (ik herinner mij niet zo lang geleden een vraag hier op het forum over een reparatie die onder de garantie viel en die de garagehouder ook niet wilde betalen). En geef ze eens ongelijk: er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die erin trappen en het gewoon betalen. En vaak zijn dit soort mensen ook helemaal niet op de hoogte van de regels. (En dat kunnen we ze ook niet kwalijk nemen: het zijn geen juristen).

Ik zal het even opzoeken waar het precies staat.

Even voor de zekerheid: "de garage" is ook de plek waar jij je auto hebt gekocht?
Nee dat niet. Maar ik kreeg een brief die ook niet afkomstig was van de garage, maar van 'de overheid' (?) met daarin het verzoek om met de auto naar de dichtsbijzijnde dealer te gaan. Ik heb de auto niet bij de merkdealer gehaald, maar bij een Bovag-garage die occasions verkoopt (de auto was dus ook een occasion). Volgens de brief echter moest ik naar de merkgarage, dus daar ben ik heen gegaan. Maar had ik dan toch naar de garage moeten gaan waar ik de auto gekocht heb?
uit boek 7 BW, art 21:

Artikel 21

1.Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

(...)

b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

(...)

2.De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

(...)
He gember, thnx. Maar wil je mijn laatste post nog even lezen? Dat maakt niks uit toch, waar je het gekocht heb en aangezien er in de brief stond dat ik naar de dealer moest gaan, dan heb ik het toch goed gedaan?
Dat is lastig: het gaat erom met wie jij een overeenkomst hebt gesloten (De bovag garage). Die heeft in principe de verplichting jou een deugdelijk product te leveren. Waarschijnlijk zou deze de verplichting dan weer door kunnen spelen aan de fabrikant, en die zou je dan doorsturen naar de merkgarage. Dus dan zou je waarschijnlijk ook hier uitkomen. En dan zouden de bovengenoemde verplichtingen nog steeds gelden.

Wel een beetje een vage brief..."de overheid"? Wat staat er in het briefhoofd? Staat er een telefoonnummer bij? Dan kun je ze misschien even bellen en uitzoeken vanwaar zij jou een brief sturen?
Ik zei 'de overheid' omdat ik zo snel niet wist vanwaar de brief gestuurd is, maar in ieder geval niet van de verkoper of de dichtsbijzijnde dealer.

Ik heb de brief er even bij gepakt en hij is verstuurd door de merknaam-importeur in Nederland.

Volgens de brief moeten we contact opnemen met uw officiële merknaam-Erkend Reparateur. Vervolgens wordt er verwezen naar een adressenlijst met Erkende Reparateurs en daar staat onze vaste garage niet onder (de Bovag-garage waar we hem gekocht hebben). De dealer staat er wel tussen en dus heb ik hem benaderd.
Hoi,

Ik werk bij een garage en wij hebben ook wel eens Recall acties,er mogen dan geen kosten aan de klant worden doorberekend.

Ook maakt het niet uit waar de auto gekocht is want de merkdealer kan deze kosten verhalen op de importeur.

Dus laat je niet wijsmaken dat je moet betalen hoor.

Groetjes
Ok, dat klinkt logisch, want indirect komt jouw auto van de merknaam-importeur. En als deze jou een lijst heeft gegeven met garages waar ze het kunnen verhelpen, dan is dat goed.

Dan is het antwoord dus inderdaad dat ze de kosten niet op jou mogen verhalen.

Wanner moet je dat aangeven? Tja, dat is lastig.

Ik zou er zelf voor kiezen om dat direct te doen. Gewoon aangeven dat het jou niet uitmaakt hoe ze het verrekenen met de importeur/fabrikant/garage, maar dat jij in ieder geval niet voor deze kosten aansprakelijk gesteld mag worden. (Ik zou niet met wetsartikelen gaan smijten, maar gewoon aangeven dat je op de hoogte bent van je rechten). Probeer hem niet af te vallen want deze man denk waarschijnlijk dat jij er wel voor op moet draaien. Ik zou hem uitleggen dat dit niet zo is, maar d at je begrijpt dat hij dat niet zomaar van jou aan kan nemen. Wellicht dat hij even contact opneemt met de importeur, dan zal de importeur hem waarschijnlijk kunnen vertellen dat jij niet hoeft te betalen.

Als deze garageman dan weigert, kun je contact opnemen met de importeur (van de brief), dat de garagehouder weigert. Dan is het aan hem om een oplossing te zoeken.
Ik heb de mensen van de brief gebeld. Zij gaan er ook van uit dat er geen kosten voor ons zijn en volgens hen maakt het niet uit waar ik de auto gekocht heb. Ze kon echt niet bedenken waar er dan kosten voor gemaakt moeten worden, maar ze vond ook dat ik op de zaken vooruit liep. Nou dat klopt misschien wel, maar ik was gealarmeerd door wat de garageman zei over "kosten door bijv. het moeten wegbreken van dingen". Sowieso al vaag, maar toch.

Ik ga niks betalen. Bedankt voor de antwoorden.
En ik ga het inderdaad direct aankaarten wanneer ze bellen met dat het onderdeel er is.
Je bent er al uit, toch maar naar de echte dealer .

Op mijn werk hadden we alle bedrijfsauto's in eigendom en aan mij de schone taak om e.e.a te beheren. Veel terugroepacties meegemaakt, bijna bij elke nieuw gekochte auto. Komt vaker voor dan je denkt en dan in het nieuws wordt weergegeven. Het zal er wel mee te maken hebben, of het euvel gevaarlijk is voor de gebruiker of niet. Maar idd nog nooit iets hoeven betalen bij een officiële dealer. Het is al vervelend genoeg.
quote:gember999 schreef op 25 oktober 2010 @ 13:50:

Waarom proberen ze dat dan toch? Tja, garagehouders proberen wel vaker de klant meer te laten betalen dan nodig volgens mij. (ik herinner mij niet zo lang geleden een vraag hier op het forum over een reparatie die onder de garantie viel en die de garagehouder ook niet wilde betalen).

Ja, dat was ik. Ze hebben het geclaimd onder de garantie bij de importeur, maar wilden mij iets laten tekenen dat ik (een deel) zou betalen als die claim werd afgewezen. Dat heb ik geweigerd. Ik heb gezegd dat wanneer de claim zou worden afgewezen, ik daarover een klacht aan de importeur zou sturen. Niks meer van gehoord sindsdien (is nu bijna een maand geleden), dus ik ga er onderhand vanuit dat het klaar is verder.

Sorry voor offtopic TO

Succes bij de garage, laat je niet op kosten jagen hoor!
Ik heb ook wel eens een recall gehad. Ik ben toen ook naar de merkdealer gegaan, en dat was niet degene van wie ik de auto had gekocht.

Ik kreeg eerst een check, of er inderdaad iets vervangen moest worden: dat bleek zo te zijn, en bovendien beweerde de dealer dat er ook heel erg nodig iets anders moest gebeuren, anders zou ik een gevaar op de weg zijn. Ik wilde daar even over nadenken, omdat ik nogal schrok van het bedrag dat daarmee gemoeid was.

Uiteindelijk bedacht ik dat het waarschijnlijk sowieso moest, dus ik ben terug gegaan naar de dealer. Ik heb toen echter zelf niet meer dat andere genoemd, en zij hebben de reden van recall aangepakt, en mij tijdens de reparatie gebeld dat er heel hoognodig nog een tweede ding moest gebeuren, anders was ik een gevaar op de weg. Het gekke was dat er ditmaal iets geheel anders werd genoemd.

Ik heb dus maar even bedankt, en mijn kijk op deze dealer is daarmee wel even drastisch veranderd.

Ik begreep ook dat ze niet veel verdienen op de recalls, en er zijn dus dealers die wat creatief zijn met rekeningen.
He To het gaat zeker om de Hyundai ?
quote:stroller schreef op 25 oktober 2010 @ 14:12:

Hoi,

Ik werk bij een garage en wij hebben ook wel eens Recall acties,er mogen dan geen kosten aan de klant worden doorberekend.

Ook maakt het niet uit waar de auto gekocht is want de merkdealer kan deze kosten verhalen op de importeur.

Dus laat je niet wijsmaken dat je moet betalen hoor.

Groetjes

Advies voor TO: ga naar een andere dealer van hetzelfde merk die wél die aanpassing/verbetering uitvoert. Kosten zijn idd voor de fabrikant, niet voor de dealer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven