Alles goed hier
zondag 24 oktober 2010 om 18:25
Bij voorbaat; Hier geen drama.
Bij deze deel ik mede dat ik mijn motto gekozen heb.
Als man zijnde op een door vrouwen gedomineerd forum krijg ik wel eens de indruk dat wij mannen in de minderheid zijn, zowel wat statistieken betreft als overtuigingskracht.
Ik heb ook vrij vaak tot mijn schrik gemerkt dat er, ook 2010, nog vrij veel gegeneraliseerd wordt, en dat zowel mannen als vrouwen zich hier aan schuldig maken.
Vandaar dat ik mijn motto gekozen heb, een kleine, doch niet onbelangrijke 'constant reminder' .
Hier komt ie:
'' Eine Frau ist noch nie ein Mann gewesen, und ein Mann noch nie eine Frau."
Niet gek, al zeg ik het zelf!
Maar waarom om het duits? Natuurlijk, de literatuur geinteresseerden onder ons voelen het instinctief aan : Duits is de taal van de duistere literatuur en diepe filosofie, de taal van Goethe en Nietzsche, dat geeft dit motto toch een diepgang die waarschijnlijk op het nederlands niet gelukt was.
Zodoende.
Ik kan me voorstellen dat sommige lezers zeggen:
"Waarom moet je daar een topic voor openen?"
En:" Waarom vind je het belangrijk te herhalen dat dit door een man geschreven is?" Ik geef deze lezers gelijk, maar slechts gedeeltelijk.
Ik denk namelijk wel degelijk dat een ieder, die de moeite neemt over mijn motto na te denken in zal kunnen zien dat "verrek, er een waarheid als een koe!" in zit.
Tot die lezers zou ik graag de volgende vraag willen richten: Zou het motto nog beter zijn als er:
" Und eine Frau ist noch nie eine andere Frau gewesen" wordt toegevoegd?
Of wordt dat teveel van het goede en haalt het de slagkracht uit eerste zin, ondanks de "Verrek, Wéér een waarheid als een enz." Erlebnis? Ach ja, Die Qual der Wahl..
Het werd een heel verhaal, langer dan ik dacht, maar niet zo lang als ik gewild had, maar toch lang genoeg om me een egotripje te geven ( Ik zou graag een gevende discussie hebben gezien, maar kan daar om onduidelijke redenen zelf waarschijnlijk niet aan meewerken, hiervoor mijn excuus! )dus hier nog een smiley:
Bij deze deel ik mede dat ik mijn motto gekozen heb.
Als man zijnde op een door vrouwen gedomineerd forum krijg ik wel eens de indruk dat wij mannen in de minderheid zijn, zowel wat statistieken betreft als overtuigingskracht.
Ik heb ook vrij vaak tot mijn schrik gemerkt dat er, ook 2010, nog vrij veel gegeneraliseerd wordt, en dat zowel mannen als vrouwen zich hier aan schuldig maken.
Vandaar dat ik mijn motto gekozen heb, een kleine, doch niet onbelangrijke 'constant reminder' .
Hier komt ie:
'' Eine Frau ist noch nie ein Mann gewesen, und ein Mann noch nie eine Frau."
Niet gek, al zeg ik het zelf!
Maar waarom om het duits? Natuurlijk, de literatuur geinteresseerden onder ons voelen het instinctief aan : Duits is de taal van de duistere literatuur en diepe filosofie, de taal van Goethe en Nietzsche, dat geeft dit motto toch een diepgang die waarschijnlijk op het nederlands niet gelukt was.
Zodoende.
Ik kan me voorstellen dat sommige lezers zeggen:
"Waarom moet je daar een topic voor openen?"
En:" Waarom vind je het belangrijk te herhalen dat dit door een man geschreven is?" Ik geef deze lezers gelijk, maar slechts gedeeltelijk.
Ik denk namelijk wel degelijk dat een ieder, die de moeite neemt over mijn motto na te denken in zal kunnen zien dat "verrek, er een waarheid als een koe!" in zit.
Tot die lezers zou ik graag de volgende vraag willen richten: Zou het motto nog beter zijn als er:
" Und eine Frau ist noch nie eine andere Frau gewesen" wordt toegevoegd?
Of wordt dat teveel van het goede en haalt het de slagkracht uit eerste zin, ondanks de "Verrek, Wéér een waarheid als een enz." Erlebnis? Ach ja, Die Qual der Wahl..
Het werd een heel verhaal, langer dan ik dacht, maar niet zo lang als ik gewild had, maar toch lang genoeg om me een egotripje te geven ( Ik zou graag een gevende discussie hebben gezien, maar kan daar om onduidelijke redenen zelf waarschijnlijk niet aan meewerken, hiervoor mijn excuus! )dus hier nog een smiley:
maandag 25 oktober 2010 om 12:10
quote:Yhabibi schreef op 24 oktober 2010 @ 23:02:
Dana... International?
Proest! Ja, zo was het ook op te vatten natuurlijk!
Maar ik bedoelde eigenlijk wat W00t ook zegt: als het hebben van een baarmoeder een noodzakelijke voorwaarde is voor vrouw-zijn, dan lopen er heel wat vrouwen rond die kennelijk geen vrouw meer zijn.
Dana... International?
Proest! Ja, zo was het ook op te vatten natuurlijk!
Maar ik bedoelde eigenlijk wat W00t ook zegt: als het hebben van een baarmoeder een noodzakelijke voorwaarde is voor vrouw-zijn, dan lopen er heel wat vrouwen rond die kennelijk geen vrouw meer zijn.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
maandag 25 oktober 2010 om 13:00
quote:Frankie33 schreef op 25 oktober 2010 @ 08:55:
Geniaal verzonnen motto van jou, HansHier! Vooral de flirt met Duitse filosofie geeft het in mijn ogen gezag. Ben dol op Duitse denkers! :
'There are various eyes (...) and as a result there are various truths, and as a result there is no truth.'
Bedankt voor jouw opbouwende reactie. Te weten dat je de moeite hebt genomen serieus te reageren doet de Mensch goed op de vroege morgen.
Die engelsequote kende ik nog niet, maar doet me wel aan een andere uitspraak denken:
" Het tegenovergestelde van de waarheid heeft honderdduizend gezichten."
Inderdaad, jouw eigen motto, dat zo een tegeltje op kan, om vanaf duizenden muren gelezen te worden. Kun je niet een topic beginnen om jouw motto uit te leggen? Te beginnen bij een definitie van '' Waarheid'', wat op zich al een hercules werk is, en dan zien waar de discussie naar toe loopt?
Heelas, op een forum ontbreekt natuurlijk de snelle wisselwerking die je irl wel hebt, het blijft bij geschreven woorden, met de bijbehorende misverstanden.
Zoals Friedrich al schreef:
Ist die Sprache der adäquate Ausdruck aller Realitäten?
Ik denk van niet, het blijft aanmodderen.
Geniaal verzonnen motto van jou, HansHier! Vooral de flirt met Duitse filosofie geeft het in mijn ogen gezag. Ben dol op Duitse denkers! :
'There are various eyes (...) and as a result there are various truths, and as a result there is no truth.'
Bedankt voor jouw opbouwende reactie. Te weten dat je de moeite hebt genomen serieus te reageren doet de Mensch goed op de vroege morgen.
Die engelsequote kende ik nog niet, maar doet me wel aan een andere uitspraak denken:
" Het tegenovergestelde van de waarheid heeft honderdduizend gezichten."
Inderdaad, jouw eigen motto, dat zo een tegeltje op kan, om vanaf duizenden muren gelezen te worden. Kun je niet een topic beginnen om jouw motto uit te leggen? Te beginnen bij een definitie van '' Waarheid'', wat op zich al een hercules werk is, en dan zien waar de discussie naar toe loopt?
Heelas, op een forum ontbreekt natuurlijk de snelle wisselwerking die je irl wel hebt, het blijft bij geschreven woorden, met de bijbehorende misverstanden.
Zoals Friedrich al schreef:
Ist die Sprache der adäquate Ausdruck aller Realitäten?
Ik denk van niet, het blijft aanmodderen.
maandag 25 oktober 2010 om 18:17
quote:Dana schreef op 25 oktober 2010 @ 12:11:
Ben ik trouwens de enige die bij dat filosofische gediscussieer hier steeds hieraan moet denken? klikkerdeklikGeniaal filmpje, kende ik nog niet. Kant staat er trouwens wel om bekend dat hij z'n leven lang maagd gebleven is, en dat heeft z'n levensvisie zeker beinvloed.
Ben ik trouwens de enige die bij dat filosofische gediscussieer hier steeds hieraan moet denken? klikkerdeklikGeniaal filmpje, kende ik nog niet. Kant staat er trouwens wel om bekend dat hij z'n leven lang maagd gebleven is, en dat heeft z'n levensvisie zeker beinvloed.
maandag 25 oktober 2010 om 20:33
quote:iris1969 schreef op 25 oktober 2010 @ 19:47:
Uit keuze of uit noodzaak?
Hij was over de zestig toen hij stierf, en al vrij jong succesvol in zijn carriere, als leraar, dus echt contactgestoord was hij blijkbaar ook niet, en hij had voor zover bekend ook geen lichamelijke gebreken, dus het zal wel eigen keuze geweest zijn.
Er zijn verschillende theorien over het waarom, de meest onwaarschijnlijke en vergezochte verklaringen. Dat hij geinspireerd zou zijn door een yogi uit Bombay bijvoorbeeld, dat hij maagd bleef voor een weddenschap, dat het zijn hersens zou aantasten enz. enz.
Blijft vreemd natuurlijk. Ook omdat hij soms wel degelijk een party animal kon zijn.
Uit keuze of uit noodzaak?
Hij was over de zestig toen hij stierf, en al vrij jong succesvol in zijn carriere, als leraar, dus echt contactgestoord was hij blijkbaar ook niet, en hij had voor zover bekend ook geen lichamelijke gebreken, dus het zal wel eigen keuze geweest zijn.
Er zijn verschillende theorien over het waarom, de meest onwaarschijnlijke en vergezochte verklaringen. Dat hij geinspireerd zou zijn door een yogi uit Bombay bijvoorbeeld, dat hij maagd bleef voor een weddenschap, dat het zijn hersens zou aantasten enz. enz.
Blijft vreemd natuurlijk. Ook omdat hij soms wel degelijk een party animal kon zijn.