fruithapjes en hoe verder?
maandag 25 oktober 2010 om 21:02
Hallo,
Ik weet dat hier vrij recent een topic over is geweest, maar dat werd zo'n catfight dat ik maar een nieuw topic open.
Mijn dochter is ruim 6 maanden, met 6 maanden zijn we begonnen met fruithapjes. Zelf gemaakt en die gaan erin als koek, bij wijze dan hé. Maar hoe nou verder? Bij het CB zeiden ze je moet uiteindelijk op 3 maaltijden uitkomen met brood en een warme prak, ja dat snap ik ook, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken??
Ze krijgt nou het volgende:
7:00 - fles melk 6 scheppen
9:00 - fruithap, ongeveer 120 gram
11:00 - fles melk 6 scheppen
15:00 - fles melk 6 scheppen
19:00 - rijstebloempap uit een bordje
Welke wijze moeder helpt me verder??
Ik weet dat hier vrij recent een topic over is geweest, maar dat werd zo'n catfight dat ik maar een nieuw topic open.
Mijn dochter is ruim 6 maanden, met 6 maanden zijn we begonnen met fruithapjes. Zelf gemaakt en die gaan erin als koek, bij wijze dan hé. Maar hoe nou verder? Bij het CB zeiden ze je moet uiteindelijk op 3 maaltijden uitkomen met brood en een warme prak, ja dat snap ik ook, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken??
Ze krijgt nou het volgende:
7:00 - fles melk 6 scheppen
9:00 - fruithap, ongeveer 120 gram
11:00 - fles melk 6 scheppen
15:00 - fles melk 6 scheppen
19:00 - rijstebloempap uit een bordje
Welke wijze moeder helpt me verder??
maandag 25 oktober 2010 om 21:06
Gewoon om een uur of 5 een keer wat warm eten (prut of rapley) aan bieden, in het begin eet ze dan wss weinig
En om uur of 12 een broodje aanbieden.
Hier heb ik het langzaam uitgebreid en ze is nu 9 maand en eet eindelijk een beetje wat zodat we nu nog maar op 3 flessen per dag zitten. Ik had ook niet het idee dat dat ooit zou lukken, maar ineens is het dan zover.
En om uur of 12 een broodje aanbieden.
Hier heb ik het langzaam uitgebreid en ze is nu 9 maand en eet eindelijk een beetje wat zodat we nu nog maar op 3 flessen per dag zitten. Ik had ook niet het idee dat dat ooit zou lukken, maar ineens is het dan zover.
maandag 25 oktober 2010 om 21:09
ik weet niet wat je als eerst erbij wilt gaan geven, maar je zou evt tegen 11.30 een korstje brood kunnen proberen.
Zodra ze een hele boterham op kan, kun je de fles melk van 11.00 verplaatsen naar na haar broodje.
zo rond 18.00 kun je een groentenhapje gaan proberen. Dan zou je daar een beetje diksap bij kunnen geven en sávonds evt nog een klein flesje voor het slapen.
Zo deed ik dat ongeveer toen ze overgingen naar vaster eten.
Dus dat wordt dan
7.00 fles melk
9.00-10.00 fruit
11.30 korstje brood en fles melk
15.00 fles melk ( of liga met diksap)
17-18.00 groenten en evt diksap
20.00 flesje melk?
Zodra ze een hele boterham op kan, kun je de fles melk van 11.00 verplaatsen naar na haar broodje.
zo rond 18.00 kun je een groentenhapje gaan proberen. Dan zou je daar een beetje diksap bij kunnen geven en sávonds evt nog een klein flesje voor het slapen.
Zo deed ik dat ongeveer toen ze overgingen naar vaster eten.
Dus dat wordt dan
7.00 fles melk
9.00-10.00 fruit
11.30 korstje brood en fles melk
15.00 fles melk ( of liga met diksap)
17-18.00 groenten en evt diksap
20.00 flesje melk?
maandag 25 oktober 2010 om 21:12
Je kan haar als jullie zelf aan tafel zitten een gekookte wortel of stronkje broccoli aanbieden om op te sabelen (dat noemen ze rapleyen) of als jullie brood eten geef je haar een korstje droog brood. In het begin masht ze het misschien gewoon kapot met haar handjes maar dat kan geen kwaad. Na verloop van tijd steken ze het dan in hun mond en bijten ze er al eens een stukje af.
maandag 25 oktober 2010 om 21:21
Het klinkt allemaal zo simpel he, en toch.... Maar goed dat hoort waarschijnlijk bij het opvoeden.
Ze eet nou alles op wat je haar aanbied, stuitert al in dr stoeltje als ze een fles aan ziet komen Zo grappig, maar ze huilt nooit van de honger hoor (huilt sowieso bijna nooit)
Denk inderdaad dat we vanaf volgende week of zo groente erbij gaan geven. En dan de pap naar 's ochtends.Of zou ze dan niet meer doorslapen?
Ze eet nou alles op wat je haar aanbied, stuitert al in dr stoeltje als ze een fles aan ziet komen Zo grappig, maar ze huilt nooit van de honger hoor (huilt sowieso bijna nooit)
Denk inderdaad dat we vanaf volgende week of zo groente erbij gaan geven. En dan de pap naar 's ochtends.Of zou ze dan niet meer doorslapen?
maandag 25 oktober 2010 om 21:23
Ik heb zelf het boekje gezond eten en bewegen voor baby en peuter besteld bij het Voedingscentrum. Op de site staan ook voorbeelden van voedingsschema's.
Wij doen nu bij dochter van 6,5 maand (om en nabij):
7.30 uur fles 180 cc
9.30 uur soepstengel met tuitbekertje lauwe vruchten thee
11.30 uur fles 180 cc
13.30 uur fruithapje (1/3 appel ofzo)
16.30 uur fles 120 cc met groentenhap (10 gram vlees, kip, of vis, 50 gram aardappel, rijst of pasta, 100 gram groente)
19.30 uur fles 180 cc
Als ze 7 maanden is krijgt ze om 11.30 uur een kleine fles met een boterham appelstroop o.i.d. en dan bij de fruithap ook wat thee.
Op de site van het voedingscentrum staan voorbeelden van eetschema's vanaf 8 maanden. Daar wil ik dan naartoe.
Ik maak 1 x per week de fruit en groente hap zelf. Dan staan er 3 pannen op het vuur en ik heb van Philips Avant een stoomapparaat dat ook kan hakken. Maar je kan ook gewoon de staafmixer gebruiken. Ik vries het in en zet het een dag van te voren in de koelkast. Dan hoef ik alleen nog in de magnetron te zetten. Potjes is mij te duur en ik weet nu wat ze binnen krijgt.
http://www.voedingscentrum.nl/eerstehapjes.aspx
Wij doen nu bij dochter van 6,5 maand (om en nabij):
7.30 uur fles 180 cc
9.30 uur soepstengel met tuitbekertje lauwe vruchten thee
11.30 uur fles 180 cc
13.30 uur fruithapje (1/3 appel ofzo)
16.30 uur fles 120 cc met groentenhap (10 gram vlees, kip, of vis, 50 gram aardappel, rijst of pasta, 100 gram groente)
19.30 uur fles 180 cc
Als ze 7 maanden is krijgt ze om 11.30 uur een kleine fles met een boterham appelstroop o.i.d. en dan bij de fruithap ook wat thee.
Op de site van het voedingscentrum staan voorbeelden van eetschema's vanaf 8 maanden. Daar wil ik dan naartoe.
Ik maak 1 x per week de fruit en groente hap zelf. Dan staan er 3 pannen op het vuur en ik heb van Philips Avant een stoomapparaat dat ook kan hakken. Maar je kan ook gewoon de staafmixer gebruiken. Ik vries het in en zet het een dag van te voren in de koelkast. Dan hoef ik alleen nog in de magnetron te zetten. Potjes is mij te duur en ik weet nu wat ze binnen krijgt.
http://www.voedingscentrum.nl/eerstehapjes.aspx
maandag 25 oktober 2010 om 21:35
Ik zou eerst beginnen met een groentehapje.
Ikzelf gaf dat altijd rond 17.00-18.00 uur maar ik hoor ook in mijn omgeving dat mensen het wat eerder geven omdat anders de laatste fles niet helemaal op gaat en dat weer korte ochtend geeft. Dat moet je dus zelf even ondervinden.
Op een gegeven moment ging mijn middagfles (15.00 uur) eraf en ging ik liga/rijstwafeltje met diksap geven.
Rond de 8 maanden zijn wij begonnen met een boterham en daarna nog 120cc.
Uiteindelijk werd het groentehapje een kleine maaltijd (vlees/vis - groente - aardappel/rijst/pasta) en de avondfles wat kleiner (120cc).
Rond een maand of 10 zijn wij ook gestart met een boterham 's ochtends met een fles melk.
Bij een jaar zag het ritme er ongeveer zo uit:
08.00 uur boterham + 90 cc
10.00 uur fruit, flesje thee/water/diksap
12.00 uur boterham + 90 cc
15.00 uur koekje, flesje thee o.i.d.
18.00 uur warme maaltijd
19.00 uur fles 120 cc
Ikzelf gaf dat altijd rond 17.00-18.00 uur maar ik hoor ook in mijn omgeving dat mensen het wat eerder geven omdat anders de laatste fles niet helemaal op gaat en dat weer korte ochtend geeft. Dat moet je dus zelf even ondervinden.
Op een gegeven moment ging mijn middagfles (15.00 uur) eraf en ging ik liga/rijstwafeltje met diksap geven.
Rond de 8 maanden zijn wij begonnen met een boterham en daarna nog 120cc.
Uiteindelijk werd het groentehapje een kleine maaltijd (vlees/vis - groente - aardappel/rijst/pasta) en de avondfles wat kleiner (120cc).
Rond een maand of 10 zijn wij ook gestart met een boterham 's ochtends met een fles melk.
Bij een jaar zag het ritme er ongeveer zo uit:
08.00 uur boterham + 90 cc
10.00 uur fruit, flesje thee/water/diksap
12.00 uur boterham + 90 cc
15.00 uur koekje, flesje thee o.i.d.
18.00 uur warme maaltijd
19.00 uur fles 120 cc
dinsdag 26 oktober 2010 om 08:11
dinsdag 26 oktober 2010 om 08:15
quote:germanwings schreef op 25 oktober 2010 @ 22:13:
pap of brood maakt natuurlijk geen verschil, dat zijn beide granen.
volgens rapley mag brood vanaf 7 maand.Brood met 7 maanden is echt best snel hoor. Volgens mij zijn de darmpjes van die kleintjes pas tegen de 9 maanden klaar voor brood. Ik zou met brood nooit te vroeg beginnen... (ook niet met korsten enzo, die werden hier ook pas rond 9 maanden gegeven)/
pap of brood maakt natuurlijk geen verschil, dat zijn beide granen.
volgens rapley mag brood vanaf 7 maand.Brood met 7 maanden is echt best snel hoor. Volgens mij zijn de darmpjes van die kleintjes pas tegen de 9 maanden klaar voor brood. Ik zou met brood nooit te vroeg beginnen... (ook niet met korsten enzo, die werden hier ook pas rond 9 maanden gegeven)/
dinsdag 26 oktober 2010 om 08:27
quote:Becky26 schreef op 26 oktober 2010 @ 08:11:
Jeetje wat eten sommige kindjes al veel! Mijn dochter zijn we nu net een paar weken aan het bijvoeren, ze is ruim 6 maanden maar die komt niet verder dan 3 hapjes fruit en drie hapjes groente en 5 flessen per dag. Het komt wel maar wanneer?
Mijn dochter is dus 6,5 maand en eet gewoon uit haarzelf goed. Dat is toch verschillend per kindje. Ze was bijvoorbeeld weer wat trager met draaien. Tandjes heb ik trouwens ook nog niet gezien. Verder gaf ik flesvoeding en adviseerde het CB daarom al met 4 maanden te beginnen met oefenhapjes, dus we zijn al 2,5 maand bezig. In het begin at ze ook paar een paar happen. Als je borstvoeding geeft, dan wordt geadviseerd om pas na 6 maanden bijvoeding aan te bieden.
Ik denk dat je gewoon zelf naar je eigen kindje moet kijken en niet te veel moet vergelijken met andere kindjes (geef ik als advies, terwijl ik nu bijvoorbeeld zelf denk, waar blijven haar tandjes).
Jeetje wat eten sommige kindjes al veel! Mijn dochter zijn we nu net een paar weken aan het bijvoeren, ze is ruim 6 maanden maar die komt niet verder dan 3 hapjes fruit en drie hapjes groente en 5 flessen per dag. Het komt wel maar wanneer?
Mijn dochter is dus 6,5 maand en eet gewoon uit haarzelf goed. Dat is toch verschillend per kindje. Ze was bijvoorbeeld weer wat trager met draaien. Tandjes heb ik trouwens ook nog niet gezien. Verder gaf ik flesvoeding en adviseerde het CB daarom al met 4 maanden te beginnen met oefenhapjes, dus we zijn al 2,5 maand bezig. In het begin at ze ook paar een paar happen. Als je borstvoeding geeft, dan wordt geadviseerd om pas na 6 maanden bijvoeding aan te bieden.
Ik denk dat je gewoon zelf naar je eigen kindje moet kijken en niet te veel moet vergelijken met andere kindjes (geef ik als advies, terwijl ik nu bijvoorbeeld zelf denk, waar blijven haar tandjes).
dinsdag 26 oktober 2010 om 08:41
Als jullie aan tafel zitten gewoon iets aan gaan bieden. Dus zodra jullie brood eten en je kindje is wakker dan in de kinderstoel en een korstje brood s avonds het zelfde maar dan met warm eten. je kan er voor kiezen om alles te prakken maar je zou ook kunnen gaan rapleyen ( is een heel topic over)
wat wij deden als K sliep dan aten we zodra ze wakker was zodat we wel met z'n 2-en of 3-en waren onder het mom zien eten doet eten
succes
wat wij deden als K sliep dan aten we zodra ze wakker was zodat we wel met z'n 2-en of 3-en waren onder het mom zien eten doet eten
succes
dinsdag 26 oktober 2010 om 09:51
Ik snap het korstje brood niet. Wil iemand me dat uitleggen?
Ik heb het al bij het CB gevraagd en aan andere moeders. Dan zeggen ze gewoon een korstje brood aanbieden. Blijft allemaal een beetje vaag.
Schreur je gewoon een stukje korst af? Van de bovenkant ofzo?
Hoe groot, hoeveel cm ongeveer? Geef je het in de hand, zonder in de thee te dopen. Stikt je kind er dan niet in?
Ik geef dus voor de veiligheid soepstengel. Die doop ik in de thee, zodat het zacht wordt en ik zelf vasthoud, terwijl zij sabbelt.
Ik heb het al bij het CB gevraagd en aan andere moeders. Dan zeggen ze gewoon een korstje brood aanbieden. Blijft allemaal een beetje vaag.
Schreur je gewoon een stukje korst af? Van de bovenkant ofzo?
Hoe groot, hoeveel cm ongeveer? Geef je het in de hand, zonder in de thee te dopen. Stikt je kind er dan niet in?
Ik geef dus voor de veiligheid soepstengel. Die doop ik in de thee, zodat het zacht wordt en ik zelf vasthoud, terwijl zij sabbelt.
dinsdag 26 oktober 2010 om 09:59
gewoon de onderkant om te beginnen en dan ongeveer 1cm dik en iid binnen no-time eten ze een hele boterham
en die soepstengel kan je echt wel gewoon zo geven zodra ze dat in dat mondje stoppen met al dat speeksel wordt het ook klef,zacht etc
kinderen kunnen meer dan dat wij denken hoor!!
nou ben ik ook wel voorstander van rapley dus geef alleen maar stukken niks kleins,nats,geweekt etc gewoon puur natuur in vuist grote en K heeft zich nog nooit verslikt.
en die soepstengel kan je echt wel gewoon zo geven zodra ze dat in dat mondje stoppen met al dat speeksel wordt het ook klef,zacht etc
kinderen kunnen meer dan dat wij denken hoor!!
nou ben ik ook wel voorstander van rapley dus geef alleen maar stukken niks kleins,nats,geweekt etc gewoon puur natuur in vuist grote en K heeft zich nog nooit verslikt.
dinsdag 26 oktober 2010 om 10:00
quote:zusenzoo schreef op 26 oktober 2010 @ 09:57:
Ik heb hier een kindje van 8,5 maand:
6.00 een fles 210
8.00 een boterham
11.00 fruit
13.00 een boterham
15.00 een fles 210
17.00 avondhap
19.00/20.00/21.00 een fles 210
En tussendoor wat water.
krijgt ze 3 keer de fles?? of ergens tussen 19.00 en 21.00
ons schema ziet er ook ongeveer zo uit alleen krijgt k s middags nog iets van een cracker,koekje,ontbijtkoek,soepstengel etc
en als ze wakker wordt meestal zo rond 23.00 krijgt ze nog een fles.
overdag drinkt zij wel minder melk dan die 210
Ik heb hier een kindje van 8,5 maand:
6.00 een fles 210
8.00 een boterham
11.00 fruit
13.00 een boterham
15.00 een fles 210
17.00 avondhap
19.00/20.00/21.00 een fles 210
En tussendoor wat water.
krijgt ze 3 keer de fles?? of ergens tussen 19.00 en 21.00
ons schema ziet er ook ongeveer zo uit alleen krijgt k s middags nog iets van een cracker,koekje,ontbijtkoek,soepstengel etc
en als ze wakker wordt meestal zo rond 23.00 krijgt ze nog een fles.
overdag drinkt zij wel minder melk dan die 210
dinsdag 26 oktober 2010 om 11:53
Moesje, mijn zoon is nu bijna 6 maand en we zijn twee weken geleden begonnen met groentehap, rond 17-17.30 uur. Dat ging best goed, na een weekje hebben we een fruithap toegevoegd rond 9.30 uur.
En ik herken je vraag. Van het schemaatje dat we nu ongeveer hebben (4 flessen, 2 happen), zie ik ons niet 1-2-3 naar 3 maaltijden en 3 tussendoortjes per dag komen Volgens mijn cb kun je vanaf 6 maand van start met brood, maar ook met maaltijden met aardappels en vlees, kip of ei!
Ik doe het liever wat rustiger aan, steeds iets erbij en kijken hoe dat gaat. Binnenkort pap in de ochtend van een lepel (als we geen haast hebben ), en dan later nog eens een broodkorst. Aardappeltje door de groentehap, etc.
Ons schemaatje lijkt erg op dat van jou, en wij hebben tussen fles 3 en 4 dus een groentehap. Ik denk dat je het het beste gewoon kunt aanbieden, en dan gaat ze er vanzelf meer van eten
En ik herken je vraag. Van het schemaatje dat we nu ongeveer hebben (4 flessen, 2 happen), zie ik ons niet 1-2-3 naar 3 maaltijden en 3 tussendoortjes per dag komen Volgens mijn cb kun je vanaf 6 maand van start met brood, maar ook met maaltijden met aardappels en vlees, kip of ei!
Ik doe het liever wat rustiger aan, steeds iets erbij en kijken hoe dat gaat. Binnenkort pap in de ochtend van een lepel (als we geen haast hebben ), en dan later nog eens een broodkorst. Aardappeltje door de groentehap, etc.
Ons schemaatje lijkt erg op dat van jou, en wij hebben tussen fles 3 en 4 dus een groentehap. Ik denk dat je het het beste gewoon kunt aanbieden, en dan gaat ze er vanzelf meer van eten