Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
@profile, in het begin hadden wij ook maar 1 rapley moment per dag (en werd er niets gegeten). Dus de enige keer groente, andere keer fruit).

Heel langzaam zijn we nu bij 9 maanden in een soort ritme gekomen van 's morgens fruit, 's middags brood, namiddag rijstwafel en 's avonds warme hap.
quote:maasje schreef op 16 oktober 2010 @ 20:47:

Hoi dames,

ik heb een korte vraag aan de rapley-ervarenen.... Mijn dochter van 9 maanden eet prima. Alleen weet ik niet zo goed hoe en welk vlees ik kan geven zonder het te vermalen. Ze at wel eens uit een potje, maar wil dat nu eigenlijk niet meer. Dus nu voornamelijk alles zelf laten eten. Heel gezellig en gaat prima, maar met vlees is het nog niet gelukt volgens rapley....

Hoe doen jullie dat en hoe vaak?

Bedankt!

groetjes MaasjeMijn dochter is 12 maanden en eet nog steeds zelden vlees. In ieder geval nooit als ik haar gepureerd voedsel geef (ik mix). Wat ik wel eens doe is gebakken kip zonder botjes of vel (of gekookt, maar ik demonteer meestal mijn eigen stuk, dus gebakken), kan ze zelf het vlees uit elkaar pulken en opeten, of een stukje gekookte vis zonder graatjes. Ook heeft ze wel eens een hapje rookworst gehad, maar die snij ik gewoon in stukjes. Vlees is niet zo haar ding, dus echt veel eet ze er niet van.
Maasje, ons kindje eet pas sinds kort een beetje vlees, is nu 10 a 12 maanden. Ik geef het in stukjes net als een stukje brood. Hij kauwt erop en meestal vind ie het heerlijk. Vis is favoriet. Dat eet ook makkelijk weg natuurlijk. Vanavond kip en dat ging ook wel goed. Hij heeft ook een keer geruld gehakt gegeten uit de lasagne.

Als je kindje kan kauwen, kun je het alles geven toch? Zacht vlees gaat wel het makkelijkst natuurlijk. Wij geven zoveel mogelijk biologisch, daar zitten de minste hulpstoffen in.

Wij zijn begonnen met eens per dag rondom 5 uur. Eerst groente, daarna fruit en na een paar weken 's ochtends fruit en 's middags groente. Inmiddels eet ons mannetje ook twee broodmaaltijden en rijstwafels als tussendoortje.

Proffile, wij hebben een paar keer gekookte witlof gegeven, maar hoe hard je het ook kookt, het wordt nooit zacht genoeg. Vandaag hadden we witlof salade en wat denk je? vist ie de rauwe witlof eruit en laat de appeltjes liggen!!! Als je het gekookt wilt geven, zou ik het denk ik door een aardappel prakken. Hoe ging het?

GW goed dat je dochter zo goed eet zeg! Dat was een paar maanden geleden wel anders. Zo zie je maar, elk kind een eigen tempo.
bedankt voor de antwoorden! Dus jullie kindjes eten ook geen grote hoeveelheden vlees. Ik had de indruk dat het vanaf 6 mnd belangrijk is ivm ijzer. Vanavond stukje vis gegeven, ging redelijk. Zal ook eens kip proberen. Gehakt vond ze niet zo lekker. Ik doe bij mijn dochter ook liefst biologisch.

Nog 1 vraagje... Geven jullie ook blokjes ham enzo? Of is dat te zout?
Maasje het verschilt waar je het advies vandaan krijgt. IJzer zit in heel veel dingen, vooral in groene groente. Als je bang bent voor ijzertekort kun je beter na elke maaltijd een beetje fruit Vit C geven zodat het ijzer beter opgenomen kan worden.

Ik ben wat voorzichtig met ham en rookworst etc vanwege zout, maar hij krijgt het wel om te proeven. Ik bied zoveel mogelijk variatie aan. Een kind moet iets meerdere keren proeven om het lekker te gaan vinden, dus één keer proeven zegt niks.
dank je! zal het blijven aanbieden en gewoon vaak een hapje van mij geven.
vraagje over drinken

Zoontje van (nu) 7,5 maand doet goed zijn best met eten; 'sochtends na zijn flesje krijgt hij stukjes beschuit met wisselend beleg (bv geprakte banaan), 'smiddags stukjes boterham, flesje, later nog een fruithapje (soms met yoghurt) en s'avonds rijst of aardappels met groenten en dan een flesje. Nu we vaker het lepeltje hanteren, eet hij duidelijk meer (dus rapley gaat er meer naast voor het recreatieve aspect, maar is niet de hoofdmethode). Het zijn nog geen bakken vol, maar hij eet het wel allemaal.

'snachts drinkt hij slapend een flesje van 200 ml poedermelk leeg met 3 scheppen bambix fijne granen.

Met die nachtfles erbij zaten we op 5 flessen, en nu met het eten erbij zitten we al een krappe week op 4 flessen. Maar moeten we dan niet drinken tussendoor aanbieden? De kinderarts op het CB zei dat dat niet nodig was en dat hij ook vocht uit de groenten en het fruit krijgt. Maar dat is echt niet de 200 ml uit de fles die we nu overslaan (al dronk hij niet altijd zijn flessen helemaal leeg). Dus hoeveel moet hij eigenlijk drinken? Stefan K. heeft het alleen over onbeperkt borstvoeding, maar ik ben sinds twee weken helemaal gestopt met kolven. Nu is het dus poedermelk waarvan de verpakking max 4x 200 ml aangeeft, maar onze zoon dronk altijd veel meer.
[quote]iemandanders schreef op 18 oktober 2010 @ 19:59:

vraagje over drinken

ik zou hem idd gewoon wat te drinken tussendoor aanbieden.

bij ons gaat het rapleyen niet zo goed op het moment.

eten van een lepel is veeeeel leuker. Zodra ze iets van eten in haar hand krijgt gooit ze het gelijk op de grond en gaat dan als een spreeuw met haar mond open zitten wachten op een schepje. doe ik dit niet dan gaat ze krijsen
Ik bied bij iedere maaltijd een tuitbeker met water aan. Wordt zeker bij brood gretig uit gedronken, beschuitje is toch ook heel droog, daar zou je zelf toch ook wat bij gaan drinken
okee, maar hij drink nu ook al minder melk, dus als we ook nog water of thee geven, gaat dat niet ten koste van de ruimte voor melk? Klinkt misschien als een domme vraag, maar het is weer even zoeken naar een goede volgorde hier. We geven vooraf geen melk zodat hij lekker eet, en vaak het flesje er na. Er lijkt in het schema eigenlijk helemaal geen logische tijd om ook nog ander drinken te geven.

Hoeveel heeft een kind van 7 maanden dagelijks aan vocht nodig?
Schema voor dochter ziet er nu zo uit

-9 uur fles 180/6

-10/11 uur fruit + tuitbeker met iets water

-12/13 uur broodje+ weer tuitbeker met water

-14-16 uur rijstwafel + fles 180/6

-17-18 uur avondeten (groente/aardappels/rijst) + tuitbeker water

19-20 fles 180/6

In het begin at ze zo weinig dat ze gewoon nog 4 of meestal 5 flessen op een dag kreeg. Dan kreeg ze dus ook meestal nog gewoon dr fles na een broodkorst, maar op een gegeven moment is ze gewoon meer gaan eten en kon ik ineens het aantal flessen minderen.

Nu biedt ik bij iedere maaltijd water aan, soms drinkt ze veel, soms weinig.

En als hij voldoende plasluiers heeft is er denk ik geen minimale hoeveelheid die ze moeten krijgen.
Mijn dochter drinkt pas sinds een week of wat echte hoeveelheden roosvicee en water. Daarvoor alleen maar melk (4 flessen) en af en toe een slokje water of roos bij het eten, naar behoefte van mijn dochter. Dat ging niet ten koste van de hoeveelheid melk die ze dronk, en nu ze grotere hoeveelheden drinkt eigenlijk nog steeds niet. Ik denk dat mijn dochter melk nog steeds als maaltijd ziet, niet als drinken (en ze is al 12 maanden...).

Ik kwam laatst een lijst tegen waarin stond dat kinderen tot een jaar ongeveer 500 cc vocht per dag naast vast voedsel nodig hebben. Ik weet alleen niet meer waar ik dat las... Hmmm misschien even googlen. Hoe dan ook: volg de behoefte van je kind. Ik zou bij de maaltijd gewoon wat te drinken aanbieden en je ziet vanzelf hoeveel ze ervan drinkt
AJ hebben jullie al een verjaardag gehad? Wij zijn aan het aftellen, nog 7 nachtjes slapen....

Ik ga ook uit van 500 cc naast al het vaste voedsel maar ik geef ook nog borstvoeding dus je weet het nooit precies. In het boek van Kleintjes staat ook 500cc. Bij het eten wordt hier ook steeds meer gedronken.

Ik heb kindersap ontdekt (heel sofisch) of appelsap of karnemelk bij het eten. Hij drinkt er steeds meer van, ik gok zo'n 50cc nu. (ong 2cm in een tuitbeker)

Vanavond hutspot. Niet zoveel uien gedaan. Ik vind het zo leuk dat hij een nieuw hapje echt eerst proeft! klein beetje tussen duim en wijsvinger (lepel in de hand, maar dat is dus voor de sier) en dan echt zo'n testend tuitmondje. Ik had drie flinke eetlepels op zijn bordje gedaan, hij was er zoet mee. Na een poosje was alles op! Ik heb echt gezocht waar het gebleven was, maar hij had ook weinig geknoeid! Dus die mag bijna mee uit eten
Pienmini is sinds gister ook aan het vlees, nou ja gekookte kip. Lijkt me toch vrij weeig smaken maar hij smult ervan. Ik geloof dat ik het al had gezegd maar hij eet sowieso heel goed de laatste tijd. Gaat best veel in.

Vind het ook zo apart dat ie gewoon alles eet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hij lijkt echt alles te lusten. Hopen dat dit zo blijft.

Ben ook wel benieuwd hoe het met de rest gaat.
Even als meelezer/inbreker:

@Iemandanders, mijn zoontje is iets jonger dan die van jou, en sinds hij (veel) eet drinkt hij ook een stuk minder. Melk drinkt hij nu nog zo'n 500 - 600 cc. Daarnaast drinkt hij bij zijn maaltijden wat water, maar dat is meestal maar mondjesmaat. Ik heb het nagevraagd op het CB, en dit was voldoende. Zij gingen inderdaad ook uit van 500 cc per dag tot een jaar.
-
Vanaf welke leeftijd mogen kinderen eigenlijk koemelk of karnemelk gaan drinken??

Wij zijn sinds een paar dagen over naar 3 flessen

Bij ons ziet het er als volgt uit

7.00-9.00 melk ongeveer 150 cc+ boterham

10.00 tussendoortje+ drinken

12.00 melk ongeveer 150 cc+ boterham

15.00 tussendoortje+sap

18.00 avondeten+ yoghurt

22.00 melk ongeveer 200 cc

De tussendoortjes bestaan uit:rijstewafel.fruit, ontbijtkoek, crackertje of stukje brood

Sap is versgeperst sap, roosvicee of dixsap en ben nu af en toe water aan het geven maar dat vind ze nog niet zo heel lekker.

leuk altijd om te zien dat alle kindjes het op een andere manier doen en die lijstjes zijn altijd leuk om een beetje te vergelijken

verder staat het rapleyen hier op een heel laag pitje. K wil gewoon van een lepel eten en het liefst gevoerd worden. Nieuwe dingen rapley ik nog wel ( als ze wil) maar uiteindelijk zit ze als een spreeuw met haar mond open te wachten op een hapje en komt dit hapje niet snel genoeg veranderd het spreeuwtje in een gillend monstertje

en iedereen die zegt dat rapley een rotzooi geeft bull kom maar eens na een maaltijd bij ons kijken er ligt meer op de grond sinds ze van de lepel eet dan toen er gerapleyd werd.
Volgens mij is het advies 1 jaar?
Leuk Pien! Fijn dat het zo goed gaat.

Melk of karnemelk: Het CB zegt geloof ik 1 jaar. Kleintjes adviseert eerder, zolang je geen halfvolle melk gebruikt, daar zitten teveel hulpstoffen in. (En met mate als je bv geeft) Hier krijgt hij dus al af en toe een slok, hij neemt steeds een beetje meer. Hij krijgt nog 6 a 7 keer borstvoeding.
Grappig Jac Pienmini is juist dol op water. Stijgt zowat op als ie een beker met water ziet. Heb nog niets anders geprobeerd. Wilde daar dit weekend mee beginnen maar ben het vergeten te kopen. Morgen nog maar een poging doen. Verder krijgt hij nog 4 keer bv waarvan 1 met pap 's avonds (uit de fles natuurlijk ). Hier is verder alles nog suiker of zoutloos. Dat wil ik eigenlijk voorlopig nog wel even zo laten.

Opa vroeg al of ie geen lange vingers mocht. Zij snappen rijstewafel en soepstengel niet als tussendoortje geloof ik.
Nou, ik had me voorgenomen om met dochter te gaan Rapleyen. Ik heb het boek 'Van borst tot boterham' aangeschaft en we zijn vol goede moed begonnen. Madame wil echter niet: kokhalzen, krijsen en overgeven! Ik heb nu al een paar keer een potje gegeven en dat gaat er wel met smaak in!

Helaas blijft ze met de borstvoeding ook nog steeds elke 3 uur komen.

Schema ziet er meestal zo uit:

7.00 BV

10.00 BV en fruithap

13.00 BV

16.00 BV en warme groentehap

19.00 BV en pap

22.00 BV

Hoe zorg ik dat de tijd tussen de BV minder wordt (want ze eet ongeveer een heel potje fruit, wat hapjes groente en een heel bord pap van 150 ml) en hoe o hoe kom ik van die gepureerde voeding af?
carrera, hoe oud is je dochter? Hier heeft het denk ik echt wel 2 maand geduurd voordat er substantiele hoeveelheden werden gegeten. Ondertussen eet ze echt redelijk goed (wel wisselend). Wij combineren ondertussen wel met gepureerd omdat de go dat rapley toch maar niets vind. Maar thuis rapleyt ze net zo goed verder.
Ruim zes maanden alweer germanwings. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze aan nieuwe smaken gaat wennen, ook al is het dan gepureerd. Het was zo zielig, ik gaf haar een paar hapjes fruit (met stukjes dus). Spugen dat ze ervan moest! Bijna de hele voeding kwam eruit. Geen succes dus. We blijven het af en toe wel proberen. Gisteren aardappel, maar daar moest ze weer enorm van kokhalzen, ze liep paars aan.
Je zou ook kunnen proberen niet te fijn te pureren (ik heb 2x een potje gegeven, maar dat vind ik zo fijn gepureerd, ik maak altijd de warme maaltijd voor bij de gastouder zelf en dan prak ik het gewoon grof, zodat ze dus nog wel structuur heeft maar het niet te grof is voor de go ).

En ik was ook echt moedeloos hoor (lees maar paar blz. terug), maar ineens had ze het door en nu eet ze echt alles! Dochter van de go was verbaasd dat ze champigons eet, die vind ze nl. zelf niet te eten .
Nope, de aardappel van gisteren was geprakt, maar dat bliefde ze ook niet. Kieskeurig dus, net als d'r vader. Ze eet in elk geval nu met smaak de fruithap en pap. Dat is al heel wat, al is er dus nog geen voeding weggevallen daardoor. (Wel raar, want op de verpakking van de pap staat dat het een flesvoeding vervangt.)
Aardappel vond ze hier trouwens in het begin ook echt niets, beetje te droge struktuur denk ik, maar gewoon blijven aanbieden, komt vanzelf een keer goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven