Werk & Studie alle pijlers

Recht op derde persoon bij gesprek.

25-10-2010 23:21 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dus in gesprek met mijn leidinggevende, mbt werkhervatting. nu is de vraag heel simpel:

Ik weet dat ik het gesprek niet mag weigeren, maar hoeveel recht heb ik om er een derde persoon bij te vragen.

Ik zou graag mijn afdelingshoofd bij het gesprek willen want ik wil eigenlijk niet met haar alleen in gesprek, omdat ik vermoed dat zij mij overrompeld en ik niet mijn hele verhaal kan doen. En ik niet weet wat voor re-intergratie plan zij heeft, ook na telefonisch contact met haar was dit onduidelijk.

Heb ik nu wel of niet het recht om een derde persoon er bij te vragen, en als het afdelingshoofd niet aanwezig is, kan ik dan zorgen dat het gesprek word uitgesteld tot zij wel in de mogelijkheid is om aanwezig te zijn? (desnoods dmv verlof)
Ik weet niet of dat kan/mag.

Wat je ook zou kunnen doen is:

- je verhaal van tevoren puntgewijs op papier zetten, dan heb je houvast om alles te vertellen wat je wilt vertellen

- aangeven dat het wat veel informatie is om meteen te verwerken, dat je er even rustig over na wilt denken en het re-integratieplan nog even goed wil doorlezen en dat je dan over x dagen contact opneemt.

Succes!
Als het goed is heb je dat recht gewoon. Zou het wel van te voren even aangeven.
Ik weet niet of je er volgens de wet recht op hebt. Ik weet wel dat het voorkomt dat er bijvoorbeeld een gesprek met de leidinggevende plaatsvindt in aanwezigheid van de bedrijfsarts. Deze is dan aanwezig om het gesprek van beide kanten af in goede banen te leiden.

Mocht er niemand bij mogen zijn, zet dan inderdaad wat je wil zeggen puntsgewijs op papier. Als je het ergens niet mee eens bent of ergens over na wil denken, zeg dat dan gewoon. Ook bij vragen over dingen waar jij bijvoorbeeld niet over wil praten, omdat ze of niet relevant zijn voor het reintegreren.

Toevoeging: Heb je hier al met je afgedelingshoofd over gesproken?

Als het mogelijk is, dan kan je de kans dat het afdelingshoofd niet aanwezig is ondervangen door een afspraak te maken met beide personen. Ik neem niet aan dat dit iets is wat tussen neus en lippen door gaat.

Succes
Ik heb bij de BA al aangegeven dat ik liever niet met haar alleen in gesprek wil, dit was vorige week. Ik zou een brief thuiskrijgen met het verlag en zij zou kijken of er dus een derde persoon bij kon zijn.

Omdat ik tot op de dag van vandaag de brief dus nog niet ontvangen had, heb ik zelf maar contact opgenomen met mijn leidinggevende. Want met haar zou ik in gesprek moeten.

Zij had het afdelingshoofd niet benaderd en mij dus ook nog niet geinformeerd. Kortom er wordt totaal geen moeite gedaan om ook maar iets te regelen of contact met mij op te nemen.

Dit is dan ook een van de redenen waarom ik perse het hoofd van de afdeling erbij wil hebben.

Daarom wil ik graag weten of ik in mijn recht sta en daardaar bijvoorbeeld pas het gesprek te hebben tot het hoofd er wel bij is. Kan ik me op dit recht beroepen of niet?
Ik ben dan ook inderdaad van plan om contact op te nemen met het hoofd, omdat ik de bui al zie hangen, first thing tomorrow morning.

Vermoedt dat zij ook helemaal niet op de hoogte is van hetgeen dat gaande is.
Kan je de bedrijfsarts niet bellen om te vragen of ze al weet hoe het zit?

Je kan het denk ik ook proberen bij het juridisch loket
Dan had mijn teamleider dit toch al moeten weten en geregeld moeten hebben?

Het stond zelf niet in het verslag vermeld dat ik dit gevraagd hebt.
Huh? Ik begrijp je even niet.

Hoe had je teamleider dit moeten weten en wat had ze geregeld moeten hebben?

Is het verslag van het gesprek met de BA al wel bij haar aangekomen, maar nog niet bij jou?
Ik had het verslag dus al in de bus moeten hebben, maar om een of andere reden heb ik het dus niet gekregen. Dit heeft zij wel doorgemaild gekregen begrijp je.

Daarnaast heb ik dus bij de BA aangegeven dat ik een derde persoon er bij wilt hebben, en zij gaf aan dit te proberen te regelen.

Daarom verbaast het mij ook dat mijn teamleider dit dus niet gedaan heeft. Ik heb dit vorige week na het gesprek ook gelijk aan haar gecommuniceerd.

(het verslag heb ik overigens per mail gekregen omdat ik er vandaag dus om gevraagd heb, zodoende dat ik weet dat het er niet instaat, terwijl ik hier wel om gevraagd heb)
Ah ok. Nu begrijp ik je weer.

De enige tips die ik je nu kan geven is neem contact op met je bedrijfsarts en als je haar niet te pakken krijgt bel dan even met het juridisch loket
Het is heel vervelend maar de wet laat zich hier niet over uit. Met andere woorden: jij kunt je niet op een wet beroepen om iemand mee te mogen nemen maar je leidinggevende kan zich ook niet op een wet beroepen die dit verbiedt. Je kunt dus gewoon iemand meenemen (heb ik destijds ook gedaan), alleen: je kunt er niet op staan dat dat je afdelingshoofd is. Dat moet hij/zij zelf beslissen. Hoewel ik het wel een goed idee zou vinden. Tenminste, als je er vertrouwen in hebt dat je afdelingschef positief is ingesteld t.o.v. jou. Ik zou hem/haar idd even bellen als ik jou was. NB. Het is voor de leidinggevende heel moeilijk (want dat staat toch onwillig, niet tegemoetkomend) je te weigeren iemand mee te nemen. Zeker als je je erop beroept dat je niet zo geconcentreerd bent bijvoorbeeld. Let je wel goed op met dat re-integratieplan? Zij zijn dat wettelijk verplicht maar neem gerust de tijd om het thuis door te lezen en onderteken het niet meteen. Vraag een kopie. Dat is heel normaal. Dan kun je met een paar mensen overleggen, zonodig ook met het Juridisch Loket. Ik weet niet wat je zélf wilt, maar in ieder geval wens ik je veel succes!
Als de bedrijfsarts het niet in het verslag heeft gezet dat jij dit wil, dan vind ik het eerlijk gezegd niet gek dat je leidinggevende dit niet geregeld heeft. Die weet dat dan toch niet?

Geen reden dus om boos te zijn op je leidinggevende. Wel reden om nog een keer te vertellen dat je dit wil.
De BA kan ik niet bereiken gezien zij maar 1 dag in de week aanwezig is, daarnaast kan is de kans vrij groot dat ik ook het afdelingshoofd niet te spreken kan krijgen (werkt deels thuis en deels op de zaak)

Ik weet dat ik een gesprek niet met haar kan weigeren, maar gezien de situatie, denk ik niet dat het verstandig is, als wij dus alleen samen zijn er MOET iemand bijzijn (lang verhaal, maar zij heeft in mijn ogen een paar grote fouten gemaakt tov het ziektewet verhaal)

Wellicht kan ik dit toelichten maar liever niet open en bloot, dus als ik mag inboxen graag.

Ik wil ook graag het re-intergratieplan mee hebben, alsmede het verslag van de BA daarom vind ik het ook zo frapant dat ik het A. niet thuis heb gekregen, B. er geen stappen zijn ondernemen om een derde persoon er bij te betrekken.

Om heel eerlijk te zijn voel ik me gewoon in de hoek gedrukt.

Mag ik dan uitstel vragen tot er een derde persoon bij is of niet? Want gezien bovenstaande is de kans dus groot dat het alleen op mij en leidinggevende aan komt en dit wil ik dus voorkomen.
Honingvogel, ik heb dus telefonisch bij mijn leidinggevende vorige week al aangegeven dat ik dit wil, en nog vraagt ze vandaag of ik toch iemand erbij wilt hebben, ik heb het gevoel totaal niet gehoord te worden.
Je mag me mailen, maar ik weet niet of ik je kan helpen. Ik kan je in ieder geval wat tips voor het gesprek aan de hand doen als je dat wil

zwuppelien@live.nl

Heeft de BA trouwens niet een waarnemer/assistent? 1 dag op kantoor vind ik wel erg weinig.

Kan het zijn dat jouw teamleider van jou verwacht dat je een derder persoon aandraagt, omdat dat iets is wat jij wil?

Heb je al een datum voor het gesprek?
Ah ok, dat had ik dan even gemist.

Ik zou wel altijd zelf het initiatief houden voor die derde persoon. Dan kan je namelijk zelf beslissen wie je erbij wilt hebben. Dat kan iemand van je werk zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Kan ook iemand anders zijn.
Daarom was ik ook hier, het gesprek is dus morgen
Als je er iemand bij wilt hebben, is het dan niet verstandiger om zelf iemand mee te nemen. Doordat je iemand kiest uit "jou kamp" zal je je waarschijnlijk veel sterker zn gesprek in gaan. Mocht er iemand vanuit je werk bij zitten, dan weet je bijna wel zeker dat die dezelfde belangen heeft al je leidinggevende, namelijk dat jij je werk moet hervatten.

Ik zou dus toch kijken of je niet zelf iemand kan meenemen, het liefst iemand die verstand heeft van dit soort situaties.

Vanuit mijn deeltijdstudie is er een docent HRM die het leuk vind om mee te gaan naar dit soort situaties. En menig student heeft hem al ingeschakelt voor ontslaggesprekken of een gesprek waarbij over werkhervatting word gepraat.
Ik heb zelf ook iets dergelijks meegemaakt en heb toen een vriendin die HR medewerker is meegenomen naar het gesprek met mijn leidinggevende. Ik heb het van te voren aangekondigd en ze konden er weinig tegenin brengen. Ik kreeg het advies van mijn casemanager van het re-integratieburo, omdat een eerder gesprek met mijn leidinggevende niet goed was gegaan. Hetgeen wat er was besproken klopte helemaal niet met het gespreksverslag wat er nadien was gemaakt door hem. Er waren dingen verdraaid en weggelaten, dus ik wilde absoluut niet meer het risico lopen dat dit me nogmaals zou gebeuren.
quote:liefschatje schreef op 26 oktober 2010 @ 02:04:

Daarom was ik ook hier, het gesprek is dus morgen

Ow eh ja....dan is het nu rijkelijk laat om er nog iets aan te doen.

Neem als het kan gewoon iemand mee uit je omgeving (man/vriend/moeder/etc). Dat is misschien nog wel het beste wat je nu kunt doen.

Heel veel succes in ieder geval.
Wie is casemanager in dit geval? Is dat de BA of is er een afdeling HRM die formeel casemanagement voert?

Even uitleggen: in het meest gewenste geval treedt de direct leidinggevende op als werkgever in deze en houdt zich aan de rechten en plichten die gesteld zijn ondermeer in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter, werknemer is in deze *roffel* werknemer natuurlijk en heeft zich aan rechten en plichten te houden ook uit o.m. Wet Verbetering Poortwachter, je hebt HRM/P&O/PZ of hoe je het wilt noemen, die als regisseur optreedt om ervoor te zorgen dat iedereen zich op tijd aan rechten en plichten houdt, de benodigde stukken (PvA, tussentijdse evaluatie, etc) in dossier houdt: de casemanager.

En dan heb je extern de bedrijfsarts als adviseur voor zowel werkgever als werknemer, en uitvoerder van een aantal WVP-taken (opstellen van een aantal stukken zoals de 13e week beoordeling).

Ik zou in dit geval proberen om zowel BA als HR te vragen bij dit gesprek aanwezig te zijn om samen een eerste start te maken.
Te laat voor een advies, maar veel sterkte morgen tijdens het gesprek!!
Oh shit, ik loop achter gesprek is al geweest!

Hoe is het gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven