Wat moet ik? Partner met ADHD

26-10-2010 12:12 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik en mijn partner hebben een probleem.

Ik zeg nu wel partner met ADHD, maar dit is nooit vastgesteld om dat hij hier zelf niet achter staat.

Ik zal even uitleggen hoe mijn partner is om te laten zien dat hij zeker wel aan deze stoornis lijdt.

Extreem impulsief. Als hij iets in zijn hoofd heeft moet dat gebeuren. Flapt alles eruit. Doet dingen zonder na te denken. zegt de ene dag het ene en de andere dag weer het andere. geen vaste doelen/ meningen.

Geen rust. Continu iets willen doen. Mijn steeds pushen van wat gaan we doen en wat gaan we morgen doen.

Van alles beloven en niets nakomen. dit vooral omdat hij alles binnen een fractie van een seconde alweer vergeet.

Als we ruzie hebben en ik loop boos weg en kom binnen 5 min. boos terug. Begint hij alweer over wat we gaan doen schatje en wat een pijn hij aan zijn rug heeft. Daar sta je dan.. zelf nog kokend van woede en hij doet alsof er niks gebeurt is?

Als ik en mijn partner praten over problemen die er spelen probeert hij er voor te vluchten. Hij wil geen realiteit inzien. Hij loopt of boos weg, praat eroverheen of neemt het niet serieus en begint te vervelen...

Concentratieproblemen. Hij kan zich nergens lang op concentreren. Valt in slaap in de bioscoop en onder thuis films kijken. Kan een activiteit maar even volhouden en wil dan alweer iets anders.

Het lastige van dit alles is... Ikzelf ben een rustig persoon die niet continu bezig is met het feit iets te willen doen. Ik vermaak me net zo goed als ik thuis ben. Ik heb altijd wel iets te doen. Maar me partner.. Die ziet thuis zitten als een verveling en kan hier niet tegen. Ik wil ervoor vechten voor hem... Maar heb af en toe het idee dat ikmelf te kort doe. Ik raak gestresst door mijn partner en kan niet goed met hem praten. Ik ga aan mezelf twijfelen en wordt hierdoor ongelukkig. Ik heb veel pijn door de stoornis (ik denk ADHD). Ik durf hem er ook niet mee te confronteren dat ie maar hulp moet gaan zoeken. Ik voel me niet meer echt zijn partner. Eerder een moedertje, een politieagent of verzorgster.

Hij zegt ook vaak tegen me dat hij niet zonder me zou kunnen leven. Ik steun hem overal in en houdt hem op het goede pad.

Ik zit er even een beetje doorheen. Sorry voor mijn lange verhaal maar moest het even kwijt. Zijn er misschien mensen die dit herkennen? Ik hoor het graag!

Groetjes
Hoeft niet per se adhd te zijn. Kan bijvoorbeeld ook borderline zijn of gewoon zijn karakter. Het kan van alles zijn. Op zich maakt het niet uit wat voor naam je er aan geeft blijkbaar kan jij niet leven met wie hij is en dat lijkt me het belangrijkst.
ik dacht dat borderline vooral bekend stond om het depressieve gedrag en wisselende stemmingen enz.

Mijn partner is altijd vrolijk en heeft totaal geen wisselende stemmingen.

Maar inderdaad Hanzie het kan nog zoveel zijn. Maar vind het wel heeel erg op ADHD lijken.

Ik kan op dit moment nog niet met zijn gedrag omgaan maar wil hier wel voor vechten. Maar dan moet hij ook willen praten en zich aan willen passen... allebei wat water bij de wijn.
Heeft hij dat altijd al gehad? of pas iets van de laatste maanden/jaren?

Je hebt het over je man dus zul je wel getrouwd zijn was hij vroeger dan nooit zo?

Neem aan dat je uit liefde bent getrouwd en dat je je toen niet zijn moeder/verzorgster of politieagent voelde.
Zich aanpassen aan jou?

Waarom kun jij je niet aanpassen aan hem?
ik herken het niet, maar je doet natuurlijk een aanname als je zegt dat het ADHD is.

Het is natuurlijk wel prettig als je weet wat het nu precies is, dit maakt het ook makkelijk om begrip te tonen.

Ook kun je nadat het e.e.a. bewezen is voor jezelf nagaan of je met iemand kan leven die die aandoening heeft.

Het maakt je nu ontzettend rusteloos en dat lijkt me niet gezond.

Is het nog wel mogelijk om een rustig gesprek met hem te hebben? Kan hij het opbrengen om naar je te luisteren?

Zo ja: spreek het uit!

veel succes
Hij is altijd al chaotisch geweest en impulsief. Maar omdat ik nu pas met hem samenwoon en pas getrouwd zijn, merk ik pas hoe lastig het is.. Hoe hij is. Heb hem vroeger al moeten helpen met van alles omdat hij zelf steeds het verkeerde pad op gaat.
Boekentips:

Hulpgids ADHD

Samenleven met ADHD

Een opgeruimd leven met ADHD

Succes en Sterkte
Het maakt niet zoveel uit of het wel of niet in het plaatje van ADHD past. Je moet je afvragen of je verder met hem wil. Want met of zonder diagnose; Je vriend blijft wie hij is. Als je zoveel moet investeren in dingen die je anders zou willen zien aan hem, misschien moet je dan gewoon op zoek gaan die beter bij je past.
Hanzie, ik gaf aan dat ik er voor wil vechten. Daar bedoel ik mee dat ik me aanpas. Ik pas me zoiezo al aan bij zijn hypergedrag. Ik doe veel met hem en wil niet dat hij zichzelf niet kan zijn.
Ik heb in mijn gezin 3 mensen met ADHD en het heeft er inderdaad veel van weg.. Mijn ex vriend had het ook en daar herken ik bijv dan weer uit dat hij thuis zitten saai vond terwijl ik dat heerlijk vond..

Mijn ex vriend wou zich er ook nooit op laten testen omdat hij er dan denk ik teveel mee geconfronteerd werd.. Maar het is wel lastig.. Toch zou ik het proberen om erover te praten, je kan hem dan bijv vertellen dat mocht het wel ADHD zijn hij behandelingen kan krijgen om al die drukte in zijn hoofd weer rustig te maken.. Mijn broertje vroeg vroeger zelf om zn pil als m,n moeder (ook adhd) het vergat.. Hij zei dan alleen maar: mam het word weer zo druk in m,n hoofd, dan wist m,n moeder al genoeg.. Hij moet dan begrijpen (mocht het adhd zijn) dat het niet alleen goed voor jou is dat hij wat rustig word maar dat hij de wereld zo ook heel anders kan gaan zien..

Ik zou het toch proberen om hem te laten onderzoeken.. Je hebt er zoveel moeite mee, en ik ken ook genoeg verhalen waarbij de relatie daardoor kapot is gegaan en dat moet je zien te voorkomen.. Ik hoop echt voor je dat hij het wil!!

Heel veel succes!!
@helianthus als er een diagnose word gesteld zijn er meestal medicijnen die die persoon wat rustiger of geordener (hoe je dat ook schrijft) maakt.. Er kan dan wel degelijk wat veranderen.. Dat is niet bij iedereen zo maar wat ik binnen mijn gezin gezien heb wel..
Bedankt guess.

Ik ga het nog een keer proberen het voor te leggen bij hem.

En wat je zegt, ik denk inderdaad ook dat mijn vriend er niet mee geconfronteerd wil worden. Met niets niet. Alles waar maar een beetje van waarheid inzit loopt hij uit de weg.

En dan kunnen mensen tegen me zeggen pas je wel bij hem?

Maar het probleem is ik hou zoveel van hem en hij is mijn grote liefde nog steeds... En moest me verhaal even kwijt
Het gaat ook niet om wel of niet passen.. Je houd van iemand en je wil er voor 100% voor gaan.. En ik vind het ook super dat je er zo veel voor doet! Wat je ook zou kunnen doen is op google ADHD intikken dan alles opzoeken wat ADHD inhoud en dat aan hem voorlezen en vragen of dat hem bekend voor komt.. Er staan namelijk ook dingen tussen waar wij niks van merken bijv de chaos in hun hoofd etc.. Als het bekend voor komt heb je denk ik meer kans dat hij zegt oke ik ga heen!!

De vriendin van mijn broertje heeft er ook erg aan moeten wennen dat hij zo druk is, veel vergeet etc.. Die zijn er ook samen uitgekomen.. Dus het kan altijd maar het moet wel van beide kanten komen en ik denk dat je hem dat wel moet gaan vertellen zonder dat je het overbrengt van anders ga ik bij je weg, want dat is niet wat je wil:)

Mag ik vragen hoe oud je vriend is?
Guess, ik ben op de hoogte van de medicatie en therapieën voor gedragsstoornissen.

Ik lees dat TO zich al jaren aanpast en moedert over haar man. Ik vind dat daarmee de relatie uit evenwicht is. Ik begrijp niet zo goed waarom TO zich maar wil blijven aanpassen. Hem wijzen op zijn gedrag durft ze niet, aansturen op onderzoek durft ze ook niet. En dan. Dan vlakken een aantal zaken af, maar de man zal blijven weglopen voor gesprekken, zal dingen blijven beloven die hij niet kan nakomen, geen vaste doelen. En dat zijn nou net de dingen die je juist wel wil doen in een relatie. En ik vraag me af of je dat als partner zou willen.
Ik wil inderdaad niet bij hem weg.

Mijn vriend is 25. Maar vind hem vaak onvolwassen overkomen. Misschien hoort dit ook wel bij hem . Ik doe er een ieder geval alles voor om hieruit te komen.
Ik lees nu dat hij je grote liefde is. Ja, sommige dingen veranderen. Je ontwikkelt, je groeit. Soms ontgroei je ook mensen, liefdes en hobby's.

Ik lees ook dat je er heel graag voor wil gaan. Dan denk ik dat de enige manier is om hem te vragen om zich te laten onderzoeken. Omdat jij je man verliest in de chaos die hij creëert. Dat je pijn hebt, omdat je je liefde verliest. Dat zou voor hem genoeg moeten zijn om een verwijzing te vragen naar een onderzoeksbureau. Ga samen naar de huisarts om de verwijzing te regelen,
heb zelf ook adhd en herken heel veel in je stukje.

het is niet makkelijk om met een adhder te leven (of iemand die er op lijkt) maar kennelijk vond je dat drukke in het begin wel leuk anders was nooit op hem gevallen.

denk dat het erg belangrijk is dat je je eigen grenzen leert aangeven. spreek hem op het moment dat iets niet goed gaat direct aan. (later heeft echt geen zin meer want dan is hij het misschien vergeten) lik op stuk dus.

zeg gewoon wat je niet fijn vind gaan in de relatie zonder dat je adhd noemt..

als hij de hele dag bezig wilt zijn of weg wilt dan moet hij dat ook maar alleen doen. jij heb gewoon geen zin.

als hij in de problemen komt omdat dingen niet zijn geregeld dan is dat zijn eigen probleem. dus niet moederen of politieagentje zijn.

zo weet manlief dat hij nooit en te nimmer moet "zeuren" dat ik zoveel sport. (o.a. boksen en ik geef zelf ook nog sportlessen.) dit is een enorme uitlaatklep voor mij.

1 ding is zeker.. een saaie relatie hebben jullie niet
Bij mijn vriend is ook ( nog) nooit officieel ADHD vastgesteld. Ik denk wel dat hij daar last van heeft, al heeft hij in zijn jeugd ook wel een paar klappen gehad, dus het zouden ook andere pscychische oorzaken kunnen zijn.

Ik herken sommige dingen uit jou verhaal, sommige ook niet.

Mijn vriend houd bijv. erg van films kijken en zou daarbij nooit in slaap vallen. Alleen als de film echt saai of als hij heel moe is.

Ik kan me wel beter alleen vermaken dan hij, hij wil inderdaad ook vaker weg, dingen doen. Hij kan ook niet lekker een boek lezen of zo. Alleen als het over dingen gaat wat hem echt intresseert. Hypervisie wordt dat geloof ik genoemd. Eerst waren het bij hem modeltreinen, toen was het zijn toenmalige auto, daarna was het zijn nieuwe computer en nu is hij een oude auto aan he opknappen en staat dat weer helemaal in de picture. Hij kan wat dat betreft vrij moeilijk doseren. Hij vind iets of fantaastisch, of het is niet boeiend. Dat kan soms best vermoeiend zijn, want hij wil dan ook alles over die computer / auto / weeet ik wat met mij delen. En dat ben ik soms wel beu. Dat zeg ik dan ook gewoon. Dat begrijpt hij, maar soms praat ie dan alsnog door. Soms gaat het dan bij mij het ene oor in het andere oor uit. Wat ik wel kan ( belangrijke info onthouden, het andere weer vergeten) kan hij minder goed en wil dan het liefst alles aan je kwijt.

Omdat de problemen bij hem ook gevolgen hadden ( financieel) zijn we er wel wat aan gaan doen. We moesten wel. Als je je rekeningen niet betaald ( omdat je dat vergeet of omdat je geld al hebt uitgegeven aan één of andere impulsieve actie) krijg je nu eenmaal problemen.

Ik heb een tijd ( half jaar) al zijn financien beheerd. Hij kreeg dan, eigenlijk als een kind, zakgeld en ik regelde dat alles verder betaald werd. Nu alle lopende incasso's bijna zijn afgerond en er thank god geen nieuwe meer binnen komen ( afkloppen) word ik wel weer wat losser. Het blijft een volwassen man. Maar het gaat nog niet altijd helemaal goed. Het is moeilijk voor ons beide. Voor mij om hem te vertrouwen, voor hem om het gewoon goed te doen. Zijn gevoel zegt dat hij dat geld best kan uitgeven, zijn verstand weet inmiddels dat hij dat niet moet doen. Het kost tijd. Hij is naar een voorlichting geweest van de kredietbank ( dat was via zijn werk, kreeg hij dus lekker makkelijk in de schoot geworpen.)

Ik heb geleerd dat ik geduldig met hem moet zijn en dat hij dingen niet altijd expres doet. Hij komt beloftes ook niet altijd na omdat hij vaak dingen vergeet. En dat is soms wel irritant.

Binnenkort ( volgende week hoop ik) gaan we naar de huisarts voor hulp bij het stoppen met roken. Hij moet stoppen vanwege een fysieke aandoening, maar hij heeft die sigaret echt nodig om even rust te creeren.

Als die stap is genomen hoop ik dat hij zich wil laten testen. Hij erkent zelf zijn probleem en verlangd soms ook naar meer 'rust'dat scheelt al, als je het vergelijkt met jou man. Maar zoals ik net al zei: ik heb geleerd dat ik niet alles tegelijk moet willen. Eerst het ene, dan het andere.

Ik hoop voor jou dat je man bereid is om te praten. Zo niet, dan zie ik het somber in. Als wij problemen hadden vanwege zijn gedrag wilde we na de boosheid en verdriet toch altijd SAMEN vechten en er SAMEN uitkomen. Als het alleen van jou komt, dan heeft het geen zin. Hoe verdrietig ook, dan moet je voor je zelf kiezen. Wij hadden behalve verdriet en boosheid ook veel lol en voelen liefde, dat houd je wel op de been. Als je dat niet hebt en het komt alleen van jou af, houd het op.

Sterkte!
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Mixxed. inderdaad(haha) saai zal het nooit worden. Maar lastig om niet te moederen als je partner(manlief) daaronder lijdt en je het gevoel geeft dat hij juist wil dat je bemoedert?
.
[.
anoniem_53480 wijzigde dit bericht op 26-10-2010 12:59
Reden: alweer dubbel
% gewijzigd
reske, mooi geschreven.

Ik houd ook de financieen voor mijn partner bij. Dit omdat hij het anders uitgeeft aan dingen die absoluut niet nodig zijn. Als ik dan ook vraag waar blijf je met je geld dan weet hij het niet eens.

Ook geeft hij vaak aan dat het een chaos in zijn kop is en hij kan vaak met bepaalde omstandigheden en/of gevoelens niet omgaan. Of hij word aggressief of emotioneel of gaat zich vreemd gedragen. En je hebt gelijk. Als mijn partner niet wil praten/inzien/vechten dan houd het op. En dat gaat heel moeilijk worden.. *zucht*
Hier ook een rasechte ADHDer. Met een gezin waarvan de 2 oudste jongens ook ADHD hebben. En Pdd-Nos. Lekker druk geheel dus.

Ik heb jaren terug begeleiding gehad van een ADHD-coach en daarbij ondersteuning van medicatie. Na de coaching heb ik jaren geen medicatie meer hoeven slikken. Ben ondertussen gescheiden, en ben ervan overtuigd dat vader van de oudste kinderen Pdd-Nos heeft. Is dus een erfelijk lijntje.

Mijn nieuwe man is iemand die zich niet de wet laat voorschrijven door mij, iets wat mijn ex wel deed. Daardoor kom ik nu regelmatig mezelf en mijn beperkingen tegen. Toch is hij de man met wie ik dolgelukkig ben. Hij remt me af, hij laat me mijn beperkingen zien. Alleen al door het te benoemen. Eerst vlieg ik in de gordijnen maar ga er toch over nadenken. Wil wel weer ondersteuning aanvragen van kortdurende medicatie omdat ik momenteel veel moeite heb met de oudste 2 kinderen. Deze komen weer in een nieuwe fase en dat brengt veel spanning met zich mee. Met als gevolg dat mijn beperkingen weer een rol gaan spelen.

De behandeling van ADHD begint bij inzien waar je beperkingen liggen. En zoals ik las ziet jou man/vriend deze nog niet. Blijven benoemen dat het spanningen oplevert kan hem helpen dit in te zien. Maar dan wel op een positieve manier. Waarschijnlijk is er al veel fout gegaan in zijn verleden en heeft ie een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. En dan zijn wij ADHDers geneigd om nog meer te bewijzen dat er niets mis is met ons. Het kost veel geduld, maar het is voor een goed doel. Want als een ADHDer eenmaal de juiste weg heeft gevonden zitten er heel veel leuke kanten aan. Het is in ieder geval nooit ééntonig, je krijgt alle aandacht en wordt op handen gedragen. Het zijn doorzetters en zijn supergoed in staat problemen snel op te lossen. Eigenlijk al voordat iets echt een probleem wordt.

Probeer dus positief te blijven, hij heeft jou zo ontzettend hard nodig om te kunnen functioneren. Zoek samen een middenweg en misschien een goede coach bij jullie in de buurt. Heb zelf trouwens geen goede ervaring met GGZ, die geven je het gevoel dat er van alles met je mis is en gaan spitten in je verleden. Wat weer meer onrust geeft. Je moet je richten op nu en de toekomst.

Sterkte ( jeetje, wat een verhaal is het geworden. Sorry, ADHD hè......)
Wow wat een verhaal. bedankt. Positief blijven probeer ik altijd. Maar dit is niet altijd even makkelijk. Vooral omdat hij zo eigenwijs is als wat en nooit iets wilt inzien. Ik hoop zo dat hij geholpen wil worden. Ben bang dat hij denkt dat ik hem voor alles uitmaak. Maar dat is totaal niet mijn bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven