placenta bij uitgang

28-10-2010 11:02 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even jullie ervaringen (mits ze positief zijn haha).

Deze week heb ik de 20 weken echo gehad. Alles was prima in orde gelukkig. Alleen.. de placenta ligt op de rand van de uitgang zeg maar. Met 32 weken moet ik terugkomen voor een nieuwe echo. De echoscopiste (of hoe heet zo iemand) deed er nogal luchtig over hoor: 'ik zou me hierover geen zorgen maken, de kans is groot dat het nog verplaatst omdat de baarmoeder nog groeit'.

Maar ja, dan ga ik natuurlijk toch weer op internet kijken en lees je ook weer nare ervaringen. Ik lees namelijk veel over bloedverlies enzo. Daar is bij mij niks over gezegd. Heb tot nu toe ook nog geen druppel bloed verloren. Is dit iets wat er wel standaard bij komt kijken of is de kans ook heel groot dat je niet met bloedverlies te maken krijgt?

Het is nog wel lang afwachten vind ik, pas met 32 weken weet ik dus of het verplaatst is..
Niet op internet kijken. Echt niet doen.

Wacht de volgende echo af, en dan is het vroeg genoeg om je zorgen te maken.
Grief is just love with nowhere to go
Bij mijn zusje was dat ook zo aan het begin van de zwangerschap. Maar toen haar buik/baarmoeder groeide is de placenta toch meer naar achteren/omhoog geschoven, waardoor ze een natuurlijke bevalling heeft gehad en verder geen problemen met bloedverlies vooraf of achteraf.

Dit is geen garantie natuurlijk.
hoi!

ik heb 4 kinderen en bij 2 van de 4 kreeg ik hetzelfde te horen bij de 20 weken echo.

en bij beide kinderen was er met 32 weken niets meer aan de hand en was de placenta inderdaad gewoon opgeschoven. als er echt iets verontrustends aan de hand zou zijn, hadden ze het wel gezegd, het is gewoon een extra controle.

niet teveel googelen, daar lees je alleen de drama-verhalen!

(en het kan natuurlijk dat je met 32 weken nog steeds een voorliggende placenta hebt en in dat geval moet je vanaf dat moment meer rust houden en houden ze je meer in de gaten)

komt vast goed allemaal! sterkte en geniet van je zwangerschap!
Eens met Male. Op internet lees je alleen maar wat er allemaal mis kan zijn. NIET DOEN. Maak een extra afspraak bij de VK om het nog even rustig te bespreken, ga niet zelf zoeken!
Vertrouw gewoon op wat je verteld is, dit is vrij gebruikelijk en als het goed is schuift ie gewoon op op den duur. En zo niet, dan zie je het dan wel weer.
Hier ook een positieve ervaring. Placenta lag ervoor en is meegegroeid met de baarmoeder waardoor het er niet meer voor lag.

Niet op internet lezen, zie je alleen de horrorervaringen.
Ik heb gisteren precies hetzelfde te horen gekregen bij de 20 weken echo. Ik krijg bij 34 weken weer een echo om te kijken of de placenta verschoven is. Ik maak me er ook niet zo druk om. Ik wist trouwens niet van de bloedingen, dacht dat het ergste wat kan gebeuren is dat ik een keizersnede krijg. Aangezien ik dat bij de eerste ook gehad heb (wegens stuitligging) en dat het geen trauma's heeft opgeleverd zou ik dat geen ramp vinden.
dank je wel! Tja, de verleiding is zo groot om even te google-en he. Ik zal het inderdaad bij de eerstvolgende controle met de verloskundige bespreken.

Toch is het gewoon balen. Ik was erg zenuwachtig voor de 20 weken echo. Gelukkig was dat echt helemaal in orde, maar in plaats van dat ik daarvan nu lekker ga genieten, spookt dat verhaal van de placenta weer door mijn hoofd. Ik spreek nu met mezelf af dat ik dat voorlopig ga vergeten en gewoon ga genieten
Ik heb het ook 2 weken geleden te horen gekregen en ook ik krijg met 30 weken een extra echo. Tuurlijk heb ik even gegoogled, bedoel je bent toch nieuwsgierig! Als je goed gegoogled hebt, dan staat er ook ergens dat maar bij 0,2% van de zwangere vrouwen de placenta na de 36 weken (nog steeds) voorliggend is.

Nou, dan maak ik me al een stuk minder zorgen. En anders... Tja, dan is 't niet anders, dan maar een keizersnee. (Hoe erg ik dat ook vind...)
quote:kittycat5 schreef op 28 oktober 2010 @ 11:15:

Ik heb gisteren precies hetzelfde te horen gekregen bij de 20 weken echo. Ik krijg bij 34 weken weer een echo om te kijken of de placenta verschoven is. Ik maak me er ook niet zo druk om. Ik wist trouwens niet van de bloedingen, dacht dat het ergste wat kan gebeuren is dat ik een keizersnede krijg. Aangezien ik dat bij de eerste ook gehad heb (wegens stuitligging) en dat het geen trauma's heeft opgeleverd zou ik dat geen ramp vinden.hoi, nee het feit dat ik eventueel een keizersnede zou moeten krijgen vind ik nog niet eens zo super verschrikkelijk. Lees wel vaker dat dat best 'mee moet vallen' en een gewone bevalling is ook niet alles natuurlijk haha. Ging mij meer over de verhalen van de bloedingen en dat dat erg veel kan zijn. Nou ja, is bij mij ook niks over gezegd tijdens de echo, dus ik wacht dat maar af.
En die bloedingen? Nou maar goed dat je nu weet dat je placenta voorliggend is, dan kun je dat meteen aangeven als je bloedverlies hebt en naar het ziekenhuis moet...
Bij mij lag de placenta ook heel erg laag met de 20 weken-echo. En bij de groei-echo met 32 weken bleek dat de placenta nu 4 cm van de uitgang ligt. Bij minder dan 3,5 cm krijg je een medische bevalling, omdat ze dan toch bang zijn voor eventuele complicaties. Maar buiten de 3,5 cm zijn er zelden complicaties, zei mijn gyn. Ik krijg om andere redenen sowieso een medische bevalling en de laagliggende placenta hebben ze als aandachtspunt opgeschreven.

Gewoon afwachten dus wat er op de 32 weken-echo te zien is. Waarschijnlijk is de placenta dan wel wat omhoog gegaan en komt alles goed. En zo niet, dan zullen ze je ook echt wel goed in de gaten houden hoor.
Ik kreeg ook hetzelfde te horen bij de echo. Ik bleef er ook steeds maar aan denken. Maar de verloskundige verzekerde me dat de placenta mee naar boven groeit.

Geen zorgen maken, het is echt onschuldig. Ze controleren je ruim voordat je gaat bevallen of het echt goed zit. Als het dan nog niet goed is heb je nog weken genoeg om alle doemscenario's te laten passeren, geniet nu maar lekker van je zwangerschap en het kleine gezonde wondertje in je buik!
Een collega van mij heeft dit bij twee van de drie kinderen gehad, met bloedingen. Ook bij haar is de placenta uiteindelijk meegegroeid en ze is twee keer bevallen van een gezond kind.
Bij mij zagen ze ook dat de placenta aan de uitgang lag, maar bij mij is die dus blijven zitten. Bij de laatste echo (36 weken) kreeg ik te horen dat ik een geplande keizersnede zou krijgen. Dit is ook gebeurd, alleen een week eerder dan gepland, omdat ik toch die bloedingen kreeg die ze al eerder bij mij verwacht hadden. Ons kindje was wel erg licht bij de geboorte, (2060 gram) maar de precieze reden daarvan is nooit vastgesteld. Ze vermoedden dat het niet genoeg voedingstoffen heeft gekregen doordat die placenta toch beneden zat.
Ach, ik had een placenta mooi hoog. Toch ben ik 4 liter bloed verloren omdat hij er niet uit wilde. Complicaties kun je altijd krijgen en je wordt goed in de gaten gehouden!

Geniet lekker van deze fijne periode van je zwangerschap
quote:sari1975 schreef op 28 oktober 2010 @ 12:08:

Bij mij zagen ze ook dat de placenta aan de uitgang lag, maar bij mij is die dus blijven zitten. Bij de laatste echo (36 weken) kreeg ik te horen dat ik een geplande keizersnede zou krijgen. Dit is ook gebeurd, alleen een week eerder dan gepland, omdat ik toch die bloedingen kreeg die ze al eerder bij mij verwacht hadden. Ons kindje was wel erg licht bij de geboorte, (2060 gram) maar de precieze reden daarvan is nooit vastgesteld. Ze vermoedden dat het niet genoeg voedingstoffen heeft gekregen doordat die placenta toch beneden zat.Is dat zo dat een kind minder voedingsstoffen krijgt bij een voorliggende placenta??? Met de 20 weken echo bleek namelijk dat ons kind ongeveer het dubbele gewicht had dat hij/zij "zou moeten" hebben. Een lekkere dikke dus! (Nou kan dat ook nog alle kanten opgaan). Ik krijg verdorie bijna weer de neiging om te gaan googlen haha!
Ik heb ook een lage placenta, maar wel een kindje dat nu al 3 weken voorligt qua groei! Een grote baby dus. En ik moet nog 7 weken. De gyn heeft ook helemaal niets gezegd over een niet goed functionerende placenta bij een lage ligging. Volgens mij is dat geen oorzaak-gevolg. Het kan wel zijn dat je placenta niet goed werkt, maar dat heeft dan niets te maken met de ligging.
Ik had ook de placenta bij de baarmoedermond liggen bij de 20 weken echo. Inmiddels ben ik 35 weken in verwachting, en hebben ze 3 weken geleden een echo gemaakt om de placenta locatie te bekijken. Deze was mooi mee omhoog gegroeid met de baarmoeder, dus geen probleem meer. Betreft de bloedingen: ik heb rond week 26 1 keer een bloeding gehad. Deze kwam spontaan opzetten (dus niet na een vrijpartij ofzo). Ik ben toen naar het ziekenhuis geweest waar ze alles gecontroleerd hebben, en alles was goed. Tuurlijk schrok ik behoorlijk van dat bloedverlies, ze hadden me er ook voor gewaarschuwd, maar toch... Ook ik maakte me zorgen en internette wat af, maar het is uit zichzelf goedgekomen. En anders zou het een keizersnee zijn geworden.
ik heb het bij mijn jongste ook gehad, maar het was niets zorgelijk. Wel in de 16e week bloedverlies gehad, dus direct naar het ziekenhuis gegaan om na te laten kijken maar alles was oke. (Mijn angst was nl groot, omdat ik dit bij de zwangerschap hiervoor ook gehad heb, excact in dezelfde periode.. en dit kindje helaas met 17 wkn geboren werd, maar het had een andere oorzaak!) Het klopt wat ze zegt, alles kan een andere houding gaan aan nemen.

Ps Ik ben trouwens ook via de normale weg bevallen. Wel zei ze dat als het zo zou blijven ik een keizersnede zou krijgen, maar ook dit was gelukkig niet nodig
Ook ik kreeg te horen bij de 20 weken echo dat ik aan de achterkant DE placenta had liggen maar dat er ook een stukje aan de voorkant zat. De vrouw die de echo deed kon toen niet zien of deze placentas waren verbonden met elkaar.

Bij 32 weken wil ze dit nogmaals bekijken.

En inderdaad ook tegen mij werd vertelt dat ik me hier geen zorgen over hoef te maken. Dit kan zo groeien...

Ik moet dinsdag weer naar de VK en wil dan eens haar mening er over vragen. Mijn ´vragen´ gaan meer over....kan het zo zijn dat die aparte placenta aan de voorkant ook van een 2e vruchtje geweest is? Ik denk t niet maar dat schoot bij mij meteen te binnen...

Ik maak me er geen zorgen over!!!
Ook bij mij een positief verhaal. Mijn placenta lag ook voor de uitgang. Ik heb een extra echo gehad een paar weken later en toen was de placenta heel iets verschoven, maar genoeg om geen complicaties te krijgen. Sterkte!
Dit is echt een nadeel van de huidige wetenschap. Meestal lost het probleem zich vanzelf op. Het voordeel is echter, dat eventuele problemen in een vroeg stadium zichtbaar zijn. Probeer je niet al te druk te maken en de volgende echo zal heus meer duidelijkheid geven.
Ik heb hetzelfde gehad. Mijn placenta lag ook dicht bij de uitgang, bleek met de 20 weken echo. Ook ik moest met 32 weken terug komen. Toen was het nog steeds onveranderd. Weer werd de beslissing uitgesteld. Met 36 weken werd een 'definitieve' echo gemaakt... dan zou er een beslissing genomen worden. En pas toen was de placenta verschoven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven