bleekselderij
vrijdag 29 oktober 2010 om 13:58
Voor in de risotto, maar ook voor andere recepten heb je soms bleekselderij nodig.
Helaas heb je meestal maar één stengel nodig en in de winkel kun je alleen maar per ehh...bos? struik? kopen.
Ik gebruik dan een stengel in het gerecht en de rest van de bleekselderij blijft net zo lang in de koelkast liggen tot ik het uiteindelijk maar weggooi. Best zonde.
Nou vind ik bleekselderij niet superbijzonder lekker, en ik vind het weggooien zonde. Dus vraag ik me af: wat doen jullie met die resten bleekselderij? Zou ik het in bv de risotto ook door iets anders kunnen vervangen of gewoon weglaten? Of zijn er lekkere recepten waar veel bleekselderij in moet?
thanx! TM
Helaas heb je meestal maar één stengel nodig en in de winkel kun je alleen maar per ehh...bos? struik? kopen.
Ik gebruik dan een stengel in het gerecht en de rest van de bleekselderij blijft net zo lang in de koelkast liggen tot ik het uiteindelijk maar weggooi. Best zonde.
Nou vind ik bleekselderij niet superbijzonder lekker, en ik vind het weggooien zonde. Dus vraag ik me af: wat doen jullie met die resten bleekselderij? Zou ik het in bv de risotto ook door iets anders kunnen vervangen of gewoon weglaten? Of zijn er lekkere recepten waar veel bleekselderij in moet?
thanx! TM
vrijdag 29 oktober 2010 om 14:00
Gewoon, in plakjes snijden en dan invriezen en dan kan het in je soep of bij eenpansgerechten. Verder doe ik eerlijk gezegd ook weinig ermee, mijn moeder stoofde het vroeger en dan een roux erover, was ook lekker.
O ja, rauw en dan dippen in een yoghurt/knoflooksausje.
O ja, rauw en dan dippen in een yoghurt/knoflooksausje.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
vrijdag 29 oktober 2010 om 14:07
vrijdag 29 oktober 2010 om 14:50
quote:krokusje schreef op 29 oktober 2010 @ 14:07:
kapucijners met bleekselderij en shoarmavlees. Heel lekker vind ik dat. Bleekselderij schoonmaken en in kleine stukjes doen, shoarma bakken, bleekselderij erbij. Minuut of 5 laten meebakken. Blik kapucijners erbij (inclusief vocht) en nog eens 10 minuten op het vuur. Heel erg lekker vind ik het.
Da's duidelijk
Klinkt erg goed, ik ga het ook een keer maken.
kapucijners met bleekselderij en shoarmavlees. Heel lekker vind ik dat. Bleekselderij schoonmaken en in kleine stukjes doen, shoarma bakken, bleekselderij erbij. Minuut of 5 laten meebakken. Blik kapucijners erbij (inclusief vocht) en nog eens 10 minuten op het vuur. Heel erg lekker vind ik het.
Da's duidelijk
Klinkt erg goed, ik ga het ook een keer maken.
vrijdag 29 oktober 2010 om 17:15
Ik had het probleem ook, inmiddels gaat de bleekselderij hier helemaal op. Het aller laatste restje gaat naar het konijn. Mijn favoriet is een salade van geraspte wortel, walnoot, witte druif, tomaat, jonge belegen kaas en evt rucola sla met mosterd honing dressing. Ik doe ook altijd wat door de chili con carne of in het bonen prutje in een Wrap. De restjes van de wortel en bleek selderij kunnen in allerlei eenpansmaaltijden zoals, lasagne aardappel ovenschotel. Verder doe ik het nooit in de risotto Smakelijk!
vrijdag 29 oktober 2010 om 17:34
je kan er pasta-saus mee maken
gehakt rul bakken, een stuk winterwortel in plakjes of blokjes en een paar fijn gesneden stengels bleekselderij
blikje tomaten puree erbij en een blik tomaten blokjes
lekker maken met kruiden of een bouillon blokje (veel blokjes in dit recept), eventueel scheutje azijn of rode wijn erin, even goed door laten pruttelen dat dat wortel een beetje gaar is
en dan heb je echt een goede stevige pastasaus
gehakt rul bakken, een stuk winterwortel in plakjes of blokjes en een paar fijn gesneden stengels bleekselderij
blikje tomaten puree erbij en een blik tomaten blokjes
lekker maken met kruiden of een bouillon blokje (veel blokjes in dit recept), eventueel scheutje azijn of rode wijn erin, even goed door laten pruttelen dat dat wortel een beetje gaar is
en dan heb je echt een goede stevige pastasaus