bleekselderij

29-10-2010 13:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor in de risotto, maar ook voor andere recepten heb je soms bleekselderij nodig.

Helaas heb je meestal maar één stengel nodig en in de winkel kun je alleen maar per ehh...bos? struik? kopen.

Ik gebruik dan een stengel in het gerecht en de rest van de bleekselderij blijft net zo lang in de koelkast liggen tot ik het uiteindelijk maar weggooi. Best zonde.

Nou vind ik bleekselderij niet superbijzonder lekker, en ik vind het weggooien zonde. Dus vraag ik me af: wat doen jullie met die resten bleekselderij? Zou ik het in bv de risotto ook door iets anders kunnen vervangen of gewoon weglaten? Of zijn er lekkere recepten waar veel bleekselderij in moet?

thanx! TM
Gewoon, in plakjes snijden en dan invriezen en dan kan het in je soep of bij eenpansgerechten. Verder doe ik eerlijk gezegd ook weinig ermee, mijn moeder stoofde het vroeger en dan een roux erover, was ook lekker.

O ja, rauw en dan dippen in een yoghurt/knoflooksausje.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Waldorfsalade?
Ik heb gelukkig Cavia's die het heerlijk vinden...

Het is een goede smaakmaker voor soep. Je zou er met een winterwortel en wat vlees een lekkere boullion van kunnen trekken.
Salade met bleekselderij, granny's, mandarijn en walnoten. Of lekkere tomatensaus met bleekselderij, wortel, ui, tomatenblokjes, rode wijn. Of als rauwkost met wortel, paprika, kokkommer en een dipsausje.
maak een groente soep e stop daar die bleekselderie in...

die groentesoep kun je wel 2 maanden invriezen... lekker voor als het straks vriest!
kapucijners met bleekselderij en shoarmavlees. Heel lekker vind ik dat. Bleekselderij schoonmaken en in kleine stukjes doen, shoarma bakken, bleekselderij erbij. Minuut of 5 laten meebakken. Blik kapucijners erbij (inclusief vocht) en nog eens 10 minuten op het vuur. Heel erg lekker vind ik het.
oh, dippen in de kaasfondue!! jumjum
ik maak gewoon risotto zonder bleekselderij!
Bleekselderij is vies!
Jam, bleekselderij! Gewoon, schoonmaken, stukjes snijden, koken, afgieten, op een bord en beetje kaas eroverheen. (en aardappels en vlees, hoe Hollands wil je het hebben? )

Eigenlijk net zoals je andere gekookte groenten eet.
quote:krokusje schreef op 29 oktober 2010 @ 14:07:

kapucijners met bleekselderij en shoarmavlees. Heel lekker vind ik dat. Bleekselderij schoonmaken en in kleine stukjes doen, shoarma bakken, bleekselderij erbij. Minuut of 5 laten meebakken. Blik kapucijners erbij (inclusief vocht) en nog eens 10 minuten op het vuur. Heel erg lekker vind ik het.

Da's duidelijk

Klinkt erg goed, ik ga het ook een keer maken.
heerlijk salade met bleekselderij, tomaat, kaas, gerookte kip, appel en mandarijn.
salade met bleekselderij, kikkererwten, citroensap, feta en een lepel kruidenkaas erdoor voor de dressing en wat verse kruiden, heerlijk!
Flinke pan bolognesesaus maken en dan in porties invriezen. Of inderdaad een salade.

En hier vind je 6834 recepten met bleekselderij. Kan je vast wel iets bij vinden wat je lekker vindt, denk ik.
Bolognesesaus, paprika-tomatensoep, waldorfsalade, groentesoep, pompoensoep en in de risotto inderdaad.

De rest: stukjes snijden en invriezen.
Stukjes kip bruin bakken. Vervolgens bleekselderij erbij en een bouillionblokje en een scheut water. Bleekselderij gaar stoven, vervolgens stukjes appel erbij en cashewnoten. Lekker met notenrijst.
quote:Nic1983 schreef op 29 oktober 2010 @ 14:41:

ik maak gewoon risotto zonder bleekselderij!Dit dus. En ik denk ik nooit: Goh, ik mis wat. Of: Wat heeft dit gerecht een vreemde smaak. Gewoon weglaten dus.
Ik had het probleem ook, inmiddels gaat de bleekselderij hier helemaal op. Het aller laatste restje gaat naar het konijn. Mijn favoriet is een salade van geraspte wortel, walnoot, witte druif, tomaat, jonge belegen kaas en evt rucola sla met mosterd honing dressing. Ik doe ook altijd wat door de chili con carne of in het bonen prutje in een Wrap. De restjes van de wortel en bleek selderij kunnen in allerlei eenpansmaaltijden zoals, lasagne aardappel ovenschotel. Verder doe ik het nooit in de risotto Smakelijk!
je kan er pasta-saus mee maken

gehakt rul bakken, een stuk winterwortel in plakjes of blokjes en een paar fijn gesneden stengels bleekselderij

blikje tomaten puree erbij en een blik tomaten blokjes

lekker maken met kruiden of een bouillon blokje (veel blokjes in dit recept), eventueel scheutje azijn of rode wijn erin, even goed door laten pruttelen dat dat wortel een beetje gaar is

en dan heb je echt een goede stevige pastasaus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven