kat plast in huis!

29-10-2010 23:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee katten en nu vind ik regelmatig plasjes in huis.

Ze hebben het nooit eerder gedaan, zijn drie jaar, zijn verder goede zindelijk, hebben een kattenbak en komen regelmatig buiten. (Ik denk dat een van de twee het doet en niet allebei)

Ik zit net achter de PC, komt mijn kat aangelopen, gaat tussen het bureau en de verwarming op een stapel tassen zitten en plast schaamteloos over mijn tas heen. Laatst had ze ook al over mijn nieuwe suede schoenen gepiest in de gang. Ze doet het niet op een plek.

Hoe komt dit? Waarom doet ze het, en hoe leer ik het weer af?

Merel
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Zijn het vrouwtjes of mannetjes?
En is de urine normaal van kleur? Geen bloed of iets dergelijks?
Die van mij doen het ook, 2 van de 3 katten die ik heb, een mannetje en een vrouwtje. Waarom? Geen idee. Ze kunnen naar buiten en hebben een kattenbak. We zijn ruim een jaar geleden verhuisd en toen is het begonnen. Dachten eerst dat het door de stress kwam maar ze doen het nog steeds. En inderdaad ook gewoon voor je neus. Tassen en badkamerkleedjes zijn favoriet, vraag me niet waarom. Het is wel minder geworden de laatste paar weken. Op plekken waar ze het vaker deden hebben we aluminiumfolie gelegd en verder steeds maar weer schoonmaken. Niet met chloor wat wij deden want dat vinden ze lekker, maar met schoonmaakmiddel met citroengeur.
Het zijn twee gestereliseerde vrouwtjes. Urine lijkt normaal maar is moeilijk te beoordelen van zwarte schoenen en groene tas....
Bij mij was het ook een drama...

Een aantal oplossingen:

Het "dak" van de kattenbak halen,

Het deurtje uit de kattenbak halen,

Een scheutje bleek in de kattenbak doen voordat je het grid erin doet. Katten plassen graag op bleek.

De kattenbak niet naast het voer zetten,

Feliway kopen en bij de kattenbak in de buurt hangen,

Flink roepen "stoete poes!" als de katten ergens plassen waar niet mag.

Deuren dicht houden van slaapkamers enzo zodat daar niet geplast kan worden en dan vinden ze de kattenbak wel,

Kattenbak vaak verschonen en geen geparfumeerd grid erin doen.

Succes!
Ik heb een poesje dat het deed, maar zij bleek blaasgruis te hebben. Ik ben heel blij dat zij het naast de kattenbak deed, anders had ik waarschijnlijk niet zo snel ontdekt dat ze blaasgruis had. Ondank haar wat bloederige urine bleken de korrels in de kattenbak namelijk binnen een paar minuten weer helder wit te worden. Pas toen ze ergens anders plaste, viel de kleur van haar urine op.
Dus, anders ga ik ff heel chaotisch mezelf quoten...
'Een' kattenbak is voor twee katten best minimaal ook. Ideaal is 1 meer dan het aantal katten. Verder lijkt het uit te maken dat katten 'rommel' (zoals een stapel papieren) als kattenbak aanzien, waarin de plas mooi weg kan zakken.
Wat @Poeszie zegt. En ook; Een vriendin van mij heeft een kat die door stressgedrag iets van een grotere/gevoelige blaas heeft waardoor ze in stresssituaties (als ze even weg zijn) gaat plassen in huis.
quote:hannaviva schreef op 29 oktober 2010 @ 23:58:

Bij mij was het ook een drama...

Een aantal oplossingen:

Een scheutje bleek in de kattenbak doen voordat je het grid erin doet. Katten plassen graag op bleek.

Schoonmaken met bleek kan.. In bleek zit chloor, in combinatie met urine levert dit chloorgas op.. Das niet best hoor!!

Verder igg succes! De mijne heeft ook zo'n periode gehad!
Met een kat die plotseling naast de bak gaat plassen moet je altijd eerst naar de dierenarts!

Sluit een medische oorzaak zoals blaasontsteking/ blaasgruis uit. Dat is echt een veel voorkomende oorzaak van plasproblemen en moet natuurlijk behandeld worden.
twee katten hebben twee kattenbakken nodig.

Verder elke dag de bak schoonmaken en checken of niks medisch aan de hand is
Mijne doen het al jaren......soms ergens anders plassen(liefst in de schone wasmand)

Ik heb nooit een oorzaak gevonden,na mijn verhuizing deden ze het een tijdje niet,maar nu beginnen ze weer.....

Had eerst 4 katten,heb er eentje weggedaan die ik betrapt had,en die heeft het bij haar nieuwe baas nooit meer gedaan........

Wie van de overgebleven 3 nu de dader is,geen idee...

maar het is wel vervelend,en het stinkt!

Heb overigens 3 kattenbakken, en 1 buitenkat,die nooit op de bak gaat.....dus 3 bakken voor 2 katten............
Ten eerste je geeft aan dat ze goed zindelijk zijn, maar dat je regelmatig plasjes vindt, dan is in ieder geval een van de twee dus niet goed zindelijk. Eerst even langs de dierenarts voor een blaasgruischeck. Die van ons plaste dan inderdaad ook op plastic en op tassen/wasgoed e.d.

Indien het geen blaasgruis is, een tweede bak aanschaffen, hier twee katten en twee katten. Ze gaan weliswaar allebei op beide bakken, maar k merk wel dat ze de ene vooral gebruiken om te plassen, en de ander om te poepen. Rare beesten, maar 1 bak zorgde ondanks dat de blaasgruis onder controle was toch weer voor wildplassen.

Overigens hoop ik dat je niet zo'n kat hebt als wij. De een heeft blaasgruis, is prima onder controle, plast nooit meer ergens anders. De ander is echter een apart verhaal.Die plast soms uit wraak gewoon even ergens. Als hij "op zn donder"heeft gehad omdat hij aan de bank heeft gekrabbeld, gaat meneer heel stoicijns op de grond zitten om vervolgens over mijn schoenen etc heen te wateren.
Kattenbakken is toch vaak het aantal katten +1?

Verder moet je wel even het onderscheid maken tussen onzindelijkheid of sproeien....

Maar goed, eerste stap is waarschijnlijk naar de da om iets medisch uit te sluiten.
Wellicht mosterd maar: sluit eerst een blaasontsteking uit. Probeer als het even kan wat urine op te vangen (vrijwel onmogelijk) en ga langs de dierenarts.
quote:gizz schreef op 30 oktober 2010 @ 08:44:

Overigens hoop ik dat je niet zo'n kat hebt als wij. De een heeft blaasgruis, is prima onder controle, plast nooit meer ergens anders. De ander is echter een apart verhaal.Die plast soms uit wraak gewoon even ergens. Als hij "op zn donder"heeft gehad omdat hij aan de bank heeft gekrabbeld, gaat meneer heel stoicijns op de grond zitten om vervolgens over mijn schoenen etc heen te wateren.Ik denk echt niet dat katten uit wraak plassen. Een kat is geen mens en denkt ook niet zo.
[quote]Equus schreef op 30 oktober 2010 @ 09:32:

[...]

Ik denk echt niet dat katten uit wraak plassen. Een kat is geen mens en denkt ook niet zo.[/quote]

Dat idee heb ik dus bij de mijne ook wel eens.Of als je er eentje meer aandacht als de ander geeft...dat ze het "uit wraak"doen.......
Zijn jullie weinig thuis?

Sommige katten doen het uit verlatingsangst, plassen dan op jouw eigendommen.
Oke.... Goede tips.....

Ik heb maar een kattenbak, dat zijn er dus twee te weinig.

Het is wel zo'n enorm geval maar klaarblijklijk toch te weinig ruimte. Misschien moeten ze ook wel weer wennen. Ze zijn heel de lente en zomer buiten geweest (niet voortdurend natuurlijk) ze zijn nu het kouder wordt weer vaker binnen,

En ja we zijn de laatste tijd meer weg dan anders. Verlatingsangst zou dus ook kunnen.

Ik kijk het nog een paar dagen aan.

Anders ga ik na het weekend naar de dierenarts.

Bedankt tot dusver...
quote:Equus schreef op 30 oktober 2010 @ 09:32:

[...]

Ik denk echt niet dat katten uit wraak plassen. Een kat is geen mens en denkt ook niet zo.Tja ik denk dat een kat meer op een mens lijkt dan dat je denk. Het beestje is helemaal binnenste buiten gekeerd, geen problemen. Het gaat tijden goed, maar als ik hem betrap op krabben aan de bank en ik hem daarvoor uitfoeter (foei met een licht duwtje van de bank weg), dan zit meneer binnen enkele minuten ergens te plassen en niet zomaar ergens, maar dus altijd over mijn schoenen etc. De schoenen van mijn man laat hij links liggen..
Eerst even over dat plassen uit wraak van Gizz: dat kennen katten niet, want dat is vermenselijking van het gedrag, maar dit veroorzaak je zelf door je straf. Hij ervaart dan stress en de enige manier om dit te uiten is te plassen en dus zitten jullie in een vicieuze circel. Stoppen met straffen dus!

Verder: Over je schoenen, tassen plassen ze omdat dit van buiten komt en dat moeten ze weer eigen maken, over kussens, dekbedden, handdoeken e.d. plassen ze omdat dit heerlijke zachte plekjes zijn en over de deurmat of de gordijnen plassen ze omdat dit de grens naar buiten markeert.

Overigens zijn katten zelden onzindelijk, want ze snappen de kattenbak, maar ze doen het op andere plekken uit stress of omdat ze pijn hebben door een blaasontsteking of blaasgruis.

Wat te doen:

- Eerst naar de DA om de lichamelijke oorzaken weg te nemen;

- Dan kijken wat stress veroorzaakt, dit kan iedere verandering zijn: buurkatten, onderlinge ruzie, een verhuizing, een nieuwe baby, drukke kinderen, visite, nieuwe meubels enz.

- Neem de oorzaak weg en als dat niet kan geef de kat dan een ontsnappingmogelijkheid: naar buiten, een eigen kamer, een plekje op de kast enz.;

- Als het stress is kun je daarnaast een Feliway stekker ophangen, Zylkene capsules of het eten doen en Royal Canin Calm brokjes geven en in uiterste geval het medicijn Clomicalm;

- Katten hebben geen verlatingsangst (dat is vermenselijking) maar ze kunnen wel eenzaam worden en zich vervelen, geef dus extra aandacht en speel meer met ze;

- Zet er een extra kattenbak bij en maak deze goed schoon, reinig de vieze plekken met Biotex Groen en je kunt van die vieze strays er over heen doen als dat werkt.

In huis plassen is het meest voorkomende probleem bij katten en het kan heel hardnekkig zijn, dus ik wens je veel sterkte!
quote:gizz schreef op 30 oktober 2010 @ 18:22:

[...]

Tja ik denk dat een kat meer op een mens lijkt dan dat je denk. Het beestje is helemaal binnenste buiten gekeerd, geen problemen. Het gaat tijden goed, maar als ik hem betrap op krabben aan de bank en ik hem daarvoor uitfoeter (foei met een licht duwtje van de bank weg), dan zit meneer binnen enkele minuten ergens te plassen en niet zomaar ergens, maar dus altijd over mijn schoenen etc. De schoenen van mijn man laat hij links liggen..

Ik denk dat je de situatie zo objectief mogelijk moet beoordelen. Wat zijn de feiten en wat kun je daarmee.

Bijvoorbeeld stress en onveiligheid door het straffen en daardoor plassen. Ik ben geen kattendeskundige dus dat weet ik allemaal niet.

Ik heb wel ervaring met honden waarbij mensen denken dat ze alles uit wraak doen. Áltijd zijn er logische verklaringen te bedenken voor het gedrag wat de hond vertoont die ook daadwerkelijk gestaafd en beagurmenteerd kunnen worden in tegenstelling tot interpretaties als wraak o.i.d.

Je moet verschillende opties bedenken en ze een voor een wel of niet wegstrepen. Daarvoor moet je wel putten uit veel kennis over het hele wezen kat en alles wat daarbij hoort.

Mensen hebben eerder de neiging om ze meteen menselijke eigenschappen toe te dichten, zonder dat ze eerst alle mogelijke opties serieus bekeken hebben. Die slaan ze voor het gemak of door gebrek aan kennis vaak over.
Eens met Equus: bij zowel honden als katten bestaan termen als schuldig voelen, de baas pesten, wraak nemen en andere vermenselijkte redenen niet, want ze zijn hier niet intelligent genoeg voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven