Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen met verschillende lonen

31-10-2010 13:44 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kijken er ontzettend naar uit om te gaan samenwonen, maar bij mij komt de vraag op:

De één heeft een weekloon en de ander een maandloon. Het maandloon is minimaal 1100 euro en het weekloon is ongeveer 350 euro tot 400 euro.

Hoe ga je dit in goede banen leiden zodat je toch altijd je vaste lasten op tijd betaald en ook nog geld overhoudt in de maand? Want van de 1100 euro is het niet haalbaar om alle vaste lasten te betalen. En als je het eerste weekloon samen doet met het maandloon, heb je dus de eerste week geen geld over...

Hoe doen jullie dat?

Ik hoop op goede reacties en alvast bedankt!
Geen ervaring mee, maar wij betalen niet alle vaste lasten op één datum. En als je vooraf zorgt dat je iets gespaard hebt, dan hoef je volgens mij niet in problemen te komen...
quote:Anniekje schreef op 31 oktober 2010 @ 13:44:

Wij kijken er ontzettend naar uit om te gaan samenwonen, maar bij mij komt de vraag op:

De één heeft een weekloon en de ander een maandloon. Het maandloon is minimaal 1100 euro en het weekloon is ongeveer 350 euro tot 400 euro.

Hoe ga je dit in goede banen leiden zodat je toch altijd je vaste lasten op tijd betaald en ook nog geld overhoudt in de maand? Want van de 1100 euro is het niet haalbaar om alle vaste lasten te betalen. En als je het eerste weekloon samen doet met het maandloon, heb je dus de eerste week geen geld over...

Hoe doen jullie dat?

Ik hoop op goede reacties en alvast bedankt!Ik snap het probleem eigenlijk niet. Het loon hoeft toch niet tegelijk met de rekeningen te komen? Waarom zou je de eerste week geen geld over houden? Je kunt het (week)loon van de maand ervoor toch ook gebruiken voor de vaste lasten. Gewoon iedere maand allebei een bedrag op de vaste lasten rekening storten.
Ik zou eerst even wat sparen. 1000 euro bijvoorbeeld. Dan voorkom je dat je straks je vaste lasten niet kan betalen.
hoe doet die persoon het nu met het weekloon?

Reserves op de bank te grote van vier keer weekloon?
Even sparen voor een buffer?
Wij hebben één rekening waar geld opstaat voor de vaste lasten, wordt door beide aangevuld.

Als je begint met 1000 euro (zoals in het voorstel van Chardonnay) kom je niet snel in de problemen.
Dit is de eerste keer dat ik ga samenwonen en ik ben bang dat we misschien wel in de problemen komen. Ik vind het een goede tip om eerst wat geld te sparen om een soort van buffer in te bouwen voor vaste lasten.

We hebben allebei een goed inkomen waardoor we ons niet echt zorgen hoeven te maken dat we in de problemen komen omdat we het niet kunnen betalen, dat is het niet, maar ik hou er niet van om achter te lopen met rekeningen en vaak is het toch dat er in de eerste week van de maand o.a. huur afgaat, zorgverzekering, gas/water/electra etc.

Misschien maak ik me wel onnodig zorgen, maar ik hoop dat er iemand is die goede tips heeft zoals het vooruit sparen van Chardonnay...
Huh, ik snap het probleem niet? Je maandsalaris komt toch ook niet tegelijk binnen met de rekeningen voor vaste lasten? Mijn vaste lasten zijn over de hele maand verdeeld en ik betaal ze - doorgaans met automatische incasso - dan direct. Ongeacht wanneer of in hoeveel delen ik mijn salaris krijg.
Meestal gaan de vaste lasten er in de eerste week van de maand vanaf toch? Of zie ik dat verkeerd?
Vaak gaan de vast lasten er idd aan het begin van de maand af, maar dat maakt toch niet uit?

ik zal een poging doen tot een rekenvoorbeeldje

300 euro per weekloon

2000 euro vaste lasten allemaal op de 1ste

500 euro op de eigen rekening

500 euro buffer op de vaste lasten rekening

Rekeningverloop van diegene met het weekloon

300 weekloon 4 (laatste week van de maand)

- 25 uitgave

300 weekloon 1 (eerste week van de maand)

- 25 uitgave

300 weekloon 2

- 25 uitgave

300 weekloon 3

- 25 uitgave

Vaste datum in week 3

1600 euro op de rekening

1000 euro naar de gezamelijk vaste lasten rekening

75 euro naar de gezamelijk spaarekening

Vaste lasten rekening op de 1ste van de maand :

1000 van degene met het weekloon+ 1000 van degene met het maandloon+ 500 euro buffer
Niet allemaal bij mij (maar onder vaste lasten tel ik alles, dus ook spaarrekeningoverboeking en sportschool- en treinabonnement enzo, dus dat verschilt nogal). Maar ik krijg pas halverwege de maand m'n salaris dus dat loopt sowieso niet gelijk.
Hier in de laatste anderhalve week EN de eerste anderhalve week van de maand.

Zorg voor een buffertje op een gemeenschappelijke rekening en stort daar allebei een gelijk bedrag op. Per week of per maand maakt dan geen reedt uit.
quote:Anniekje schreef op 31 oktober 2010 @ 14:01:

Meestal gaan de vaste lasten er in de eerste week van de maand vanaf toch? Of zie ik dat verkeerd? hoeft niet, bij NUON bijv kan ik zelf instellen wanneer de automatische incasso plaatsvindt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wij hebben een gezamenlijke rekening waaarop we beiden een bepaald bedrag per maand storten.

Mijn vriend wordt per 4 weken betaald en ik per maand waardoor we niet op dezelfde datum storten.

De eerste keer hebben we beiden wat extra's gestort zodat er een buffer ontstond. (zodat er altijd genoeg geld op staat voor de rekeningen op elk willekeurig moment)

Ik verdien sinds kort wat minder dan mijn vriend omdat ik minder ben gaan werken. We hebben afgesproken dat ik dan nu ook iets minder over maak per maand. Tor nu toe heb ik echter hetzelfde bedrag overgemaakt gewoon omdat het kon (en ik op de een of andere manier evenveel bij wil dragen)..

Zo houden we iets extra's over op de gezamenlijke rekening, en dat komt goed van pas als we een keertje onvoorziene uitgaven hebben.

Zo het is een heel verhaal geworden sorry. Hoop dat je er iets aan hebt. Maar een buffertje op de en/of rekening voorkomt (bij ons) een hoop stress.
Ik denk dat het handig is om te beginnen met kijken wat jullie vaste lasten zijn. Als je dan een gezamenlijke rekening opent voor de vaste lasten zorg je dat je alle vaste voor 1 maand al kunt betalen. Vervolgens bepaal je hoeveel je beiden gaat bijdragen op de vaste lasten rekening.
Is het 'n tijdelijke fase dat jullie zulke lage inkomens hebben, of ga je 't hiermee moeten blijven doen?

Verder eens met het opbouwen van 'n buffer en je vaste lasten in telebanking zetten verspreid over 'n maand.

Open een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke uitgaven betaald kunnen worden.
Ik ben ook net samen gaan wonen.

Wij hebben inderdaad eerst bekijken wat de vaste lasten waren en wat we daarnaast ongeveer van plan waren om samen uit te gaan geven (eten en dergelijke), daarna hebben we besproken wie wat bij draagt (in ons geval op dit moment ieder de helft).

We hebben daarna samen een rekening geopend en daar meteen het eerste vaste bedrag op gezet, het is wel handig om er wat extra's op te zetten omdat je vaste lasten de eerste maand vaak hoger zijn (aansluitkosten van bijvoorbeeld internet/tv, meer eten/drinken nodig voor mensen die helpen verhuizen en op bezoek komen, veel standaard dingen die aangeschaft moeten worden *denk aan simpele dingen als vuilniszakken, schoonmaak middelen, noem maar op...*).

Nu hebben wij beide gewoon een datum dat dit vaste bedrag overgemaakt word op de gezamelijke rekening (voor mij is dat bijvoorbeeld iedere 28ste omdat ik rond de 25ste mijn salaris/studiefinanciering krijg, hij krijgt ook iedere week betaald en hij spaart dit meestal op en stort ook rond de 28ste).

Inderdaad, zoals hier voor al is gezegd, als je zorgt dat je het vaste maand bedrag 1x extra hebt dan loop je altijd 1 maand voor op de kosten die gaan komen...
quote:elninjoo schreef op 31 oktober 2010 @ 15:59:

Is het 'n tijdelijke fase dat jullie zulke lage inkomens hebben, of ga je 't hiermee moeten blijven doen?

Verder eens met het opbouwen van 'n buffer en je vaste lasten in telebanking zetten verspreid over 'n maand.

Open een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke uitgaven betaald kunnen worden.Niet iedereen is grootverdiener, ElNinjoo.
quote:Maartje1234 schreef op 31 oktober 2010 @ 16:21:

Ik ben ook net samen gaan wonen.

Wij hebben inderdaad eerst bekijken wat de vaste lasten waren en wat we daarnaast ongeveer van plan waren om samen uit te gaan geven (eten en dergelijke), daarna hebben we besproken wie wat bij draagt (in ons geval op dit moment ieder de helft).

We hebben daarna samen een rekening geopend en daar meteen het eerste vaste bedrag op gezet, het is wel handig om er wat extra's op te zetten omdat je vaste lasten de eerste maand vaak hoger zijn (aansluitkosten van bijvoorbeeld internet/tv, meer eten/drinken nodig voor mensen die helpen verhuizen en op bezoek komen, veel standaard dingen die aangeschaft moeten worden *denk aan simpele dingen als vuilniszakken, schoonmaak middelen, noem maar op...*).

Nu hebben wij beide gewoon een datum dat dit vaste bedrag overgemaakt word op de gezamelijke rekening (voor mij is dat bijvoorbeeld iedere 28ste omdat ik rond de 25ste mijn salaris/studiefinanciering krijg, hij krijgt ook iedere week betaald en hij spaart dit meestal op en stort ook rond de 28ste).

Inderdaad, zoals hier voor al is gezegd, als je zorgt dat je het vaste maand bedrag 1x extra hebt dan loop je altijd 1 maand voor op de kosten die gaan komen...Ik kan me zelfs nog voorstellen dat degene met weekloon elke week een bedrag overmaakt (maandbedrag maal 12 gedeeld door 53)
Als jullie toch de financiën regelen, denk dan ook even aan de zorgtoeslag. Die zullen jullie nu allebei krijgen gezien het inkomen. Maximum toetsingsinkomen alleenstaande voor zorgtoeslag 2010: ¤ 33743 - leeftijd vanaf 18 jaar. Als je samen gaat wonen ben je verplicht zorgtoeslagpartner van elkaar. Dit miv de maand volgend op het tijdstip van samenwonen. Maximum toetsingsinkomen is dan: ¤ 50000. Als beide partners zorgtoeslag hebben, moet 1 van de partners de zorgtoeslag stopzetten. De ander dient een wijzigingsverzoek in. Dit kan ook digitaal mbv: http://www.toeslagen.nl/download/196.html
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 31 oktober 2010 @ 16:26:

[...]

Ik kan me zelfs nog voorstellen dat degene met weekloon elke week een bedrag overmaakt (maandbedrag maal 12 gedeeld door 53)Ja, dat gebeurd ook wel eens... Laat ik een beetje aan hem over eigenlijk, hij zorgt er gewoon voor dat hij net als ik aan het eind van de maand dat bedrag heeft overgemaakt... op welk tijdstip hij doet doet moet hij helemaal zelf weten.
Het lijkt mij wel handig om gewoon een buffer te hebben, zodat je niet in de problemen komt met de vaste lasten. Overigens vind ik een eerder genoemde buffer van 1000 euro echt heel weinig (nauwelijks een buffer te noemen), zeker als TO en vriend in een koophuis gaan wonen.

Vriend en ik hebben een behoorlijke tijd ongeveer hetzelfde gezamenlijk inkomen gehad, en we hadden toch wel een buffer van minimaal 5000 tot 10.000 euro (en we hebben een huurhuis met lage huur). Bleek niet voor niks, want toen vriend in de WW zat was die buffer toch wel erg fijn.
quote:palmboom24 schreef op 31 oktober 2010 @ 21:22:

Het lijkt mij wel handig om gewoon een buffer te hebben, zodat je niet in de problemen komt met de vaste lasten. Overigens vind ik een eerder genoemde buffer van 1000 euro echt heel weinig (nauwelijks een buffer te noemen), zeker als TO en vriend in een koophuis gaan wonen.

Vriend en ik hebben een behoorlijke tijd ongeveer hetzelfde gezamenlijk inkomen gehad, en we hadden toch wel een buffer van minimaal 5000 tot 10.000 euro (en we hebben een huurhuis met lage huur). Bleek niet voor niks, want toen vriend in de WW zat was die buffer toch wel erg fijn.

Volgens mij zijn dit zeg maar twee verschillende buffers. De 1000 euro die iemand als tip gaf, was bedoeld als buffer op de betaalrekening, zodat je altijd genoeg geld hebt voor de lopende vaste lasten.

Een grotere buffer op een spaarrekening is zeker geen overbodige luxe voor onverwachte uitgaven (lekkage, nieuwe wasmachine) of inderdaad in geval van ziekte en ontslag.
Overigens hebben jullie samen per maand dus zo'n 2500 euro aan inkomen en je verwacht dat je de vaste lasten niet helemaal kunt betalen in de eerste week, oftewel, dat je vaste lasten meer dan 1450 per maand zullen zijn... Dat lijkt me erg hoog met zo'n salaris (maar dat hangt er weer vanaf wat je allemaal onder vaste lasten verstaat).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven