Geld & Recht alle pijlers

afgegeven automatisce incasso's overzicht?

01-11-2010 10:31 27 berichten
Hallo allemaal,

Mijn inschrijving bij woningnet blijkt meer dan een jaar geleden gestopt te zijn omdat de verlenging niet betaald is. Volgens de regels kan ik deze niet meer 'herstellen' en ik zit nu een beetje in paniek te zijn.

Bij mijn beste weten heb ik een aantal jaren terug een automatisch incasso afgegeven.

Is het mogelijk om ergens terug te zien of dat wel of niet het geval is? Als in: worden automatische incasso's ergens geregistreerd?

Ik vrees het ergste, maar wilde het toch nog even navragen.

Dank,

Z.
Alle reacties Link kopieren
Voor een automatische incasso geef je sowieso toestemming. Wellicht kun je dat nog ergens terug vinden in je eigen administratie.

Daarnaast zou ik denken dat je bank het zou moeten weten. Misschien een telefoontje naar de bank eraan wagen?
Hmm goeie vraag...

Eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed, maar voor een automatische incasso hebben ze wel jou toestemming (dus handtekening neem ik aan) nodig gehad. Dit zou dan zwart op wit staan en ergens bewaard moeten zijn...

Ik zou dus contact opnemen met woningnet en het goed navragen/uitzoeken.

Succes ermee!
volgens mij moet je voor die automatische incasso wel elk jaar opnieuw toestemming geven? Tenminste ik krijg elk jaar zo'n mailtje dat het bijna afloopt en dan kan ik met 3 keer klikken verlengen.
Tegenwoordig geef je een machtiging tot automatische incasso ook gewoon per telefoon of via internet af.

Woningnetinschrijving heb ik via internet gedaan en daar heb je dan verder geen bewijs van anders dan misschien een emailbevestiging?

Dat afschrijven niet lukt kan gebeuren, maar dan krijg je toch wel iets van een herinnering per post??
Houd er rekening mee dat je inschrijving terecht kan zijn beeindigd ook al heb je een automatische incasso afgegeven. Als er op het moment van de incasso niet genoeg saldo was is het in principe legitiem om je inschrijving te beeindigen.
een automatische incasso kan ook telefonisch zijn afgegeven, de "incassant"is wel verplicht om je een bevestiging hier van te sturen. (Schriftelijk welteverstaan).

Je kunt zelf via internetbankieren nakijken of er automatisch gelden zijn afgeschreven, als je over een langere periode dit hebt gedaan dan mag je ervan uitgaan dat het bedrijf blijft incasseren en dat je een dienst blijft afnemen.

Maar je moet wel genoeg gelden hebben, heb je dat niet dan stuurt een bedrijf een acceptgiro etc dus ze kunnen in hun systeem wel de betalingswijze aanpassen. Dit moeten zij ook schriftelijk bevestigen.

Ik zou dit zeker nagaan!
Dank voor al jullie reacties.

Na mezelf herpakt te hebben heb ik zojuist weer gebeld. Op basis van het volledige ontbreken van een rekeningnummer bij mijn account in hun administratie zou ik ervan uit moeten gaan dat ik geen automatisch incasso heb afgegeven (want zelfs al zou zo'n incasso zijn gestopt, zou het nummer wel bewaard zijn gebleven). In mijn herinnering heb ik deze incasso inderdaad telefonisch afgegeven.

Ik ga oude afschriften nog checken, maar ik vrees dat het domweg is zoals het is. Ik heb nooit post van ze gehad of wat dan ook, maar dat kan bij mijn ouders kwijt zijn geraakt... ? (omdat ik dit nu typisch iets vond waarvan ik zou vergeten bij verhuizen mijn nieuwe adres door te geven heb ik mijn ouders' adres als postadres opgegeven).

Ik moet hier wel even van huilen, maar ik geloof dat ik daar niet zoveel mee opschiet. : / Het is ook allemaal weer niet *zo* erg (zo weet ik bijvoorbeeld helemaal niet zeker dat ik nu weer in die stad wil wonen, maar ik heb gewoon zsm een nieuwe woning nodig dus overwoog dat wel).

*we gaan door met plan B*
hoeveel wachttijd ben je nu verloren dan? Zou proberen zoveel mogelijk bewijslast te zoeken. Ben je misschien in de tussentijd verhuisd? Wel vaker rare verhalen gehoord met woningnet.
Ik ben inderdaad een aantal malen verhuisd in de 4,5 jaar sinds mijn inschrijving. Ik ken de rare verhalen ook, maar tegelijkertijd vind ik eerlijk gezegd ook wel dat het behoorlijk stom van mezelf is om dit niet beter in de gaten te houden en dat het *dus* ook wel een beetje mijn eigen schuld is.

Wat ik nu eigenlijk ook duidelijk probeer te krijgen is hoe het nou precies zit met sociale en vrije huur. Ik weet zeker dat ik 'volgens de regels' in mijn huidige woonplaats niet kan huren onder de 650,- kale huur. En dat is eigenlijk net niet te doen, ook icm reiskosten naar mijn werk. Nu wil ik wel flexibel zijn ten aanzien van *waar* ik nu ga wonen, maar als ik het goed begrijp is het nergens mogelijk om onder de 650 te huren? Dus dan kan ik best maar weer gaan wonen in de plaats waar ik werk. Of weer op kamers gaan natuurlijk, maar ik vind ergens dat ik die periode 'wel een beetje gehad heb'.

Ik heb mezelf gewoon goed in de nesten gewerkt!
Misschien ook handiger om je bankzaken wat beter te checken. Dan had je kunnen weten ergens in die paar jaar, dat er niks afgeschreven werd en had je aan de bel kunnen trekken. Maar dat is achterafgedoe.

Ookal zou je bewijs hebben dat je ooit die incasso hebt afgegeven, het is je eigen plicht om na te gaan of die dan ook werkelijk gebeurd. Dus zelfs met dat bewijs zou je nog geen poot hebben om op te staan.

Anyways, iets beter checken wat er van je rekening afgaat.
Als het goed is krijg je van woningnet elk jaar een email met het verzoek je inschrijving weer te betalen. Ook al heb je een machtiging voor incasso afgegeven. Het betalen kan dan weer door zelf overmaken of weer een nieuwe incasso.
Ik heb in ieder geval geen e-mail gehad. Papieren post zou bij mijn ouders terecht zijn gekomen. Zij krijgen dagelijks veel post dus het is niet ondenkbaar dat zo'n brief 'ertussendoor' is geglipt...
quote:Zwuppeliennn schreef op 01 november 2010 @ 12:32:

Als het goed is krijg je van woningnet elk jaar een email met het verzoek je inschrijving weer te betalen. Ook al heb je een machtiging voor incasso afgegeven. Het betalen kan dan weer door zelf overmaken of weer een nieuwe incasso.

Bij woningnet heb je maar een éénmalige inschrijving.

Verlengen doen ze (nog) niet.

het wordt pas gestopt als je een (sociale)huurwoning accepteert.

Als je dacht je ingeschreven te hebben dan wordt het geld ongeveer 2 weken hierna afgeschreven en via de mail of post ontvang je dan een wachtwoord.

Als je geen automatische incasso hebt afgegeven sta je dus niet ingeschreven
Bij Internetbankieren kan je direct zien welke incasso's op je rekening staan.

Je kan dan ook heel makkelijk mbt de zoekfunctie zoeken op het rekeningnummer om te zien of er ooit wel iets is betaald (en hoe dan).
Ik ben al meer dan 10 jaar ingeschreven bij woningnet en hoefde maar eenmalig te betalen.Als je hebt betaalt dan blijf je toch gewoon lid of niet???Heb net gekeken en ik ben nog steeds ingeschreven hoor.Heb nog nooit iets over verlenging geweten.Mijn zoon is nu 3 jaar lid en heeft ook gewoon eenmalig betaalt en is nog steeds lid.
Misschien hangt het wel van de regio af. Ik betaal namelijk 12,50 per jaar en krijg elk jaar een herinneringsmail waarin een link staat voor een nieuwe machtiging.
quote:Zwuppeliennn schreef op 01 november 2010 @ 18:03:

Misschien hangt het wel van de regio af. Ik betaal namelijk 12,50 per jaar en krijg elk jaar een herinneringsmail waarin een link staat voor een nieuwe machtiging.Bij gaat het net als bij Zwuppeliennn.
Van www.woningnet.nl

Om u in te kunnen schrijven moet u:

*Minimaal achttien jaar oud zijn, dit geldt ook voor de eventuele medeaanvrager(s);

*Beschikken over de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfstitel;

*Een machtiging afgeven om eenmalig ¤ 14 administratiekosten te betalen (via een digitale machtiging krijgt u ¤ 1,50 korting). De verlengingskosten bedragen jaarlijks ¤ 12,50.
De inschrijving is één jaar geldig.

Bericht over de verlenging van de inschrijving

Ongeveer 4 weken voordat de inschrijving verloopt ontvangt u van ons een bericht, waarin staat dat u de inschrijving moet verlengen.

Voorbeeld: Als u zich bijvoorbeeld op 15 juni 2003 nieuw heeft ingeschreven, dan is de inschrijving geldig tot 15 juni 2004. Ongeveer 4 weken van tevoren, rond 15 mei 2004, ontvangt u dan een bericht. U heeft dus 4 weken de tijd op te verlengen.

U wilt de inschrijving niet verlengen?

Als u de inschrijving niet wilt verlengen, dan hoeft u niets te doen. U wordt dan na enkele weken automatisch uitgeschreven. U krijgt geen herinnering.

Let op: wanneer u wordt uitgeschreven vervallen de door u opgebouwde punten.

U wilt de inschrijving verlengen via internet?

U kunt uw inschrijving snel en gemakkelijk verlengen via deze website. Dat gaat via de volgende stappen:

Ga naar 'Mijn WoningNet' aan de linkerkant van het scherm.

Log in met uw registratienummer en wachtwoord.

Ga nu naar 'Uw inschrijfgegevens'. Hierna wordt op het scherm aangegeven hoe u de inschrijving kunt verlengen.

De administratiekosten zijn ¤ 14,00 per jaar. U kunt de administratiekosten betalen door bij het verlengen van de inschrijving een éénmalige digitale machtiging af te geven. Als u gebruikt maakt van een digitale machtiging geven wij u een korting van ¤ 1,50. U betaalt dus ¤ 12,50. Voor het afgeven van een digitale machtiging heeft u een e-mail adres nodig.

Ik heb mijn verlengingskosten niet op tijd betaald.

U krijgt ruim op tijd bericht dat u uw inschrijving moet verlengen. U kunt controleren of u de inschrijving nog kunt verlengen.

Ga naar 'Mijn WoningNet' aan de linkerkant van het scherm.

Log in met uw registratienummer en wachtwoord.

Ga nu naar 'Uw inschrijfgegevens'. Als de melding 'U bent reeds uitgeschreven bij WoningNet', verschijnt kunt u uw inschrijving niet meer verlengen. Neemt u dan contact op met één van de corporaties.
@Zwuppeliennn: dit hangt van de regio af. Regio Amsterdam geldt het volgende:quote:Moet ik mijn inschrijving jaarlijks verlengen?

U hoeft uw inschrijving niet te verlengen. Er is nu geen sprake van een verlengingsprocedure.

Momenteel worden er naast de inschrijfkosten geen jaarlijkse administratiekosten gevraagd. Het is echter mogelijk dat hier in de toekomst verandering in komt. Wanneer dit het geval is, stelt WoningNet u hiervan tijdig op de hoogte. De machtiging die u afgeeft bij inschrijving, heeft daarom alleen betrekking op de inschrijfkosten à ¤ 60.

Uw inschrijving blijft geldig tot u wordt uitgeschreven. U wordt alleen uitgeschreven wanneer:

een huurwoning accepteert via een van de woningcorporaties;

u als mede-inschrijver nodig bent voor de toewijzing van een sociale huurwoning van een van de woningcorporaties;

u op basis van samengevoegde woonduur een woning accepteert;

de inschrijfkosten niet betaalt;

zelf aangeeft dat u niet langer ingeschreven wilt staan;

naar u verzonden post onbestelbaar retour komt.Bron: Woningnet Amsterdam
anoniem_42552 wijzigde dit bericht op 01-11-2010 18:20
Reden: even wat leesbaarder gemaakt
% gewijzigd
Zo'n vermoeden had ik al Aine. Maar omdat TO aangeeft dat ze uitgeschreven is heb ik het vermoeden dat het bij haar hetzelfde gaat als bij mij
Ja klopt ik woon in amsterdam en ben meer dan 10 jaar gelden ingeschreven.En ben nog steeds ingeschreven.
quote:zeniiba schreef op 01 november 2010 @ 10:31:

Hallo allemaal,

Mijn inschrijving bij woningnet blijkt meer dan een jaar geleden gestopt te zijn omdat de verlenging niet betaald is. Volgens de regels kan ik deze niet meer 'herstellen' en ik zit nu een beetje in paniek te zijn.

Bij mijn beste weten heb ik een aantal jaren terug een automatisch incasso afgegeven.

Is het mogelijk om ergens terug te zien of dat wel of niet het geval is? Als in: worden automatische incasso's ergens geregistreerd?

Ik vrees het ergste, maar wilde het toch nog even navragen.

Dank,

Z.

Wellicht ben ik mosterd omdat ik alleen de OP heb gelezen.

Maar als je internet bankieren hebt kun je daar ook een overzicht zien van je automatische incasso's en evt periodieke overboekingen.

Je ziet dan ook precies wanneer de betreffende betaling voor het laatst is uitgevoerd.
Het is geen incasso, maar een éénmalige machtiging 1x per jaar. Zie de uitleg hierboven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven