Ei voor later

02-11-2010 00:27 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dit gezien? Hoe denk je hierover?

In deze persoonlijke documentaire worstelt Marieke, een 35-jarige Amsterdamse single, met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag kinderen, maar ze heeft de ware nog niet gevonden. Om zichzelf meer tijd te geven wil ze haar eicellen laten invriezen. Maar in Nederland kan dit (nog) niet. Marieke laat het er niet bij zitten en begint een zoektocht in het medische circuit.

Ik vond het zelf een heel interessante en een mooie docu.
quote:elninjoo schreef op 02 november 2010 @ 07:24:

[...]

Om 'n kind geen oude ouders aan te doen.En sinds wanneer ben jij zo betrokken bij het welzijn van kinderen?
Ik heb die docu dus ook gezien. Persoonlijk vond ik dat de maakster haar probleem verschoof. Ik kan me voorstellen dat je als moderne vrouw alle keuzes open wilt houden en ook t.a.t. voor de mooiste optie wilt kunnen kiezen. In haar geval was dat kiezen voor de een kindje die geboren word uit een liefdevolle relatie, een kindje dat biologisch van hen beiden zou zijn.

Maar in de kern kwam het er toch op neer dat zij een kind wou. Ze kan niet beslissen voor een fictieve toekomstige prins op het witte paard die misschien wel helemaal niet op komt dagen.

En wat als hij wel bestond en dat er inderdaad een mooie relatie ontstaat? Wie garandeert dan dat dat ze ook daadwerkelijk een mooie relatie behouden? Het landelijk scheidingspercentage ligt op ca. 30 procent.

Als je ergens voor kiest, in dit geval een kind, ga dan echt achter die keuze staan, schuif het dan niet voor je uit.

Maar goed, ik heb makkelijk praten, hier lopen er al 2 kinderen rond.
quote:Guinevieve schreef op 02 november 2010 @ 07:29:

[...]

En sinds wanneer ben jij zo betrokken bij het welzijn van kinderen? Altijd al hoor en als je goed gelezen hebt dan had je dat kunnen weten.
He verdomme. Ik zag nog een voorstukje van de week op TV en dacht nog... onthouden want die moet je kijken... Ben ik het alsnog vergeten. Bah!
He verdulleme, gemist... Zou het terug te kijken zijn op uitzending gemist?

Had wel de betreffende jongedame bij Pauw en Witteman gezien en vond haar nogal nuchter in het hele gebeuren staan.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:ronniemitchel schreef op 02 november 2010 @ 01:09:

Ik ben een kind van een moeder die 44 was en een vader van 46 en ik vond het absoluut niet leuk, ik heb daarom ook besloten om jong kids te krijgen.

Dan moet je naast dit besluit op die leeftijd ook wel een partner hebben gevonden die deze mening deelt....

Veel mensen staan niet stil bij het feit dat er tegenwoordig behoorlijk wat vrouwen in Nederland zijn die kinderloos zijn, puur en alleen door het ontbreken van een partner.
quote:elninjoo schreef op 02 november 2010 @ 06:56:

Vind persoonlijk dat je na je 35e geen kind meer moet proberen te nemen.

Ik kon door omstandigheden niet eerder beginnen (voor de 2e) dan toen ik 35 was, en doordat het even duurde ga ik bevallen als ik nét 37 ben.

Soms heb je niet alles in het leven in de hand
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Quinty schreef op 02 november 2010 @ 08:12:

[...]

Veel mensen staan niet stil bij het feit dat er tegenwoordig behoorlijk wat vrouwen in Nederland zijn die kinderloos zijn, puur en alleen door het ontbreken van een partner.

Het is niet alleen het ontbreken van de partner. Als ik de berichten van de laatste jaren mag horen zijn er ook steeds minder mannen die voor een bepaalde leeftijd kinderen willen, of het heel lang uitstellen, of gewoon echt niet willen.

Die mannen houden er geen rekening mee dat een vrouw in tegenstelling tot de man, minder tijd heeft om te twijfelen.
quote:Maleficent schreef op 02 november 2010 @ 08:18:

[...]Het is niet alleen het ontbreken van de partner. Als ik de berichten van de laatste jaren mag horen zijn er ook steeds minder mannen die voor een bepaalde leeftijd kinderen willen, of het heel lang uitstellen, of gewoon echt niet willen.

Die mannen houden er geen rekening mee dat een vrouw in tegenstelling tot de man, minder tijd heeft om te twijfelen.

Klopt.

Als je dan eindelijk een leuke partner hebt gevonden, dan is het nog maar afwachten of hij ook nog een kind wil.

Mij is het in ieder geval niet meer 'gelukt'... Ik ben nu 40 en heb geen kinderen gekregen, ondanks een zeer grote kinderwens. Wat de vrouw uit de documentaire heeft gedaan, zou ik nooit gedaan hebben of willen. Alleen een kind op de wereld zetten heb ik ook nooit gewild. Ik heb een geweldige vader en heb die ook altijd willen hebben voor mijn eventuele kind(eren). Plus dat ik kinderen een kroon op de liefde vind tussen twee mensen.

Op een gegeven moment vind ik mijzelf ook gewoon te oud om nog kinderen te krijgen.
Marieke kreeg vele dates cadeau op haar verjaardag. Na heel korte tijd waren alle dates weer uit beeld. Als je met zeg maar 10 best leuke mannen uitgaat en het is zo snel weer over dan ligt het probleem ook bij de omgang met dates en de verwachtingen van de "ware". De oude professor die zich oprecht afvroeg waarom zo'n leuke en aantrekkelijke vrouw nog geen partner had sloeg de spijker op de kop. En misschien is het invriezen van die eicel ook een manier om haar onzekerheid/reserve naar mannen toe niet te hoeven erkennen.
Sommige mensen leggen misschien ook de lat wel te hoog.

Een man hoeft natuurlijk niet op élk punt van je verlanglijstje te scoren.
quote:Univerzicht schreef op 02 november 2010 @ 08:47:

Marieke kreeg vele dates cadeau op haar verjaardag. Na heel korte tijd waren alle dates weer uit beeld. Als je met zeg maar 10 best leuke mannen uitgaat en het is zo snel weer over dan ligt het probleem ook bij de omgang met dates en de verwachtingen van de "ware". .volgens mij zegt dit meer iets over hoe klein de kans is dat er wat tussen zit. de kans is toch niet 1 op 10?
Fan van Iwannalive en Emaille
Oeps - hier ook gemist, straks even kijken op uitzendinggemist.

Ik vind het idee om eicellen te kunnen bevriezen boeiend en mooi dat er zo een kans is. Maar volgens mij is de techniek nog veel te onzeker om er op te kunnen rekenen, dus dat vind ik kwalijk als het niet overduidelijk wordt gemaakt. Want dan is het geen ei voor later, maar blij maken met een dode mus.

Voor wat betreft oudere ouders, ja ik kan me voorstellen dat dat vervelend is (de mijne zijn ook niet al te jong) maar dat lijkt me geen reden om het te verbieden, alleen omdat sommige inderdaad in de prettige positie zijn om een partner die kinderen wil op een jongere en dus betere leeftijd tegen te komen. In alle leeftijdscategorie-en heb je goede ouders en slechte, en als mensen het heel graag willen, waarom niet, denk ik dan.

Overigens is de terugplaatsgrens in NL volgens mij 45.
die marieke had bovendien toch allerlei vriendjes gehad.

ja, misschien heeft ze ook een probleem met een partner toelaten in haar hart, maar er zijn ook niet veel leuke vrijgezelle mannen vindbaar als je tegen de 40 loopt.

bovendien ging zij nu ook verder met een man zoeken.

ik snap dat zoiets dus rust gaf, al is het een duur soort rust.
die vader had haar trouwens ook wel goed door doordat hij dat onderwerp aansneed, waarom het niet lukt met de mannen... ze is te dominant en onafhankelijk. hopelijk luistert ze ook een beetje naar hem.

even een vraag: kent iedereen elkaar op dit forum?
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 09:11:

even een vraag: kent iedereen elkaar op dit forum?

Hoeveel actieve leden zijn er?

Dat is niet te doen om iedereen te kennen. Waarom vraag je dat?
quinty, hoe ervaar jij het nu dat het met je kinderwens niet meer gelukt is?

kun je daar vrede mee hebben, of is het een grote pijn?
quote:Maleficent schreef op 02 november 2010 @ 09:13:

[...]

Hoeveel actieve leden zijn er?

Dat is niet te doen om iedereen te kennen. Waarom vraag je dat?nou iedereen zou wel erg veel zijn, maar ik heb het idee dat mensen elkaar kennen, dat het vaak dezelfden zijn die hier zijn. dat merk je aan de reacties. is het zo?
quote:Maleficent schreef op 02 november 2010 @ 08:52:

Sommige mensen leggen misschien ook de lat wel te hoog.

Een man hoeft natuurlijk niet op élk punt van je verlanglijstje te scoren.

ik denk dat daar de kern ligt. Zoals iemand eerder al aangaf. Je 'moet' studeren, een jaar rond de wereld reizen, carriere maken, dik huis kopen, leuke man scoren, interessante hobbies hebben en, oja, ook nog even een kind maken. Tot voor 10 jaar geleden was je rond je 40ste gewoon te laat voor een kind. Jammer de bammer, maar dan had je eerder moeten zijn.

Ik ben het zeer eens met RonnieMitchel (en The rolling stones) You can't always get what you want.

Mensen zouden wat beter hun prioriteiten op een rijtje moeten zetten ipv alles maar willen en najagen en dan kunstgrepen gaan toepassen omdat ze niet kunnen kiezen. Mensen ja, vrouwen èn mannen. Mannen zouden zich inderdaad beter moeten realiseren dat een vrouw maar beperkt vruchtbaar is (de mannelijke vruchtbaarheid verminderd ook sterk met het verstrijken van de jaren btw) en als ze samen nog een gezin willen doen ze er goed aan die beslissing voor hun 35ste (liefst voor hun 30ste, maar dat zal tegen vele zere benen zijn) te nemen.
Maar als dat om maatschappelijke, persoonlijke of andere redenen niet lukt, is het dank gewoon jammerdebammer...

Niet ideaal is niet per definitie slecht of verwerpelijk! Maar goed, ik ga nu eerst de docu kijken - de aankondigingsposter vond ik iig mooi!
hebben jullie zelf kinderen, starshine en dromendief?
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 09:30:

hebben jullie zelf kinderen, starshine en dromendief?Ook als je geen kinderen hebt kan je deze mening hebben
Ik heb gisteren ook de docu gezien. Het onderwerp spreekt me erg aan. Ik ben ongeveer haar leeftijd, en heb vriendinnen in haar situatie.

Het is niet alleen een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijk probleem aan het worden. Als hoogopgeleiden geen kinderen meer krijgen, ziet dat er niet best uit voor de toekomst van het land.

De hele film bleef ik me maar afvragen, waarom kan zij geen man vinden? Ze ziet er goed uit, is intelligent, sociaal vaardig?

Zijn er te weinig mannen met een kinderwens? Zijn de meeste mannen in Amsterdam bindingsangstig?

Ik heb uiteindelijk mijn man buiten Amsterdam gevonden. Dus misschien zit hem daar de clou wel in.
quote:dippy schreef op 02 november 2010 @ 09:33:

Ik heb gisteren ook de docu gezien. Het onderwerp spreekt me erg aan. Ik ben ongeveer haar leeftijd, en heb vriendinnen in haar situatie.

Het is niet alleen een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijk probleem aan het worden. Als hoogopgeleiden geen kinderen meer krijgen, ziet dat er niet best uit voor de toekomst van het land.

De hele film bleef ik me maar afvragen, waarom kan zij geen man vinden? Ze ziet er goed uit, is intelligent, sociaal vaardig?

Zijn er te weinig mannen met een kinderwens? Zijn de meeste mannen in Amsterdam bindingsangstig?

Ik heb uiteindelijk mijn man buiten Amsterdam gevonden. Dus misschien zit hem daar de clou wel in. Of te hoge eissen, dat je niet met een klootzak iets opbouwd daar heb je gelijk in, maar als je ziet wat voor een onrealistische eissen pakket veel vrouwen hebben, is het geen wonder dat ze geen man hebben.
quote:ronniemitchel schreef op 02 november 2010 @ 00:56:

En toch word het tijd dat mensen er bij stil gaan staan dat je niet eeuwig vruchtbaar bent, ik ben er nog steeds verbaasd over dat zo weinig vrouwen/koppels zich dat realiseren.?? Denk echt dat mensen zich het wel realiseren hoor, denk dat het ligt aan: Ach, we hebben tijd genoeg....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven