Geld & Recht alle pijlers

rente herziening hypotheek

03-11-2010 14:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar december loopt onze rentevaste periode af van de hypotheek.. Nu lees ik her en der dat ik het niet raar is om nu al rond te gaan kijken,.

Omdat ik een wao uitkering heb, was het afsluiten van de hypotheek vorige keer een flinke toestand. Je krijgt met een wao (logisch en terecht) niet zomaar een hypotheek en je hebt weinig keuze (toen) in verstrekkers. Inmiddels zijn de tijden veranderd, ik ben herkeurd obv de strenge eisen van toen (en wordt niet meer herkeurd en mijn ziekte is verder hier geen onderwerp van discussie).. en nu moeten we dus rente herzien.. en ik krijg alweer de kriebels van de hele mallemolen van toen.. Los daarvan is mijn man aan het veranderen van baan dus ook geen vast contract meer. kortom.. ik heb weer vraagtekens en zie weer beren op de weg

Nu willen wij natuurlijk weer een voordelige hypotheekrente.. wat is dan de juiste weg om te bewandelen ? Ga ik op tijd (wat is op tijd?) naar bijv. en hypotheker en laat eea voorrekenen ? Hoe gaat het verder? Stel je gaat naar een andere verstrekker, moet je dan weer door die hele (financiele) malle molen of is dat gezien het feit dat je al een hypotheek hebt en geen neg. bkr niet meer nodig ? Wij zitten nu bij ING en die staat er om bekend om bij verlenging een slecht aanbod te doen, stel we willen daar toch blijven is daar nog onderhandelingsruimte in ?

Wie heeft er voor mij handige en bruikbare tips.

Even ter verheldering.. Wij hebben nu een hypotheek die niet al te hoog (184.500) met een maandlast die wij bruto kunnen betalen (Dwz de belastingteruggaaf hebben wij niet nodig zeg maar) ons huidige rentepercentage was 4.7 %.. Event. willen we wel verbouwen maar dat is geen must (we willen wel maar meot te betalen zijn en we willen qua hypotheek niet tot onze grens gaan).. dan sparen we liever (we hebben ook 5 jaar gespaard voor onze keuken..)
Poldervrouw,

is het niet de bedoeling bij de afloop van de rentevaste periode dat er gewoon een nieuwe rente wordt vastgesteld? Of je al dan niet over wil staat daar in principe los van. Als je zou willen overstappen, kun je dat nu al doen (met de bijkomende kosten van dien natuurlijk), dan hoef je niet te wachten tot volgend jaar. Maar het lijkt me inderdaad ook een goede mogelijkheid om de nieuwe rentevaststelling af te wachten, voordat je een dergelijke beslissing maakt.

Ale je dus niet je hypotheek oversluit,m hoef je ook niet de hele financiele rattaplan uit de kast te trekken.
Als ik jou was zou ik gewoon eens rond gaan shoppen. Wie weet krijgen jullie bij een andere verstrekker een hypotheek met gunstig rentepercentage (maar dan moet je idd wel weer die hele molen door). Als dat niet lukt weet je dat je voor de nieuwe periode gebonden bent aan ING. Ik zou niet hun voorstel afwachten voor je gaat shoppen want banken staan erom bekend hun rentevoorstellen zodanig laat te doen dan er geen tijd meer is om bij andere partijen te kijken.
quote:gember999 schreef op 03 november 2010 @ 14:15:

Poldervrouw,

is het niet de bedoeling bij de afloop van de rentevaste periode dat er gewoon een nieuwe rente wordt vastgesteld? Of je al dan niet over wil staat daar in principe los van. Als je zou willen overstappen, kun je dat nu al doen (met de bijkomende kosten van dien natuurlijk), dan hoef je niet te wachten tot volgend jaar. Maar het lijkt me inderdaad ook een goede mogelijkheid om de nieuwe rentevaststelling af te wachten, voordat je een dergelijke beslissing maakt.

Ale je dus niet je hypotheek oversluit,m hoef je ook niet de hele financiele rattaplan uit de kast te trekken.jawel maar het kan zomaar zijn dat de rente hoger is (maar goed.. we hadden al geen lage rente.. misschien kunnen we hem dan wel voor langere tijd vastzetten, dat kon toen weer niet..).. dus het hoeft voor ons niet perse negatief uit te vallen maar daar kom je nu nog niet achter.. ik heb ing al gebeld maar die zeggen dat ik af moet wachten..
Gaan shoppen is het beste denk ik.

De rentes zijn extreem laag momenteel en misschien loont het wel om nu al over te sluiten en haal je deze kosten er wel uit.

Ik ben zelf van Rabo naar ING gegaan, aangezien de ING betere rentes bood, dat scheelde wel een half procent en gewoon een duidelijker verhaal hadden en meer meedachten met mij.

Mijn hypotheek is van dezelfde hoogte als jij.

Ik heb 30.000 bijgeleend voor een verbouwing en toch ga ik per maand 100 euro minder betalen als voorheen, leuk toch.

De kosten voor oversluiten incl 1 maand boeterente waren alles bij elkaar zo'n 4.000 euro. Veel geld, maar met 1 jaar heb ik dat eruit.
Beste TO,

Als je voor het verlopen van de hypotheekovereenkomst een nieuw contract wil afsluiten, dan zijn er vaak kosten aan verbonden (in ons geval waren die niet misselijk(!), waardoor wij destijds besloten om gewoon onze looptijd uit te zitten). Je kunt bij jouw huidige hypotheekverstreker nagaan hoe en wat.

Daarnaast, mocht je het nieuws een beetje volgen dan weet je waarschijnlijk ook dat er nu een onderzoek loopt onder de grotere hypotheekverstrekers? Het vermoeden is dat zij onderlinge prijsafspraken hebben gemaakt om zodoende de rente kunstmatig hoog te houden. Het is dus te verwachten dat na afloop van dit onderzoek de %'s volgend jaar naar beneden gaan.. (afhankelijk van de economie uiteraard)
Begrijp ik dat jullie vorig jaar een hypotheek hebben afgesloten met rente vast voor 1 jaar?

Volgens mij is het dan zo dat je niet kunt shoppen voor een nieuwe hypotheek maar dat je dan bij de verstrekker waar je die hypotheek hebt afgesloten de nieuwe geldende rente krijgt voorgeschoteld. Dan kan je weer kiezen voor hoeveel jaar je de rente vastzet, hoe korter hoe lager.

Een hypotheek sluit je over het algemeen af voor 25-30 jaar.

Een hypotheek die nog maar kort loopt openbreken om ergens anders goedkoper uit te zijn pakt vaak niet gunstig uit.

Maar ik zou naar de verstrekker gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.
quote:tanja32 schreef op 03 november 2010 @ 15:20:

Begrijp ik dat jullie vorig jaar een hypotheek hebben afgesloten met rente vast voor 1 jaar?

Volgens mij is het dan zo dat je niet kunt shoppen voor een nieuwe hypotheek maar dat je dan bij de verstrekker waar je die hypotheek hebt afgesloten de nieuwe geldende rente krijgt voorgeschoteld. Dan kan je weer kiezen voor hoeveel jaar je de rente vastzet, hoe korter hoe lager.

Een hypotheek die nog maar kort loopt openbreken om ergens anders goedkoper uit te zijn pakt vaak niet gunstig uit.

Maar ik zou naar de verstrekker gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Na de rente vaste periode ben je vrij om het bedrag kosteloos in te lossen middels een lening bij een andere bank verkregen, shoppen kan dus gewoon. Zou anders wat zijn, dan ben je verplicht een hogere rente te accepteren.

En idd TO, ING heeft 2 verschillende rente's: 1 voor nieuwe klanten en 1 voor bestaande. De laatste is dus hoger... Houd er wel rekenig mee dat je, wanneer je naar een andere aanbieder overstapt, wederom de gang naar de notaris moet maken. Ook niet erg goedkoop. Ik zou persoonlijk (met de info van nu, volgend jaar kan het weer anders zijn) alleen overstappen wanneer je bij een ander voor een langere rente vaste periode kiest. Anders heb je het risico dat je na afloop van een korte periode wéér aanlloopt tegen hetzelfde probleem..

Bij het shoppen kun je ook eens kijken naar andere verstrekkers dan de reguliere banken. Wat te denken van een pensioenfonds oid? Ook kan je kiezen voor een hypotheekbank.

Tot slot. Houd er rekening mee dat wanneer je een spaarpolis heb gekoppeld aan je lening deze rente vaak ook gekoppeld is. Dus bij een hogere rente lagere premie en andersom. De rente is aftrekbaar, de premie niet. Maw, een hogere rente kan aantrekkelijk zijn, afhankelijk van je hypotheek!
quote:tanja32 schreef op 03 november 2010 @ 15:20:

Maar ik zou naar de verstrekker gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.Nee, 7 jaar geleden
bedankt voor de heldere tips.. ik ga eens goed om me heen kijken.Het voordeel is wel dat we destijd niet een al te lage rente hebben gekregen en dat de rentes nu niet veel hoger liggen (dat heb ik al wel redelijk boven water).. ik ga gewoon een afspraak maken met de hypotheker en eens eea laten berekenen
quote:toujourssourire schreef op 03 november 2010 @ 14:32:

Gaan shoppen is het beste denk ik.

De rentes zijn extreem laag momenteel en misschien loont het wel om nu al over te sluiten en haal je deze kosten er wel uit.

Ik ben zelf van Rabo naar ING gegaan, aangezien de ING betere rentes bood, dat scheelde wel een half procent en gewoon een duidelijker verhaal hadden en meer meedachten met mij.

Mijn hypotheek is van dezelfde hoogte als jij.

Ik heb 30.000 bijgeleend voor een verbouwing en toch ga ik per maand 100 euro minder betalen als voorheen, leuk toch.

De kosten voor oversluiten incl 1 maand boeterente waren alles bij elkaar zo'n 4.000 euro. Veel geld, maar met 1 jaar heb ik dat eruit.

Hierbij geen oordeel over welke hypotheekverstrekker beter of slechter is hoor. Maar je sommetje klopt van geen kanten. Je zegt dat het renteverschil 0,5% was. Op je hypotheekbedrag scheelt dat ca 1100 bruto aan rente per jaar. In praktijk zal het minder schelen omdat je zeer ws een spaarconstructie aan je hypotheek gekoppeld hebt die dus ook een lagere vergoeding biedt en daarom een hogere inleg vraagt.

Ik zeg niet dat je het nu niet goed geregeld hebt, maar 4000 in 1 jaar terugverdienen kan dus echt niet in jou geval, want dan moet het verschil veel groter zijn....

En die extreem lage rentes valt ook wel mee hoor. Ze zijn de afgelopen 10 jaar al veel vaker op dit niveau geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven