Besparingstips energieverbruik gevraagd.
woensdag 3 november 2010 om 20:20
Hallo,
Na het ontvangen van de jaarafrekening van Essent ben ik benieuwd of jullie misschien wat tips voor me hebben...
Ik moet namelijk bijna 400 terug betalen en dat is natuurlijk erg veel.
Ik kan niet goed plaatsen wat we nu verkeerd doen.
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met energie en gasverbruik.
Misschien handig om te vermelden:
We (man en ik) wonen nu sinds oktober 2009 in dit huis.
Het is een huurhuis (tussenwoning), gebouwd in 1920 en enorm slecht geisoleerd.
Het is nog onduidelijk of deze buurt gerenoveerd wordt of gesloopt, op niet al te lange termijn.
We hebben zelf pas geleden zo goed mogelijk isolatiemateriaal aangebracht, omdat ik vorig jaar de sneeuw in mijn keuken had staan wou ik deze winter een beetje voorbereid zijn.
Ik moet erg veel stoken om het een beetje warm te krijgen in huis.
We hebben een oude cvketel en hebben alleen in de woonkamer de verwarming aan. Dat zal een deel van de kosten verklaren.
Ik heb geen vaatwasser/droger/zonnebank die stroom vreet.
Omdat we overdag allebei werken hebben we geen heftige apparaten aan overdag.
Douchen doen we ook geen uren per dag, lampen laten we niet onnodig branden.
Per maand betaal ik voor gas én electra 130 euro, voorschot is inmiddels verhoogd naar 145.
Hoeveel betalen jullie en hoe ga je om met je gas/electra verbruik?
Ik wil graag weten op welke manier we eventueel nog zouden bezuinigen, vaak zijn het dingen die wel voor de hand liggen maar die je zelf niet ziet.
Alvast bedankt!
Na het ontvangen van de jaarafrekening van Essent ben ik benieuwd of jullie misschien wat tips voor me hebben...
Ik moet namelijk bijna 400 terug betalen en dat is natuurlijk erg veel.
Ik kan niet goed plaatsen wat we nu verkeerd doen.
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie omgaan met energie en gasverbruik.
Misschien handig om te vermelden:
We (man en ik) wonen nu sinds oktober 2009 in dit huis.
Het is een huurhuis (tussenwoning), gebouwd in 1920 en enorm slecht geisoleerd.
Het is nog onduidelijk of deze buurt gerenoveerd wordt of gesloopt, op niet al te lange termijn.
We hebben zelf pas geleden zo goed mogelijk isolatiemateriaal aangebracht, omdat ik vorig jaar de sneeuw in mijn keuken had staan wou ik deze winter een beetje voorbereid zijn.
Ik moet erg veel stoken om het een beetje warm te krijgen in huis.
We hebben een oude cvketel en hebben alleen in de woonkamer de verwarming aan. Dat zal een deel van de kosten verklaren.
Ik heb geen vaatwasser/droger/zonnebank die stroom vreet.
Omdat we overdag allebei werken hebben we geen heftige apparaten aan overdag.
Douchen doen we ook geen uren per dag, lampen laten we niet onnodig branden.
Per maand betaal ik voor gas én electra 130 euro, voorschot is inmiddels verhoogd naar 145.
Hoeveel betalen jullie en hoe ga je om met je gas/electra verbruik?
Ik wil graag weten op welke manier we eventueel nog zouden bezuinigen, vaak zijn het dingen die wel voor de hand liggen maar die je zelf niet ziet.
Alvast bedankt!
woensdag 3 november 2010 om 20:41
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 20:27:
En je hebt de prijs vorig jaar dus niet vast laten zetten? Dat je daarom nog moet bijbetalen?
Ook al heb je de prijs vast laten zetten, als je fors meer hebt verbruikt vanwege de koude winter, zul je evengoed bij moeten betalen.
En je hebt de prijs vorig jaar dus niet vast laten zetten? Dat je daarom nog moet bijbetalen?
Ook al heb je de prijs vast laten zetten, als je fors meer hebt verbruikt vanwege de koude winter, zul je evengoed bij moeten betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 3 november 2010 om 20:43
Verwarming gaat pas savonds aan.
Ik ben sowieso altijd dik aangekleed.
Pas als mijn man het koud krijgt (hij heeft het altijd behoorlijk warm) zet ik de verwarming aan.
Ik lig sowieso onder een dekentje op de bank.
We hebben spaarlampen.
Omdat we enkel glas hebben en de wind op de woonkamer staat, is het snel koud.
Vooral de tocht is vervelend, we hebben al een aparte constructie met de gordijnen gemaakt zodat we zo min mogelijk tocht in de nek hebben.
Emaille, sinds juni vorig jaar heb ik een overeenkomst bij Essent, omdat we 4 maanden later gingen verhuizen was het een beetje aftasten met de kosten.
Kon moeilijk inschatten hoe het hier zou zijn qua verbruik, vandaar.
Ons vorige huis was totaal anders qua opbouw dan dit huis en daarvoor woonden we allebei nog bij onze ouders.
Verhuurbedrijf doet niks.
Ze hebben door nogal vreemd boekhouden een behoorlijk zooitje van de financien gemaakt, daardoor is het opknappen/platgooien van deze wijk op de lange baan geschoven.
Ik ben sowieso altijd dik aangekleed.
Pas als mijn man het koud krijgt (hij heeft het altijd behoorlijk warm) zet ik de verwarming aan.
Ik lig sowieso onder een dekentje op de bank.
We hebben spaarlampen.
Omdat we enkel glas hebben en de wind op de woonkamer staat, is het snel koud.
Vooral de tocht is vervelend, we hebben al een aparte constructie met de gordijnen gemaakt zodat we zo min mogelijk tocht in de nek hebben.
Emaille, sinds juni vorig jaar heb ik een overeenkomst bij Essent, omdat we 4 maanden later gingen verhuizen was het een beetje aftasten met de kosten.
Kon moeilijk inschatten hoe het hier zou zijn qua verbruik, vandaar.
Ons vorige huis was totaal anders qua opbouw dan dit huis en daarvoor woonden we allebei nog bij onze ouders.
Verhuurbedrijf doet niks.
Ze hebben door nogal vreemd boekhouden een behoorlijk zooitje van de financien gemaakt, daardoor is het opknappen/platgooien van deze wijk op de lange baan geschoven.
woensdag 3 november 2010 om 20:45
quote:himalaya schreef op 03 november 2010 @ 20:41:
[...]
Ook al heb je de prijs vast laten zetten, als je fors meer hebt verbruikt vanwege de koude winter, zul je evengoed bij moeten betalen.Ik bedoelde: het kan zijn dat je de prijs hebt laten vastzetten op een ongunstig moment en daar kom je pas achter bij de jaarafrekening...
[...]
Ook al heb je de prijs vast laten zetten, als je fors meer hebt verbruikt vanwege de koude winter, zul je evengoed bij moeten betalen.Ik bedoelde: het kan zijn dat je de prijs hebt laten vastzetten op een ongunstig moment en daar kom je pas achter bij de jaarafrekening...
woensdag 3 november 2010 om 20:47
woensdag 3 november 2010 om 20:49
Oud huis uit 1920. en vochtvreters kunnen wel helpen. Te koop bij de Marskramer, maar dan nog. De huurder is verplicht om goed geisoleerde woningen te leveren. Anders kun je geloof ik vermindering aanvragen van de maandelijkse huur, maar dat moet je even uitzoeken hoe dat zit.
Een goed geisoleerde woning bespaart 20 tot 30% op de gasrekening. Succes!
Een goed geisoleerde woning bespaart 20 tot 30% op de gasrekening. Succes!
woensdag 3 november 2010 om 20:51
Hier ook een minder goed geïsoleerd huis (2 verdiepingen, 4 kamers: ongeveer 90 euro per maand voorschot aan gas+electra). Om energie te besparen hebben wij van die zilverkleurige radiatorfolie achter de radiatoren, dan wordt de warmte weer terug de ruimte in 'gestraald' en niet de muur wordt verwarmt.
Daarnaast staat de verwarming op 18/19 graden en als ik op de bank zit, doe ik een fleecedeken over mij heen.
Apparaten die in standby staan, gebruiken ook stroom. Dus die zoveel mogelijk helemaal uitzetten of de stekker uit het stopcontact uit.
Daarnaast staat de verwarming op 18/19 graden en als ik op de bank zit, doe ik een fleecedeken over mij heen.
Apparaten die in standby staan, gebruiken ook stroom. Dus die zoveel mogelijk helemaal uitzetten of de stekker uit het stopcontact uit.
woensdag 3 november 2010 om 20:52
Alle stekkers uit het stopcontact halen van apparaten die je niet gebruikt (bijvoorbeeld dvd speler, muziekinstallatie, magnetron etc.). Dat kan op jaarbasis een boel schelen. TV niet op standby laten staan. Verder prijs vergelijken met andere leveranciers. Ook de meter wekelijks bijhouden kan een indicatie geven of wat jullie verbruiken wel overeenkomt met hetgeen de meter aangeeft.
woensdag 3 november 2010 om 20:53
In het vorige huis hebben we maar 4 maanden gewoond.
We waren ook niet veel thuis toen.
Dat was een goed onderhouden appartement en het huis was zo opgebouwd dat het snel overal warm was.
Wat ook meetelt is dat we er van juni tot eind oktober hebben gewoond, dus echt de mooie zomermaanden.
Ik heb 120 euro teruggekregen bij de jaarafrekening.
Onze achterburen klagen over hetzelfde maar die hebben ook geen cv, dus is het nog kouder.
We waren ook niet veel thuis toen.
Dat was een goed onderhouden appartement en het huis was zo opgebouwd dat het snel overal warm was.
Wat ook meetelt is dat we er van juni tot eind oktober hebben gewoond, dus echt de mooie zomermaanden.
Ik heb 120 euro teruggekregen bij de jaarafrekening.
Onze achterburen klagen over hetzelfde maar die hebben ook geen cv, dus is het nog kouder.
woensdag 3 november 2010 om 20:58
Ik ben 50 euro per maand kwijt voor 2 personen. Overdag is er nergens licht aan, er staat niets stand by en er is geen verwarming aan. Aparatuur staat alleen aan als ik het gebruik. Dus niet dag en nacht een pc aan, wat ik vaak zie. Die gaat gewoon uit als we er niet achter zitten. Ik heb wel een droger en zonnebank maar gebruik beide maar 1 x per 2 weken. Savonds hebben we een vest en pantoffels aan. Als het dan nog koud is, dan doe ik een uurtje de verwarming aan.
Ik heb overal spaarlampen. We douchen hooguit 10 minuten per dag. De wasmachine gebruik ik 1 a 2 x per week.
Ik heb overal spaarlampen. We douchen hooguit 10 minuten per dag. De wasmachine gebruik ik 1 a 2 x per week.
woensdag 3 november 2010 om 21:35
TO, ik vind niet dat je extreem veel betaald gezien de staat van het huis. Bezuinigen kun je altijd maar je bent al behoorlijk bewust bezig. Wij betalen 110 euro voor een zeer zuinig huis (nieuwbouw). Drie verdiepingen, 2 volwassenen en 1 kind. Als je dat vergelijkt met jouw situatie betalen wij veel.
woensdag 3 november 2010 om 21:41
woensdag 3 november 2010 om 21:58
Zoals al is gezegd, de verwarming niet helemaal uitzetten en electra niet op stand-by (denk ook aan telefoonopladers ed) scheelt al veel.
Verder denk ik nog aan:
- Goed ventileren. Als de woning koud is, zet je niet graag een raampje open. Maar ventileren helpt echt om de ruimte droog te houden waardoor stoken minder hard hoeft.
- Tochtige kieren goed afsluiten (bijv zo'n ding op de grond bij buitendeuren, een tochtborstel voor de brievenbus, enz)
- Overal dikke gordijnen en die vroeg op de avond al sluiten om de tocht van de ramen tegen te houden (maar niet voor de radiatoren laten hangen!)
- Een ouderwetse TV ipv plasma of flatscreen (die zijn zuiniger)
- Dimmers op de lampen, zodat je ze een tandje lager aan kunt zetten
Verder denk ik nog aan:
- Goed ventileren. Als de woning koud is, zet je niet graag een raampje open. Maar ventileren helpt echt om de ruimte droog te houden waardoor stoken minder hard hoeft.
- Tochtige kieren goed afsluiten (bijv zo'n ding op de grond bij buitendeuren, een tochtborstel voor de brievenbus, enz)
- Overal dikke gordijnen en die vroeg op de avond al sluiten om de tocht van de ramen tegen te houden (maar niet voor de radiatoren laten hangen!)
- Een ouderwetse TV ipv plasma of flatscreen (die zijn zuiniger)
- Dimmers op de lampen, zodat je ze een tandje lager aan kunt zetten
woensdag 3 november 2010 om 22:02
woensdag 3 november 2010 om 22:55
Veel van je warmteverlies zal te wijten zijn aan het enkel glas. Als je rolluiken hebt, kunnen die ook al wat koude tegenhouden. Als er ergens kieren of spleten zijn, zal de warmte ook snel ontsnappen.
Je kan ook een reflecterende folie achter je verwarming plaatsen. Ik weet niet of dat een haalbare kaart is..
Als je kookt, doe dat dan met het deksel op de pot. Zo kookt je water sneller en verbruik je dus minder energie.
Ik denk dat je verder ook wel heel wat tips vindt op internet.
Je kan ook een reflecterende folie achter je verwarming plaatsen. Ik weet niet of dat een haalbare kaart is..
Als je kookt, doe dat dan met het deksel op de pot. Zo kookt je water sneller en verbruik je dus minder energie.
Ik denk dat je verder ook wel heel wat tips vindt op internet.
donderdag 4 november 2010 om 12:26
Ik ben beslist geen voorbeeld voor je, gooi alles in de droger, te lui om de was op te hangen , heb een zonnebank, sauna met 3800 watt lampen erin, vaatwasser elke dag aan en mijn man houdt reptielen, dus 10 terraria met de nodige verlichting a 150 watt per terrarium. Daarentegen is ons huis wel nieuw en supergoed geisoleerd. Betaal aan gas 75 euro( terwijl de cv gewoon altijd op 21 graden staat) en electra 145 per maand. Dus 220 euro totaal.
donderdag 4 november 2010 om 12:33
Bedankt voor de links en andere tips.
Ventileren doen we sowieso goed.
Boven hebben we nooit de verwarming aan, we hebben daar alleen één slaapkamer en een overloop dus dat is ook niet nodig.
Tochtstrips hebben we laatst overal aangebracht, er kwam ook enorm veel kou uit de kelder dus we hebben een hoge drempel aangebracht achter de kelderdeur, er komt nu minder koude lucht onder de deur door.
Zo'n brievenbusborstel hebben we ook, scheelt al veel qua kou.
De gordijnen doe ik al vroeg dicht inderdaad, vind ik ook gezelliger .
Ik zal eens gaan kijken naar een andere energieleverancier.
Ventileren doen we sowieso goed.
Boven hebben we nooit de verwarming aan, we hebben daar alleen één slaapkamer en een overloop dus dat is ook niet nodig.
Tochtstrips hebben we laatst overal aangebracht, er kwam ook enorm veel kou uit de kelder dus we hebben een hoge drempel aangebracht achter de kelderdeur, er komt nu minder koude lucht onder de deur door.
Zo'n brievenbusborstel hebben we ook, scheelt al veel qua kou.
De gordijnen doe ik al vroeg dicht inderdaad, vind ik ook gezelliger .
Ik zal eens gaan kijken naar een andere energieleverancier.
donderdag 4 november 2010 om 13:03
Nou, ik kan jullie één ding vertellen: sinds ik heb gezien hoeveel stroom mijn elektrische oven gebruikt (zo snel had ik die teller in de meterkast nog NOOIT rondjes zien draaien) gebruik ik die nauwelijks meer. Dat was echt schrikken!
Tsja, oude CV ketels zijn stroomvreters, evenals oude koelkasten, maar ja, die vervang je natuulijk niet zo maar.
Ik denk dat als je huis slecht geisoleerd is, vrijwel alle zuinig verbruik-methodes daartegenover (de slechte isolatie) geen zoden aan de dijk zetten. De realiteit als je niet zelf iets constructief/grootschaligs kunt isoleren of je oude ketel vervangen voor een zuinige, is vrees ik, dat je ofwel moet leren leven met een koud huis in de winter, ofwel flink moet stoken om het warm te krijgen en daar dan ook flink voor zal moeten betalen.
*Is weer even heeeel blij met een heerlijk goed geisoleerd huis, na jaren van lange, koude winters in oude tochthuizen*
Tsja, oude CV ketels zijn stroomvreters, evenals oude koelkasten, maar ja, die vervang je natuulijk niet zo maar.
Ik denk dat als je huis slecht geisoleerd is, vrijwel alle zuinig verbruik-methodes daartegenover (de slechte isolatie) geen zoden aan de dijk zetten. De realiteit als je niet zelf iets constructief/grootschaligs kunt isoleren of je oude ketel vervangen voor een zuinige, is vrees ik, dat je ofwel moet leren leven met een koud huis in de winter, ofwel flink moet stoken om het warm te krijgen en daar dan ook flink voor zal moeten betalen.
*Is weer even heeeel blij met een heerlijk goed geisoleerd huis, na jaren van lange, koude winters in oude tochthuizen*