Geld & Recht alle pijlers

Rechten van de beun bij in gebreken blijven?

04-11-2010 18:50 54 berichten
Hi,

Vrienden van mij denken te zijn opgelicht door een beun. Ze hebben een aanbetaling gedaan en vervolgens na herhaaldelijk contact geprobeerd te zoeken bijna niets meer van hem gehoord. Hij zou al een maand geleden hun kozijnen komen plaatsen. Herhaaldelijke mailtjes gestuurd, maar telkens een nogal vaag verhaal (nu even druk met iets anders, maar hij noemt ook geen concrete datum wanneer hij wel komt) of gewoon geen reactie. Ze zitten nu echt op kozijnen te wachten aangezien ze een oud huis hebben gekocht en het flink tocht. Ze hebben verder geen adres van hem, alleen een mailadres en 06-nummer maar via het nummer valt ook geen contact te maken. De aanbetaling mag hij wat hen betreft in zijn reet steken, zo gefrustreerd zijn ze al, maar ze vragen zich af of hij nog aanspraak kan maken op de rest van het geld te weten rond om de ¤ 1000 euro. Hij is nu in gebreke gebleven en ze kunnen niet eeuwig wachten dus ze willen eigenlijk bij een écht bedrijf kozijnen bestellen.

Weet iemand dit?

En ze zitten inmiddels al op de blaren dus graag geen discussie over het feit dat ze voor een beun hebben gekozen.

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
TO, is er al gegoogled op bankrekeningnummer? Misschien dat er dan wat info boven tafel komt
leven en laten leven
Woorden zeggen iets, daden zeggen alles..............
Of gewoon googlen op het telefoonnummer, dat levert ook vaak wel wat op.
De beun is al gegoogled door hun en ik heb het net ook een keer gedaan. Er komt niets uit waar je wat mee kunt helaas.

Het is een 06-nummer, deze komt helaas niet naar voren in nummerzoeker.
Ik zou zeggen: Gooi hier alle gegevens neer, dan zoeken wij wel ff
Bankrekening is nog niet gegoogled, maar die heb ik ook niet. Dat moeten ze zelf dan maar even doen. Heb alleen de naam en het 06 nummer.
Hoe zit het eigenlijk als je een eigen bedrijf hebt, mag je dan ook een beun in de arm nemen zolang de beun zelf zijn geld maar afdraagt aan de belastingdienst? Ik heb plannen, maar weet niet of het dan wel kan.

Overigens zijn het geen vrienden, maar is het mijn kleine soms wat naieve zusje die het is overkomen. En ik vind het een beetje sneu aangezien ze het geld wel goed kunnen gebruiken met het inrichten straks.
Hij staat op Marktplaats met een telefoonnummer? Je weet de woonplaats. Bel die beste beun eens op en zeg dat je een klusje hebt en graag even langs wil komen met wat tekeningen om e.e.a. te verduidelijken en vraag dan zijn adres.
Dat is ook een goeie Gravinnetje!!

Ik heb nog wel een hele grote zwarte schoonzoon die misschien best mee wil... hij houdt niet zo van onrecht!
Als je een eigen bedrijf hebt en je huurt iemand in... dan stuurt die iemand je gewoon een factuur. Zodra jij die iemand contant gaat betalen dan kon je weten dat het zwart geld wordt en kun je wel degelijk door de belastingdienst op de vingers getikt worden.
Wanneer het geld in contanten is betaald,ben je het in dit geval gewoon kwijt.

De beun zal echt niet meer terugkomen om het "resterende" bedrag te komen halen, hij heeft al verdiend zonder er iets voor te hoeven doen..op naar de volgende.

Misschien een tip......

Zit er in jullie buurt een bouwopleidingscntrum ofzo?

Deze willen ook wel eens opdrachten aannemen voor een geringe vergoeding, zij gebruiken de opdracht ( in dit geval het maken en plaatsen van kozijnen) als lesopdracht onder begeleiding van een ervaren begeleider..ik spreek uit ervaring!
Heb je hem al eens ingevuld op www.wieowie.nl? Die zoekmachine zoekt met flink wat andere zoekmachines, op netwerksites als Hyves, Facebook e.d. en ook naar e-mailadressen, telefoonnummers en zelfs afbeeldingen.
Ik zeg: het idee van Gravinnetje en de schoonzoon van Bianca. Die constructie lijkt me wel kans hebben.
En meld het op de site van tros opgelicht en marktplaats. Als het idd een oplichter is zijn zij degene bij wie je moet zijn. En aangifte doen kan ook gewoon, want of hij dan wel of niet belasting afdraagt is niet jullie probleem.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Tja Bi en ik. IJzersterk duo samen.....
quote:toffifee schreef op 04 november 2010 @ 19:37:

Hoe zit het eigenlijk als je een eigen bedrijf hebt, mag je dan ook een beun in de arm nemen zolang de beun zelf zijn geld maar afdraagt aan de belastingdienst? Ik heb plannen, maar weet niet of het dan wel kan.

Overigens zijn het geen vrienden, maar is het mijn kleine soms wat naieve zusje die het is overkomen. En ik vind het een beetje sneu aangezien ze het geld wel goed kunnen gebruiken met het inrichten straks.

je moet gewoon een factuur krijgen met daarop de BTW bijvoorbeeld, want jij moet hem in je administratie verwerken. Wat een ander doet moet ie zelf weten.

Zonder facturen werken mag niet
quote:Fame schreef op 04 november 2010 @ 20:35:

En meld het op de site van tros opgelicht en marktplaats. Als het idd een oplichter is zijn zij degene bij wie je moet zijn. En aangifte doen kan ook gewoon, want of hij dan wel of niet belasting afdraagt is niet jullie probleem.

.....Euhm..dit lijkt me nu juist geen strak plan, de belastingdienst is ook niet van gisteren.

Iemand die klussen zwart laat doen,ontdoet zich immers ook aan belastingplicht.
quote:meds schreef op 04 november 2010 @ 18:52:

Ik snap het niet, hij heeft een aanbetaling gedaan, maar dat willen ze laten zitten? Waar komt dan die 1000 euro vandaan?

Als ie opgelicht is moet ie gewoon naar de politieDit is een civiele zaak.....kun je niet voor naar de politie.
Wij hebben ook wel eens een beun voor 1 dags karweitjes aan het werk.Maar we betalen NA geleverd werk nooit vooraf.Dan moeten ze het materiaal maar eerst zelf betalen.

Ik denk dat je zusje naar haar geld kan fluiten,vermoed dat die man wel vaker 500 euro vooraf incasseerd en niet meer van zich laat horen.Alleen een mailadres en prepaid 06 nummer die je allebei zo kunt wisselen,voor zulke beuntypes moet je oppassen.
quote:toffifee schreef op 04 november 2010 @ 19:24:

Nee, Bianca, hij komt van Marktplaats en is niet het broertje van een neefje blablabla. Zat even ergens anders met mijn gedachten... Zij hebben geen adres.Het voorval melden bij Marktplaats, dan kan hij daar iig niet meer op terecht.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Even voor mijn duidelijkheid: jullie hebben het over een 'beun'. Hieronder versta ik een 'zwartwerker', jullie ook? Gezien hij geen factuur heeft verstuurd voor de aanbetaling, wordt mijn gevoel voor 'zwartwerker' alleen maar bevestigd en zal hij dus niks afdragen aan de belastingdienst. Dan vind ik het wel heel vreemd dat ie de aanbetaling heeft laten overmaken op zijn rekening, want de meeste (slimme) 'zwartwerkende beunhazen' zullen dit geld liever handje contantje ontvangen, zodat er niets te traceren valt?!

Misschien kan je daardoor de Belastingdienst wel tippen over zijn zwarte praktijken? Je hebt immers bewijs dat je het geld hebt overgeboekt, toch?
Het is geen zaak voor de politie. Het wordt pas oplichting als hij dit herhaaldelijk doet, en met het vooropgestelde plan om wel geld te ontvangen, maar niets te leveren. Als er dus een heleboel mensen naar de politie stappen met hetzelfde verhaal, wordt het een zaak voor justititie, tot die tijd is het een civiele zaak.

Dan is de vraag wat je wilt bereiken. Als je er geen moeite mee hebt om 500 euro aanbetaling kwijt te raken, hoef je verder niets te doen. Die ontbrekende 1000 euro zal hij nooit in een procedure eisen, want hij is zelf in gebreke gebleven.

Als je de 500 euro wel terug wilt hebben, moet je de beun eerst vinden. Als dat lukt, kom je biuj stap twee. Hoe heb je betaald? Contant, zonder ontvangstbewijs, met maar een getuige erbij buiten jezelf? Dan lukt een procedure niet, want hij ontkent gewoon dat hij ooit iets heeft gekregen, en je vordering wordt afgewezen. Heb je wel een ontvangstbewijs, en staat daar op waarvoor, of heb je minstens twee getuigen? Dan kun je een procedure overwegen, maar die kost je ook honderden euro's. De vraag is dan eerst of er geld te halen valt bij de beun. Want je hebt niets aan een vonnis dat je straks niet kunt executeren omdat er geen geld is. Je hebt dan alleen een stuk papier waarop staat dat hij moet betalen, maar als er geen geld is (of alleen maar goed verstopt) dan doe je daar niets mee.

Ik zou schatten dat de belastingdienst op dit moment je beste vriend is. Jij hebt niets verkeerd gedaan door een klusjesman in te schakelen, en te betalen zonder factuur. Zo'n factuur is niet verplicht. Hoe hij zijn administratie doet, of hij BTW afdraagt en inkomstenbelasting betaalt is niet jou verantwoordelijkheid. Je zou hem wel onder druk kunnen zetten door te dreigen de belastingdienst te tippen dat je twijfels hebt over zijn belastingafdracht, en eventueel de sociale dienst van de gemeente waar hij zit, want de kans is ook nog dat hij er een uitkering bij heeft. Schrijft een brief aan de belastingdienst waarin je hem aangeeft, en stuur die naar de beun, met de toezegging dat die brief over vijf dagen op de post gaat, tenzij hij terugbetaalt.Als hij een beetje slim is, kiest hij eieren voor zijn geld, want de belastingdienst maakt wel degelijk gebruik van dit soort tips.
quote:Mylene_Valerie schreef op 05 november 2010 @ 10:18:

[...]

Het voorval melden bij Marktplaats, dan kan hij daar iig niet meer op terecht.Reken daar niet op, we hadden een schilder van marktplaats die halverwege de klus is vertrokken met medeneming van een flatscreen en ons gereedschap, maar MP vond dat geen reden om zijn advertenties te verwijderen.
Als je aangifte bij de politie hebt gedaan voor oplichting/diefstal dan verwijdert MP altijd de advertenties.
quote:sophie_emma schreef op 05 november 2010 @ 11:05:

[...]

Reken daar niet op, we hadden een schilder van marktplaats die halverwege de klus is vertrokken met medeneming van een flatscreen en ons gereedschap, maar MP vond dat geen reden om zijn advertenties te verwijderen.Ik heb het omgekeerd een keer gehad iets van tien of vijftien jaar geleden, ik had als verkoper iets gestuurd, koper zegt het niet ontvangen te hebben en wil het geld terug. Weet niet hoelang het geleden is maar ik had geen nummer om te zien waar het pakketje was. Zij had alles van mij ook, adres enz. Zij heeft een klacht geschreven naar MP, ik mijn visie en verhaal gestuurd maar ik mocht niet meer op MP komen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:toffifee schreef op 04 november 2010 @ 19:34:

De beun is al gegoogled door hun en ik heb het net ook een keer gedaan. Er komt niets uit waar je wat mee kunt helaas.

Het is een 06-nummer, deze komt helaas niet naar voren in nummerzoeker.wieowie.nl en ander persoonzoeksites al geprobeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven