Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Ja inderdaad, werelds gevoel. Zo van: ik kan de hele wereld aan.

Inderdaad driewieler, gister stormde en regende het waar ik woon en dan toch gaan, en ook nog 10 km lopen...echt hardcore. Ik liep om 19.00 uur in een donker bos en op landwegen, liep er opeens een vos over de weg met gele felle ogen...wel een beetje scary. Nu maakt ik opzettelijk geluid en klap ik met mijn handen om herten en vossen af te schrikken.
Oh dat is een pittige driewieler. Heb voor een week later een zware cross op het programma staan.

He super Rik. Een echt mijlpaal he. En het is een tijd waar vele jaloers op zullen zijn hoor. Dus je mag er best trots op zijn.
@Tijgermeisje; ik ben ook een redelijke beginner. Heb 2 tips voor je. De eerste; het beginnersschema op runnersweb.nl is ideaal. Ga je in 12 weken van 1 minuut naar 15 minuten. Daarna eventueel in 12 weken naar een half uur en daarna in 12 weken naar een uur. Tweede tip: koop nieuwe schoenen, hahaha!! Ik heb vorig jaar overigens hetzelfde gedaan als jij, de schoenen als beloning gesteld. Maar na 6 weken ging de zool van 1 schoen er opeens af. Kwam natuurlijk door de rubberenzool, die helemaal uitgedroogd was in mijn kast in combinatie met natte straten...... Maar goed, moraal; ik heb toen 15 minuten door de regen moet teruglopen en DAT WAS NIET FIJN !!

Tussenstand van marathonplannen.... Psycholoog is akkoord, mailtje naar atletiekvereniging is weg.....

O ja, woon ook in West Brabant!! Rosada is idd niks, al slaagt manlief goed voor broeken altijd.... En in mijn korte rentijd, heb ik ook al in Schotland en in Griekenland gelopen, zo leuk!!
Thx Baukje.

Die tijden zijn allemaal maar relatief. Ik vind het een wereldprestatie dat bijvoorbeeld Tijgermeisje (zo was de nick toch?) ondanks dat ze rookt, toch begint met hardlopen. Dat toont echt doorzettingsvermogen want fucking hell, die eerste 50 kilometers rennen zijn echt moeilijk. Nu gaat alles veel en veel soepeler en is 10 een relatief kleine inspanning.

En je ziet ook mensen tijden van 32 minuten posten op andere hardloop fora en ja. dat is utopisch op dit moment.

Mij gaat het vooral om mijn gezondheid, het rengevoel en het muziekluisteren onderweg. Dat daarbij ook een leuke tijd komt. is van secundair belang.
Oei, na 3 jaar je hardloopschoenen al versleten als je ze niet gebruikt? Die van mij zijn ook al wat ouder (maar zeker nog geen 10 jaar ) Een paar jaar geleden heb ik ze aangeschaft bij PK Run, maar toen het hardlopen maar heel even volgehouden. En pas een paar maanden geleden ben ik de schoenen pas echt gaan gebruiken.

Ik heb ook het boek Runningtherapie van Bram Bakker gelezen, en dat gaf me nog wat extra motivatie om deze keer wel door te zetten.

Ik wilde zo nog even een rondje gaan lopen maar het waait zo hard. Maar gister heb ik het ook al uitgesteld tot vandaag, dus zo toch maar schop onder m'n kont en naar buiten.
haha, van de week las ik van baukje iets van hardlopen in de korte broek. Toen was ik al jaloers dat veel van jullie in het blijkbaar 'zonnige zuiden' wonen. Maar vandaag is het dus niet alleen in het Noorden onstuimig weer..

Ik ga vanavond naar de ijsbaan om mee te trainen met een marathongroep en daarna naar spinning. Alles rustig want het is nog steeds rustweek!

het enige boek over hardlopen wat ik heb gelezen is ' hardlopen' van bosch en klomp. Echte biomechanische en fysiologische info. Ik vind het razend interessant. Ik denk dat als ik vakantie heb ik ook maar eens wat anders over lopen ga lezen. Maar nu lees ik al genoeg in mn studieboeken.. ben blij als ik even niet hoef te lezen!

@ Rik.. mooie tijd hoor! Hoe lang heb je over het opbouwen gedaan? en nu ga je dus eerst voor meer snelheid?

@ driewieler.. ik eet ook niet speciaal voor trainingen. Voor wedstrijden wel.. (voor belangrijke tenminste, dan haal ik voor de gelegenheid een halfje wit brood in huis) Ik ben best gevoelig voor te zwaar eten voor de training dus ik pas wel een beetje op. Een banaan een kwartiertje van te voren hoef ik niet te doen! Krijg ik zeker last van.. Sinds ik het intensieve schema volg let ik wel op dat ik genoeg eiwitten eet.. Na hele zware trainingen (die zijn er nu in de winter niet) wil ik nog wel eens een herstelshake nemen..

Na een looptraining heb ik nooit zoveel zin in eten heb maar na een fietstraining ben ik echt een bodemloze put. Mijn trainingsuren zijn nu flink opgeschroefd en de eerste tijd mag ik niet afvallen omdat er geen tekorten mogen ontstaan. Later in het seizoen moet er eigenlijk wel een beetje af..
Het is best warm hier in het zonnige zuiden . Alleen die wind,bah. Maar het rondje lopen is gelukt, in een lange broek en met een dik t-shirt met korte mouwen.
@ rik: mooie tijd. voor mij allemaal niet haalbaar maar ook niet nodig. lees met plezier wat jullie allemaal bereiken qua tijden. ik ben al ontzettend trots dat ik de afstanden loop die ik nu loop en daarbij rond de 10 km per uur haal. dat zal wel ongeveer mijn snelheid zijn. prima.

@ yeti: vandaag in noord brabant gelopen en daar waaide het weliswaar maar er was wel zon terwijl ik wegreed hier in de buurt van rotterdam met regen!

@ baukje: jij gaat me keihard uitlachen vrees ik. jij kent het gebied vast op je duimpje maar ik was er dus nog nooit geweest. had de auto geparkeerd, dat kon ik zowaar vinden en daarna had ik al moeite om met de garmin de route op te pikken die ik had uitgezet. de eerste km's ging het prima en ik genoot. was wel een paar keer off track maar kon dan makkelijk weer de route oppikken. vond het wel raar dat dat gebeurde. maar op een gegeven moment na een km of 9 kon ik dus niet meer op de route komen. ik ging er steeds verder vanaf en ik snapte er niets van. de afstand naar de finish bleef ook maar staan op 5,56 km.... niet echt bemoedigend. na 11 km had ik er genoeg van en was ik blij dat ik een verhard fietspad zag en dat heb ik maar gevolgd, en toen kwam ik uit op een weg. stom toevallig had ik deze keer de route meegenomen in print en kon ik zien waar ik was en welke kant ik op moest. omdat het me toch redelijk ver terug leek naar de auto, wilde ik zeker weten dat ik de goede kant op rende, en ben gestopt toen ik een boswachter zag kletsen met iemand op de weg. hij zou het toch wel weten.... ik was inderdaad de goede kant op gaan rennen, maar was nog wel 5 a 6 km van de auto verwijderd schatte hij. dat geeft dus niks, want 17 km haal ik ook wel, alleen bleek het al zo laat te zijn dat de hond al klaar was bij de trimster... om een lang verhaal kort te maken... de boswachter heeft me uiteindelijk met de auto teruggebracht naar de auto. hahahaha wat een bak zeg. wel fijn. ik heb dus een heel raar rondje, waar mijn route ineens ophoudt natuurlijk waar ik de auto in stap. nou ja, geleerd dat ik écht NIET moet vergeten de locatie van de auto op te slaan bij de start als ik op onbekend terrein ben, want dan kan ik tenminste teruglopen op de garmin. nu bleef de garmin natuurlijk proberen me terug te krijgen op het traject.... en dat wilde ik inmiddels na 11 km al lang niet meer :-) wel erg mooi daar met mooie paden en lekker vlak. alleen kom je er dus geen hond tegen dus ik kon aan niemand vragen welke kant ik eigenlijk op moest.
Ik heb eerst een jaar lang op de 5 km getraind. Eerst 2x per week, toen 3x en toen 4x. Toen langzaam een km erbij, 6, 7 en toen dacht ik: ga eens 10 km proberen:)

Wat een verhaal Max09, wat een drama. Ik raak meteen gedemotiveerd als mijn iPod niet gewerkt heeft...vreselijk..en dan ook nog verdwalen!
Hoi Allemaal,

Wat leuk dat ik eindelijk een recent forum gevonden heb over hardlopen. Ik ben ook al jaren actief met harlopen en nu zomer 2010 besloten om in april de Marathon van Rdam te lopen.

Oei.. spannend.....

Ook ik heb geen toptijden qua hardlopen en zit ongeveer op de 10 km per uur.

Als ik ga lopen ga ik goed voorbereid weg.

Fullbelt om met shakies, en appelsap:( mmmmh niet zo een beste combie, en eigenlijk niet te drinken.. Daarom doe ik nu 2 flesjes shake en 2 flesjes appelsap..

Garmin ingesteld met de aangegeven training van de dag. (hij geeft een trilling als ik een andere fequentie moet lopen) ideaal! Want ik hoor de piepjes niet omdat ook mijn Ipod nog meemoet... zonder kan ik niet:)

Nu in de avond heb ook nog twee koplampen aan mijn belt bevestigd..Wit voor en rood achter hahahhaha nog net niet knipperend.. Here i come..
Max ik ga je niet uitlachen hoor. Ik kan soms in mijn eigen vertrouwde bos nog verdwalen. Jawel dan herken ik waar ik ben, maar loop vervolgens gewoon de verkeerde richting in. Mijn Garmin is al vaak min redding geweest (maar dan moet je natuurlijk wel een bepaald punt markeren) en voor die tijd ben ik vaak dwalende geweest.

Winderige maar ook warme dag vandaag. Vanmiddag gaf de thermometer in het dorp mar liefst 19 graden aan. Het was gewoon een zwoele wind.

Vanavond het viaduct in allerlei tempo's op en af gerend. Ben hardlopend naar de club gegaan en na de training nog even een rondje bijgepakt. Kwam zo toch nog aan bijna 20km.

Morgen rustdag. 's Aovnds wel een feestje van de club dus toch weer naar de av.

Rik als je het idee had nog zoveel over te hebben dan is er vast nog veel winst in tijd behalen. Misschien een uidaging om een keer voor een wedstrijd of trimloop in te schrijven.
Welkom hellokitty, leuk voornemen. Hoewel mij rotterdam als marathon erg is tegengevallen. Maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die daar heel anders over denken.

Voor een gewone training ben ik nooit zo uitgedost hoor. Had vanavond helemaal geen drinken bij en enkel een reflecterend hesje aan. Wel mijn garmin bij maar die ook helemaal niet voor geprogrammeerd maar gewoon met de laptoets gewerkt zodat ik het achteraf wel na kan zien hoe en wat.
Dank je baukje

Neem jij geen drinken mee? Ik heb namelijk geleerd dat je lichaam moet wennen aan het drinken. En zeker als je al traint voor de marathon.

Ik progammeer mijn garmin voor, omdat ik anders niet weet wat ik moet doen.. hihi ik onthou het gewoon niet...

Heb namelijk sinds een maand een traingscoach en dat bevalt me prima. Ik ga met sprongen vooruit. Daar ben ik erg blij mee, bleef namelijk hangen en ook de schema's van internet prikkelde mij niet meer.

Ik lees dat jij veel ervaring heb in lange duurlopen. Ben jij soms een ultraloper?

als ik vragen mag wat is er dan tegen gevallen aan de rdam marathon. Mijn man heeft hem afgelopen jaar gedaan en vond hem super.
@ baukje: nou het was echt heel vreemd. als ik naar de route kijk bij het uitlezen dan snap ik niet waarom ik het signaal niet meer kon oppikken.... ik sta ergens west en moet noordwaarts terug... om vervolgens dus onderaan ergens weer uit te komen. merkwaardig. de boswachter (die overigens van het bos aan de andere kant van de weg was) vertelde dat het gps signaal soms vertraagd wordt door de bomen. heb jij daar last van? jij loopt geen route zoals ik nu deed dus misschien is dat anders. achteraf bedacht ik dat ik wel degelijk de coordinaten had van de start, want ik had een foto gemaakt en aangezien de camera gps opslaat kan ik daar via terugkijken de cooordinaten zien... haha maar ik moet me gewoon aanwennen de startlocatie op te slaan zodat ik daarom kan teruglopen in geval van nood

@ rik: de garmin liet het niet echt afweten, maar ik meer. snapte gewoon niet welke kant ik op moest en heb ook nog eens geen richting gevoel. ik vond het niet erg, die kilometers had ik gewoon door kunnen lopen maar het was nu extra balen omdat ik de hond moest ophalen en ik dus al te laat was door dat gedoe....

hahaha nou ja het was me wel een loopje om niet snel te vergeten en ik heb weer heel wat geleerd. volgende weer weer naar het sauerland en dan mogen dit soort dingen dus echt niet gebeuren want ik weet van vorige week dat je daar dus écht niemand tegen komt

edit: ik zit te rommelen met de garmin maar zie toch niet hoe ik achteraf een locatie kan opslaan met coordinaten. weet jij dat baukje? normaal - als ik eraan denk - sla ik gewoon de locatie op waar ik ben/heen wil. maar kan ik ook coordinaten opslaan? zal morgen eens uitzoeken voor het geval dát.....

edit 2: het kan wel.... handig. morgen uitproberen, waar zouden we zijn zonder google
kitty bij mijn duurlopen neem ik ook altijd drinken mee hoor. In inderdaad is het juist goed je lichaam gewoon te wennen aan het drinken tijdens het lopen. Maar bij de interval trainingen doe ik dat alleen bij een heel lang programma of als het warm is. Nu was het vanavond toch een lang programma geworden omdat ik hardlopen naar de club en weer terug ben gegaan. Dus achteraf gezien beter wel drinken mee kunnen nemen. Maar heb het bij thuiskomst gelijk aangevuld met ranja en yoghurt.

Nee ben geen ultraloper. Hoop dat ooit wel te worden. Heb voor april 2011 mijn eerste ultraloop gepland staan. En voor over ruim 3 weken heb ik mijn 5de marathon gepland.

Mijn trainer draaft met me mee dus die roept wel wanneer ik harder of zachter moet.

Wat mijn tegenviel aan Rotterdam? LaaT ik beginnen met te zeggen dat de organisatie perfect was, dat het een super snel parocurs is en dat het publiek massaal aanwezig was. Maar wat ik miste was de onderlinge band de sfeer van binnenuit die je in een kleinere marathon wel hebt. ruim 42km lopen zoeken naar een stukje asfalt waar je je voeten neer kunt zetten, geen enkel contact met de andere lopers, gedrank bij de drankposten (en dat lag niet aan de organisatie want ze waren lang genoeg). Je loopt alleen in de meute terwijl je in een kleinere marathon met het risico om alleen te komen lopen elkaar zo hard nodig hebt. Er ontstaan echte groepjes. Er wordt gepraat in de eerste helft, er wordt vragend omgekeken als er iemand afhaakt van de groep en als de km's vorderen en er geen ruimte meer is voor praten voel je toch de band met de medelopers. Of te wel je maakt echt vrienden.

Daarnaast heb ik het trailrunnen ondekt en daarmee is voor mij ook de charmes van het lopen op asfalt verloren gegaan. Waarom lopen in het grauwe rotterdam terwijl er zoveel mooie marathons zijn in een schitterende natuur.

Op asfalt is het altijd de strijd met de klok. Bij een wedstrijd door de natuur is het een strijd met de wind, de heuvels, de modder etc.en dat geeft mij een veel grotere kik.
Max dat opslaan van coordinaten gebruik ik nu weer heel vaak omdat ik mijn garmin ook gebruik voor het geo-cachen.(mijn andere verslaving) Via naviagatie-zoek- kun je een punt kiezen en daar kun je dan de coordinaten invoeren. Vervolgens ga naar en je wordt richting het punt verwezen. Maar om een locatie voor het hardlopen op te slaan druk ik ook altijd gewoon op startlocatie opslaan.
@ baukje: yep thanks! had het gevonden. maar ik moet gewoon aanwennen de start op te slaan, wel zo makkelijk maar het had dus wel gekund achteraf met de coordinaten uit de camera
Week 1 dag 3

Resultaat: trots op mezelf en n blaartje op mn hiel. Verder geen pijntjes of wat dan ook. Voelde wel het loopje van woensdag nog in mn benen zitten (woensdag voelde ik nix van maandag, ja in mn liezen n heel klein beetje)

Andere sokken?

Maandag met Compeed lopen?

Het schijnt 21 dagen te duren voordat een verandering in gewoonte daadwerkelijk postvat in je dagelijkse structuur, dus ik ga eind november betere loopschoenen halen. Whoohaa! Ben enthousiast en positief gestemd, das lang geleden...

Was wel even bang voor n hond en n groepje schoolkinderen (opmerkingen kwamen gelukkig niet) maar mn vriend fietste mee, dat scheelt. (heb jaren straatvrees gehad en alleen buiten zijn is nog steeds niet mn grootste hobby)
Nou, ik baal een beetje...

Vorige week was ik zo trots dat ik 30 minuten had gelopen!

De rest van de week was ik echter niet vooruit te branden... Heb mezelf pas vandaag de deur uitgeschopt. Ik was van plan om even te bekijken hoelang ik het vol zou kunnen houden. Dat bleek eerst 15 minuten te zijn. Ik heb mijn doel toen gezet op nog 2x 15 minuten met steeds 3 minuten wandelen. Nou vergeet het maar! Heb het uiteindelijk nog maar 2x 6 minuten weten vol te houden Heb dus 15, 6 en 6 gelopen. En daar baal ik van! Het ging ook ontzettend zwaar. Kreeg mijn benen gewoon niet van de grond en voel voor het eerst echt mijn kuiten nu...

Heb ik gewoon een keer een slechte dag gehad? Of was het sowieso niet slim van mij om te denken dat ik nu steeds 30 minuten zou vol kunnen houden, nadat me dat 1x eerder is gelukt... Vind er even niks aan zo...
Simooon, je bent nogal streng voor jezelf, je bent nl WEL gegaan!

Wie weet heb je even een wat lagere weerstand ofzo?

Vooral stug doorgaan zou ik zeggen
Iedereen heeft weleens een dag dat het wat minder gaat,

De volgende keer dat je gaat lopen lukken die 30 minuten misschien wel weer.
Tijgermeisje sokken kunnen veel verschil uitmaken. Het is vaak zoeken welke sok het beste bevalt.Als ik eenmaaal een blaar heb en ga lopen dan gebruik ik meestal blarenpleisters. Maar soms na lange afstanden ook blaartjes op hele merkwaardige plekken (kleine teentje, boven/zijkant van de tussen tenen) en daar kunje dan niets mee. Voordeel is wel dat ik er geen last van heb.

Simoon als je net aan de 30minuten zit moet je ook niet direct iedere keer die 30 willen lopen. Beter en denk ik mentaal gemakkelijker om dat eerst weer twee kortere loopjes of in ieder geval in stukken te lopen en dan weer bewust een keer een 30min. te lopen. En je voornemen je gewoon te houden aan je plan. Twijfel je over de haalbaarheid dan moet je je plan vooraf aanpassen niet tijdens het lopen. En natuurlijk moet je signalen van je lichaam niet negeren. Maar met het idee weg te gaan van ik probeer vandaag......., dan is het eigenlijk al gedoemd om te mislukken.

En zo als de andere zeggen de ene dag gaat beter dan de andere. Maar in dat geval kan die 30min toch in een langzamer tempo.

Vanmorgen een duurloop van 2 1/2 uur (27,5km). Jongste zoon zijn training ging niet door dus ik kon gewoon met clubgenoten naar mijn eigen bos. Die hadden een kort programma maar een van de clubgenoten ging toch voor 1 1/2 uur. En aangezien ik er al 40min op had zitten voordat ik bij de afspreekplek aankwam had ik na dat 1 1/2 uurtje met naar huislopen erbij mijn 2 1/2 uur weer vol. De tijd is dus voorbij gevlogen. Maar tjee wat was het nat in het bos. Mag hopen dat ik over 3 weken niet in zo'n nat bos hoef te lopen.
Tijgermeisje; wat supergoed van je dat je gaat hardlopen met pleinvrees in je historie!! Helemaal top!

Baukje; ik ben soms jaloers op je, hoe makkelijk je praat over 40 minuten hier, 1,5 uur daar etc. etc. Je bent een enorme motivatie!!

Ik heb nog geen bericht terug van atletiekvereniging, dus wacht even af..... Ondertussen wel aan schema begonnen, maar ben er al wel achter dat 4 keer lopen per week te veel is. Niet qua rennen, maar qua organisatie thuis met werk, kinderen, mans werk etc. etc.
Skifan ben benieuwd wat de reactie is van de AV. Wat betreft het 4 keer in de week trainen. Je kunt de 4de training ook vrij kort houden. En verder zijn er wel schema's te bedenken op 3 keer per week trainen hoewel dat voor een marathon training verre van ideaal is. Verder denk ik dat je moet beseffen hoeveel tijd er uiteindelijk in een marathon training gaat zitten. Op een gegeven moment ben je voor de lange duurlopen gewoon steeds een heel dagdeel kwijt.

Zelf heb ik overigens altijd de instelling waar een wil is is een weg. Geen tijd om te lopen komt bij mij ook alleen maar voor bij echt onvoorziene zaken. Maar een overvolle dag of een overvol weekend betekend voor mij dan gewoon in de belachelijk vroege uurtjes terwijl de huisgenoten nog slapen lopen of in de belachelijk late uurtjes. Mijn voorkeur gaat dan altijd uit naar het eerste.
baukje ik had ooit hele fijne Falke Run sokken, die waren alleen wel vrij kort. Aangezien ik van wat langere sokken hou (meer been bedekt/warmer en makkelijker broekspijpen erin te stoppen en ingestopt houden) ga ik eens kijken naar andere, langere sokken. Of ik verknip een paar rotsokken (Anni Rolfi, wat een slobberdingen!) tot beenwarmers.

Skifan dankjewel voor het compliment, ik ben ook stiekem best wel heel erg trots op mezelf dat ik de daad bij het woord heb gevoegd, geen ja maar meer, Just Do It (wat n goeie kreet is dat toch van de firma Nike)

dit topic is idd enorm motiverend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven