Hoeveel fooi NY

05-11-2010 15:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen vertrek ik naar New York. Weet iemand wie je precies allemaal een fooi moet geven en hoeveel? Van serveersters en taxichauffeurs weet ik dat ze de fooien wel verwachten, maar bijvoorbeeld een receptionist of een barman/vrouw?

En als je een fooi geeft, leg je dat het bedrag inclusief fooi op tafel en snappen ze het dan? Bijvoorbeeld als de rekening 8 dollar is, leg je 10 neer? En hoe doe je dat als je bv van een rekening van 13 dollar 15 dollar wilt maken en je betaalt met een twintigje? Of krijg je wisselgeld en moet je dan de fooi laten liggen?
Reken voor serveerders minimaal 15%, maar normaal is 20. Als je wisselgeld nodig hebt, wacht je gewoon tot ze terugkomen en dan laat je de fooi op tafel bij het weggaan. Taxi rond ik ruim af naar boven. Bar meestal 20%. Receptionisten niet hoor. Maar wel roomservice (15-20%)
meestal betaal je denk ik met creditcard en dan schrijf je het er achteraf bij, wanneer je de bon tekent. Als je het cash doet gaat het hetzelfde als in NL, dus je kan het achterlaten of erbij zeggen hoeveel de tip is. Ik geef serveersters meer fooi (ong 20%) dan de barman.vrouw (ong. 10-15%).
Bij heel veel restaurants waar wij gegeten hebben in NY in sept schreven ze de fooi al op de rekening +tax erbij.We konden ook wel eens kiezen tussen 16% en 18%.

Het eind bedrag moesten we dan zelf invullen.

Receptionist geen fooi gegeven,man die onze koffer naar de kamer bracht wel.

Taxi hebben we niet genomen dus geen idee.

Barman bv een pilsje was 4 dollar en we moesten voor 2 bier 10 dollar afrekenen,rekenden ze een dollar per drankje fooi dus.
15% wordt verwacht, ook al is de service standaard, ben je echt super super tevreden kun je 18-20% geven
Houd er rekening mee dat alles en iedereen getipped moet worden in NY. Voornamelijk Horeaca, dus de barman bij elke bestelling en in restaurants minstens 20% - absurd maar while in rome...
Ik blijf het een raar principe vinden hoor. Fooi geef je toch als een blijk van waardering voor geleverde diensten? Als ik dan bediend word door een chagrijnige serveerster die het eten op tafel flikkert omdat ze met het verkeerde been uit bed is gestapt, geef ik echt geen fooi. Of ik nou in NY ben of niet.
Ehm, even denken...
quote:thinker schreef op 05 november 2010 @ 16:44:

Ik blijf het een raar principe vinden hoor. Fooi geef je toch als een blijk van waardering voor geleverde diensten? Als ik dan bediend word door een chagrijnige serveerster die het eten op tafel flikkert omdat ze met het verkeerde been uit bed is gestapt, geef ik echt geen fooi. Of ik nou in NY ben of niet.Volledig mee eens.

Ik blijf het een raar principe vinden hoor. Fooi geef je toch als een blijk van waardering voor geleverde diensten? Als ik dan bediend word door een chagrijnige serveerster die het eten op tafel flikkert omdat ze met het verkeerde been uit bed is gestapt, geef ik echt geen fooi. Of ik nou in NY ben of niet.

Dat is waar. Maar door het fooiensysteem ben ik in NY geen enkele (lees dat nog maar een keer: Geen. Enkele) chagrijnige serveerster of ober tegengekomen. En de mensen in het hotel lachten ook zonnig naar me. En de taxi-chauffeur was vriendelijk en attent en tilde mijn zware koffer. Dus... fooi!

Vraag TO: als het 12 euro nogwat is en je wilt 15 betalen, geef je 20 en dan zeg je: make it fifteen. En klaar! Het is niet zo moeilijk. Veel plezier in NY!
Niet helemaal mee eens,daar verdienen de serveersters zo ontzettend weinig dat ze het echt van de fooien moeten hebben.

Moet er wel bij zeggen dat service ook wel een stuk hoger lag dan hier+heb daar geen slecht gehumeurde serveersters gezien.

Hier krijgen ze hun geld toch wel want hebben een hoog uurloon dus die vriendelijke lach laten ze hier vaak weg....
idd.. als het naar mijn mening niet naar behoren is, dan ook geen fooi!
Appelsientje en dolfje, service moet wat mij betreft ook absoluut beloond worden hoor, maar dat de hoogte van de beloning min of meer vaststaat, vind ik gek. De ene serveerster loopt nou eenmaal harder of lacht nou eenmaal leuker dan de andere Ik bepaal dan ook per keer hoeveel ik er voor over heb.
Ehm, even denken...
Nouja, hoog uurloon...

Het serviceniveau is in Amerika (over het algemeen) toch een stuk hoger. En dan wil ik best fooi betalen hoor, geen probleem. Direct een glas water op tafel in het restaurant, dat telkens wordt bijgevuld... Aardige, attente bediening die hard aan het werk is om mijn bordje eten te regelen... Dan ook nog aanbieden om alles wat ik niet heb opgegeten, in te pakken... (wat zou ik op mijn hotelkamer moeten met een stapel pannekoeken, maar tóch aardig)... Snel de rekening brengen... Bedankt en tot ziens jubelen als ik vertrek...
quote:thinker schreef op 05 november 2010 @ 16:56:

Appelsientje en dolfje, service moet wat mij betreft ook absoluut beloond worden hoor, maar dat de hoogte van de beloning min of meer vaststaat, vind ik gek. De ene serveerster loopt nou eenmaal harder of lacht nou eenmaal leuker dan de andere Ik bepaal dan ook per keer hoeveel ik er voor over heb.Je MOET het niet geven. Maar als je fooi wilt geven omdat de service goed is - wat het negen van de tien keer dus is - is het goed om te weten dat de Hollandse gebruikelijke 5 tot 10 procent daar erg laag is, en dat 15 tot 20 procent gebruikelijker is.
quote:Appelsientje schreef op 05 november 2010 @ 16:57:

Nouja, hoog uurloon...

Het serviceniveau is in Amerika (over het algemeen) toch een stuk hoger. En dan wil ik best fooi betalen hoor, geen probleem. Direct een glas water op tafel in het restaurant, dat telkens wordt bijgevuld... Aardige, attente bediening die hard aan het werk is om mijn bordje eten te regelen... Dan ook nog aanbieden om alles wat ik niet heb opgegeten, in te pakken... (wat zou ik op mijn hotelkamer moeten met een stapel pannekoeken, maar tóch aardig)... Snel de rekening brengen... Bedankt en tot ziens jubelen als ik vertrek...

Hoog uurloon vergeleken met daar bedoel ik.

En verder alles wat jij zegt over service is heel herkenbaar idd.

Ik vond het in elk geval geen probleem om overal die fooi neer te moeten leggen.

Die Tax daarentegen Maar ja dat wist ik van te voren.
Idd... hou er rekening mee dat wanneer je met zn tweeen voor zon 30-35 dollar eet, je zon 45 mag afrekenen.

Tax en fooi komen er verplicht bij.

Overal.

En tuurlijk kun je aangeven dat je dat niet wil betalen, maar dat doe je uiteindelijk niet.

En idd. Ben geen slechte of ook maar mindere service tegengekomen. Eten was ook overal goed (op Ellie's Diner na, maar daar was de sfeer weer lachen).

We zijn 1x een fastfood binnen geweest voor cola en daar stonden ze onderuit gezakt kauwgom kauwend tegen de balie geleund.

Yeah?

Um... coke please.

En dan houden ze hand op voor geld en verder kwam er geen woord uit.

Maar ik wil morgen mee, heb je nog ruimte in je koffer???

Ik blijf het een raar principe vinden hoor. Fooi geef je toch als een blijk van waardering voor geleverde diensten? Als ik dan bediend word door een chagrijnige serveerster die het eten op tafel flikkert omdat ze met het verkeerde been uit bed is gestapt, geef ik echt geen fooi. Of ik nou in NY ben of niet.Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven