Hulp in de huishouding

06-11-2010 10:59 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik werken beide fulltime (onregelmatig) met daarnaast een studie. We zien elkaar dus weinig en willen de tijd die we samen zijn niet besteden aan het huishouden.

Dat schiet er dus steeds bij in wat leidt tot frustraties van twee kanten. De gangbare klussen als stofzuigen, dweilen en plantjes water geven lukt wel maar de grote klussen als ramen zemen en badkamer uitboenen wordt altijd op de lange baan geschoven.

We hebben inmiddels besloten een hulp in de huishouding te zoeken. Via via heb ik een mevrouw gevonden die al meerdere 'werkhuisjes' heeft. Ze is - naar wat ik gehoord heb- aardig, schoon, betrouwbaar en flexibel. (dat laatste is nodig omdat we haar geen vaste werkdag in de week kunnen bieden, in verband met zeer onregelmatige diensten van mij)

Woensdag hebben we een gesprek. Ze geeft aan elf euro per uur te vragen. Ik zou haar graag een ochtendje (3 tot 4 uren) willen vragen.

Ze heeft telefonisch aangegeven elke klus te willen doen behalve de kattenbak, dat is geen probleem, want ik heb een vriend (gniffel) Ik wil liever niet dat zij de was gaat doen want ik vindt beslapen beddengoed en gedragen ondergoed te genant voor woorden....(of draaf ik door?)

Wat kan ik verwachten/vragen qua werkzaamheden voor het aantal uren dat ze komt? Is elf euro een goede prijs? Zal ik haar een keer per week of eens per twee weken vragen?

Gezinssituatie: man, vrouw, geen kinderen, twee katten die ook buiten gaan (modderpoten/verharen e.d.). Graag wat ervaringen over hulp in de huishouding, of als je zelf hulp in de huishouding bent wat tips en adviezen....

Wil een beetje voorbereidt zijn woensdag.

Bedankt

Merel
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Het ligt eraan hoe groot je huis is maar met 3 uur kan ze al heel veel doen.

Altijd stoffen(vochtig afnemen) en stofzuigen + evt dweilen

Badkamer en wc

Keuken globaal(buitenkant kastjes en tegeltjes)

De ene keer laat je haar de ramen van de woonkamer doen,de andere keer keukenkastjes uitsoppen of de badkamer van top tot teen+ de deuren.

Zoiets..

Plantjes,kattenbak en was en strijk+ bed verschonen doe je dan zelf.
De grote van mijn huis. Hmm gewoon. Eensgezinswoning.

Woonoppervlakte 110 vierkante meter. Maar zolder is leeg hoeft niets te gebeuren. Bovenverdieping drie slaapkamertjes.
Precies hetzelfde als mijn huis. Onze hulp komt eens in de twee weken drie tot vier uur.

Ze doet: badkamer, keuken en toilet soppen. Alles stofzuigen. Alle kattenharen van bank en stoel afhalen. Overal afstoffen en afnemen. Boven dweilen. Prullenbakken legen. Opruimen, wassen en bedden opmaken doen we zelf.

Dan is er nog tijd over voor elke keer een grotere klus, zoals de koelkast ontdooien en schoonmaken, ramen lappen, badkamer van binnen en buiten enorm schoon (echt als nieuw!) of keukenkastjes uithalen, schoonmaken en weer inrichten.
Het verbaast me eerlijk gezegd. Ik had gedacht dat ze minder klussen zou kunnen doen in die tijd... Daarom wel prettig om input van andere te krijgen.

Sowieso wilde ik vragen of ze wilden stoffen, stofzuigen en dweilen boven en beneden. Indien tijd over(?) 'een grote klus' per week...Ofzo...
Als ze 1 x per week komt, kan ze er wel meer klussen bij doen, omdat er dan minder 'achterstallig onderhoud' is. Ze kan dan namelijk kiezen om de ene week beneden goed af te stoffen en de andere week boven, bijvoorbeeld. Als ze maar 1 x per 2 weken komt, moet ze altijd alles goed doen dus is er minder ruimte over in 3 uur.
Misschien vandaag zelf even testen wat jij kan doen in drie uur. Op jouw manier en zo grondig (of niet) als jij het wilt.
Ik zou haar juist de grote klussen laten doen ipv; afstoffen, stofzuigen, dweilen etc. Omdat je aangeeft dat jullie dat zelf wel lukt.

Bovendien denk ik dat je haar beter wat minder kunt laten doen, en dat het dan echt goed gebeurd, dan dat het een haast klus wordt.

Ik weet bijv. van mezelf dat ik mijn hele huis kan doen + nog een wat grotere klus in 3 uur tijd. Maar dan ga ik er wel snel doorheen. Als ik het echt goed wil doen, ben ik alleen met de woonkamer al 2 uur bezig.

Ik zou zeggen: badkamer en keuken elke week, hoeft niet elke week even uitgebreid, maar wel echt schoon (en niet alleen voor het oog). Stofzuigen + dweilen beneden. Ene week daar boven ook nog bij, andere week een grote klus (ramen, keukenkastjes binnenkant, koelkast etc.)
elf euro per uur is een prima prijs neem ik aan?
quote:MereldeMus schreef op 06 november 2010 @ 11:27:

elf euro per uur is een prima prijs neem ik aan?Ja is een prima prijs...natuurlijk wel afhankelijk van hoe ze schoonmaakt, is het prut dan is het veel te veel, is ze een echte wervelwind die binnen 3 uur alles spik en span maakt, dan is het wat weinig.
Ik weet dat ze keihard werkt. Ze heeft meerdere huisjes die blij met haar zijn. Ze werkt bij een heel, heel, heel, groot christenlijk gezin....waar ze een verdieping in een ochtendje spik en span krijgt....

Aanvulling: Ik weet natuurlijk niet wat de moeder van dat gezin zelf allemaal doet als zij er niet is...
Ligt heel erg ook aan hoe schoon jullie het huis houden ook, werken jullie altijd netjes de vaat weg of staat er als ze komt een hele berg verdeelt over het huis.... is het huis ordelijk en opgeruimd of lijkt het of er een bom ontploft is. Ik heb zelf dit soort klusjes gedaan een paar jaar geleden naast mijn studie en dit soort dingen maken groot verschil. Kan ze bij binnenkomst direct de stofzuiger pakken en door het huis heen of zullen er eerst bergen zooi opgeruimd en aan de kant moeten?
Bij ons (gezin met 2 kinderen, geen huisdieren) komt de werkster eens in de 2 weken voor 4 uur voor 12 euro per uur. Ze stoft, doet de vloeren (zuigen en dweilen), de badkamer en het toilet. Daar heeft ze ongeveer 3 uur voor nodig. Het laatste uur doet ze 'klusjes' zoals de ramen, de deuren, de badkamer, de keukenkastjes etc. Ze strijkt ook als ik dat vraag maar ik wil niet dat ze was doet, die doe ik zelf wel. Voor ze komt zorg ik ervoor dat het hele huis opgeruimd is zodat ze in één keer door kan met poetsen.
Klopt, wat Emmy zegt. Mijn tip is dan ook om de avond voor de hulp komt even snel alle zooi op te bergen.

Ik ga toevallig vandaag ook weer op zoek naar een hulp ivm werk. Huis met baby, geen dieren. Ik ben zelf vrij schoon (allergie) en zuig bijvoorbeeld ddweeks al 1x extra. Ook hebben wij heel weinig prullaria en een redelijk strak interieur.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om iemand wekelijks 3 uur te krijgen die dan zuigt, dweilt (1 verdieping per week) en stoft. Sanitair en keuken wekelijks goed en indien tijd over een 'extra klusje" als keukenkastjes/ramen/strijken.

Vraagje aan de anderen: hoe doen jullie het met pauzeren??

Ik begreep van mijn zus dat het belachelijk is dat ik niet met de hh hulp thee drink, bijvoorbeeld. Ik ben dus weleens thuis omdat ik aan huis vanuit studio werk, en ik denk er eenvoudigweg niet aan. Neemt niet weg dat er natuurlijk best wat gedronken mag worden, maar eerlijk gezegd vind ik het inderdaad niet heel erg nodig om uitgebreid een kwartier te gaan pauzeren van de 3 uurtjes werk... Of ben ik nu heel erg.
Computer says nooooo
Mijn moeder deed dat wel, die werkte altijd thuis. Dan gingen ze idd kwartiertje koffiedrinken en lekker beppen met elkaar. Konden het ook goed vinden samen.
quote:summer73 schreef op 06 november 2010 @ 12:00:

, maar eerlijk gezegd vind ik het inderdaad niet heel erg nodig om uitgebreid een kwartier te gaan pauzeren van de 3 uurtjes werk... Of ben ik nu heel erg.

Ja, eigenlijk vind ik dat best wel erg...hoeft natuurlijk niet elke keer een kwartier te zijn, kan ook wel eens 5 of 10 minuutjes ofzo. Maar het is best wel zwaar (meestal krijg de huishoudster ook de wat zwaardere klusjes). Even een pauze tussendoor is dan wel prettig.

Bovendien werkt ze misschien bij jou 3 uur, maar misschien heeft ze daarvoor/daarna ook nog wel werk bij iemand.
quote:emaille schreef op 06 november 2010 @ 12:11:

Mijn moeder deed dat wel, die werkte altijd thuis. Dan gingen ze idd kwartiertje koffiedrinken en lekker beppen met elkaar. Konden het ook goed vinden samen.En eigenlijk vind ik dat ook best wel belanngrijk. Ik bedoel je zit toch in iemand's huis schoon te maken, je gaat door allerlei prive zaken heen. Dan is het wel prettig dat je elkaar een beetje kent. Op die manier kun je ook makkelijker een aantal zaken bespreken; als je wil dat iets op een andere manier gebeurt, of als de hulp misschien een aantal dingen heeft, waardoor het schoonmaakwerk niet zo makkelijk verloopt.
quote:summer73 schreef op 06 november 2010 @ 12:00:[/b

Vraagje aan de anderen: hoe doen jullie het met pauzeren??

Ik begreep van mijn zus dat het belachelijk is dat ik niet met de hh hulp thee drink, bijvoorbeeld. Ik ben dus weleens thuis omdat ik aan huis vanuit studio werk, en ik denk er eenvoudigweg niet aan. Neemt niet weg dat er natuurlijk best wat gedronken mag worden, maar eerlijk gezegd vind ik het inderdaad niet heel erg nodig om uitgebreid een kwartier te gaan pauzeren van de 3 uurtjes werk... Of ben ik nu heel erg. Nou, een beetje erg vind ik je wel ja. Schoonmaken is redelijk zwaar werk en een kwartiertje (jij noemt dat uitgebreid) pauze op 3 uur werk is echt niet teveel hoor. Je kunt ook 2 keer 5 of zo doen, maar meeste mensen drinken hun koffie niet zo snel
Ehm, zoals ik al zeg, die mevrouw mag van mij lekker wat gaan drinken hoor, maar ikzelf pauzeer gewoonweg niet, ik drink tussendoor wel wat. Vanwege kdv-ophaaltijden van mijn dochter moet ik echt door werken, anders haal ik mijn werk niet. Dus ik ga niet een kwartier zitten beppen, daar wordt ik echt gestressed van...
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 06 november 2010 @ 12:25:

Ehm, zoals ik al zeg, die mevrouw mag van mij lekker wat gaan drinken hoor, maar ikzelf pauzeer gewoonweg niet, ik drink tussendoor wel wat. Vanwege kdv-ophaaltijden van mijn dochter moet ik echt door werken, anders haal ik mijn werk niet. Dus ik ga niet een kwartier zitten beppen, daar wordt ik echt gestressed van...

Je hoeft ook niet uitgebreid te beppen, maar even een kort gesprekje bij de thee (of glas fris, dat kan sneller worden opgedronken ) is denk ik wel goed.

Ik zou me in ieder geval niet op mijn gemak voelen als ik alleen wat zou gaan drinken in andermans huis.
MissPrincessa, door welke privé-zaken gaat jouw hulp dan? Ze hoeft niet in mijn lades, ze doet mijn was niet, etc...

Ik vind inderdaad 15 minuten op 3 uur werken veel. Er van uit gaande dat iemand buiten de lunchtijden komt, natuurlijk. Je kunt toch gewoon 5 min. zitten, kopje thee oid en dan weer door?

Al moet ik toe geven: het ligt er wel erg aan hoe stipt men zelf is ook met binnenkomst/vertrek. Mijn mening is nu ernstig gekleurd merk ik door mijn laatste (negatieve) ervaring én dat ik zelf wel heel erg van doorpakken hou...

De laatste hulp kwam altijd nét iets te laat binnen, had nooit helemaal haar werk af (en dat laatste was echt niet veel!), had altijd wel een "probleempje" en moest bijna altijd wel iets te vroeg of in elk geval stipt op tijd weer met de jas aan. Tel daarbij op: tussendoor minstens 4 telefoongesprekken en kinderen bij mij thuis laten komen voor de lunch.

Ik was hoogzwanger toen ze vertelde "volgende week ben ik er 10 weken niet ivm vakantie", dus op een gegeven moment had ik er "schoon" genoeg van.

Zal jullie mening mee nemen.
Computer says nooooo
Mmmm.. ik ben dus een slavendrijfster .. even goed om een spiegel voorgehouden te krijgen.

Is nog zo erg als bij binnenkomst ik vriendelijk vertel dat ik het heerlijk vind dat je er bent, en graag zie dat je wel even de tijd neemt om wat te drinken? Dat ik het ongezellig vind, maar zelf door moet werken omdat ik anders mijn werk niet af krijg en op tijd bij de creche wil zijn? Dan neem ik je mee naar de koelkast en laat je het aanbod zien, leg een pak koek erbij zet vast een glas klaar, etc. Zoiets??
Computer says nooooo
Alleen al gezien vanuit een menselijk oogpunt, vind ik het echt niet kunnen om iemand die bij je werkt geen drinken aan te bieden! Komt zo....uuhhh...uitbuiterig over!
quote:summer73 schreef op 06 november 2010 @ 12:35:

MissPrincessa, door welke privé-zaken gaat jouw hulp dan? Ze hoeft niet in mijn lades, ze doet mijn was niet, etc...

Ik heb geen hulp (was dat maar zo :p) maar, ik bedoel meestal is het toch een relatieve vreemde die binnen bij je thuis komt, van alles van de kant trekt, op de slaapkamer komt. De keukenkastjes trekt ze open, de koelkast pluist ze uit etc. Zijn allemaal toch best wel prive dingen (vind ik)
Hahaha.. zuigstengel ... even goed lezen ajb: het gaat erom dat ik ZELF niet de rust kan vinden om met iemand een kwartier te gaan zitten kletsen. Al drinkt ze hele fles fris leeg, zal me een zorg zijn. Zoals ik al zei mag ze van mij ook rustig even zitten. Ik ben alleen geen sociale instelling. Ik werk aan huis, wat al (juist om afleiding als deze) genoeg energie en stress kost. Ik draag de praktische zorg voor ons kind voor 99% alleen, daarbij een eigen bedrijf, ik heb genoeg om handen.
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven