Help! Mijn hond gromt!

07-11-2010 00:10 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een duitse herder van ruim 4, de laatste tijd gromt hij soms als je hem aait.

Soms ook als je hem in z`n mand stuurt of als je over hem heen stapt.

Eerst alleen bij mijn vriend en nu ook bij mij.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of goede tips?

Ik ben namelijk bang dat het van kwaad tot erger gaat en dat ie een keer zal bijten
eerst laten controleren door de dierenarts of hij iets onder de leden heeft, zo niet, gedragstherapie
Ik zou asap naar een hondenschool gaan. Dit is niet iets wat je alleen op kan lossen.

Ik denk dat het een probleem is in de rangorde.

Hoe is hij verder? Zou je b.v. hem zijn bak voer af kunnen pakken als hij aan het eten is?
heb je de hond al van jongs af aan ? en ook samen, anders zou het wel kunnen zijn dat hij zijn plekje probeert te veroveren, niet toe staan gewoon consequent blijven
Misschien is er een verstoring van verstandsverhouding?

Dus dat het voor de hond niet duidelijk is wie er nou de baas is.

In zo'n geval probeert de hond dus de baas te worden.

Misschien de hond laten zien dat jij de dominante bent de baas dus.

En anders bovenstaande niet het geval gedrags therapie.
Het gras aan de overkant is niet groen.
ik heb de hond sinds hij een half jaar is.

toen woonde ik nog thuis en toen heeft hij 1 keer gegromd naar mijn broer toen de hond in zijn bench lag met een bot.

(mijn inziens fout van broer, bench is Zijn plekje)

mijn vriend had zijn hond al dus hij is wel altijd al gewend aan de andere hond en mijn vriend.

we wonen nu al ruim 3 jaar samen dus lijkt me dat dat niet het probleem is..

en voer afpakken kan ook gewoon, als hij staat te eten zeg ik gewoon : hup aan de kant (en dan kan ik de bak gewoon pakken)

voorbeeld wat er vanavond gebeurde:

we zaten op de bank, ik sta op om naar boven te gaan en hond ligt voor de tv op de grond.

ik loop langs hem en hurk tussendoor om hem een aai te geven.

hij begint te grommen, ik stuur hem naar zijn mand (hij bleef doorgaan met grommen ook in zijn mand)

dus toen ben ik voor zijn mand blijven staan om te laten zien dat ik mij niet liet wegjagen en uiteindelijk na commando "af" deed hij dit en stopte met grommen, bleef mij wel indringend aankijken..

wat moet ik hier nou mee? en was dit een goede reactie van mij?
Ik zou hem echt na laten kijken door de dierenarts. Dit gedrag zie je in honden die (erge) pijn hebben. Ook kan hij iets aan zijn ogen hebben of is hij verward. Bij pijn kan het zijn dat hij niet wil dat je hem aanraakt. Ook kan een verslechterde gezondheid ervoor zorgen dat hij onzeker is (dat hij het gevoel heeft dat hij zich moet bewijzen/voor zijn plekje moet vechten. Bang om verstoten te worden).

Sliep hij toen je hurkte, dat hij wakker schrok zeg maar?

Het doet mij denken aan mijn hond, maar die was al twaalf toen hij een soort honden-dementie kreeg.
anoniem_95101 wijzigde dit bericht op 07-11-2010 00:41
Reden: Nederlands, altijd lastig :)
% gewijzigd
Inderdaad misschien een probleem met oren of ogen, dat hij jullie niet ziet of hoort aankomen en schrikt van de plotselinge aanrakingen.

Zou er ook even bij de dierenarts mee langsgaan, dit kan inderdaad duiden op pijn, al zeg je wel dat hij goed eet en dat is dan weer redelijk tegenstrijdig.

Normaal gezien proberen zo'n honden na ongeveer een jaar de leider van de roedel (jouw of je vriend) te verdringen. Hierop moet je dan heel consequent reageren zoals enkelen voor mij al zeiden. Uit jouw verhaal maak ik echter op dat de hond al ouder is dan 1 jaar waardoor deze vlieger dus waarschijnlijk niet opgaat... Is er iets veranderd in jullie gezinssituatie de laatste weken ofzo? Kind gekregen of id. waardoor de hond zich bedreigd voelt?
hij sliep niet echt, toen ik opstond tilde hij ook even zijn hoofd op om te kijken waar ik heen ging.

hij heeft wel maar 1 ingedaalde bal, en dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken waar hij misschien last van zou kunnen hebben.

toen hij nog jong was waren de dierenartsen ook zeer verdeeld over of dit kwaad kon of niet. (hij is dus ook niet gecastreerd)
Ik ben geen Cesar Millan maar op een of andere manier moet je dat patroon zien te doorbreken.

Ik weet niet of je op dat moment angst voelt voor de hond maar dat mag dus echt niet. Als de hond angst voelt van jou uit wordt hij alleen maar sterker en gaat op een gegeven moment toch bijten.

Probeer hem te blijven domineren zonder angst en opwinding en kwaadheid.

Is moeilijk maar probeer want jij bent de baas.

Je bent op de goede weg alleen moet de hond zijn ogen nog afwenden, dan ben je helemaal op de goede weg.

Volhouden dus!!

Kalm en assertief zou Cesar zeggen hahahaha

Succes!!!
en hij ziet mij echt wel aankomen, hij kijkt me gewoon aan terwijl ie begint te grommen.. :S

in de gezinssituatie is ook niets veranderd, en hij is wel gewoon actief en speels, zijn gedrag is voor de rest hetzelfde.
Ik zou even bellen met een hondenschool in de buurt. Dit lijkt me niet een kwestie van pijn, want het gebeurt duidelijk alleen als iemand contact zoekt met de hond.

Vaak is er sprake van een miscommunicatie tussen baas en hond en een goede hondenschool stelt vragen over de situatie en kan je aan de hand daarvan uitleggen wat er aan de hand is en hoe dit probleem op te lossen.

(Nog) niets ernstigs aan de hand, maar ik zou er wel contact over opnemen, want dit is iets wat erger kan worden. Herders staan erom bekend dat ze duidelijkheid nodig hebben in de machtsverhoudingen binnen de roedel (=jullie huishouden).

Succes!
quote:oranjemuts schreef op 07 november 2010 @ 00:46:

Je bent op de goede weg alleen moet de hond zijn ogen nog afwenden, dan ben je helemaal op de goede weg.

toen hij uiteindelijk stopte met grommen toen hij in zijn mand lag, keek hij wel naar de grond maar pas na een dwingende 'af' daarvoor bleef hij mij aankijken.
Tja, dat in de gaten houd kan juist duiden op pijn.

Hij let op of je naar hem toe komt en gaat grommen terwijl hij je aankijkt als je bij hem komt. Duidelijk signaal: raak me niet aan, ga uit mijn buurt.

Het goed eten zegt niets. Van somige ziektes gaan honden juist enorm schrokken zonder dat ze aankomen (en op den duur vallen ze zelfs af).

Als dit gedrag komt door onzekerheid (al dan niet vanuit pijn), doe je die hond juist de das om als je hem extra gaat domineren. Dat zal zijn gedrag dan alleen verergeren.

Niet dat je nu hem de baas moet laten spelen, maar ik zou gewoon normaal tegen hem doen en hem een beetje de ruimte geven totdat hij is onderzocht.
ik heb zeker iets aan je tips, maar toch, hij doet dit hooguit 1 keer in de 2 weken.

spelen doet ie nog steeds met ons en wat wilder met andere hond, dus ik zet er echt mijn vraagtekens bij of het iets medisch is.

maar ik ga binnenkort toch even naar de da voor het antivlooien/antiwormen spul, dus dan neem ik hem even mee om helemaal te laten checken. (helaas is dat elke keer weer een gevecht )
Ach, ik reageer ook alleen vanuit mijn eigen ervaring.

Ik denk trouwens niet dat je vanavond verkeerd gehandeld hebt hoor. Ik zou het 'gevecht' alleen even niet opzoeken totdat hij is nagekeken. Laat hem lekker naar jullie komen. Het zou zo zonde zijn als hij naast lichamelijke problemen ook nog een berg mentale stress erbij krijgt. En als hij niets heeft kun je na die paar dagen alsnog gewoon beginnen met zijn gedrag te corrigeren.
nee ik zal nu inderdaad niet meer zomaar naar hem toe gaan om hem te aaien, maar roepen en zit, en dan een aai

lijkt me beter
In ieder geval succes. Ik zal voor je duimen dat de hond gewoon stom aan het doen is . Is trouwens nog vervelend zat. Ik kan me voorstellen dat je ervan geschrokken bent.
toenet met uitlaten heb ik trouwens ook weer even heel duidelijk laten merken wie de baas is, ook paar keer zit, blijf en dan even weglopen. ging eigenlijk voorbeeldig alleen beetje jammer van die gekke kronkel in zijn hoofd
Feitelijk zou je hem op zn rug moeten leggen ( onderdanige houding) als hij gromt. En ferm aankijken/ toespreken. Mijn hondje heeft 1 keer gegromd, heb dit toen gedaan, nooit meer gegromd! Maarja, dat is formaat chihuahua. Ik kan me voorstellen dat dit bij een Herder enger kan zijn.....
*
Eerst dierenarts om te zien of hij pijn heeft,,,

Mijn vorige hond begon ook ineens te grommen,en vooral naar kleine kinderen,bleek een tumor te hebben,en heel heel veel pijn.Terwijl hij niet piepte ofzo...

Als dat uit is gesloten,toch iets van therapie volgen,en hem laten castreren helpt ook vaak( niet altijd hoor,deze hond die ik heb is er juist nog dominanter van geworden,en pakt nu niet alleen reuen maar ook teven)

Pas er mee op,mijn hondje( heb er 2,een grote van 40 kilo en een kleine) is een maand of wat gegrepen door een herder,die rende vanuit het niets de voordeur uit,tilde mijn hondje op,en begon te scheuren/schudden.............

Dat was ook een herder...............
Echt eerst naar de dierenarts om er zeker van te zijn dat hij niet iets onder de leden heeft hoor, ik herken dit ook als angst/uiting van pijn
Laat hij zijn tanden zien tijdens het grommen?
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Ik heb mij even aangemeld om te reageren. Ik train op dit moment een bulldog van 11 week en voer afpakken is mij zeer sterk afgeraden. Dus ik verbaasde me eigenlijk dat er gevraagd werd of je zijn voer kan afpakken en de reactie dat dit ook wel kon. Het voer wordt afgepakt, dus de hand is een kwaad iets want zijn voer is dan ineens weg. Ook een duidelijk signaal dat hij gromt als de hand er aan komt en hij zijn bot heeft.

De hand in de bak doen om er wat lekkers bij in te leggen, is beter. Hij zal de hand niet meer met kwaad associeren.

Wil je zijn aandacht, ook als de hond eet of iets te knabbelen heeft. Ruil dan met iets lekkers. Plak het lekkers aan zijn neus. Hij zal volgen en geef de comando wat jij wenst hem te doen. Uiteraard niet volproppen met lekkers. Het lekkers mag dan de grote van een doperwt hebben. Maar de hand staat dan wel voor iets lekkers :D

Het is natuurlijk goed om de hond na te laten kijken. Medische problemen zijn dan uitgesloten. Maar ik heb zelf sterk het idee dat je hond de hand als iets kwaads is gaan zien.

Ik wens je succes. Ik hoop dat het makkelijk op te lossen is, want dit gedrag is natuurlijk niet leuk. Maar zoals eerder gezegd, blijf wel de baas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven