Help! Mijn hond gromt!

07-11-2010 00:10 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een duitse herder van ruim 4, de laatste tijd gromt hij soms als je hem aait.

Soms ook als je hem in z`n mand stuurt of als je over hem heen stapt.

Eerst alleen bij mijn vriend en nu ook bij mij.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of goede tips?

Ik ben namelijk bang dat het van kwaad tot erger gaat en dat ie een keer zal bijten
Ik zou hem laten castreren. Baat het niet dan schaadt het niet, tenzij hij voor de fok bestemd is.
Inderdaad de hond gewoon op de grond leggen!

Zoals cesar het doet doen wij het ook 1 vinger net achter de oor duwen en hoeft niet eens hard gewoon laten zien je de baas bent!

En ben het helaas niet geheel eens met stilozou, als je de hondenbak niet af kan nemen en je hebt kinderen dan kan dat gevaarlijk zijn, wij hebben onze hond aangeleerd dat ze dan brokjes uit de hand krijgt van kind en dat vind ze helemaal geweldig lijkt wel of ze haar brok dan ineens veeeel lekkerder vind!

De eerste regel die ze in asiels nakijken is of ze dominant naar de voerbak is en als dat zo is dan krijgt zo'n hond meteen een minpunt!
quote:StiLoZou schreef op 07 november 2010 @ 10:11:

Ik heb mij even aangemeld om te reageren. Ik train op dit moment een bulldog van 11 week en voer afpakken is mij zeer sterk afgeraden. Dus ik verbaasde me eigenlijk dat er gevraagd werd of je zijn voer kan afpakken en de reactie dat dit ook wel kon. Het voer wordt afgepakt, dus de hand is een kwaad iets want zijn voer is dan ineens weg. Ook een duidelijk signaal dat hij gromt als de hand er aan komt en hij zijn bot heeft.

De hand in de bak doen om er wat lekkers bij in te leggen, is beter. Hij zal de hand niet meer met kwaad associeren.

Wil je zijn aandacht, ook als de hond eet of iets te knabbelen heeft. Ruil dan met iets lekkers. Plak het lekkers aan zijn neus. Hij zal volgen en geef de comando wat jij wenst hem te doen. Uiteraard niet volproppen met lekkers. Het lekkers mag dan de grote van een doperwt hebben. Maar de hand staat dan wel voor iets lekkers :D

Het is natuurlijk goed om de hond na te laten kijken. Medische problemen zijn dan uitgesloten. Maar ik heb zelf sterk het idee dat je hond de hand als iets kwaads is gaan zien.

Ik wens je succes. Ik hoop dat het makkelijk op te lossen is, want dit gedrag is natuurlijk niet leuk. Maar zoals eerder gezegd, blijf wel de baas.

eens.

Ik heb ook mijn hond zo getraind. Ik kan nu haar bak gewoon wegtrekken. Als je het over baknijd hebt dan heb je aan mijn hond een goeie.

Verder zou ik je hond eens goed laten nakijken bij een DA.

Het komt op mij over alsof er ergens iets zit wat er niet hoort.

Dat je hond pijn heeft.

Als dat is uitgesloten dan zou ik adviseren je aan te melden bij een goede hondenschool. Eentje waar ze niet werken met slibkettingen en straffen. Maar op een positieve manier.

Ik lees hier veel over Cesar Milan. Ik vind dat een enge man.

Dingen als Het bijten van de hond naar de baas oplossen door het bijten uit te lokken, de hond van de bank te gooien en op de grond te drukken tot deze overgave toont, is dat nou de oplossing van bezitsdrang?

Dat is gewoon asociaal en angst inboezemen bij je hond. Mensen gaan dit als oplossingen aan anderen doorvertellen en krijg je ongelukken van en vervolgens heeft de hond t gedaan.

Kan gewoon niet.

Deze dingen kan je ook op een positieven manier trainen en zonder angst bij je hond.

op een positieve manier trainen met je hond versterkt de band met de hond. Op een negatieve manier trainen breekt deze af.
quote:prikker schreef op 07 november 2010 @ 00:10:

Ik heb een duitse herder van ruim 4, de laatste tijd gromt hij soms als je hem aait.

Soms ook als je hem in z`n mand stuurt of als je over hem heen stapt.

Eerst alleen bij mijn vriend en nu ook bij mij.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of goede tips?

Ik ben namelijk bang dat het van kwaad tot erger gaat en dat ie een keer zal bijten

Ik heb echt het idee dat het hier om een rangorde probleem gaat, en dat het tijd wordt dat hij doorkrijgt dat hij de laagste is in de rangorde.

Wat mij namelijk triggerde in jouw posting, was dat je schreef dat hij (soms) ook gromde als jij over hem heen stapte.

Waarom zou je over de hond heen willen stappen?

Als hij weet wat zijn plek in de roedel is, en als hij weet dat hij de laagste is in de rangorde, dan zou hij voor jou opzij gaan...

Ik zou dus voor een aantal dagen/weken de rangorde regels goed aanscherpen.

Dus:

Eerst zelf eten, dan pas de hond.

Als je naar buiten gaat, of een andere ruimte in gaat en de hond loopt mee: Eerst zelf door de deur, daarna pas de hond.

De hond alleen op de vloer. Niet op stoelen, niet op banken. De hond letterlijk lager houden als de baas.

Spelen met de hond: Jij bepaalt wanneer je speelt, en jij bent degene die het spelletje wint, en bepaalt wanneer er gestopt wordt met spelen.

Uitlaten: Jij bepaalt de route, en niet de hond. De hond moet op jou letten waar naar toe te gaan, ipv andersom.

Als je opstaat van de stoel of bank, en de hond ligt in de weg, dan loop je gewoon door. De hond moet voor jou aan de kant gaan. Blijft hij liggen, dan schuif je hem aan de kan met je voet (rustig en voorzichtig) maar jij gaat rechtdoor.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
[quote]ayra xx schreef op 07 november 2010 @ 10:28:

En ben het helaas niet geheel eens met stilozou, als je de hondenbak niet af kan nemen en je hebt kinderen dan kan dat gevaarlijk zijn, wij hebben onze hond aangeleerd dat ze dan brokjes uit de hand krijgt van kind en dat vind ze helemaal geweldig lijkt wel of ze haar brok dan ineens veeeel lekkerder vind!

Uiteraard mag je het niet geheel eens met me zijn, maar wil er nog wel op reageren dat ik toch wel denk dat als jij honger hebt en je bord eten voor je hebt staan om lekker te gaan eten. En je bord wordt voor je neus weg gehaald, dat je daar niet blij van wordt.

Ik vind het wel goed dat je kinderen de hond met de hand voeren. De (kinder)hand is bij deze weer iets lekkers.

De ene hond is ook vriendelijker en meer zachtzinnig dan de ander. Mocht TO wel het probleem hebben dat de hond baknijd heeft en de hand ziet als kwaad. Dan kan ze het op een zachte doch lerende manier veranderen. En dat is ruilen en tijdens het eten een stukje worst oid in de bak erbij leggen.

Je kan de hond wel op de rug duwen en een dominantie strijd aan gaan, maar wat als je niet weet waar het probleem echt zit. ALS de hond baknijd zou hebben, Maak je het probleem met de hand nog erger, want je duwt de hond immers met de hand op zijn rug.

En TO: Laat de dierenarts de hond even checken zodat je weet wat je uit kan sluiten, en als het echt puur gedrag is is een hondenschool niet verkeerd.
Ik kan niet qouten dus zal proberen op alle vragen antwoord te geven.

over hem heen stappen doe ik ook niet maar mijn vriend deed dit dus gisteren (voor mij moet ie aan de kant maar weet ook niet waarom vriend dit deed)

hij is niet gecastreerd omdat 1 bal niet is ingedaald en ze dus geen idee hebben waar die bal zit.

De bak weghalen weet ik dat het kan omdat ie soms heel snel eet voor we gaan lopen en dan haal ik de bak dus even weg (tot we terugkomen).

Verder doe ik dit eigenlijk nooit ( snap er het nut ook niet zo van)
Een (vooral volwassen) hond mag niet eerst eten en dan lopen. De maag kan zich omdraaien en dat kan zeer nadelig aflopen.

Eerst lopen, dan eten en dan slapen om het eten te verteren.
Baknijd is absoluut geen sprake van.. wel doet ie soms beetje raar met eten dwz hapje brokkken nemen,naar zijn mand lopen en daar pas opeten..

Maar volgens mij is dit gewoon een gekke tic.
quote:prikker schreef op 07 november 2010 @ 11:40:

Ik kan niet qouten dus zal proberen op alle vragen antwoord te geven.

over hem heen stappen doe ik ook niet maar mijn vriend deed dit dus gisteren (voor mij moet ie aan de kant maar weet ook niet waarom vriend dit deed)

hij is niet gecastreerd omdat 1 bal niet is ingedaald en ze dus geen idee hebben waar die bal zit.

De bak weghalen weet ik dat het kan omdat ie soms heel snel eet voor we gaan lopen en dan haal ik de bak dus even weg (tot we terugkomen).

Verder doe ik dit eigenlijk nooit ( snap er het nut ook niet zo van)Kun je meer vertellen over jullie omgang van met de hond? bijv. aan de hand van het rijtje met dingen die ik eerder heb opgeschreven? Zoals wie gaat er het eerst naar buiten? de hond of jullie als jullie naar buiten gaan?
De mand is de veilige zone. De hond zijn eigen plek.

Wij geven onze bull eten in haar bench. Dat is haar veilige plek. Alles wat ze mee wil nemen gaat de bench in. (Af en toe ben ik ook wel eens een slof kwijt, ik weet dan wel waar ik gelijk beginnen moet met zoeken haha!)

Maar het is haar plek waar zij rustig haar eten kan nuttigen, slapen en de meeste speeltjes liggen er in.

Als een hond aan de sjouw gaat met z'n voer, is dat bezitterigheid.
wij gaan eerst dan de hond door de deur..met riem omdoen moet hij blijven zitten tot ik klaar ben.

Komt nooit op de bank of stoelen (ligt altijd in de mand of op de grond)

Met uitlaten bepaal ik de route en hij mag niet trekken.

met spelen begin ik en bij 'klaar' weet hij ook dat het klaar is.

ohja als hij gromt laat hij niet zijn tanden zien
En ben het ook wel eens met jojanneke66
quote:prikker schreef op 07 november 2010 @ 12:00:

wij gaan eerst dan de hond door de deur..met riem omdoen moet hij blijven zitten tot ik klaar ben.

Komt nooit op de bank of stoelen (ligt altijd in de mand of op de grond)

Met uitlaten bepaal ik de route en hij mag niet trekken.

met spelen begin ik en bij 'klaar' weet hij ook dat het klaar is.

ohja als hij gromt laat hij niet zijn tanden zienEn je vriend? hoe doet je vriend dat?
Hetzelfde maar stapte gisteren dus over hem heen ( geen idee waarom).

Ik ben meer baas van deze hond en vriend meer van andere hond..
Ik zou hem zsm na laten kijken bij de dierenarts, niet pas als hij voor zijn wormenpil moet. Wij hebben eens een hond gehad die ook dit gedrag begon te vertonen (nog geen heel oude hond). Vooral gromde hij in het begin naar vreemden, hij heeft zelfs een keer verdacht gehapt naar de hand van (niet gebeten) van iemand die bij ons op bezoek kwam terwijl het normaal een lieve hond was. Op een dag knuffelde ik hem en zat mijn hoofd plots vast in zn bek, auw. Niemand geloofde me natuurlijk totdat hij later een ander recht in zijn gezicht beet. Beest bleek een tumor in zn hoofd te hebben waardoor hij onvoorspelbaar reageerde / gromde / vals werd. Echt niet de hele dag, gewoon op momenten. Wel erg gevaarlijk dus mijn advies is na laten kijken en niet te lang wachten.
quote:prikker schreef op 07 november 2010 @ 12:05:

Hetzelfde maar stapte gisteren dus over hem heen ( geen idee waarom).

Ik ben meer baas van deze hond en vriend meer van andere hond..

Zo werkt het dus niet.

Die hond heeft niet voldoende verstand om die nuance verschillen te zien.

Jullie vormen samen een roedel, en jullie zijn samen verantwoordelijk voor het goed omgaan met de hond.

Op deze manier creëer je onzekerheid bij de hond, en gaat hij de "macht" grijpen om zekerheid te creëren.
Hond aankijken,als de hond weg draait is het goed,zo niet dan snel een honden school zoeken.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Eerst even na laten kijken door de DA.

Daarna (als het niks medisch is) uit gaan zoeken met een gedegen therapeut naar de oorzaak van het grommen. Daarvoor moet je alles even uitpluizen, voordat je een goed advies kan geven.Een goed therapeut neemt ongeveer en uur daarvoor de tijd, dus je kunt je indenken dat adviezen via een forum lastig en zelfs gevaarlijk kunnen zijn.

Er zijn vele oorzaken voor grommen, dus je kan niet klakkeloos zeggen dat het om een "rangorde" probleem gaat tusssen baas en hond (al zoiets al bestaat; er is hier geen enkel bewijs voor).

Er zijn vaak goedbedoelde adviezen die opgedaan worden via een tv serie, van horen zeggen, een forum enzovoort. Je kunt het beste werken met diervriendelijke methoden die gebaseerd zijn op internationale wetenschappelijke onderzoeken. Deze zijn zeer effectief en bijzonder goed gefundeerd. Dit in tegenstelling tot adviezen die je her en der krijgt....

Zeker bij eventele agressie problemen moet je serieus te werk gaan.
Ik was het oneens met het niet weg mogen nemen van de bak voor de rest wel StiloZou!

Ik heb een rottweiler gelukkig een hele lieverd!

Heel soms wil ze toch blijven checken of en wat ze dan wel uit kan halen!

Ben het ook niet in alles eens wat cesar doet maar deze tip werd ook door trainer gezegd en je doet er je hond geen pijn mee!

Wat cesar bijv, ook doet is de hond met een hak in de zij laten porren daar ben ik het dus totaal niet eens want zo ziet een hond je voet weer als iets waar ze van moet schrikken en dat wil ik dan weer voorkomen.

Maar het is zoals gezegd wat voor de ene hond werkt wil nog niet zeggen dat dat voor een andere willekeurige hond werkt.
Mijn honden zijn niet graag alleen, en ze worden ook niet graag buitengesloten.

Ik denk dat de meeste honden zo zijn. Als mijn hond naar mij gromt, om wat voor reden dan ook, dan sluit ik hem op, weg van de rest. In zijn eentje. Hij heeft niet naar mij te grommen. Ik zorg er voor, ga met ze lopen, voer ze, hou van ze. Ik accepteer geen gegrom.
[quote]prikker schreef op 07 november 2010 @ 00:22:

we zaten op de bank, ik sta op om naar boven te gaan en hond ligt voor de tv op de grond.

ik loop langs hem en hurk tussendoor om hem een aai te geven.

quote]

Door naar de hond toe te komen en ook nog eens te bukken en je kleiner te maken laat je de hond denken dat je hem als leider beschouwd. Laat de hond naar jou toekomen als je hem wil aaien.
[quote]prikker schreef op 07 november 2010 @ 00:22:

1x is genoeg.
Lees eens het artikel in de hondenmanieren van oktober over dominantie.....
Ik ben er op dit moment hard mee bezig om de regels aan te scherpen.

En ik zal dat artikel even opzoeken.
Mag je echt niet over een hond heen stappen? Ik doe dat altijd omdat mijn hond (Golden Retriever) altijd in de weg ligt (deuropening, vlak naast mijn computerstoel).

TO, ik zou eerst naar de dierenarts gaan als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven