Help! Mijn hond gromt!

07-11-2010 00:10 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een duitse herder van ruim 4, de laatste tijd gromt hij soms als je hem aait.

Soms ook als je hem in z`n mand stuurt of als je over hem heen stapt.

Eerst alleen bij mijn vriend en nu ook bij mij.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of goede tips?

Ik ben namelijk bang dat het van kwaad tot erger gaat en dat ie een keer zal bijten
quote:Sam32 schreef op 08 november 2010 @ 09:51:

Mag je echt niet over een hond heen stappen? Ik doe dat altijd omdat mijn hond (Golden Retriever) altijd in de weg ligt (deuropening, vlak naast mijn computerstoel).

TO, ik zou eerst naar de dierenarts gaan als ik jou was.

Welnee joh gewoon doen. Het is een sterk versimplistische uitleg van de complexe manier waarop honden communiceren.

Ik krijg de meest agressieve honden in therapie en die verbeteren echt niet door het toepassen van dominatieregels... Het is veel te simpel gedacht en toont de onwetendheid aan wat betreft hondengedrag en communicatie.
quote:sugarmiss schreef op 07 november 2010 @ 20:54:

[quote]prikker schreef op 07 november 2010 @ 00:22:

we zaten op de bank, ik sta op om naar boven te gaan en hond ligt voor de tv op de grond.

ik loop langs hem en hurk tussendoor om hem een aai te geven.

quote]

Door naar de hond toe te komen en ook nog eens te bukken en je kleiner te maken laat je de hond denken dat je hem als leider beschouwd. Laat de hond naar jou toekomen als je hem wil aaien.

Mijn gedachte hierbij was eerder dat de hond gewoon rust wilde.

Niet iedere hond vindt het fijn om tepas en te onpas geaaid te worden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:prikker schreef op 07 november 2010 @ 11:40:

Ik kan niet qouten dus zal proberen op alle vragen antwoord te geven.

over hem heen stappen doe ik ook niet maar mijn vriend deed dit dus gisteren (voor mij moet ie aan de kant maar weet ook niet waarom vriend dit deed)

hij is niet gecastreerd omdat 1 bal niet is ingedaald en ze dus geen idee hebben waar die bal zit.

De bak weghalen weet ik dat het kan omdat ie soms heel snel eet voor we gaan lopen en dan haal ik de bak dus even weg (tot we terugkomen).

Verder doe ik dit eigenlijk nooit ( snap er het nut ook niet zo van)

Ligt hij dan op de grond op een plek waar hij wel mag liggen ?

Het komt op de hond misschien over als een correctie en hij begrijpt niet wat hij fout doet.

Misschien wordt ie gewoon wat ouder en wil meer rust.

Voor een grotere hond is het ook lastiger om zich af te zonderen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Aangezien hier bij de meeste mensen quick fix oplossingen er in gaan als koek, men agressie per definitie ziet als een probleem in de rangorde en men gevoelig is voor bepaalde regels in de omgang met je hond is dit misschien iets om te lezen:

http://www.doghouserock.nl/training/leiderschap.php

Als je je hond meer leiding wilt geven, dan doe het via deze manier. En leer bepaalde nieuwe regels aan i.p.v. ze af te dwingen.

Er staat ook een link naar de trilogie van Christina Sondermann in die de moeite waard is om te lezen.
Ben je lid van een kringgroep TO?

http://www.duitseherder.nl/

Daar kunnen ze je zeker helpen en op een diervriendelijke manier.
quote:StiLoZou schreef op 07 november 2010 @ 10:11:

Ik heb mij even aangemeld om te reageren. Ik train op dit moment een bulldog van 11 week en voer afpakken is mij zeer sterk afgeraden. Dus ik verbaasde me eigenlijk dat er gevraagd werd of je zijn voer kan afpakken en de reactie dat dit ook wel kon. Het voer wordt afgepakt, dus de hand is een kwaad iets want zijn voer is dan ineens weg. Ook een duidelijk signaal dat hij gromt als de hand er aan komt en hij zijn bot heeft.

De hand in de bak doen om er wat lekkers bij in te leggen, is beter. Hij zal de hand niet meer met kwaad associeren.

Wil je zijn aandacht, ook als de hond eet of iets te knabbelen heeft. Ruil dan met iets lekkers. Plak het lekkers aan zijn neus. Hij zal volgen en geef de comando wat jij wenst hem te doen. Uiteraard niet volproppen met lekkers. Het lekkers mag dan de grote van een doperwt hebben. Maar de hand staat dan wel voor iets lekkers :D

Je moet natuurlijk niet om de haverklap voer afpakken. Je moet echter wel voer van je hond af kunnen pakken. Hetzelfde geldt voor botten/touwen/ballen/speeltjes/whatever.

Het kan namelijk zomaar eens voorkomen dat je hond iets te pakken heeft wat niet goed voor hem is. Dan moet je dat van hem af kunnen pakken (denk bijvoorbeeld aan een stuk chocola of een krenten/rozijnenbol of zoiets).

Je hond moet dat toelaten, als jij dat van hem verlangt en dan hoort ie niet te grommen.
quote:StiLoZou schreef op 07 november 2010 @ 11:43:

Een (vooral volwassen) hond mag niet eerst eten en dan lopen. De maag kan zich omdraaien en dat kan zeer nadelig aflopen.

Eerst lopen, dan eten en dan slapen om het eten te verteren.

Tja... je kunt wel zeggen "mag niet", maar mijn hond gaat écht niet slapen na het eten.

Dan heeft ze zin om te spelen enzo...
Over iets afpakken moet kunnen gesproken.

Mijn vriend heeft onze hamster uit de bek van onze herder kunnen pakken. Beestje heeft het overleefd zonder al te veel schade. Daarom o.a moet je iets kunnen afpakken zonder dat je hond tegenstribbelt of gromt.

Ik ken maar 1 hond die gromt als je over hem heen stapt en dat is echt een geschifte. Die wil ik ook liever niet in mijn huis 's nachts. Je kan er geen kruidnoot op de grond laten vallen of het beest denk dat ie van hem is. En oprapen moet je al helemaal niet proberen. Er zijn er meerdere die dat geprobeerd hebben en daardoor een tetanus prik / hechtingen hebben mogen halen. Beest moet je ook niet aaien als het donker is of als ie ligt te suffen. Dan gromt ie ook of erger bijt.

Sorry maar voor zo'n hond is maar 1 oplossing.
Volgens mij doe ik van alles fout.

Mijn hond loopt voor mij naar binnen (omdat ik zeker wil weten dat ze naar binnen gaat), ze ligt op de bank (ik had dat liever niet maar mijn vriend wel... dus ja), haar eten staat er de hele dag, ze gromt weleens (niet naar mij overigens, maar als ze iets hoort... dan komt er ineens zo'n "rrrrrrrrrrrrrrrrrrr"-geluid uit die hond )...., ik aai haar als ik langs haar heen loop, ik gooi een stuk touw weg als zij het bij me komt brengen en ik eigenlijk niet zoveel zin heb (negeren gaat niet... ze pakt het touw net zo lang op en gooit het net zo lang op de grond tot je het een keer weggooit... en dat is zo grappig dat we dat altijd doen).... ik stap wel eens over haar heen...

Maar toch weet ze dondersgoed wie de baas is en luistert ze (meestal) goed.

Maar goed... het blijft een hond, dus onvoorspelbare dingen zijn haar niet vreemd.

In het geval van TO zou ik inderdaad eens naar de dierenarts gaan. Want als het beest zomaar begint te grommen tegen jou dan is dat niet goed...
Ik vraag me af hoe de hond van TO eerder is opgevoed.

Ze heeft hem pas een half jaar.

Waar zat hij er voor?

Wie/wat was toen zijn baas?

Waarom is de hond daar weg en nu bij jou?

Wat doe je om de baas-hond band op te bouwen?

Heb je er toen je de hond kreeg uberhaubt een cursus mee gedaan?

Heb je hier voor honden gehad (van jezelf)?
Niet onaardig bedoeld ofzo maar ik denk dat sommige mensen wat beter moeten lezen..

hij was een halfjaar toen hij hier kwam en hij is nu 4.. heb hem toevallig deze week 4 jaar. En heb toen een jaar cursus mee gedaan.

Voor de rest totaal geen problemen met eten/speeltjes qua grommen, dus denk eigenlijk dat het gewoon is wat kopjekoffie zegt, dat hij wat meer rust wil.

Het is namelijk alléén als hij ligt te slapen.

Dus misschien klopt het gezegde dan toch 'geen slapende honden wakker maken'
*
quote:bloemkool schreef op 11 november 2010 @ 13:33:

[quote]Yraatje schreef op 09 november 2010 @ 10:40:

[...]

Het kan namelijk zomaar eens voorkomen dat je hond iets te pakken heeft wat niet goed voor hem is. Dan moet je dat van hem af kunnen pakken (denk bijvoorbeeld aan een stuk chocola of een krenten/rozijnenbol of zoiets).

/quote]

Dat chocola slecht is voor een hond weet ik, maar een krenten/rozijnenbol?? Is dat slecht voor hem???

Rozijnen kunnen dodelijk zijn.

http://dier-en-natuur.inf ... aarlijk-voor-uw-hond.html

Bij ons in de buurt is een hondje overleden omdat ie rozijnen had gehad. Het baasje was ook niet op de hoogte dat dat zo slecht was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven