Kennis kust baby

07-11-2010 15:32 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een beetje vragen naar de bekende weg, maar wellicht stel ik me aan:

Gisteren was ik op het kraamfeest van een collega. Haar dochter is amper een maand oud en alle collega's waren op één dag uitgenodigd om de kleine te bezichtigen, als ze daar behoefte aan hadden.

Nou ben ik, als ik eerlijk ben, nooit zo'n koedie-koedie-babyliefhebber geweest. Goed, ze zijn schattig en als ik er één vastheb, kan ik er best vertederd naar lachen, maar na een minuut of 10 vind ik het wel weer prima en mag de volgende. Andere vrouwen kijken ernaar zoals een voetbalvrouw naar een zuivere diamenten ring kijkt (excuses aan alle voetbalvrouwen: jullie zijn vast niet zo oppervlakkig als ik het doe voorkomen): met een niet te missen intens verlangen om ook zelf op een dag zo'n zelfgemaakt wolkje in de armen te sluiten. Ach ja, ieder zijn ding, denk ik maar.

Een van onze collega's had zijn gloednieuwe vriendin meegenomen. Ze was nogal een stil type, en ik had gezien dat zij het kind de hele bijeenkomst nog niet had vastgehouden. Dus nadat ik de baby een paar minuten vasthad, vroeg ik haar of ze haar ook wou vast houden. Nou, dat wou ze maar al te graag. Ze pakte het meisje over, drukte het tegen de borst, legde het daarna op haar knieën en begon het vrijwel direct te overstelpen met dikke, natte zoenen op het hoofdje.

Ik heb echt met verbazing staan kijken. Ten eerste leek het me ongepast, maar dat zijn mijn zaken niet. Maar ten tweede vind ik het ook onhygiënisch. Natuurlijk kun je niet voorkomen dat je kind allerlei virussen oppakt uit de omgeving, maar het kind is nog maar net een maand oud, dus om het er praktisch in te gaan wrijven...

Als het mijn dochter was, zou ik nooit willen dat 'wildvreemden' het overladen met kussen en speeksel, zeker niet op zo'n jonge leeftijd. Mijn collega was net in de keuken bezig met de hapjes, dus die heeft niks meegekregen van het hele tafereel.

Ik vraag me af of ik er wat van had moeten zeggen...

Ik ben een beetje hypochonder wat dat betreft, dus vroeg ik me af hoe jullie daar tegenaan kijken: Kraamvisite die de baby overladen met kussen hoort er gewoon bij? Of is dat alleen weggelegd voor de directe familie? Of zou je het alleen toelaten vanaf een bepaalde leeftijd? En het belangrijkste natuurlijk: Had je er wat van gezegd?

Mijn pasgeboren baby...

Totaal aantal stemmen: 82

Mag door iedereen gekust worden (22%)
Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, maar i (26%)
Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, dus ik (18%)
Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, (21%)
Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, (13%)
Occam's razor
Hm, de poll ziet er raar uit.

Dit waren de opties:

1.Mag door iedereen gekust worden

2.Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, maar ik had er niks van gezegd

3.Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, dus ik had er zeker wat van gezegd

4.Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, maar ik had er niks van gezegd

5.Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, dus ik had er zeker wat van gezegd
Occam's razor
Vind het eigenlijk een beetje raar dat jij het kind van iemand anders aan een 'vreemde' geeft. Maar goed, ik zou een babytje van een collega niet kussen, maar als het gebeurt zou ik er ook niet snel wat van zeggen.
Ja, inderdaad nogal vreemd.

Maar als ik een baby van vrienden op schoot heb, geef ik hem/haar ook wel eens een kusje en mijn baby wordt ook wel eens door vrienden gekust. Dan gaat het dus echt om vrienden en niet om een hele lading kussen.
Ja, ik vind het achteraf ook raar dat ik dat gedaan heb, nu ik weet wat ze ermee deed. Maar het kind ging de hele bijeenkomst al van hand tot hand :p
Occam's razor
Wie ben jij om andermans kindje aan een vreemde te overhandigen in plaats van het terug te geven aan een van de ouders?
Ik denk dat je je over de hygiëne niet zo heel veel zorgen hoeft te maken. Het allerergste wat het kindje kan overkomen is een verkoudheid. Als de kusser in kwestie een ernstige ziekte had, zou ze vermoedelijk niet zijn meegekomen.
Ik zou mijn kind niet aan een vage kennis geven en aan kraamfeesten begin ik al helemaal niet Maar ik weet eigenlijk ook niet of ik iets zou zeggen als een vage kennis de baby van een ander zou kussen.

Babietjes van goede vrienden/familie kus ik wel als het zo uitkomt (een kleine minikusje, geen natte lebbers).
tjah, ik hoop dat de ouders er iets van gezien hebben en het kind wat minder rond laten gaan......
snap uberhaupt dat getut met zo'n baby niet, laat dat toch gewoon in z'n wieg slapen ipv het door iedereen vast te laten houden (snap uberhaupt niet dat mensen dat willen, zo'n kwijlend kind op je kleren, ik sla de beurt dus over mocht ik ergens niet onder 'n babybezichtiging uitkomen)

als mensen vrijwillig hun baby de kring rond laten gaan, denk ik dat ze ook niet moeten zeuren over het geklef van vrouwen die opeens 'n vlaag van broedsheid krijgen
quote:Jolie205 schreef op 07 november 2010 @ 15:38:

Wie ben jij om andermans kindje aan een vreemde te overhandigen in plaats van het terug te geven aan een van de ouders?Nou zeg, een beetje minder mag ook wel. Ik houd er ook niet van als een baby de hele kring rondgaat, maar als dat nu eenmaal de situatie was, treft TO geen blaam.
Tsss, ik zou allereerst al niet een gloednieuwe partner meenemen. Als moeder denk ik niet dat ik mijn baby van 1 maand van schoot naar schoot gesjouwd willen zien worden. En van die natte zoenen word ik al helemaal onpasselijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind je schrijftstijl niet zo prettig, had moeite om er doorheen te komen maar daar schreef je het niet voor natuurlijk.

Tja, als het echt zo ging als jij beschrijft (ik neem aan dat je het niet hebt gedramatiseerd) dan vind ik het wel erg overdreven maar de baby houdt daar niets aan over hoor. Was het meer mensen opgevallen?
@Jolie, lees mijn post daarboven

@VlaardingsRoem: Ik heb via mijn werk toch meerdere malen verhalen gehoord dat de visite er helemaal geen rekening mee houdt dat ze regelmatig een koortslip hebben (of dat ze iets voelen tintelen: het moment dat het virus aan het vermenigvuldigen is) en dat een baby sterft of zeer ernstige hersenschade overhoudt.

Echt, er zijn mensen die niet beseffen dat een koortslip dodelijk is voor een baby.

@elninjoo: denk dat als je het wil voorkomen inderdaad het kind de kring niet rond moet laten gaan, maar een beetje bescheiden gedrag tenoverstaan van andermans kind lijkt me de normaalste zaak van de wereld...
Occam's razor
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
en waarom er eerst uitgebreid uit de doeken moet worden gedaan dat TO eigenlijk niet zoveel met babies heeft, is me ook een raadsel...
@Gravinnetje. Grappig dat je mn schrijfstijl niet prettig vind. Ik heb er lange tijd mn brood mee verdiend, namelijk. Heb het nog eens doorgelezen en het loopt hier en daar inderdaad niet helemaal soepel, maar toch...

Heb het er verder niet met anderen over gehad overigens.

Het is natuurlijk geen probleem van enorme omvang, maar voor iemand zonder intense moedergevoelens, was het een vreemde situatie...
Occam's razor
quote:musicath schreef op 07 november 2010 @ 15:47:

Als de moeder het vervelend had gevonden, dan had ze er wel wat van gezegd. Toch?Ze was in de keuken...
Occam's razor
Hmm... beetje vreemd vind ik het wel, en als ik de moeder was had ik er zeker wat van gezegd.

Ik zou overigens met kraamvisite, zeker als het een hut vol is sowieso mijn pasgeborenen niet van hand naar hand laten gaan.

Daar ben ik dan misschien een zeikerd in, maar ik hou gewoon niet van dat gesleep met een klein babietje.

Geef een kind rust, lekker in zijn wiegje, of bij papa of mama op schoot.

Ik zou er bij goede vrienden of fam. geen moeite mee hebben als het een rustige visite dag is( dus niet veel mensen), maar een kleintje in een heksenketel storten? nee.

En mijn kind aflebberen al helemaal niet.
quote:Starshine schreef op 07 november 2010 @ 15:48:

en waarom er eerst uitgebreid uit de doeken moet worden gedaan dat TO eigenlijk niet zoveel met babies heeft, is me ook een raadsel...Ik snap niet dat TO de baby zelf aanpakte als ze niets met baby's heeft. Dan doe je toch 'n stapje terug en laat diegene die 'm kwijt wil 'm aan de volgende liefhebber overdragen?
@Starshine: Dat was om aan te geven dat het misschien wel mijn foute perceptie is, omdat het nooit in mijn hoofd zou opkomen een baby van een vreemde te zoenen.

Was dus allemaal om aan te geven dat ik niet meteen wil denken dat ik de waarheid in pacht heb.

Of heb ik voor jou afgedaan omdat ik nu geen echte vrouw ben? :p
Occam's razor
Tja soms lijkt het alsof je kind iedereens bezit is.

Ik was misschien een hypochonder maar niemand maar dan niemand (buiten mijn man en ik), mag onze dochter kussen. Ik vind het ongepast en ook onhygienisch.
Ik zou er overigens wel wat van gezegd hebben als moeder niet in de buurt was.

Maar idd achteraf ook beter dat je zoner toestemming van moeder niet het kindje door had gegeven.

Aan de andere kant, ze zat er zelf ook niet met haar neus bovenop...

Hmm, lastig.
quote:Debora schreef op 07 november 2010 @ 15:32:

Dus nadat ik de baby een paar minuten vasthad, vroeg ik haar of ze haar ook wou vast houden.

Wat mij betreft gaat het hier mis. Als jij het ongepast vindt dat relatief vreemden een baby onderlebberen dan moet jij die baby niet aan aan die relatieve vreemde overhandigen.

Als de ouders er geen probleem mee hebben dat de baby van hand tot hand gaat dan lijkt me haast dat ze er ook geen probleem mee hebben dat er iemand tussen zit die het kind volplant met natte kussen.

Maar goed, wat ik al wist wordt hier maar weer bevestigd: voor mij geen kraamfeest.
quote:elninjoo schreef op 07 november 2010 @ 15:55:

[...]

Ik snap niet dat TO de baby zelf aanpakte als ze niets met baby's heeft. Dan doe je toch 'n stapje terug en laat diegene die 'm kwijt wil 'm aan de volgende liefhebber overdragen?

Jij kiest er misschien voor om je non-kinderwens aan iedereen die het wil horen mee te delen, maar mensen zullen over het algemeen beledigd zijn als je een kind niet wil vasthouden, want dat wordt toch alom gezien als een heel leuk iets.

En ik heb geen hekel aan kinderen, ik vind ze zelfs best leuk, maar ik krijg er geen intense moedergevoels van ofzo. Dus eventjes vasthouden, vind ik helemaal niet erg.
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven