Hersenbloeding

08-11-2010 11:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
kan ik dit bericht nog verwijderen? ik dacht dat ik het fijn zou vinden om wat ervaringen te horen en tips om mijn vader te helpen maar het doet me alleen maar pijn doet door dit te lezen. sorry!
Helaas, geen positieve ervaring. Mijn opa kreeg 'n hersenbloeding (30 jaar geleden) en heeft nog 2 weken in 't ziekenhuis gelegen voor ie er aan overleed. Een herseninfarct of tia schijnt meer kans op genezing te bieden, een hersenbloeding is volgens mij meestal einde oefening.
quote:elninjoo schreef op 08 november 2010 @ 12:00:

Helaas, geen positieve ervaring. Mijn opa kreeg 'n hersenbloeding (30 jaar geleden) en heeft nog 2 weken in 't ziekenhuis gelegen voor ie er aan overleed. Een herseninfarct of tia schijnt meer kans op genezing te bieden, een hersenbloeding is volgens mij meestal einde oefening.

Ligt er aan hoe groot de bloeding is en hoe snel je er bij bent. Mijn oudste dochter heeft een paar uur na de geboorte een kleine hersenbloeding gehad. We waren er snel bij (de bloeding ontstond doordat ze dreigde te stikken en er te veel spanning op het hoofdje kwam te staan) en ze heeft er niks aan over gehouden.

Twee dagen later was de bloeding niet eens meer te zien op de echo.

In het geval van TO klinkt het als een grote bloeding.

Ik wil je veel sterkte wensen TO en ik hoop dat je tante er goed uit zal komen
Een hersenbloeding is niet altijd einde oefening, maar het herstelproces is wel altijd lang en moeilijk. (In het geval van een grote bloeding, waar ik nu even vanuit ga). De kans dat iemand echt volledig herstelt is klein, vaak blijven er restverschijnselen over. Ik weet niet hoe jouw tante er aan toe is, stel je vragen aan haar arts.

Voor jouw vader kun je er waarschijnlijk het beste zijn, door te tonen dat je met hem meeleeft en hem zijn verhaal te laten doen. Vraag hem gewoon waar hij behoefte aan heeft.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Mijn oma heeft een hersenbloeding gehad en alhoewel ze verlamd was aan de rechterkant heeft ze nog 5 jaar in redelijk goede gezondheid geleefd.

Sterkte!
quote:mizuki schreef op 08 november 2010 @ 12:09:

Een hersenbloeding is niet altijd einde oefening, maar het herstelproces is wel altijd lang en moeilijk. (In het geval van een grote bloeding, waar ik nu even vanuit ga). De kans dat iemand echt volledig herstelt is klein, vaak blijven er restverschijnselen over. Ik weet niet hoe jouw tante er aan toe is, stel je vragen aan haar arts.

Voor jouw vader kun je er waarschijnlijk het beste zijn, door te tonen dat je met hem meeleeft en hem zijn verhaal te laten doen. Vraag hem gewoon waar hij behoefte aan heeft.Jij zegt het uitgebreider en beter
Bedankt!
Sterkte Jennifer.

Als je vragen hebt, gewoon de huisarts vragen!
quote:juliaana schreef op 08 november 2010 @ 12:15:

Sterkte Jennifer.

Als je vragen hebt, gewoon de huisarts vragen!

Wat heeft de huisarts hier mee te maken (die van Jennifer, neem ik aan?).

Jennifer, het is heel triest misschien, maar niemand kan in de toekomst kijken. Als de artsen iets zinnigs konden zeggen over hoe je tante er aan toe zal zijn, hadden ze dat al wel gedaan. Tot die tijd kun je alleen maar afwachten.

En je vader..... voor hem zal het zwaar zijn, om te zien dat zijn zus zo ziek is. Maar daar gaat hij niet aan onderdoor hoor, zoals je schreef in je OP. Mensen zijn veel veerkrachtiger dan je denkt en ook al is er nu heel veel verdriet en angst, met de tijd komt dat weer goed.

En nog even iets anders: het weghalen van je OP helpt niet, topic zal gewoon blijven bestaan. Als je het te confronterend vindt, moet je het simpelweg niet meer lezen. Maar eerlijk gezegd snap ik niet wat er zo confronterend is. Had je gehoopt dat we hier allemaal verhalen van wonderbaarlijke genezingen zouden melden? Helaas, de situatie van je tante is, te lezen aan wat je schreef, ernstig. Zo ernstig, dat haar artsen een slag om de arm houden. En dat is hard, maar wel de realiteit.

Sterkte!
Jennifer ik werk dagelijks met mensen die een hersenbloeding hebben doorgemaakt.

Het is niet het einde van de wereld. Maar het is ook niet altijd rozegeur en maneschijn.

Het ligt er aan waar de bloeding zit , links rechts , voor achter in het hoofd. En dan nog is het maar de vraag hoe groot de bloeding is en welke schade het heeft aangericht.

Op mijn afdeling liggen 22 mensen met een CVA , geen 1 is te vergelijken met een ander .

Geen 1 van hen heeft het zelfde als een ander. Allen hebben ze dus op verschillende plekken een bloeding gehad. De 1 is geheel rechts verlamd , de ander alleen links. De een kan best goed communiceren , de ander ligt op bed te liggen en kan weinig meer. De 1 kan nog prima lopen mbv een hulpmiddel de ander zit voor de rest in zijn leven in een rolstoel.

De een kan zelfstandig eten , de ander zit aan de sondevoeding etc etc etc..
schade hoeft niet blijvend te zijn, hangt af van de lokatie van de bloeding , de ernst ervan en hoe snel "ze" erbij waren. Daarnaast hebben ze tegenwoordig hele goede revalidatie mogelijkheden en hoeft het niet het eind van de wereld te zijn.

Sterkte !
quote:sassafras schreef op 08 november 2010 @ 12:26:

[...]

Wat heeft de huisarts hier mee te maken (die van Jennifer, neem ik aan?).

!

Jennifer heeft vragen. Die stelde ze hier, maar dat was te pijnlijk.

Dus als ze nog vragen heeft kan ze die rustig aan haar huisarts stellen.

Niets raars lijkt mij.
Het nieuws is ook nog zo vers, logisch dat het pijnlijk is. Je moet zulke dingen verwerken, en dat heeft tijd nodig.

TO, veel sterkte.
Sterkte Jennifer
Ik heb de OP niet meer kunnen lezen, maar kan we een positief verhaal vertellen m.b.t. een hersenbloeding.

Ik hoop dat je er wat aan hebt TO!

Mijn opa heeft er anderhalf jaar geleden een gehad. We zijn allemaal enorm geschrokken.

In eerste instantie was hij erg verward en had hij veel last van zijn evenwichtsorgaan. Hij vertelde verhalen een aantal keer achter elkaar, dat soort zaken.

Maar het werd steeds beter en een half jaar later was hij volldig hersteld. Hij loopt weer normaal, en is helemaal de oude!

het kan dus heleaal goedkomen.

Veel sterkte!
quote:Zespri79 schreef op 08 november 2010 @ 12:31:

Jennifer ik werk dagelijks met mensen die een hersenbloeding hebben doorgemaakt.

Weet jij dan wat 't verschil is tussen 'n hersenbloeding en 'n herseninfarct?

Ik had begrepen dat bij 'n hersenbloeding er 'n flinke bloeding plaatsvond waarbij de hersenen als 'n spons vol gezogen werden met bloed en dat dat dus fataal was. Terwijl bij 'n infarct of tia 'n kleine bloeding is die stopt, waardoor er maar 'n klein gebied aangetast is wat dus grote of kleine gevolgen kan hebben.

Ik ken 'n man die na 'n herseninfarct weer helemaal gezond is geworden. Die had eerst ook serieuze problemen (verlamd en spraak/begrip probleem) waardoor ie bijv. 'appel' wou zeggen maar er kwam dan 'auto' uit z'n mond. Maar dat is met therapie over gegaan.
quote:juliaana schreef op 08 november 2010 @ 12:33:

[...]

Jennifer heeft vragen. Die stelde ze hier, maar dat was te pijnlijk.

Dus als ze nog vragen heeft kan ze die rustig aan haar huisarts stellen.

Niets raars lijkt mij.Maar een huisarts is er toch voor als je zelf iets mankeert? Je gaat toch niet een consult met je arts afspreken om hem dit soort vage vragen (sorry TO) te stellen over een patiënt die hij/zij niet kent naar ik aanneem, maar in ieder geval niet behandelt?

Geen wonder dat de premies weer met 10 euro per persoon omhoog moeten......
quote:elninjoo schreef op 08 november 2010 @ 12:40:

[...]

Weet jij dan wat 't verschil is tussen 'n hersenbloeding en 'n herseninfarct?

Bij een bloeding gaat een bloedvat kapot waardoor er bloed uitstroomt en je dus een "blauwe plek" in je hersenen krijgt.

Bij een infarct is een bloedvat verstopt door een stolseltje, waardoor het hersenweefsel dat voorbij dit bloedvat zit, geen of te weinig zuurstofrijk bloed krijgt en daardoor beschadigd raakt.
Een infarct is als er door een bloedpropje in een bloedvat de bloedtoevoer blokkeert en de zuurstoftoevoer naar dat hersengedeeelte wegvalt.

Een hersenbloeding is als het bloedvat openbarst en er ook daadwerkelijk bloed in het hersengedeelte komt.
-dubbel en mosterd-
sorcha_ wijzigde dit bericht op 08-11-2010 12:46
Reden: dubbel
% gewijzigd
Tia hersteld 9 van de 10x weer binnen 24 uur.

Mijn vader heeft een keer een TIA gehad. Kon zijn hand niet bewegen en zijn mond stond scheef. Hij was te eigenwijs om naar een huisarts te gaan. Hij heeft het 1 dag afgewacht en trok het geheel bij. (staat nu welonder behandeling omdat het half jaar later nog eens gebeurde )

Een goede vriendin heeft 2 jaar geleden een flinke hersenbloeding gehad . Kantje boord allemaal , geopereerd deel van het schedel er af gehaald (later weer terug geplaatst)

Ze kon echt niks meer de eerste weken. Het was nog maar de vraag of ze kon revalideren. Dit toch wel gedaan en woont inmiddels weer thuis. (aangepast welliswaar en revalidatie heeft al met al een jaar geduurd) Zit in een rolstoel maar kan zich prima redden met haar rolstoel en scootmobiel.

Een kennis van mijn ouders kreeg in het buitenland een hersenbloeding. Kan nu een jaar later weer fietsen en werken.

Allemaal verschillende plaatsen een CVA of TIA gehad. Allemaal verschillend eruit gekomen.

TO is afhankelijk nu van de neuroloog , wat hij ziet op de scans en wat revalidatie artsen denken te kunnen bereiken met haar vader.
Een tia hersteld meestal snel, maar levert meestal wel langdurige klachten op zoals bijv vermoeidheid, verstrooidheidm concentratieproblemen e.d.

Het belangrijkste bij een hersenbloeding is snelle en uitgebreide revalidatie. Hoe beter intensiever er gerevalideerd wordt, hoe groter de kans op maximaal herstel. En het is ook belangrijk dat er elke dag geoefend wordt, want een pauze betekent helaas geen stilstand maar achteruitgang.

En tenslotte, de artsen kunnen heel moeilijk voorspellen welke functies al dan niet terug kunnen komen en hoe lang dat gaat duren. Mijn vader heeft er 1 gehad en de verwachtingen waren erg slecht. Hij heeft er keihard voor gewerkt, maar kan nu dingen die de artsen nooit meer voor mogelijk hadden gehouden.
Iets positiefs dan: Hersenen schijnen veel flexibeler te zijn in zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden (neuroplasticiteit) dan vaak gedacht. Zelfs op hoge leeftijd is dit nog mogelijk. Je moet er alleen wel wat voor doen. Blijven oefenen, maar ook veel rusten.

Dat een herseninfarct een betere prognose heeft dan een bloeding is niet waar. Het gaat in beide gevallen om zuurstoftekort in de hersenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven