zoudt??!!

08-11-2010 14:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaasde mij vanochtend over een standaardbrief op mijn werk,

Het ging om een afspraak die niet nagekomen was en er moest een nieuwe afspraak gemaakt worden.

Nu stond er dus: Zoudt u zo vriendelijk willen zijn een nieuwe afspraak te maken?

Misschien ben ik abuis, maar zoudt is toch geen correct Nederlands?

Mijn collega bleef bij hoog en laag volhouden dat dit ouderwetse spelling is....
Het is gebiedende wijs, dus ik denk dat je collega gelijk heeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het is toch ook

Houdt u rekening met... bladiebla
Ik heb er nog nooit van gehoord.. Klinkt voor mij heel erg fout in ieder geval!

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/947/

Blijkbaar kan het dus wel, maar inderdaad erg ouderwets.
Je collega heeft gelijk.

Wat is beter: 'Zoudt u mij willen helpen?' of 'Zou u mij willen helpen?'

--------------------------------------------------------------------------------

'Zou u' is het gebruikelijkst: 'Zou u mij willen helpen?' 'Zoudt u' wordt als formeel taalgebruik beschouwd.

Zoudt in 'zoudt u' is een verouderde vorm die van oorsprong bij het persoonlijk voornaamwoord gij hoorde: het was 'gij kwaamt' en 'gij wildet', dus ook 'gij zoudt'. Voor de derde persoon enkelvoud gij is de tweede persoon enkelvoud u in de plaats gekomen. Daarbij wordt ook de werkwoordsvorm van de tweede persoon enkelvoud gebruikt: 'zou u', net als 'zou jij'.

Dat 'zoudt u' nog regelmatig voorkomt, heeft waarschijnlijk met de uitspraak te maken (de [t]-klank vergemakkelijkt de uitspraak). De omgekeerde volgorde 'u zoudt' wordt nauwelijks meer gebruikt.

http://www.onzetaal.nl/advies/zoudt.php
Is nogal oubollig. 'Zou u' is gewoon, hedendaags Nederlands.

Zie hier (klik) voor uitleg.
Vraag anders even of een Angel je topics samenvoegt, nu staan er 2 en ik wil wel graag dat duidelijk is dat ik als eerste het goede antwoord gaf
Jawel, het is correct, is namelijk oud hollands

edit: mosterd
Het is niet fout, maar als tekstschrijver zou ik het nooit gebruiken. Het gaat er niet alleen om dat het correct is, maar ook om dat het prettig en vlot leesbaar is. 'Zoudt u' roept vragen op, waardoor veel mensen even blijven haken. Bij 'zou u' is dat niet het geval.
quote:Maleficent schreef op 08 november 2010 @ 14:47:

Vraag anders even of een Angel je topics samenvoegt, nu staan er 2 en ik wil wel graag dat duidelijk is dat ik als eerste het goede antwoord gaf voor jou!
Het is overigens geen gebiedende wijs, dus je hebt bijna helemaal gelijk, Maleficent.

In een zin met gebiedende wijs staat geen onderwerp en is het niet stam + t maar stam.

Ik zou dat wel graag even in de notulen zien opgenomen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven