zoudt??!!
maandag 8 november 2010 om 14:41
Ik verbaasde mij vanochtend over een standaardbrief op mijn werk,
Het ging om een afspraak die niet nagekomen was en er moest een nieuwe afspraak gemaakt worden.
Nu stond er dus: Zoudt u zo vriendelijk willen zijn een nieuwe afspraak te maken?
Misschien ben ik abuis, maar zoudt is toch geen correct Nederlands?
Mijn collega bleef bij hoog en laag volhouden dat dit ouderwetse spelling is....
Het ging om een afspraak die niet nagekomen was en er moest een nieuwe afspraak gemaakt worden.
Nu stond er dus: Zoudt u zo vriendelijk willen zijn een nieuwe afspraak te maken?
Misschien ben ik abuis, maar zoudt is toch geen correct Nederlands?
Mijn collega bleef bij hoog en laag volhouden dat dit ouderwetse spelling is....
maandag 8 november 2010 om 14:44
Ik heb er nog nooit van gehoord.. Klinkt voor mij heel erg fout in ieder geval!
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/947/
Blijkbaar kan het dus wel, maar inderdaad erg ouderwets.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/947/
Blijkbaar kan het dus wel, maar inderdaad erg ouderwets.
maandag 8 november 2010 om 14:45
Je collega heeft gelijk.
Wat is beter: 'Zoudt u mij willen helpen?' of 'Zou u mij willen helpen?'
--------------------------------------------------------------------------------
'Zou u' is het gebruikelijkst: 'Zou u mij willen helpen?' 'Zoudt u' wordt als formeel taalgebruik beschouwd.
Zoudt in 'zoudt u' is een verouderde vorm die van oorsprong bij het persoonlijk voornaamwoord gij hoorde: het was 'gij kwaamt' en 'gij wildet', dus ook 'gij zoudt'. Voor de derde persoon enkelvoud gij is de tweede persoon enkelvoud u in de plaats gekomen. Daarbij wordt ook de werkwoordsvorm van de tweede persoon enkelvoud gebruikt: 'zou u', net als 'zou jij'.
Dat 'zoudt u' nog regelmatig voorkomt, heeft waarschijnlijk met de uitspraak te maken (de [t]-klank vergemakkelijkt de uitspraak). De omgekeerde volgorde 'u zoudt' wordt nauwelijks meer gebruikt.
http://www.onzetaal.nl/advies/zoudt.php
Wat is beter: 'Zoudt u mij willen helpen?' of 'Zou u mij willen helpen?'
--------------------------------------------------------------------------------
'Zou u' is het gebruikelijkst: 'Zou u mij willen helpen?' 'Zoudt u' wordt als formeel taalgebruik beschouwd.
Zoudt in 'zoudt u' is een verouderde vorm die van oorsprong bij het persoonlijk voornaamwoord gij hoorde: het was 'gij kwaamt' en 'gij wildet', dus ook 'gij zoudt'. Voor de derde persoon enkelvoud gij is de tweede persoon enkelvoud u in de plaats gekomen. Daarbij wordt ook de werkwoordsvorm van de tweede persoon enkelvoud gebruikt: 'zou u', net als 'zou jij'.
Dat 'zoudt u' nog regelmatig voorkomt, heeft waarschijnlijk met de uitspraak te maken (de [t]-klank vergemakkelijkt de uitspraak). De omgekeerde volgorde 'u zoudt' wordt nauwelijks meer gebruikt.
http://www.onzetaal.nl/advies/zoudt.php
maandag 8 november 2010 om 14:54