Tongriempje
maandag 8 november 2010 om 15:11
Onze jongste blijft aan de fles (ook tijdens een borstvoeding trouwens) erg smakken en klikgeluiden maken. Alsof ze het vacuum niet goed voor elkaar krijgt. Omdat ze dit vanaf het begin doet, ondanks dat ze een grote hap neemt bij de start van de voeding, vraag ik me af of er fysiek iets aan ten grondslag ligt. Ze krijgt namelijk telkens onwijs veel lucht binnen, echt, dat kind blijft boeren, de hele dag door!
Nu dacht ik ineens aan het tongriempje. Zou dat het zijn en heeft iemand hier ervaring mee met het klieven daarvan? Moet van de week naar het cb en wilde het daar ook voorleggen. maar eerst zelf eens even op onderzoek uit...
Nu dacht ik ineens aan het tongriempje. Zou dat het zijn en heeft iemand hier ervaring mee met het klieven daarvan? Moet van de week naar het cb en wilde het daar ook voorleggen. maar eerst zelf eens even op onderzoek uit...
maandag 8 november 2010 om 15:16
Kun je zien dat haar tongriempje nog vast zit? Dit was bij ons zoontje namelijk heel duidelijk te zien als hij huilde. Wij moesten eerst naar een logopediste, die zou dan kijken of er inderdaad last van had met zijn mondmotoriek (was toen 4 weken oud..). Met 6 weken is het, zonder verdoving, gekliefd. Fluitje van een cent, Ons zoontje heeft geen kik gegeven.
maandag 8 november 2010 om 15:20
T zou kunnen dat ze door een kort tongriempje haar tong niet ver genoeg kan uitsteken en daardoor niet voldoende vaccuum kan maken, denk ik. Wat betreft het klieven: ik weet dat sommige verloskundigen dit nog doen, maar het liefst zo jong mogelijk. Anders schijnt het moeilijker te zijn (ik heb geen idee tot welke leeftijd...) KNO-artsen doen het wel op latere leeftijd, maar dan doen ze het volgens mij wel onder narcose. Lijkt me ook niet alles...
Succes!
Succes!
maandag 8 november 2010 om 15:20
Hoi!
Ik ben logopedist, en kom dus wel eens korte tongriempjes tegen.
Jouw verhaal klinkt heel aannemelijk, ook in combinatie met dat boeren.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet door mijn beeldscherm bepalen of het zo is, dus dat zal de arts (huisarts of CB) moeten doen.
Klieven is doorgaans een eitje, bloedt nauwelijks en kind ondervindt er meestal amper last van.
Dus ik ben benieuwd hoe het voor jullie gaat lopen, hoop dat ukkie snel beter kan drinken, wat de oorzaak ook is.
Ik ben logopedist, en kom dus wel eens korte tongriempjes tegen.
Jouw verhaal klinkt heel aannemelijk, ook in combinatie met dat boeren.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet door mijn beeldscherm bepalen of het zo is, dus dat zal de arts (huisarts of CB) moeten doen.
Klieven is doorgaans een eitje, bloedt nauwelijks en kind ondervindt er meestal amper last van.
Dus ik ben benieuwd hoe het voor jullie gaat lopen, hoop dat ukkie snel beter kan drinken, wat de oorzaak ook is.
maandag 8 november 2010 om 15:23
Nou ze drinkt prima en groeit ook goed. De flessen krijgt ze nagenoeg leeg, maar knoeit veel daarbij. Als ze moe is gaat het drinken alleen best slecht, halfvolle flessen en dan na een uurtje de rest. Het viel me al op bij de borstvoedingen dat ze zo vaak losliet en ik denk dat ze dat bij de flessen ook doet op het moment.
maandag 8 november 2010 om 15:29
Ik zou er zeker naar laten kijken door de huisarts.
Mijn zoontje heeft het ook en hij is nu 10mnd. Bij cb hebben ze er toendertijd niet goed naar gekeken met als gevolg dat we nu naar het zkh moeten om het te verhelpen en ook onder narcose omdat hij dus 'te oud' is om het zonder verdoving te doen.
Mijn zoontje heeft bijna geen tongriempje.
Mijn zoontje heeft het ook en hij is nu 10mnd. Bij cb hebben ze er toendertijd niet goed naar gekeken met als gevolg dat we nu naar het zkh moeten om het te verhelpen en ook onder narcose omdat hij dus 'te oud' is om het zonder verdoving te doen.
Mijn zoontje heeft bijna geen tongriempje.
maandag 8 november 2010 om 15:48
Bij mij is het helaas nooit naar gekeken. De tante van mijn vriend zag het na 4 maanden toen hij huilde. Zij is verpleegster geweest. Toen cb naar laten kijken en die keken niet omdat ze zag dat hij net zijn tong uit had gestoken. Wat dus helemaal niet kan maar goed ik wilde ook niet de zeurderige moeder uithangen.
Toen viel het ons zelf steeds vaker en vaker op en toen cb arts naar laten kijken en zij zag het meteen en zij verweest ons door naar de huisarts en woensdag gaan we naar het ziekenhuis om naar laten kijken. Ze helpen dan niet meteen.
Hadden ze bij mij maar eerder gekeken, ook de borstvoeding ging niet, maar omdat ik tepelkloven had hebben ze bij mijn zoontje niet gekeken. Jammer want nu heb ik een aantal maanden fulltime gekloft, wat zwaar is en misschien dus absoluut niet nodig bleek te zijn.
Toen viel het ons zelf steeds vaker en vaker op en toen cb arts naar laten kijken en zij zag het meteen en zij verweest ons door naar de huisarts en woensdag gaan we naar het ziekenhuis om naar laten kijken. Ze helpen dan niet meteen.
Hadden ze bij mij maar eerder gekeken, ook de borstvoeding ging niet, maar omdat ik tepelkloven had hebben ze bij mijn zoontje niet gekeken. Jammer want nu heb ik een aantal maanden fulltime gekloft, wat zwaar is en misschien dus absoluut niet nodig bleek te zijn.
maandag 8 november 2010 om 15:53
3 maanden. Ze doet het al vanaf het begin en ik heb het ook wel gevraagd aan kraamverzorgster en verloskundige maar die dachten dat ze de techniek nog niet goed doorhad of nog niet sterk genoeg. was. Inmiddels heeft ze enorme hamsterwangen van het zuigen en kan ze gelukkig snel drinken, maar het smakken blijft.
maandag 8 november 2010 om 16:09
Hoe ziet haar tongetje er uit als ze huilt?
Bij mijn dochter was het tongriempje zo strak dat haar tong in een hartvormpje was (puntje vd tong naar binnengetrokken door tongriempje) In de kraamtijd is het gekliefd door de verloskundige en mijn ervaring was net als mijn voorganger: geen kik gegeven. (zij niet, ik wel, maar dat is weer een ander verhaal )
Bij mijn dochter was het tongriempje zo strak dat haar tong in een hartvormpje was (puntje vd tong naar binnengetrokken door tongriempje) In de kraamtijd is het gekliefd door de verloskundige en mijn ervaring was net als mijn voorganger: geen kik gegeven. (zij niet, ik wel, maar dat is weer een ander verhaal )
maandag 8 november 2010 om 16:29
Wij hebben het zelf gekliefd bij onze oudste. Met een gesteriliseerd nagelschaartje en een troostfles in de aanslag. Eén druppeltje bloed en meneer gilde toch al, want hij had honger.
Voor iedereen gaat steigeren: onder telefonische begeleiding van een oudere kraamverzorgster, (die deden het vroeger zelf indien nodig) die van tevoren dus instructie had gegeven hoe en wat.
Waarom zelf? Toen onze zoon geboren is was het net een tijdje in dat men het niet meer kliefde. Als uw zoon een keer goed valt mevrouw, is het tonriempje ook stuk. Euh ja, wat moet ik dan doen, baby op de grond gooien? Huisarts en CB wilden het niet doen. Maar zoon dronk niet goed, niet aan de borst en aan de fles maar matig. En hij groeide bar slecht. In de eerste week viel hij al af van bijna 9 pond (geboortegewicht) naar 7 pond. Ik liep al 8 weken te klooien met bv en kolf, 't was mijn eerste en ik wilde per sé bv geven, wat dus echt niet ging.
Maar dat was blijkbaar allemaal niet genoeg reden om er iets aan te doen, dus hebben we het zelf gedaan. Een jaar of wat later was tong kliefen gewoon weer aan de orde van de dag.
Voor iedereen gaat steigeren: onder telefonische begeleiding van een oudere kraamverzorgster, (die deden het vroeger zelf indien nodig) die van tevoren dus instructie had gegeven hoe en wat.
Waarom zelf? Toen onze zoon geboren is was het net een tijdje in dat men het niet meer kliefde. Als uw zoon een keer goed valt mevrouw, is het tonriempje ook stuk. Euh ja, wat moet ik dan doen, baby op de grond gooien? Huisarts en CB wilden het niet doen. Maar zoon dronk niet goed, niet aan de borst en aan de fles maar matig. En hij groeide bar slecht. In de eerste week viel hij al af van bijna 9 pond (geboortegewicht) naar 7 pond. Ik liep al 8 weken te klooien met bv en kolf, 't was mijn eerste en ik wilde per sé bv geven, wat dus echt niet ging.
Maar dat was blijkbaar allemaal niet genoeg reden om er iets aan te doen, dus hebben we het zelf gedaan. Een jaar of wat later was tong kliefen gewoon weer aan de orde van de dag.
maandag 8 november 2010 om 16:35
@A nick is born: Wat een verhaal zeg. Ja ik snap wel dat je dat zelf hebt gedaan. Ik hoor nu ook verhalen dat de ene arts het wel doet en de andere niet.
Mijn ha zei meteen dat er iets aan gedaan moest worden, maar ben benieuwd wat de chirurg er woensdag van zegt.
@yayah: Bij mijn zoontje ziet het er precies zo uit! Ook een hartje/of V-tje net hoe je het noemt/ziet.
Mijn ha zei meteen dat er iets aan gedaan moest worden, maar ben benieuwd wat de chirurg er woensdag van zegt.
@yayah: Bij mijn zoontje ziet het er precies zo uit! Ook een hartje/of V-tje net hoe je het noemt/ziet.
maandag 8 november 2010 om 17:16
mijn zoontje, nu 10 maanden, bleek niet goed te kauwen, hij snapte het gewoon niet. De logopediste dacht dat dit nog wel eens het gevolg kon zijn van dat te korte tongriempje, dat hij daardoor verkeerde eettechnieken had aangeleerd.
Nu met een paar weekjes training is het goed gekomen, maar ik zou er zeker gisteren als vandaag naar laten kijken en eventueel verhelpen.
Nu met een paar weekjes training is het goed gekomen, maar ik zou er zeker gisteren als vandaag naar laten kijken en eventueel verhelpen.