Het grote wintersporttopic 2010/2011
zaterdag 30 oktober 2010 om 00:01
Wij gaan aankomend jaar ook weer. Is alweer een tijd geleden. We gaan nu voor het eerst in de voorjaarsvakantie en voor het eerst met kinderen. Ben heel erg benieuwd. Vooral dat voorjaarsvakantie lijkt me helemaal niks, wie heeft daar ervaring mee? Is het echt belachelijk druk of valt dat wel mee?
Met de kinderen lijkt me wel leuk, nu maar heel hard hopen, dat hun het ook leuk vinden (zijn dan net 5 en 6 1/2).
Met de kinderen lijkt me wel leuk, nu maar heel hard hopen, dat hun het ook leuk vinden (zijn dan net 5 en 6 1/2).
zaterdag 30 oktober 2010 om 07:09
Kinderen vinden het zeker weten erg leuk! Ervaring met voorjaarsvakantie heb ik niet, maar drukte hangt sowieso van gebied af.
We hebben hier net geboekt! Eerste week van januari, omdat dochter geen voorjaarsvakantie heeft en Pasen dit jaar wel erg laat is. We gaan naar Oostenrijk (kinderen zijn ook Duitstalig, dus voor hen is dat makkelijker), alhoewel ik zelf Frankrijk qua skiën mooier en uitdagender vind. Vorig jaar waren we ook in Oostenrijk en ik vond de zwarte pistes wel wat teleurstellend.
Maar voor de kinderen was het er prima. Ze waren toen net 4 en 5 jaar oud. De jongste van net 2 hebben we thuisgelaten, die heeft nog niets aan wintersport. Dochter van 5 kon echt prima skiën na een week les. Zoon van 4 was meer van het spelen. Ben benieuwd hoe het dit jaar met hem gaat (hij vond de skiles wel leuk, maar echt heel goed kon hij het nog niet).
Ik heb er zin in. Kinderen lekker op les en vriend en ik lekker meters maken!
We hebben hier net geboekt! Eerste week van januari, omdat dochter geen voorjaarsvakantie heeft en Pasen dit jaar wel erg laat is. We gaan naar Oostenrijk (kinderen zijn ook Duitstalig, dus voor hen is dat makkelijker), alhoewel ik zelf Frankrijk qua skiën mooier en uitdagender vind. Vorig jaar waren we ook in Oostenrijk en ik vond de zwarte pistes wel wat teleurstellend.
Maar voor de kinderen was het er prima. Ze waren toen net 4 en 5 jaar oud. De jongste van net 2 hebben we thuisgelaten, die heeft nog niets aan wintersport. Dochter van 5 kon echt prima skiën na een week les. Zoon van 4 was meer van het spelen. Ben benieuwd hoe het dit jaar met hem gaat (hij vond de skiles wel leuk, maar echt heel goed kon hij het nog niet).
Ik heb er zin in. Kinderen lekker op les en vriend en ik lekker meters maken!
zaterdag 30 oktober 2010 om 10:35
Vroeger als kind gingen wij ook altijd met Carnaval. Ik ben erg blij dat we er nu niet aan gebonden zijn, want vind het dan wel erg duur en druk. Mij staat het lange wachten bij de liften, giga drukte op de pistes en de lange files naar het skigebied nog in mijn geheugen gegrift.
De kinderen zullen het ongetwijfeld leuk vinden. Voordeel is dat de Carnaval dit jaar laat valt en je dus waarschijnlijk wat minder last hebt van kou.
Gaan je kinderen wel op les?
De kinderen zullen het ongetwijfeld leuk vinden. Voordeel is dat de Carnaval dit jaar laat valt en je dus waarschijnlijk wat minder last hebt van kou.
Gaan je kinderen wel op les?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
maandag 1 november 2010 om 10:05
meld zich ook. als Oostenrijk inwoner en natuurlijk Oostenrijkfan 
Iemand vroeg of je beter Hinterglemm of Sölden kunt nemen. Beide dorpen zijn geweldige skigebieden en beiden hebben veel après ski, maar ik denk dat Sölden wel nog toeristischer, drukker en party is als hinterglemm. Zou dus voor Hinterglemm gaan in jouw geval.
wat betreft zwarte pistes, dat hangt er nogal vanaf waar je gaat skieeen hoor. Oostenrijk is vooral erg gezellig en het gaat hier niet enkel om zoveel mogelijk km te skieeen op een dag, maar als je echt uitdagende pistes zoekt dan heb je natuurlijk Kitzbühel met de 'streif' (Hahnenkamm rennen), of de 'harakiri piste' in Mayrhofen (steilste van de alpen). Ikzelf ben liever van mooie brede pistes, en niet zo fan van hele steile pistes, maar een vriendin van mij gaat meestal naar St Anton am Arlberg, daar zijn de pistes erg uitdagend zegt zij.
Aangezien ik in het oosten woon, gaan we waarschijnlijk naar de Steiermark skieeen, mischien Schladming, weten we nog niet zeker, hangt ook van de sneeuw af.
Iemand vroeg of je beter Hinterglemm of Sölden kunt nemen. Beide dorpen zijn geweldige skigebieden en beiden hebben veel après ski, maar ik denk dat Sölden wel nog toeristischer, drukker en party is als hinterglemm. Zou dus voor Hinterglemm gaan in jouw geval.
wat betreft zwarte pistes, dat hangt er nogal vanaf waar je gaat skieeen hoor. Oostenrijk is vooral erg gezellig en het gaat hier niet enkel om zoveel mogelijk km te skieeen op een dag, maar als je echt uitdagende pistes zoekt dan heb je natuurlijk Kitzbühel met de 'streif' (Hahnenkamm rennen), of de 'harakiri piste' in Mayrhofen (steilste van de alpen). Ikzelf ben liever van mooie brede pistes, en niet zo fan van hele steile pistes, maar een vriendin van mij gaat meestal naar St Anton am Arlberg, daar zijn de pistes erg uitdagend zegt zij.
Aangezien ik in het oosten woon, gaan we waarschijnlijk naar de Steiermark skieeen, mischien Schladming, weten we nog niet zeker, hangt ook van de sneeuw af.
maandag 1 november 2010 om 10:29
@angelique: tip voor de kinderskilessen, boek deze vooraf via internet bij de skischool. Je krijgt dan vaak korting. Ook meestal voordeliger als je combi met materiaalhuur (schoenen, skies en helm) neemt. Tevens zeker dat gewenste maat schoen/ski/helm gereserveerd staat.
Grootste voordeel is dat je op die drukke aankomstdag snel alles bij de skischool kan afhandelen én dat je verzekerd bent van een plaatsje voor de kinderen.
Grootste voordeel is dat je op die drukke aankomstdag snel alles bij de skischool kan afhandelen én dat je verzekerd bent van een plaatsje voor de kinderen.
maandag 1 november 2010 om 11:26
Oei, de weerberichten voor mijn testweekend beginnen ineens tegen te vallen. Verse sneeuw is natuurlijk prima, maar ik heb het liever van tevoren zodat ik niet blind hoef te skiën. 44mm zegt weeronline voor zondag.
Iemand bereid om mee te hopen?
Mips, het is niet gelijk met de worldcup zover ik weet, we gaan op de gletsjer nieuwe modellen testen.
Iemand bereid om mee te hopen?
Mips, het is niet gelijk met de worldcup zover ik weet, we gaan op de gletsjer nieuwe modellen testen.
maandag 1 november 2010 om 14:28
De Weltcup was vorig weekend in Soelden. Twee jaar geleden ben ik er geweest, dat was echt zo geweldig! Heel veel mensen, druk, maar ook de hoogte en de hele happening er omheen. Echt de moeite waard.
Ik wil proberen om in januari naar Kitzbuhel te gaan, die afdaling is de meest spectaculaire en lekker dichtbij.
Ik wil proberen om in januari naar Kitzbuhel te gaan, die afdaling is de meest spectaculaire en lekker dichtbij.
woensdag 3 november 2010 om 18:00
Ja, klopt. Maedl, jij hebt vast ook wel eens een weltcupafdaling gezien. Ik vond de sfeer heel bijzonder! Ergens hebben we heel per ongeluk de billen van Bode Miller op de foto gezet, echt heel toevallig. Die hangt hier nu in een cafeetje op de Wall of Fame. Maar ik kan de foto niet vinden, wrs staat hij op een van mijn externe schijven.
30-, wat leuk dat je Awnye op gaat zoeken! (geheel offtopic ). Mocht je een logeerplek nodig zijn om een keer naar Kitzbuhel te willen oid, ben je hier welkom hoor. Je kunt zo met de trein heen en er is een station bij de Hahnenkamm.
30-, wat leuk dat je Awnye op gaat zoeken! (geheel offtopic ). Mocht je een logeerplek nodig zijn om een keer naar Kitzbuhel te willen oid, ben je hier welkom hoor. Je kunt zo met de trein heen en er is een station bij de Hahnenkamm.
woensdag 3 november 2010 om 21:07
Ja, heel dichtbij! Zelfde bezirk zelfs, ik heb een KB-kenteken. En het geldt ook voor jou hoor! Als je niet te ver van Kitzbuhel af wilt zitten, zit je hier prima. Je mag me mailen op ieneviva@hotmail.nl.
Schladming is de nachtafdaling toch? Daar wilden we vorig jaar heen, maar dat is volgens mij midden in het (drukke) seizoen. Of het kwam er niet van, ik weet het niet meer.
Zoals wij in NL schaatsen kijken, zo kijken ze hier skien en dan nog fanatieker. Ik ben besmet geraakt in het cafe waar ik gewerkt heb.
Schladming is de nachtafdaling toch? Daar wilden we vorig jaar heen, maar dat is volgens mij midden in het (drukke) seizoen. Of het kwam er niet van, ik weet het niet meer.
Zoals wij in NL schaatsen kijken, zo kijken ze hier skien en dan nog fanatieker. Ik ben besmet geraakt in het cafe waar ik gewerkt heb.
donderdag 4 november 2010 om 08:36
30-, ja, prima idee
! Met Kerst is het ook niet zo druk nog en vaak wel supersneeuw. Ik vind dat, en de weken van januari de mooiste weken.
*poef*
Veel plezier in Dublin! Awnye is iig superleuk!!
Het is niet zo'n heel groot skigebied hoor, maar vooral met kinderen echt wel leuk. Nou ja, je kent mijn verhalen allemaal al wel..
*poef*
Veel plezier in Dublin! Awnye is iig superleuk!!
Het is niet zo'n heel groot skigebied hoor, maar vooral met kinderen echt wel leuk. Nou ja, je kent mijn verhalen allemaal al wel..
zondag 7 november 2010 om 12:49
Is er hier iemand ooit in Saalbach geweest? Wij zijn altijd in de Dolomieten en het Zillertal gaan skiën, maar door omstandigheden moet (of ja, 'moet': ergere straffen in de wereld dan te 'moeten' gaan skiën ) ik dit seizoen op mijn uppie.
De info die ik vind laat het iig goed klinken: après-ski ok, maar niet over the top, zuidkant gelegen pistes en nog een gezellige Oostenrijkse sfeer. Maar het is niet sneeuwzeker (ik zal wss boeken voor begin of midden feb) en is een skivakantie in je eentje wel wat?
Andere aanraders misschien? Alvast bedankt!
De info die ik vind laat het iig goed klinken: après-ski ok, maar niet over the top, zuidkant gelegen pistes en nog een gezellige Oostenrijkse sfeer. Maar het is niet sneeuwzeker (ik zal wss boeken voor begin of midden feb) en is een skivakantie in je eentje wel wat?
Andere aanraders misschien? Alvast bedankt!
zondag 7 november 2010 om 18:17
Waarom zou het niet sneeuwzeker zijn? je hebt echt geen groene pistes hoor in Oostenrijk. Tenminste, normaalgesproken niet, en al helemaal niet in Februari. Ik zou niet graag in mn eentje skieen, maar denk wel dat je snel mensen leert kennen, helemaal als je naar de wat bekendere après ski skigebieden gaat, dan is de drempel iets lager. het is best wel een behoorlijk après ski gebied trouwens hoor, maar dat is als je alleen bent ook wel leuk denk ik, niet?
andere gebieden die in me opkomen: St Anton am Arlberg, Nauders, Kitzbüheler Alpen (Kirchberg, Westendorf, Brixen)
Schladming, Katschberg, Serfaus, Oetztal, (Sölden, Obergurgl). welke plaats in het Zillertal ben je geweest= Mayrhofen ken je waarschijnlijk al, maar Kaltenbach, Hochzillertal is ook een aanrader.
andere gebieden die in me opkomen: St Anton am Arlberg, Nauders, Kitzbüheler Alpen (Kirchberg, Westendorf, Brixen)
Schladming, Katschberg, Serfaus, Oetztal, (Sölden, Obergurgl). welke plaats in het Zillertal ben je geweest= Mayrhofen ken je waarschijnlijk al, maar Kaltenbach, Hochzillertal is ook een aanrader.
maandag 8 november 2010 om 20:03
Emma, dapper hoor in je eentje gaan skiën. Zou ik toch niet durven. Als er iets gebeurd (en voor mijn gevoel is dat sneller dan op een zonvakantie) ben je wel helemaal in je uppie natuurlijk.
Wij gaan Sölden dit jaar.
Hier kun je Snowmagazine terugkijken ook van andere jaren. Een aantal die Maedl noemt zitten daar ook bij. Sölden is afl. 3 van 2009. Heb ik toevallig gisteren gekeken.
(stel je trouwens niet te veel voor van het programma hoor, veel reclame, maar wel leuk om de pistes te zien!)
Wij gaan Sölden dit jaar.
Hier kun je Snowmagazine terugkijken ook van andere jaren. Een aantal die Maedl noemt zitten daar ook bij. Sölden is afl. 3 van 2009. Heb ik toevallig gisteren gekeken.
(stel je trouwens niet te veel voor van het programma hoor, veel reclame, maar wel leuk om de pistes te zien!)
Schuin spaan en Zee gras planten potjes