Gezondheid alle pijlers

vaginaal onderzoek

08-11-2010 20:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwam ineens met iemand vaginaal onderzoek ter sprake. Die persoon zei na aanleiding van iets, maar je hebt toch al wel eens een vaginaal onderzoek gehad? Ik zo nee, waarom zou ik?! Is dat nodig op je 19e?
Ik zal vertellen dat ik 2 vaginale bevallingen achter de rug had toen ik een mirena liet plaatsen. Mijn huisarts viel bijna achterover toen ik zei dat ik op mijn 35ste nog nooit een vaginaal onderzoek met eendebek had gehad (het uitstrijkje met 30 heb ik voorbij laten gaan ivm zwangerschap en later bv.)
Ben pas 30 geworden dus volgende week voor de 1e keer een uitstrijkje, dat zal de eerste keer worden.

Ben sinds 1996 ook al af en aan aan de pil, nooit een onderzoek gehad in verband daarmee.
quote:troetelbeertje30 schreef op 08 november 2010 @ 20:50:

Nee hoor, ik ben 27 en ben ook nog nooit op die manier onderzocht. Is gewoon geen aanleiding voor geweest. Dus geen soa, schimmels, bacterien of andere infectie.Dat weet je dus niet he, als je nog nooit onderzocht bent. Van een aantal soa merk je niks.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 november 2010 @ 20:57:

Als je aan de pil gaat / bent is het wel standaard toch?Ik kan me niet herinneren dat ik een inwendig onderzoek kreeg toen ik bijna 30 jaar geleden aan de pil ging hoor. Mijn eerste vaginaal onderzoek was toen ik 30 werd ivm bevolkingsonderzoek BMK.
quote:Appelsientje schreef op 08 november 2010 @ 22:16:

Zo'n koude metalen eendenbek wordt eerst eventjes opgewarmd onder een warme kraan hoor, die gaat niet ijs- en ijskoud naar binnen (gelukkig).Maar echt ontspannend is het nu ook weer niet.. (helemaal niet wanneer de stagiare arts het apparaat er niet krijgt en het hardhandig blijft proberen.. oefff.. ik dacht dat ik echt van alles mankeerde daardoor, gelukkig deed echte arts de bek er in een floep erin.. was weer een opluchting)
ik wou dat ik dat kon zeggen hoe vaak ik geen eendebek in me heb gehad pfff weet het niet eens meer en dan nog al die uitstrijkjes en kweekjes

helaas is daT bij mij normaal geworden :(
quote:MEFunny schreef op 08 november 2010 @ 22:26:

[...]

Maar echt ontspannend is het nu ook weer niet.. (helemaal niet wanneer de stagiare arts het apparaat er niet krijgt en het hardhandig blijft proberen.. oefff.. ik dacht dat ik echt van alles mankeerde daardoor, gelukkig deed echte arts de bek er in een floep erin.. was weer een opluchting)

Nee ik vond het ook niet per se leuk hoor, de eerste die ze gebruikte was te kort of zo (kennelijk heb ik nogal een lang vaginale duct), dus het ging allemaal niet van een leien dakje.

Maar ik ben met onderzoeken (tandarts, arts) of vaccinaties en dergelijke altijd redelijk stoicijns en concentreer me op mijn buikademhaling. Ik heb ook altijd hele fijne artsen en tandarsten gehad die me erg geruststellen. Het ontspannen zijn komt niet echt van nature, maar ik ben in de onderzoeksstoel gewoon heel rationeel.
quote:isabon schreef op 08 november 2010 @ 21:45:

Ja hoor elk jaar vanaf mijn 14de, was standaard omdat ik toen de pil slikte.Ik ben met de pil begonnen in 1983, en ik moest ook steeds terugkomen voor onderzoeken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
In Nederland is het volgens mij niet gebruikelijk om een inwendig onderzoek te krijgen als je geen klachten hebt. Ook niet als je aan de pil gaat.

Is diegene die het zei misschien niet Nederlands? Ik weet wel van Duitse vriendinnen dat die allemaal in de puberteit helemaal gecheckt zijn van binnen.

Voor mij was de eerste keer toen ik werd opgenomen voor mijn bevalling. Moet zeggen dat die arts wel verbaasd was dat ik nog nooit een inwendig onderzoek had gehad.
nee hoor.. ik had mijn eerste vag. onderzoek pas bij mijn inwendige echo toen ik zwanger was van no. 1.. dus nergens voor nodig tenzij je klachten hebt "daar"
Volgens mij is NL binnen Europa hier de grote uitzondering op. Hier in Italie wordt ik ook vreemd aangekeken dat ik nog nooit een inwendig onderzoek heb gehad. (ben 27) En dat terwijl ik 12 jaar terug aan de pil ben gegaan, inmiddels slik ik die niet meer.

Inmiddels heb ik mijn eerste afspraak staan bij de gyneacoloog. Ben best zenuwachtig, maar dit keer moet het. Via een gewone buikecho (omdat ik dacht blindedarmontsteking te hebben) hebben ze vermoedelijk myomen gezien in mijn baarmoeder. Dus voor de zekerheid maar langs de gyn. Niet om erg vrolijk van te worden. Maar ja, ik heb wel een kinderwens, dus dan is het extra belangrijk dat alles gezond is daar en dat ze bij eventuele afwijkingen er vroeg bij zijn om de boel te redden!

Overigens wordt in vele Europese landen een inwendig onderzoek aangeraden vanaf eerste seksuele contact, ivm het HPV virus. Soms vind ik het hier in Italie te overdreven, ik zal bv als het allemaal in orde is echt niet ieder gaan op controle gaan. Maar 1 keer per 5 jaar vanaf je dertigste is wellicht weer wat te laat.
Maar het kan toch in orde lijken? Hoe weet je dat je geen controle nodig hebt?
Hier in Duitsland elk half jaar controle met eendenbek :S...
quote:JanneJip schreef op 09 november 2010 @ 13:25:

Hier in Duitsland elk half jaar controle met eendenbek :S...Jeetje, nou dat is wel erg veel van het goede! Lijkt me nou niet de hobby van de meeste vrouwen!
quote:heejhallo schreef op 09 november 2010 @ 13:22:

Maar het kan toch in orde lijken? Hoe weet je dat je geen controle nodig hebt?idd bij mij leek het ook allemaal in orde en dat was dus niet zo en als ik zelf geen actie had ondernomen wil ik denk nik niet weten wat ik dan over 2 jaar had
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 november 2010 @ 20:57:

Als je aan de pil gaat / bent is het wel standaard toch?

Zes jaar de pil geslikt en nog nooit gehoeven. Bloeddruk en gewicht, dat was het enige wat de huisarts controleerde. Misschien vroeg hij ook nog wel of ik rookte, maar dat was het wel. En toen ik 'em eenmaal had, was het alleen maar een herhaalrecept, ook toen ik van dokter wisselde.

Hier waar ik nu woon is het verplicht. Zonder krijg je de pil niet en sowieso wordt er verwacht dat je jaarlijks een algemene controle doet (al ben ik - stom - nog nooit gegaan).
If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven