ABN

11-11-2010 21:58 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic Bonje met de buren uit Entertainment wil ik jullie vragen wat nu precies het ABN inhoud.

Dus het Algemeen Beschaafd Nederlands.

Er wordt beweerd dat Bea ABN spreekt maar ik dat zo??

Tell!!!
Ik? Of is... Sorry kon het niet laten
Bea spreekt m.i. ABN, al dan niet met een (aangeleerd) dialect.

ABN is voor mij een goed grammaticaal gebruik van de Nederlandse taal, met Nederlandse woorden zoals je die kan vinden in het Groene boekje.
Ik spreek ABN, vind ik. Ik woon in Flevoland, daar wordt sowieso het meest ABN gesproken. Omdat de inwoners allemaal import zijn en de dialecten zich mixen. (Niet zelf bedacht, dat is echt onderzocht.)

Bea spreekt wel erg geaffecteerd, dat is toch net weer iets anders.
Bea heeft een spraakgebrek, vind ik.
quote:Roelfien schreef op 11 november 2010 @ 22:03:

Bea heeft een spraakgebrek, vind ik.Wat vind jij dan een gebrek in haar spraak? Ze gebruikt soms woorden die nauwelijks worden gebruikt, heeft een wollige manier van praten, en dat koninlijke dialect is ook niet mijn ding, maar een spraakgebrek?
http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/ditisabn.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Echt ABN spreek ik niet. Ik denk dat het een mix is:

- twents (jawel... 24 jaar in Almeloooooo gewoond

- nederlands (zo opgevoed)

- fries (woon al jaren in friesland)

- streekdialect (het stadse accent waar ik woon)

Dus wat is ABN. ABN is de taal volgens het groene boekje. Ik denk dat maar weinig mensen het echte ABN spreken. In mijn werk kom ik mensen tegen die beweren ABN te spreken, maar dan wel zeggen : Ik ben dat nodig. Ik denk dat veel mensen een mix hebben van dialecten.

Op zich is er niets mis met een accent als er maar een beetje een leuk gesprek wordt gevoerd. Dan is het niet zo'n issue. Bij Bonje bij de buren waren het wel erg domme mensen en dan wordt het accent uitvergroot.
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik mensen uit het oosten op tv hoor praten dat ik plaatsvervangende schaamte krijg.

Ik denk dan waarom kun je niet gewoon ABN praten?

Ik heb een dialect en kan ook gewoooon neeeederlands praten met accent.

Als ik met mijn broer aan de tel hang praat ik dialect...maar kan ook zo overschakelen naar ABN.
Blijkbaar is de term ABN achterhaald:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
ABN kun je volgens mij alleen maar schrijven en niet spreken.

Er klinkt altijd wel een accent doorheen ook al gebruik je alle goede woorden, vervoegingen en zinsopbouw en alles.
Indeed, tegenwoordig heet het Standaardnederlands. Wat de meeste mensen overigens spreken, hoewel iedereen een accent heeft. Iedereen? Ja, iedereen.
volgens mijn leraar Nederlands bestaat ABN niet.

maar wel BN (en nee niet bekende nederlander maar beschaafd Nederlands).

want die aardappel in de keel vind ik nou ook niet echt beschaafd.
hartstikke, want wat is beschaafd?

(in antwoord op Juultje, want er waren alweer 3 wachtenden voor mij)
Mijn moeder heeft me opgevoed met de normale Nederlandse taal en het dialect heb ik opgenomen door mijn omgeving.

Ik heb mensen in mijn omgeving meegemaakt die dus totaal geen normale Nederlandse taal hebben meegekregen en alleen in het dialect konden communiceren.

Gebrek aan opvoeding noem ik dat
[quote]BadAss schreef op 11 november 2010 @ 22:11:

Er klinkt altijd wel een accent doorheen ook al gebruik je alle goede woorden, vervoegingen en zinsopbouw en alles.[/quo
quote:MEFunny schreef op 11 november 2010 @ 22:13:

volgens mijn leraar Nederlands bestaat ABN niet.

maar wel BN (en nee niet bekende nederlander maar beschaafd Nederlands).

want die aardappel in de keel vind ik nou ook niet echt beschaafd.Had die leraar van jou het niet over AN?
sorry gaat even wat fout hier op mijn lappie
quote:BadAss schreef op 11 november 2010 @ 22:11:

Er klinkt altijd wel een accent doorheen ook al gebruik je alle goede woorden, vervoegingen en zinsopbouw en alles.Eensch!!!!
quote:AlettaJacobs schreef op 11 november 2010 @ 22:12:

Indeed, tegenwoordig heet het Standaardnederlands. Wat de meeste mensen overigens spreken, hoewel iedereen een accent heeft. Iedereen? Ja, iedereen.Behalve Femke Halsema, die derhalve een beetje gek klinkt
quote:Murdoch schreef op 11 november 2010 @ 22:19:

[...]

Behalve Femke Halsema, die derhalve een beetje gek klinkt Die heeft pas een accent
Echt, Aletta? Ik dacht dat dat was hoe mensen klinken die alle taalregels hypercorrect toepassen en er voor de zekerheid een paar schepjes bovenop doen, een paar logopedielesjes teveel zeg maar. Overcorrectie noemen ze dat, geloof ik.
Daar in tegen in Herman Finkers wel weer heel leuk met zijn accent....bedenk ik me nu
Volgens mij spreek ik ABN/BN qua woorden en zinsopbouw, maar er zit wel een heel licht Noord-Hollands accentje bij.

Bea spreekt ook ABN, maar ik vind wel dat ze een dik aangezet accent heeft, dat maakt het in mijn ogen geen neutraal Nederlands.
quote:oranjemuts schreef op 11 november 2010 @ 22:26:

Daar in tegen in Herman Finkers wel weer heel leuk met zijn accent....bedenk ik me nuDie komt ook uit Almeloooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven