ABN
vrijdag 12 november 2010 om 10:59
Ik denk dat het heel erg ligt aan de omgevingsfactoren. Mijn broer en ik hebben dezelfde opvoeding gehad. Ik praat nederlands en mijn broer zo plat als een dubbeltje. Ik kan hem soms niet verstaan. Zijn omgevingsfactoren zijn anders dan de mijne:
- interesses liggen op een heel ander vlak (boerderij)
- opleiding
- vrienden
- familie (waar hij wel mee omgaat en ik niet)
- interesses liggen op een heel ander vlak (boerderij)
- opleiding
- vrienden
- familie (waar hij wel mee omgaat en ik niet)
vrijdag 12 november 2010 om 11:47
Ik kom uit de omgeving Rotterdam, en vond altijd dat ik best netjes ABN praatte. Tot ik een aantal jaar terug, op vakantie, bij een groepje Nederlanders vertelde wie ik was enz. en iedereen, zonder uitzondering zei: Zo jij komt zeker uit Rotterdam!
Nu plaat ik echt geen plat Rotterdams hoor, maar blijkbaar hoor je gewoon dat ik hier uit de buurt vandaan kom
Nu plaat ik echt geen plat Rotterdams hoor, maar blijkbaar hoor je gewoon dat ik hier uit de buurt vandaan kom
vrijdag 12 november 2010 om 12:42
Volgens mij kun je bij bijna iedereen horen waar ze vandaan komen. Ik woon in Friesland, spreek ook Fries dus dat is makkelijk (spreek ook gewoon fatsoenlijk Nederlands trouwens), mijn vriend ook geboren en getogen in Friesland, spreekt echter geen Fries, maar toch krijgt hij als hij buiten Friesland is toch heel vaak te horen: zo te horen kom jij uit Friesland. Dus ja, ik denk ook dat iedereen een accent heeft, ook al denk je zelf soms misschien van niet (in geval van vriend dus).
vrijdag 12 november 2010 om 13:01
Ik ben vanuit een stad bij Rotterdam in de buurt, door de jaren heen steeds verder naar het oosten verhuisd.
(verder dan nu kan ik niet, dan woon ik in Duitsland )
Volgens mij praat iedereen met een accent, waar ze ook vandaan komen.
Zelf praat ik niet met een oosters accent, je hoort bij mij nog steeds dat ik uit het westen kom.
Wel merk ik bij mezelf dat ik, als ik richting westen ga, makkelijker verval in het daargesproken dialect.
Mijn vriend praat wel met een accent uit het oosten, en mijn kids die hier geboren en getogen zijn kunnen geen 'plat' .
Al werd wel een keer door iemand, met een erg veluws accent, te kennen gegeven dat ze "zooooo plat praten"
Heb vriendelijk gezegd dat ik dat van haar ook kon zeggen
(verder dan nu kan ik niet, dan woon ik in Duitsland )
Volgens mij praat iedereen met een accent, waar ze ook vandaan komen.
Zelf praat ik niet met een oosters accent, je hoort bij mij nog steeds dat ik uit het westen kom.
Wel merk ik bij mezelf dat ik, als ik richting westen ga, makkelijker verval in het daargesproken dialect.
Mijn vriend praat wel met een accent uit het oosten, en mijn kids die hier geboren en getogen zijn kunnen geen 'plat' .
Al werd wel een keer door iemand, met een erg veluws accent, te kennen gegeven dat ze "zooooo plat praten"
Heb vriendelijk gezegd dat ik dat van haar ook kon zeggen