ABN

11-11-2010 21:58 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic Bonje met de buren uit Entertainment wil ik jullie vragen wat nu precies het ABN inhoud.

Dus het Algemeen Beschaafd Nederlands.

Er wordt beweerd dat Bea ABN spreekt maar ik dat zo??

Tell!!!
Ik denk dat het heel erg ligt aan de omgevingsfactoren. Mijn broer en ik hebben dezelfde opvoeding gehad. Ik praat nederlands en mijn broer zo plat als een dubbeltje. Ik kan hem soms niet verstaan. Zijn omgevingsfactoren zijn anders dan de mijne:

- interesses liggen op een heel ander vlak (boerderij)

- opleiding

- vrienden

- familie (waar hij wel mee omgaat en ik niet)
Ik kom uit de omgeving Rotterdam, en vond altijd dat ik best netjes ABN praatte. Tot ik een aantal jaar terug, op vakantie, bij een groepje Nederlanders vertelde wie ik was enz. en iedereen, zonder uitzondering zei: Zo jij komt zeker uit Rotterdam!

Nu plaat ik echt geen plat Rotterdams hoor, maar blijkbaar hoor je gewoon dat ik hier uit de buurt vandaan kom
Volgens mij kun je bij bijna iedereen horen waar ze vandaan komen. Ik woon in Friesland, spreek ook Fries dus dat is makkelijk (spreek ook gewoon fatsoenlijk Nederlands trouwens), mijn vriend ook geboren en getogen in Friesland, spreekt echter geen Fries, maar toch krijgt hij als hij buiten Friesland is toch heel vaak te horen: zo te horen kom jij uit Friesland. Dus ja, ik denk ook dat iedereen een accent heeft, ook al denk je zelf soms misschien van niet (in geval van vriend dus).
Vast mosterd hoor, maar in taalkundige kringen wordt de B allang weggelaten.
ABN bestaat niet. Wat is standaard? Wat mensen in Amsterdam spreken? Of in Groningen? En waarom niet in Limburg? Een taal is een levende wezen. Je kan alleen een er moment opname van vangen en de ontwikkeling/veranderingen niet stoppen.
quote:Kerplunk schreef op 11 november 2010 @ 22:38:

[...]

Bedoel je Hypercorrectie?

Kopje koffje.

Of de Volendammer die me ooit inwerkte in een winkel: en dan moet je het artikel híer schennen.

quote:MEFunny schreef op 11 november 2010 @ 22:50:

[...]

Nope. Het was zelf een Westlander in kwestie met een heerlijk accent. Kan het mij nog uiterst goed heugen.De term BN bestaat dus niet.
Ik ben vanuit een stad bij Rotterdam in de buurt, door de jaren heen steeds verder naar het oosten verhuisd.

(verder dan nu kan ik niet, dan woon ik in Duitsland )

Volgens mij praat iedereen met een accent, waar ze ook vandaan komen.

Zelf praat ik niet met een oosters accent, je hoort bij mij nog steeds dat ik uit het westen kom.

Wel merk ik bij mezelf dat ik, als ik richting westen ga, makkelijker verval in het daargesproken dialect.

Mijn vriend praat wel met een accent uit het oosten, en mijn kids die hier geboren en getogen zijn kunnen geen 'plat' .

Al werd wel een keer door iemand, met een erg veluws accent, te kennen gegeven dat ze "zooooo plat praten"

Heb vriendelijk gezegd dat ik dat van haar ook kon zeggen
quote:fleurtje schreef op 12 november 2010 @ 12:52:

Vast mosterd hoor, maar in taalkundige kringen wordt de B allang weggelaten.Echt, in alle woorden? Shit, die spreek ik altijd nog gewoon uit...
quote:Murdoch schreef op 12 november 2010 @ 13:12:

[...]

Echt, in alle woorden? Shit, die spreek ik altid nog gewoon uit...

Geweldig!
quote:Murdoch schreef op 12 november 2010 @ 13:12:

[...]

Echt, in alle woorden? Shit, die spreek ik altijd nog gewoon uit...Nou, dan zou ik dus enorm alen als ik jou was, he je dit nooit eerder gehoord?
ehoorlijk alen ja, wat een anale regel. agger hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven