ABN

11-11-2010 21:58 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic Bonje met de buren uit Entertainment wil ik jullie vragen wat nu precies het ABN inhoud.

Dus het Algemeen Beschaafd Nederlands.

Er wordt beweerd dat Bea ABN spreekt maar ik dat zo??

Tell!!!
quote:Murdoch schreef op 11 november 2010 @ 22:24:

Echt, Aletta? Ik dacht dat dat was hoe mensen klinken die alle taalregels hypercorrect toepassen en er voor de zekerheid een paar schepjes bovenop doen, een paar logopedielesjes teveel zeg maar. Overcorrectie noemen ze dat, geloof ik.Zoiets als Danny de Munk toen ie z'n Ciskepet had afgezet dus.
quote:AlettaJacobs schreef op 11 november 2010 @ 22:12:

Indeed, tegenwoordig heet het Standaardnederlands. Wat de meeste mensen overigens spreken, hoewel iedereen een accent heeft. Iedereen? Ja, iedereen.

Ik vind Oranjemuts behoorlijk hoog van de toren blazen hierin. Dat mensen uit het Oosten een accent hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen Nederlands spreken. Pff.. mensen uit het Oosten vinden dan mensen uit het Westen weer raar NL praten.
Later is nu
ABN is het Haarlems dialect.
quote:Jala5 schreef op 11 november 2010 @ 22:30:

ABN is het Haarlems dialect.Dat zeg ik.. accent dus.
Later is nu
Ik kom uit Enschede, heb een accent, maar kan mij uitstekend verstaanbaar maken voor de rest van Nederland hoor...

En die EEEEEEEEEEEEEE's, OOOOOOOOOOOOOOOOOOO's en AAAAAAAAAAAAAAAA's nemen ze dan maar voor lief.

Enne... weet je wat grappig is??? Zoveel mensen willen dat imiteren als je zo praat.... en niemand kan het gewoon zo goed als ik
Ik kom ook uit het oosten, en iedereen hier vind dat ik zo ABN praat, maar ik was laatst op een feestje in Haarlem en daar was een mevrouw die mij echt niet kon verstaan omdat ik zo'n ontzettend dialect had... Vond ik een beetje overdreven.

Natuurlijk heb ik een accent, daar doe je niks aan. Ik heb liever een beetje een accent dan dat ik heel overdreven mijn best doe om zo accentloos mogelijk te spreken.
'dat dacht ik iig.

totdat ik dit las:het is de taal van nieuwslezers
quote:Jala5 schreef op 11 november 2010 @ 22:30:

ABN is het Haarlems dialect.Dan zit ik dus goed .
Waarom zou je overdreven je best moeten doen om accentloos te spreken? Ik vind accenten en dialecten juist charmant, daaraan kan je horen waar iemand zo ongeveer vandaan komt.
quote:Murdoch schreef op 11 november 2010 @ 22:24:

Echt, Aletta? Ik dacht dat dat was hoe mensen klinken die alle taalregels hypercorrect toepassen en er voor de zekerheid een paar schepjes bovenop doen, een paar logopedielesjes teveel zeg maar. Overcorrectie noemen ze dat, geloof ik.Bedoel je Hypercorrectie?
quote:dreamer schreef op 11 november 2010 @ 22:29:

[...]

Ik vind Oranjemuts behoorlijk hoog van de toren blazen hierin. Dat mensen uit het Oosten een accent hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen Nederlands spreken. Pff.. mensen uit het Oosten vinden dan mensen uit het Westen weer raar NL praten.

Dat heb ik nergens kunnen lezen hoor.

Er zijn idd mensen die alleen maar dialect spreken en geen Nederlands, dat is geen ABN.

Hier in Friesland zijn legio mensen die niet eens Nederlands verstaan, laat staan spreken.

Ik vind dat raar en zie het om me heen nu nog met kinderen, die leren pas Nederlands als ze op school komen.

En zelfs op school wordt vaak Fries gesproken, Nederlands les in het Fries, hoe gek wil je het hebben?
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 11 november 2010 @ 22:38:

Waarom zou je overdreven je best moeten doen om accentloos te spreken? Ik vind accenten en dialecten juist charmant, daaraan kan je horen waar iemand zo ongeveer vandaan komt.

Haha ik kom uit Rotterdam en werk tegenwoordig in Amsterdam. Vriendinnen uit Rotterdam vinden dat ik nu een A'dams accent heb en collega's uit Amsterdam horen overduidelijk een R'dams accent.

Hoezo identiteitscrisis?
Ik kom uit een klein dorpje waar een onverstaanbaar dialect word gesproken. En als ik er dan weer eens ben, dan zie ik van die kleine frummeltjes van een jaar of 3 die zo ontzettend dialect praten en geen woord Nederlands.

Snap ik echt niet.
Boeiend! Een lekkee mengelmoes is toch ook leuk?
quote:Mevrouw75 schreef op 11 november 2010 @ 22:16:

[...]

Had die leraar van jou het niet over AN?Nope. Het was zelf een Westlander in kwestie met een heerlijk accent. Kan het mij nog uiterst goed heugen.
quote:BadAss schreef op 11 november 2010 @ 22:28:

[...]

Zoiets als Danny de Munk toen ie z'n Ciskepet had afgezet dus.En iedereen die ooit aan een musical mee heeft gedaan.
quote:Kerplunk schreef op 11 november 2010 @ 22:38:

[...]

Bedoel je Hypercorrectie?

Haha, ja dat dus. Ik schreef al wel 'hypercorrect' maar die paar lesjes taalwetenschap zijn wat weggezakt merk ik nu.

Ach, vind een beetje accent vaak wel charmant, zolang je niet als Jokertje praat.
anoniem_110816 wijzigde dit bericht op 11-11-2010 22:55
Reden: paal lesjes?
% gewijzigd
quote:BadAss schreef op 11 november 2010 @ 22:42:

[...]

Dat heb ik nergens kunnen lezen hoor.

Er zijn idd mensen die alleen maar dialect spreken en geen Nederlands, dat is geen ABN.

Hier in Friesland zijn legio mensen die niet eens Nederlands verstaan, laat staan spreken.

Ik vind dat raar en zie het om me heen nu nog met kinderen, die leren pas Nederlands als ze op school komen.

En zelfs op school wordt vaak Fries gesproken, Nederlands les in het Fries, hoe gek wil je het hebben?

Ben ik met je eens, zulke Friezen heb ik ook gekend. Maar juist uit het Oosten ken ik dat niet, en daar heeft ze het specifiek over. "Plaatsvervangende schaamte"

Nou, als zij uit het westen komt.. als ik Rotterdams (letterlijk m'n moederstaal) of Amsterdams hoor.. dat klinkt ook niet altijd even lekker. Brabanders hebben dan weer geluk, dat klinkt zo aardig
Later is nu
ABN is voor mij beschaafd Nederlands, dus geen dialect. Wel mogelijk met een accent, afhankelijk van de regio

Ik spreek zelf geen dialect, heb ook niet echt een accent geloof ik al zal je soms best horen dat ik een Gooisch meisje ben
Hmz, die eerste zin KLINKT alsof k dialect niet beschaafd vind, ik bedoel uiteraard dat dat niet algemeen is :-)
En Kinderen voor Kinderen
ABN is gewoon standaard Nederlands en het idee is wel dat iedereen dat spreekt. Waarheid is natuurlijk dat vrijwel niemand geheel accentloos spreekt.

Bea spreekt volgens mij gewoon ABN maar natuurlijk wel op een wat ouderwetse manier. Behoorlijk voor in de mond ook, terwijl het Nederlands de afgelopen decennia steeds verder naar achteren is getrokken. Zie ook het gebruik van de Engelse ( of Leidse) 'r'. Dat is al een poosje algemeen geaccepteerd terwijl deze klank oorspronkelijk niet tot het ABN behoorde.

O, en Femke Halsema mag dan ABN spreken, ze heeft echter zo'n slechte kaakval dat het m.i. een hel is om naar haar te luisteren..
Bea praat bekakt. En wat geforceerd, ze kan zo een radio-reclamespot in.
quote:quattro35 schreef op 12 november 2010 @ 01:01:

Bea praat bekakt. En wat geforceerd, ze kan zo een radio-reclamespot in.Uit de fifties, compleet met achtergrondkraakjes
Volgens mij heeft Femke Halsema als kind heel lang in twente gewoond. En doet ze er alles aan om dat accent te onderdrukken. Daarom houdt ze der kaken altijd stevig op elkaar. Wat natuurlijk ook geen gehoor is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven