Gezondheid alle pijlers

steken jullie ook? (tandarts)

12-11-2010 12:24 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ja het kan ook dat het gewoon zijn standaardriedeltje is wat 'ie bij iedere patiënt herhaalt. Als hij daarnaast complimenten geeft zal het wel goed zitten.
2 keer per dag:

Na ieder maaltijd:

En

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Heeft iemand dan een tip voor mij hoe ik kan flossen sonder dat dat draad steeds tusen mijn tanden blijft steken?

Dat blijft er klem tussen zitten en als ik het los trekt knalt het soms zo op mijn tandvlees dat het beschadigt raakt. waardoor het gaat irriteren enz enz

Die raggertjes passen er al helemaal niet tussen. zelf de aller dunste niet.
quote:bocadillo schreef op 12 november 2010 @ 12:48:

[...]

De tandarts zegt dus juist bij elk bezoek ook dat ik zo'n goed gebit heb... Het lijkt me dus niet zo dat hij vindt dat ik slecht of onvoldoende zou steken. Misschien is het ook wel een soort automatisme van hem om het nog maar eens te noemen.Dat zegt de mijne ook en toch moet ik raggertjes gebruiken om mijn goede gebit te onderhouden. Tegen tandsteen. Daar heb ik meer last van als ik die raggertjes niet gebruik. Vraag het eens.
quote:Michelle90 schreef op 12 november 2010 @ 12:30:

Eerst flosd(t?)e ik ook elke dag maar heb nu zo een tandenborstel met die standaard flosdingen erop. Geniaal, dus nu flos ik als ik heel eerlijk ben misschien 2x in de week

Maar als jij er geen last van hebt dan hoef je het niet te doen toch?

En ja, tandartsen vertellen wat zij het liefste willen zien. Net als een dokter altijd zegt dat je moeten stoppen met roken.

Het is uiteindelijk goed bedoeld.Wat is dat? Is dat fijner dan flossen zelf. Mij is ook weer op het hart gedrukt te gaan flossen, maar heb er zo'n pesthekel aan. Ik vind het een heel onprettig gevoel. En als je het net niet helemaal goed doet, doet het nog zeer ook (geval flosdraad tussen je tanden proberen te krijgen en doorschieten in tandvlees, auw!).
Ik gebruik een tongschraper, een electrische tandenborstel van Oral B, flosdraad en tandenstokers (van het merk Gum (die maken het bijna leuk om te steken of stoken)). Heb ook een haakje om tandsteen mee te verwijderen. Waar mogelijk gebruik ik een ragertje.

Stoken heeft niets met gaatjes te maken. Het is preventief ter voorkoming van oa parodontitus.
Nog nooit gedaan, ook flossen doe ik niet. Dat geeft 'n akelig gevoel aan mijn tandvlees. De tandarts doet dat wel bij mij als ik daar 1 keer per ca. 3 jaar kom en dan heb ik 2-3 dagen last van mijn tandvlees.
stokeren hoort tegenwoordig bij de standaard mondverzorging naast twee maal daags poetsen. voor borstelharen is het onmogelijk om tussen de tanden te komen en bacteriën hebben daar vrij spel. Vrijwel iedereen die begint met stokeren zal hierbij last hebben van bloedend tandvlees, wat een teken van ontsteking is (gingivitis, wat later kan leiden tot parodontitis). Als je je tandarts niets vertrouwd moet je maar eens een gaan flossen en na afloop aan het draadje ruiken! Vind niet dat je tandarts over enthousiast is, het hoort bij het standaart protocol om stoker instructie te geven. Als iedereen netjes zou gaan poetsen en stokeren zouden de tandartsen weinig werk meer hebben!
Volgens mij bestaat er een tandarts-generatiekloof

Mijn vorige tandarts waar ik als kind al kwam heeft nooit gesproken over flossen, in mijn wereld was dat ook iets voor probleemgebitten etc. Mijn huidige tandarts hamert er ook elke keer op. Ik doe het trouw al was het in het begin best even opletten omdat het niet in mijn gebitsreinigingssyteem zat

elninjoo, 10 minuten geleden

Nog nooit gedaan, ook flossen doe ik niet. Dat geeft 'n akelig gevoel aan mijn tandvlees. De tandarts doet dat wel bij mij als ik daar 1 keer per ca. 3 jaar kom en dan heb ik 2-3 dagen last van mijn tandvlees.

Als je het dagelijks doet, dan heb je nergens last van. Geen pijn, irritatie of bloedend tandvlees.

lien1, 5 minuten geleden

Vrijwel iedereen die begint met stokeren zal hierbij last hebben van bloedend tandvlees, wat een teken van ontsteking is (gingivitis, wat later kan leiden tot parodontitis). Als je je tandarts niets vertrouwd moet je maar eens een gaan flossen en na afloop aan het draadje ruiken!

En zo is het
quote:Lizzl schreef op 12 november 2010 @ 14:26:

Als je het dagelijks doet, dan heb je nergens last van. Geen pijn, irritatie of bloedend tandvlees.Dat zegt mijn tandarts ook. Maar nog knalt het flosdraad op mijn tandvlees als ik het er tussen door worstel. En dat gaat vaak goed tot het gaat irriteren door het flosdraad en dan gaat het weer bloeden.
quote:Maja82 schreef op 12 november 2010 @ 14:30:

[...]

Dat zegt mijn tandarts ook. Maar nog knalt het flosdraad op mijn tandvlees als ik het er tussen door worstel. En dat gaat vaak goed tot het gaat irriteren door het flosdraad en dan gaat het weer bloeden.Misschien is een tandenstoker beter voor jouw gebit. Iedere keer in je tandvlees snijden is ook niet goed en ook van flossen kun je pockets krijgen. Werkt je tandarts samen meteen mondhygienist? Maak daar anders eens een afspraak.
Of gebruik dental tape ipv floss draad Maja. Dat is wat dikker zodat je je minder snel snijdt en er het is effectiever want het heeft een groter oppervlak.

Ik wissel flossen (of eigenlijk tapen dus) en stoken af, op advies van een mondhygienist, en sindsdien geen gaatjes meer, en ook geen tandpijn meer die werd veroorzaakt door tanden/kiezen die tegen elkaar aandrukten. Idd dagelijks doen, dan bloedt het niet meer. Bloeden betekent (heb ik me laten vertellen) dat het een beetje ontstoken is.
Sinds ik tandenstokers gebruik heb ik bijna geen tandsteen meer. Dus ik doe dat netjes na elke poetsbeurt.
Hier wordt alleen tweemaal daags gepoetst! En mijn tandarts is reuze trots op mijn gebitje! Bovendien ben ik veel te lui om ook nog te flossen/steken/tongschrapen.

*zul je zien dat er bij de volgende controle van alles mis is...*
quote:Maja82 schreef op 12 november 2010 @ 13:27:

Heeft iemand dan een tip voor mij hoe ik kan flossen sonder dat dat draad steeds tusen mijn tanden blijft steken?

Dat blijft er klem tussen zitten en als ik het los trekt knalt het soms zo op mijn tandvlees dat het beschadigt raakt. waardoor het gaat irriteren enz enz

Gebruik je flosdraad met wax? Dat is wat gladder, kans dat het dan beter gaat. Verder: voorzichtig het flosdraad met zagende bewegingen tussen je tanden door halen. Als je bij je tandvlees komt: stoppen met zagen! Dan weer rustig terug naar beneden of boven (voor respectievelijk de boven- en onderkaak).

Wat jij beschrijft is inderdaad niet goed. Je kunt er je tandvlees blijvend mee beschadigen.

Als het echt niet lukt goed tussen je tanden door te komen, kun je ook superfloss gebruiken:

Dit heeft een hard uiteinde, wat je aan de tandvleeskant tussen je tanden door kunt steken.

Dan zijn er ook nog brugnaalden. Dat zijn flexibele kunststof 'naalden' met een groot oog, waar je het flossdraad doorheen haalt. Dat hele gebeuren steek je vervolgens tussen je tanden door. Op die manier kun je zelfs flossen met een spalkje achter je tanden:

Ik floss 1 keer per dag na het tandenpoetsen, dan schraap ik mijn tong met een tongschraper en dan spoel ik mijn mond met mondwater.Even een smerig praatje... Als ik eens een dag toch niet heb geflosst en dan aan het draadje ruik, ohhhhh, wat een stank, daar wil ik dus echt niet mee tussen mijn tanden lopen met het risico dat ik gigantisch uit mijn bek stink cq uit mijn mond ruik.
quote:gazelle schreef op 12 november 2010 @ 12:40:

Het heet stokeren, geen steken. Maar goed. Dat jij nergens last van hebt wil nog niet zeggen dat er geen probleem is. Ik heb mensen genoeg gezien waarbij de tanden door de mond wapperden en nog volhielden nergens last van te hebben.

Tussen je tanden en kiezen stokeren of flossen is gewoon belangrijk voor de gezondheid van je tandvlees.

Haha, ik wou net zeggen, dat 'steken' irriteert me, tis stokeren idd..

Ik had een ex die tandarts was en die was er ook nogal obsessief mee, toen wel tandenstokers gekocht, maar ik moet zeggen dat ik het onwijs vaak vergeet..
quote:Lizzl schreef op 12 november 2010 @ 14:26:

elninjoo, 10 minuten geleden

Als je het dagelijks doet, dan heb je nergens last van. Geen pijn, irritatie of bloedend tandvlees.

Dat kan natuurlijk heel goed voor jezelf gelden, maar ik neem aan dat je weet dat elke mond anders is.

Zo vertellen mensen mij vaak dat je beter kan boren zonder verdoving, want echt, de pijn is zo kort en zo mild dat je eerder klaar bent dan de verdoving werkt.

Heel leuk, zij het niet dat volgens mijn tandarts mijn zenuwen er oppervlakkig liggen en in mijn mond dus niet zonder verdoving geboord wordt!

Zo ook met flossen, ook bij regelmatig flossen blijft het een vervelend gevoel. Niet alleen mijn tandvlees, maar ook mijn tanden op de plekken waar het flosdraad moeilijk er langskomt omdat mijn tanden daar dicht tegen elkaar staan.
Zal die waxdraad eens proberen, nooit opgelet eigenlijk dat je verschillend flosdraad hebt.
quote:lasvegas84 schreef op 13 november 2010 @ 11:19:

Haha, ik wou net zeggen, dat 'steken' irriteert me, tis stokeren En als je 't dan helemáál goed wilt doen, is het stoken. (Hoewel het vaak stokeren wordt genoemd hoor, zelfs op websites. Maar 'stokeren' staat niet eens in het woordenboek).

't Is trouwens ook ragen. Raggen doen kinderen op de bank
Met flossen kom je beter tussen je tanden dan steken. Ook goed: electrische tandenborstel. Die haalt nauwkeuriger tandsteen weg dan je gewone tandenborstel. Poets je tanden maar ns eerst met je gewone tandenborstel, ga er langs met je tong en daarna met de electrische. Je zult merken, dat ze dan veel gladder aanvoelen als je er met je tong langs gaat.

Ik drink rode wijn, koffie, rook en mijn tanden zijn niet verkleurd, eerder wit. Ik denk, dat dit vooral komt door het poetsen met de electrische tandenborstel.
quote:Pietjebel schreef op 13 november 2010 @ 11:50:

Met flossen kom je beter tussen je tanden dan steken.

Stóken dus

Toch is flossen niet voor iedereen beter dan stoken. Als de ruimtes tussen je tanden en kiezen wat groter zijn, is flossen minder effectief dan stoken.
Als ik tandenstokers gebruik gaat dat in principe goed. Alleen kom ik er steeds tussen mijn 2 achterste kiezen niet doorheen (ik voel het puntje van de tandenstoker niet met mijn tong aan de achterkant). Nou heb ik een niet al te grote mond en mijn tanden en kiezen staan erg dicht op elkaar, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.

Achter in mijn mond kan ik er dus 1) niet goed bij met mijn tandenstoker en 2) mijn tandenstoker haalt dus niet de achterkant.

Kan dat kwaad? Duw ik dan juist het vuil niet nog dieper tussen de tanden ipv het vuil eruit te duwen/weg te halen?

Heeft iemand hier een oplossing voor? (Voor zowel het stoken tussen kiezen achter in de mond en het niet ver genoeg tussen de kiezen kunnen komen?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven