Gezondheid alle pijlers

contactlenzen

14-11-2010 15:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,ik heb sinds gisteren voor het eerst contactlenzen in .Ik moet hier heel erg aan wennen, vooral het in en uitzetten,ben zowat een uur bezig!!Ik heb zachte lenzen,wat is dan handiger met je schone vinger in zetten of met zo'n hulpding(weet niet hoe die heet)En hoe weet je of je lens binnenste buiten zit????
Met schone handen is het makkelijkst. Als ie binnenstebuiten zit lijkt het op een diep bord, als hij goed zit op je vinger lijkt het op een halve sinaasappel.
Met schone handen is het makkelijkst. Als ie binnenstebuiten zit lijkt het op een diep bord, als hij goed zit op je vinger lijkt het op een halve sinaasappel.
Een uur? Jeetje, ik ben in 10 seconden klaar. Gewoon op je vinger en dan op je oog 'duwen'. Na een paar keer went het wel en gaat het heel snel. Binnenste buiten zit ie als de randjes naar buiten vouwen. Als het een mooi bolletje is zit ie goed om.
quote:Teddy82 schreef op 14 november 2010 @ 15:13:

Een uur? Jeetje, ik ben in 10 seconden klaar. Gewoon op je vinger en dan op je oog 'duwen'. Na een paar keer went het wel en gaat het heel snel. Binnenste buiten zit ie als de randjes naar buiten vouwen. Als het een mooi bolletje is zit ie goed om.Jee 10 sec. ja dat zal bij mij ook wel komen,moet eerst onwijs wennenMaar ik vind bij zachte lenzen zie je bijna niet dat hij binnenste buiten zit.
ik zet mijn lenzen in met schone vingers/ handen en dat je in het begin lang aan het prutsen bent, heel herkenbaar! Ik kon in het begin ook helemaal niet voelen of ik die lens er nu wel of niet in had zitten, heb wel eens een halve dag rondgelopen voordat ik in de gaten had dat ik er 1 kwijt was.............Gebeurt mij nu niet meer
Maar dan moet je dat wel gewend zijn Teddy. Het is lang niet voor iedereen zo makkelijk om voor het eerst contactlenzen in te doen.

TO; ze zitten goed als je een kommetje ziet, als de randjes mooi rond lopen.

Als ze binnenstebuiten zitten lopen ziet het er meer uit als een schaal, zeg maar, met rechte randen en een "vlakke" bodem.

Allemaal te zien als je de lens op je vinger legt.

Draai ze maar eens een keer op, dan zie je het snel genoeg.

Succes!! 't Komt echt wel goed.
668, the neighbour of the Beast
Met schone handen.

Succes met oefenen. Ik heb nu ruim achttien jaar zachte lenzen. Het inzetten en uithalen gaat steeds sneller, alle begin is moeilijk. Ik kan me nog herinneren hoe ik vroeger heb zitten oefenen met mijn vader thuis... Frustratie alom toen!
Heb je geen uitleg gehad in de brillenzaak??

Je kunt heel makkelijk zien of ze binnenstebuiten zitten. Hij is mooi een half bolletje als hij goed is. Is hij niet goed dan zie je de randje naar buiten steken, zaols bij een soepbord/diep bord.
Kipkerrie beschijft goed het verschil tussen goed en binnenstebuiten.

Toen ik de eerste keer mijn lenzen in moest doen, was het ook erg wennen en duurde het heel lang. Maar door te oefenen gaat het steeds sneller.
Je merkt trouwens heel snel als je hem verkeerd om in hebt. Dat schuurt als een gek.
Ik heb er in het begin ook heel lang over gedaan om m'n lenzen in en uit te doen. Soms had ik mega rode ogen omdat ik al een half uur aan het prutsen was. Totdat ik m'n eigen manier gevonden had, die ik makkelijker vond dan hoe de opticien het uitgelegd had.

Bij het uithalen, schuif ik de lens naar m'n binnenste ooghoek zodat ie een beetje dubbelvouwt en ik 'm er beter kan uitpakken.

Zo kan ik ook gewoon m'n nagels lang houden
Heb je wel goede uitleg gehad bij de opticien? Anders moet je misschien even terug. Mij lieten ze althans niet gaan voordat ik het zelf kon.

Inzetten en uithalen vind ik bij zachte lenzen ook wat lastiger dan met harde lenzen (met beide ervaring). Ik draag nu bijna een half jaar zachte lenzen en sta elke morgen wel een beetje te pielen, omdat ze lens zich niet automatisch op mijn oog "zuigt" (doen harde lenzen wel). Als ik mijn lens dan net een beetje scheef op m'n vinger heb, lukt 't me niet in één keer, irritant! Dus ik snap je frustratie.

Wat bedoel je met een hulpding, dat zuignapje? Wist niet dat dat voor zachte lenzen was, heb 't met harde lenzen wel gebruikt. Gewoon je handen wassen, met één vinger benedenste ooglid naar beneden trekken, met je andere vinger je bovenste ooglid aan de wimpers omhoog trekken. Je oog staat dan helemaal open en dan kan je zo die lens erin doen. Als je 'm binnenste buiten in hebt, merk je dat wel, want dan voel je 'm de hele tijd zitten.

Succes!

Filmpje met uitleg:

http://www.youtube.com/watch?v=VN3Y1KLSbKM
Ik heb jaren en jaren zachte lenzen gehad. Inzetten en uithalen, vliegensvlug en zonder spiegel.

Omdat mijn ogen erg slecht zijn was het niet meer verantwoord om lenzen te gebruiken en moest ik weer aan de bril. Begin dit jaar weer naar de oogarts geweest en toch gevraagd of ik niet weer lenzen kon proberen omdat ik gewoon een hekel heb aan mijn bril en ook geen brillengezicht heb.

Wat bleek, ze zijn ondertussen zo verder ontwikkeld dat ik ze best weer mocht proberen en als het fijn was mocht ik ze gewoon weer gaan dragen. Niet de bijna 24 uur dat ik ze vroeger in had en soms eens een dagje niet maar hoera ik mocht weer.

En wat blijkt, dat inzetten en uithalen is gewoon weer helemaal opnieuw leren hoor. Ik had natuurlijk wel een voordeel dat ik het eerder had gedaan maar zat ook zeker in het begin weer onwijs te teuten ermee. Het komt goed, hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.
Volgens mij genoeg tips hier, alleen ook ik vraag me af of je uitleg hebt gehad?
Dat zuignapje is toch niet voor zachte lenzen? Lijkt me dat ' ie dan vastzuigt op je oog..
Gravinnetje, wat is 'erg slecht?' ik heb -11.75, en ben daarom maar wat blij dat ik dus al achttien jaar lenzen heb. Een bril met die sterkte is vreselijk!
Ik heb -6 en dan merk je het wel als je een lens verliest.
Precies, dat zie je gelijk!
Ik doe altijd een druppeltje vloeistof in mijn lenzen, voordat ik ze indoe, vanaf mijn vinger.

Is wat minder droog.
Kun je zachte lenzen dragen in de sauna ?
Georgette ik heb -13 en een behoorlijke cylinder. Daarnaast veel last van mouches volantes. De hoge zuurstofdoorlatendheid van nu hadden ze toendertijd niet en die cylinders ook niet.

Ik heb lange tijd jaarlenzen gehad. Een tijdje niets en toen eens maandlenzen geprobeerd. Helaas was er geen lens geschikt voor mij. Het werd allemaal veel te droog, zag niet scherp en voelde niet prettig. Gelukkig is dat nu jaren later wel mogelijk.
quote:Sophiepapa schreef op 14 november 2010 @ 16:30:

Kun je zachte lenzen dragen in de sauna ?ja, zonder problemen, ik zwem er zelfs mee.
TO, bij mij ging het in het begin ook makkelijker als ik voor de spiegel stond, dan dat ik de spiegel op de tafel had liggen en dus naar beneden moest kijken.

Ik haal mijn lens met mijn vingers uit het bakje, maar als hij te nat is is het soms lastig om hem in te doen, dan plakt hij te veel aan mijn vinger ipv mijn oog. Dan even lens in je andere hand, je inzet hand schoonschuuden (dus niet met een doekje ofzo in verband met pluisjes, gewoon die druppel er af schudden) en dan zit hij er zo in.

Uithalen en inzetten is binnen een minuut gebeurd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, cylinders waren vroeger nog wel eens een probleem. Maar mouches volantes hebben toch verder geen invloed? Hoe dan ook: fijn dat je nu wel weer lenzen kan dragen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven