Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlofkorting

19-07-2009 10:32 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er over na te denken om ouderschapsverlof op te nemen en nu heb ik een vraag over de ouderschapsverlofkorting via de belastingdienst.

Op sommige sites lees ik dat dit slechts een tijdelijke maatregel is tot 2010 en op andere sites weer dat het een permanente maatregel is geworden. Is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven?

Alvast bedankt!
O ik heb het antwoord niet maar lees graag even mee.
Met ingang van 1 januari 2009 is het recht op ouderschapsverlofkorting uitgebreid van 13 naar 26 weken. Hierdoor wordt het maximale bedrag van de ouderschapsverlofkorting hoger. Daarnaast hoeft u niet meer deel te nemen aan de levensloopregeling om ouderschapsverlofkorting te krijgen.

DIt houdt in dat het onlangs is uitgebreid en dat de kans redelijk klein is dat het dan volgend jaar weer wordt afgeschaft. Maar........het is wel de overheid waar je mee te maken hebt en die kunnen zomaar besluiten om er volgend jaar mee te stoppen. Er zijn ieder jaar regelingen die worden aangepast omdat ze te duur zijn. Je krijgt helaas geen garantie.
De kans dat het binnenkort weer afgeschaft wordt lijkt me klein. Combineren van zorg en werk staat nog steeds hoog op de politieke agenda.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 19-07-2009 11:09
Reden: slecht gelezen, dus onzin antw.
% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
.
Weet iemand hoe het zit als je ouderschapsverlof neemt, voor een aantal maanden, en daarna je dienstverband opzegt?

Houd je dan voor die periode recht op ouderschapsverlofkorting?

Ik vraag het me af omdat ik nu twee werkgevers heb en na de bevalling slechts bij ééntje aan het werk wil blijven, bij de ander opzeggen. Maar als ik hier eerst nog een aantal maanden fulltime ouderschapsverlof zou nemen, zou het aan het eind van het jaar bij de aangifte behoorlijk schelen...
Bedankt al voor de snelle reacties.

@ Lolapaloeza: Dat zal niet gek zijn.

Ik denk dat ik morgen de belastingdienst nog even bel. Misschien dat zij er ook al iets over kunnen zeggen.
In het onderwijs moet je dat dan terugbetalen, tenminste ik weet niet of je de korting van de belastingdienst ook terug moet betalen, maar de 50% die de werkgever betaald moet je dan terugbetalen.

Je moet na je ouderschapsverlof minimaal 6 maanden terugkomen in de werktijdfactor waar je ouderschapsverlof voor hebt opgenomen.
Mijn werkgever betaalt niks, dus dat heof ik ook niet terug te betalen. Het gaat puur om de korting van de belastingdienst.
je krijgt max 26 weken ouderschapsverlof per kind. Dus als je eerst bv 12 weken op neemt bij ene werkgever en daarna ontslag neemt en bij andere werkgever weer ouderschapsverlof wilt opnemen dan heb je nog recht op 14 weken.
Ik heb expres in 2009 nog ouderschapsverlof opgenomen.,

De ouderschapsverlofkortingsregeling eindigt inderdaad op 1 januari 2010!
Maar hoe weet je dat zeker Mars? Ik lees nl ook op internet dat het een permanente maatregel is geworden.

Het is nogal verwarrend allemaal.
Waar staat dat dan dat het tot 01 jan 2010 is?? Ik heb namelijk ouderschapsverlof opgenomen van 1 jan 2009 tot 31 dec 2010, 1 dag per week. Werk bij de overheid. Over het eerste jaar krijg ik 75% doorbetaald over het 2e jaar niet. Het enige wat ik terug kan vinden is dat het bedrag dat de belastingdienst vergoed over 2010 nog niet bekend is. Over 2009 is dat 3,99 per uur.
Ik kan er alleen dit over vinden en daar word nergens over een einddatum gesproken:

Ouderschapsverlofkorting

Per 1 januari 2009 hoef je niet meer mee te doen aan de levensloopregeling om ouderschapsverlofkorting te krijgen.

1. Wat is ouderschapsverlofkorting?

Ouderschapsverlofkorting is een heffingskorting bij ouderschapsverlof. Een heffingskorting is een korting op de totale belasting die je in een jaar moet betalen over je inkomen. Ouderschapsverlofkorting is bedoeld om de mindering in het inkomen door het opnemen van ouderschapsverlof te beperken.

2. Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlofkorting?

Wanneer je belasting betaalt en ouderschapsverlof opneemt, kom je in aanmerking voor de ouderschapsverlofkorting. Vanaf 2009 ben je niet meer verplicht om dan ook deel te nemen aan de levensloopregeling.

3. Hoe wordt de belastingkorting berekend?

De korting wordt berekend door het aantal uren ouderschapsverlof in het kalenderjaar te vermenigvuldigen met een bedrag van 50% van het bruto minimumuurloon per opgenomen verlofuur. De korting bedraagt niet meer dan het verschil tussen het belastbare loon in het jaar waarin u ouderschapsverlof opneemt en het belastbare loon van het jaar daarvoor. Per verlofuur is de ouderschapsverlofkorting in 2009 maximaal 3,99 euro.

4. Hoe vraag ik ouderschapsverlofkorting aan?

Je kan op twee manieren de ouderschapsverlofkorting aanvragen:

1. Je vraagt de korting gedurende het jaar aan: ‘de voorlopige teruggaaf’. Aan het eind van het jaar – als je belastingaangifte doet - kan het dan zijn dat je extra geld krijgt of geld moet terugbetalen.

2. Je vraagt de korting pas achteraf aan wanneer je aangifte inkomstenbelasting doet.

Je vraagt de (voorlopige teruggaaf van de) ouderschapsverlofkorting aan bij de Belastingdienst. Hiervoor heb je een verklaring van je werkgever nodig met de volgende gegevens:

• Naam

• Adres en loonheffingsnummer van de werknemer

• Burger Service Nummer werknemer (voorheen sofi-nummer)

• De periode dat de werknemer ouderschapsverlof heeft gehad

• Het aantal uur dat de werknemer ouderschapsverlof heeft gehad
Op 1 januari 2006 verdwenen de afdrachtvermindering betaald ouderschapsverlof en de financieringsregeling loopbaanonderbreking uit de Wet arbeid en zorg (finlo). De nieuwe financiële stimulans om ouderschapsverlof te stimuleren werd vanaf 2006 de zogenoemde ouderschapsverlofkorting. Dit zou eerst een tijdelijke faciliteit tot 2010 zijn, maar wordt nu toch een permanente regeling.
Ik heb zojuist de belastingdienst gebeld en de medewerkster vertelde mij dat er geen aanwijzigingen zijn dat het afgeschaft wordt maar dat, dat niet betekent dat het niet alsnog afgeschaft kan worden volgend jaar. Dus ben nog niet verder helaas....
Even een oud topic van mezelf uppen.

Een vraag over het volgende. Ik ben in 2009 begonnen met ouderschapsverlof. Dit loopt nog een tijdje door. De voorwaarde voor ouderschapsverlofkorting is dat je jaarloon lager is dan het jaar daarvoor. Dat is in 2011 niet het geval.

Nu lees ik echter dit op de site van de belastingdienst:

Berekening ouderschapsverlofkorting:

Is uw ouderschapsverlof voor 2011 begonnen. Dan mag u ook uitgaan van het belastbaar inkomen voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon. Is uw ouderschapsverlof bijv ingegaan in 2010. Dan mag u uw terugval al volgt bepalen: uw belastbaar loon over 2009 min uw belastbaar loon over 2011.

Betekend dit dat ik mijn salaris van 2011 mag vergelijken met 2008 of zit ik er dan helemaal naast?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik weet het niet, maar zo zou ik het wel lezen...

Ik heb ook een vraagje. Ben je verplicht om na je ouderschapsverlof terug te komen voor het 'oude' aantal uur dat je werkte of mag je na het verlof gewoon een contract voor het minder aantal uur nemen (uiteraard in overleg met werkgever)?

Mijn werkgever betaalt verder niet mee aan het verlof...
Hoi Lekx,

Ja zo lees ik het ook.Maar van de andere kant. Mijn ouderschapsverlof loopt door tot 2016. Het lijkt me ook raar als ik tot die tijd het belastbaar inkomen van 2008 als maatstaaf moet gebruiken. Morgen toch de belastingdienst maar eens bellen.

Over jouw vraag. Als je in overleg met je werkgever overeenkomt om minder te blijven werken lijkt me dat geen probleem.

Hij is het alleen niet verplicht.
Lekx, ik zou dat even nagaan als ik jou was.

In mijn bevestigingsbrief over mijn aanvraag van het ouderschapsverlof staat wel een aantekening over een terugbetalingsverplichting. Deze is als volgt "De terugbet.verplichting is ook van toepassing wanneer u gedurende het betaald ouderschapsverlof of binnen 3 maanden daarna op eigen verzoek minder uren gaat werken".

Maar dan ging het bij mij dus, zoals je kunt lezen, over betaald ouderschapsverlof.

Dus ik zou even je brief hierover nalezen, voordat je minder uren gaat aanvragen.
Volgens mij isdat bij Lekx niet aan de orde omdat haar werkgever niet meebetaalt.
Hebbes; ben je nog wijzer geworden over de terugval in loon? Als ik het goed lees, dan mag je inderdaad vergelijken met je loon in 2008. Wij zitten met dezelfde situatie binnenkort.

Voor zover ik kan zien geldt de ouderschapsverlofkorting in elk geval ook nog voor 2011, hopelijk wordt dat nog even niet afgeschaft.

Ik ga overigens ook minder werken na mijn ouderschapsverlof. Zolang het onbetaald is moet je dat inderdaad in overleg met je werkgever doen. Bij gedeeltelijk betaald verlof werkt het inderdaad anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven