raar gevoel
donderdag 6 december 2007 om 12:59
Ik heb sinds een tijdje een raar gevoel in mn linker arm (vanaf schouder tot vingers). Het voelt alsof mijn hand dik is (is niet zo), heb verminderde kracht, tintelingen, en het gevoel of heb ik een prop watten in mijn hand. Het gaat door de hele arm heen.
Zou er een zenuw bekneld kunnen zitten? Is is er wat anders aan de hand? Ik heb morgen een afsrpaak bij de HA, maar misschien komt dit iemand bekend voor?
Zou er een zenuw bekneld kunnen zitten? Is is er wat anders aan de hand? Ik heb morgen een afsrpaak bij de HA, maar misschien komt dit iemand bekend voor?
donderdag 6 december 2007 om 13:43
Hihihi, precies de twee dingen waar ik aan dacht. CTS (carpaal tunnel syndroom) kun je van RSI onderscheiden doordat je het niet in je pink voelt. Als je dus een ongestoord gevoel in je pink hebt, en de andere vingers tintelen wel en voelen vreemd aan als je erover heen strijkt, dan is er een kans dat je CTS hebt. Dan zit er inderdaad een zenuw bekneld, dit kan je voelen vanaf je schouder tot je vingers. Bij RSI kun je ook een verstoord gevoel hebben, maar heb je ook vaak pijn aan je elleboog, je pols en de gewrichten in je vingers. Die voelen dan stijf en pijnlijk aan bij beweging. Ook je nek en schouder kunnen pijn doen.
Wat CTS ook behoorlijk goed onderscheid van RSI is dat je er vooral 's nachts last van hebt (in de meeste gevallen). Vaak wordt je dan wakker van tintelingen in je hand, alsof 'ie 'slaapt' zeg maar. Door te bewegen met je hand en vingers (knijpbewegingen bijv.) kun je dat dan verminderen. RSI komt in verschillende fases, waarbij je alleen last hebt na beeldschermwerk, waarna het verdwijnt, tot chronische pijn.
Werk je veel met de computer of doe je veel repetetieve bewegingen en heb je vooral overdag last, dan is er een gerede kans op RSI. Heb je vooral 'snachts last en voelt je pink oké aan, dan is er misschien sprake van CTS.
Maar: ik zou vooral even naar de HA gaan.
Wat CTS ook behoorlijk goed onderscheid van RSI is dat je er vooral 's nachts last van hebt (in de meeste gevallen). Vaak wordt je dan wakker van tintelingen in je hand, alsof 'ie 'slaapt' zeg maar. Door te bewegen met je hand en vingers (knijpbewegingen bijv.) kun je dat dan verminderen. RSI komt in verschillende fases, waarbij je alleen last hebt na beeldschermwerk, waarna het verdwijnt, tot chronische pijn.
Werk je veel met de computer of doe je veel repetetieve bewegingen en heb je vooral overdag last, dan is er een gerede kans op RSI. Heb je vooral 'snachts last en voelt je pink oké aan, dan is er misschien sprake van CTS.
Maar: ik zou vooral even naar de HA gaan.
donderdag 6 december 2007 om 16:49
Ik heb verder geen pijn, alleen een stijf, doof gevoel in de hele hand, ook in de pink. En het voelt ook erg raar als ik erover heen voel. Het is van de ene op de andere dag komen opzetten kan dat zomaar?? ik werk niet achter een beeldscherm ofzo. Maar morgen naar de HA dus even horen wat die zegt. Ik heb ook fybro, misschien heeft het daar wat mee te maken?
vrijdag 7 december 2007 om 11:11
er zit ook kleurverschil tussen de linker en de rechterhand, de linker lijkt witter/blauwer. Maar ben bij de HA geweest, en die maatkte er niet zoveel van, ik moet 3 keer per dag 5 min. oefeningen doen, want hij denkt dat het in de nek vastzit. Wel raar hoor, het komt zomaar opzetten en het wordt maar niet minder.
Doe ook helemaal geen werk achter de pc! Zijn er mensen die dit ook hebben??
Doe ook helemaal geen werk achter de pc! Zijn er mensen die dit ook hebben??
zondag 9 december 2007 om 15:49
Laat je niet gek maken door "mogelijke" diagnoses Mink. Uiteraard moeten ze eerlijk zijn en je vertellen waar de signalen op kunnen duiden. KUNNEN duiden. Want een hardnekkig hoestje KAN ook kanker zijn, of TBC, Of gewoon een griepje. Maar voor de zekerheid moeten er uiteraard wel dingen uitgesloten worden, en daarom ga je naar de neuroloog.
Probeer vandaag wat afleiding te zoeken, zodat je niet elk tintelingetje analyseert. Take care
Probeer vandaag wat afleiding te zoeken, zodat je niet elk tintelingetje analyseert. Take care
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 9 december 2007 om 17:37
Als er evt.aanwijzingen zijn voor MS is het logisch dat ie je zo snel mogelijk ziet. Maar nogmaals, hij zal je eerst moeten zien om dingen uit te sluiten of vast te stellen. Ik begrijp dat je, zelfs als er ook maar vermoedens of verdenkingen zijn van MS, daar behoorlijk van in de stress schiet. Onthoud dat het slechts voor-onderstellingen zijn, het kan zoveel zijn, maar w.s. willen ze het zekere voor het onzekere nemen.
Laat je morgen even weten hoe het gegaan is?
Laat je morgen even weten hoe het gegaan is?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
maandag 10 december 2007 om 23:26
Tja, zo kwam ik met uitvalsverschijnselen in m'n zicht en met krachtverlies en tintelingen op de Eerste Hulp terecht... De dag erna moest ik direct naar de neuroloog, foto's maken, hele rataplan.
Diagnose: hyperventilatie en migraine.
Ik wil beslist niet beweren dat het absoluut niks is, maar bij mij werd er ook aan MS of een tumor gedacht.
Ik hoop dat het meevalt, Minke! Ik duim voor je.
Liefs, Ann.
Diagnose: hyperventilatie en migraine.
Ik wil beslist niet beweren dat het absoluut niks is, maar bij mij werd er ook aan MS of een tumor gedacht.
Ik hoop dat het meevalt, Minke! Ik duim voor je.
Liefs, Ann.
dinsdag 11 december 2007 om 06:44
dinsdag 11 december 2007 om 20:17
dinsdag 11 december 2007 om 20:22
dinsdag 11 december 2007 om 21:34
Sterkte morgen Minke. Probeer een beetje rustig te blijven, er is nog geen diagnose en dat ze denken aan ms hoeft nog niets te betekenen dat je dat ook hebt. Ze onderzoeken je daar heel snel op met dergelijke klachten, omdat goede medicatie tijdens een shub (aanval) veel schade kan voorkomen, dus als het ms is willen ze het snel weten. Het merendeel van de mensen met dit soort klachten heeft geen ms.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 12 december 2007 om 10:20
woensdag 12 december 2007 om 14:19
Ik heb de uitslag; de hersencan vertoond geen afwijkingen. De arts denkt nu niet meer aan ms. (hoefde geen lumbaalpunctie).
Moet over een half jaar terugkomen om nog eens door de scan, eventuele rare dingen kunnen dan wel te zien zijn en nu nog niet...maar voorlopig kan ik opgelucht adem halen... bedankt voor alle reacties.
oja krijg nu een SSEP (zenuwonderozoek ofzo)
Moet over een half jaar terugkomen om nog eens door de scan, eventuele rare dingen kunnen dan wel te zien zijn en nu nog niet...maar voorlopig kan ik opgelucht adem halen... bedankt voor alle reacties.
oja krijg nu een SSEP (zenuwonderozoek ofzo)