Gezondheid alle pijlers

raar gevoel

06-12-2007 12:59 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een tijdje een raar gevoel in mn linker arm (vanaf schouder tot vingers). Het voelt alsof mijn hand dik is (is niet zo), heb verminderde kracht, tintelingen, en het gevoel of heb ik een prop watten in mijn hand. Het gaat door de hele arm heen.

Zou er een zenuw bekneld kunnen zitten? Is is er wat anders aan de hand? Ik heb morgen een afsrpaak bij de HA, maar misschien komt dit iemand bekend voor?
De symptonen die jij beschrijft komen mij ook heel bekend voo, vooral de tintelingen over heel het lichaam. Uiteindelijke conclusie: hyperventilatie. Ben onder behandeling geweest bij een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen en dit heeft mij goed geholpen. Verder onder behandeling geweest bij een psycholoog. Ik had veel meegemaakt in een korte periode wat ik niet goed had verwerkt en wat zich daardoor uitte in hyperventilatie.

Veel sterkte wat ik begrijp heel goed dat zoiets heel beangstigend kan zijn!

Groetjes, Jellybean
bedankt voor jullie reacties.. Ik hoop van harte dat het zoies als HV is, want MS is natuurlijk niet een leuke diagnose...
hallo minke,

gelukkig is er ook geen sprake van de diagnose m.s.

zola2
Ik ben inderdaad altijd heel erg bang dat ik een ernstige ziekte heb.. Het is soms zelf zo erg dat ik helemaal in paniek kan raken als ik ergens een klacht heb.

Dus jullie kunnen begrijpen dat nu met deze neurologische klachten ik toch wel erg in paniek ben.. De klachten zijn er nog steeds helaas, dus ik ben nog ontzettend gespannen..

Heb nu ook gesprekken met een psycholoog.. Misschien dat dat helpt, en een goede uitslag natuurlijk.
Dat is verstandig! Heel veel sterkte vandaag! Laat je weten hoe het gegaan is?

zola2
De ssep is goed, en ook geen lyme. Wel is de vit.12 wat verlaagd. De neuroloog zegt dat het tussen de oren zit.. vaag hoor... Maar goed het is niks ernstigs. Neemt niet weg dat ik nog dagelijks neurologische klachten heb.
hoi Minke,

Ik denk dat je er gerust van uit kan gaan dat het GEEN neurologische klachten zijn.

Als al deze tests uitwijzen dat het o.k. is, dan zou het inderdaad verstandig zijn om in een heel andere richting te gaan denken.

Ik neem aan dat je schildklierfunctie al lang is getest? Anders zou je dat eens kunnen laten doen.

En verder zou er ook nog iets mis kunnen zijn met de doorbloeding van de hersenen of grote hersenzenuwen of ruggemerg.

Maar veel logischer is dat het inderdaad door een verkeerde ademhaling kan komen.

Hoe meer je je er op focussed, hoe zwaarder het voor je gaat worden.

groet Zola2
ik heb vorig jaar de tsh (schidklier) laten prikken was 2.4, dus volgens mij is dat ok.

Alleen die vit.b12 zou ik nog eens kunnen navrgaen bij de HA, want er zijn zo veel klachten die ik ook heb die daar bijpassen.

Kan het altijd proberen toch? Niet geschoten is altijd mis, en verder ga ik maar gewoon door met mn leven, en er inderdaad niet teveel aan denken. Wel vreemd dat de neruloog zegt dat spanningen ook die klachten kunnen geven.
Nee, hoor, niet vreemd. spanningen kunnen hyperventilatie geven. En hyperventilatie kan deze klachten geven.
de huisarts wil geen vit.b12 injecties geven.. dus ja maar proberen me niks van de lichamelijke klachten aan te trekken?? (hoofdpijn,vlekken zien, coordinatieverlies, zware benen, niet recht kunnen lopen, spierscokjes, slecht geheugen, verminderde fijne coordinatie, tintelingen overal ook in de tong)...wel lastig, om dat ze er steeds zijn...
Lichamelijke klachten kunnen heel vaak uitgelokt worden door psychische, spanningsgerelateerde klachten. Echt waaar, probeer het te accepteren. De neuroloog heeft je als het goed is uitgebreid bekeken, je hebt ook zoveel klachten die niet vanuit een bepaald punt in je lichaam verklaard kunnen worden....

Maar ik snap heel goed dat het moeilijk is om je er niet verder ongerust over temaken. Jij bent degene die het voelt namelijk. Kan je psycholoog helpen om hiermee om te gaan?
Ik ben in behandeling bij de ggz. Dus daar ga ik aan werken. Ondertussen wil heeft de huisarts me voor een uitgebreid bloedonderzoek gestuurd: oa schildklier, bse, hb, vit.b12, ferritine en nog wat. En ik mag toch de vit.b12 injecties proberen, misschien dat dat helpt. En verder inderdaad ook psycisch aanpakken.

Maar toch moeilijk omdat de lichamelijke klachten steeds erger worden; zak zelf door mn benen als ik langer dan 50 m loop..
Minke, zolang jij er van overtuigd bent dat er lichamelijk iets mis met je moet zijn, zullen de klachten ook niet verminderen, eerder erger worden.

Jou aandoening heeft een naam, weet je dat? het heet hypochondrie. Een hypochonder is er bij alle 'kleine' klachten, bang dat er iets ernstigs aan de hand is. Deze angst zorgt voor spanningen en hyperventilatie, waardoor de klachten alleen maar erger worden en de patient er nog meer van overtuigd raakt dat hij iets heel ernstigs moet mankeren.

Kijk maar eens naar jezelf; je bent uitgebreid door de molen gegaan, maar je wilt niet aannemen dat er niets ernstigs aan de hand is. De klachten worden erger, zeg je. Ja, dat komt omdat jij banger en wanhopiger wordt!

Je zult eerst moeten accepteren dat je klachten een psychische oorzaak hebben; hypochondrie. Dit is een heel vervelende psychische aandoening, waar je echter wel wat aan kan doen met hulp van een psycholoog en misschien een periode wat rustgevende medicatie. Maar begin eens met ophouden met vitamine injecties, nog meer bloedonderzoeken etc etc. Je maakt jezelf daarmee alleen maar zieker......
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hallo Minke,

Jouw klachten klinken als chronische hyperventilatie. Daar heb ik zo'n 5/6 jaar geleden ook erg veel last van gehad. De hyperventilatie komt dan niet in aanvallen, maar suddert de hele dag door. Dus heb je de hele dag door klachten. En natuurlijk ben je dan angstig.

Zelf ben ik er nu gelukkig zo goed als vanaf. Moet nog wel opletten als ik in stressvolle situaties kom. Zelf heb ik in eerste instantie ademhalingsoefeningen bij een mensendiecktherapeut gehad. Dat hielp niet echt. Waar ik zelf goed van opgeknapt ben is haptotherapie. Ook doe ik nu al weer wat jaartjes aan yoga en daar wordt ook veel aan ademtechniek gedaan.

Dus als ik jou was, zou ik wel hulp hiervoor gaan zoeken. Je schreef al dat je bij een fysiotherapeut komt. Die kunnen ook ademhalingsoefeningen geven.

Sterkte.

P.S. Je kunt eens kijken op: www.hyperventilatie.org. Dat is de site van de Nederlandse hyperventilatiestichting
Lieve Minke,

Hoe gaat het nu met je??

Ik heb precies dezelfde klachten als jou. Ook dat dove gevoel in de linkerkant van mijn gezicht, raar gevoel in linkerhand. Soms tintelende benen, of één been. Ik heb tintelende lippen ipv een tintelende tong.

Ik loop constant bij de dokter. En hij zegt vanaf het begin af aan al dat het hyperventilatie is. Mijn hele nek zit vast en loop nu bij een chiropractor, er zit een wervel scheef die de klachten in mijn gezicht veroorzaken (dit is er vanaf kinds af aan "ingegroeid" dus dat heeft nu veel tijd nodig om weer beter te worden). Het is bij mij allemaal na mijn trouwen gekomen. Waarschijnlijk omdat je dan ineens minder te doen hebt en dan komt ineens alle stress eruit.

Het wil bij mij ook nog maar niet over gaan. En ik maak me net als jou continu zorgen. Ik ben ook een hypochonder (kijk maar eens wat dat allemaal voor klachten kan veroorzaken)..

Jij bent tenminste helemaal onderzocht, dus wees opgelucht!!

Bij mij is er alleen een scan van mijn rug gemaakt en verder nog niet.. Ik ben ook doodsbang en mijn omgeving wordt er ook niet echt vrolijker door.

Maar als ik jouw klachten met de mijne vergelijk is er gewoon hetzelfde aan de hand. Je moet proberen om via je buik te ademen, dan word je vaak wel wat rustiger.

En is er iets gebeurd waardoor je ineens last van spanningen zou kunnen hebben??

Het kan ook zijn dat er bij jou een zenuwtje knel zit en dat je daardoor last van je hand kreeg en je daarom erg druk hebt gemaakt tot dat hyperventilatie het gevolg daarvan werd.

En ik hoor zo vaak dat als je eenmaal hyperventilatie hebt, dat je er maar moeilijk vanaf komt.

Mijn man had het ook en die is gaan praten met een psycholoog en heeft seroxat gekregen. Hij kreeg een depressie en toen die medicijnen aansloegen is zijn depressie verdwenen en ook zijn hyperventilatie..

Wat een lang verhaal zeg!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lieke, heb je nog meer klachten als die tintelingen?? Ik heb ook last van door de benen zakken. Ik heb inderdaad al meerdere onderzoeken gehad, maar toch kan ik niet geloven dat er niks aan de hand is, ik heb toch klachten??????

Ik ben nu bij de GGz, maar kan nog niet zeggen dat het beter gaat. Ik zou ook niet weten hoe dat moet. Ga met haar overleggen, misschien moeten we eens een keer vaker een afspraak.

Ik begin me wel steeds meer bewust te worden dat het psychisch is. Maar toch zijn die stomme lichamelijke klachten er nog.
Minke,

Toen ik op vakantie ging (nu ruim 3 weken geleden) en na ruim elf uur gevlogen te hebben ben ik daarna erg duizelig geworden. En dat suddert nu nog steeds door.

Op vakantie had ik inderdaad een paar dagen last van slappe onderbenen. Alsof ik er elk moment doorheen kon zakken, net of je pap in de benen hebt echt een irritant gevoel. Dit verdween wel weer.

Maar ik heb nu weer last van een soort krampgevoel in de tenen en mijn vingers (vooral links) tintelen.

Als ik net mijn bed uitstap ben ik nog niet duizelig, maar zodra ik een kwartiertje op ben begint die duizeligheid ook weer toe te nemen.

Ik ben bij KNO arts geweest, maar het kan volgens hem niet aan mijn evenwichtsorgaan liggen. Dus waarsch aan de hyperventilatie of aan mijn nek.

Ik word er ook zo moe en onzeker van. Ben je al op een forum over hyperventilatie terecht gekomen? Daar staan erg herkenbare klachten in. Ik kan alleen even het forum niet terug vinden waar ik gister was (heb er naar gegoogled)..
het zou best chronische hyperventialtie kunnen zijn, dat zei de arts op de ehbo ook, maar ik ben me er helemaal niet bewust van dat ik dat had. He tintelen begon wel opt werk, waar ik momenteel helemaal niet lekker in mn vel zit. Dus das ook wel weer appart, net alsof ik op mn werk anders adem?? Ik ben bang voor de meest enge ziektes, als,ms,kanker enz.. Ik kan ook nergens meer van genieten, idereen is blij dat de mri van de hersenen goed was (wat ms, tumor, tia ) uitsluit, maar ik ben nog zo bang, want misschien zien ze het nu nog niet, en ist pas later zichtbaar, en zo gaat het de hele dag door in mn hoofd.. ik wordt er echt onzettend verdrrietig van.

Krijg nu een tijdje vit.b12 injecties, en misschien moet ik het toch eens over een ad hebbe...

Sterkte Lieke, en heb jij ook behandeling?
Ik loop bij een chiropractor en masseur voor mijn nek. Hier schijnt ook nogal veel spanning uit te komen en de masseur heeft ontdekt dat er een hele grote knoop in een spier in mijn nek zit.

Beweeg jij wel genoeg?

En je zegt dat je bang bent om allerlei ziektes te krijgen, dus daar ben je bewust of onbewust de hele dag mee bezig. Dat werkt niet echt rustgevend. Bij mij is het er ook ineens "ingeschoten" en ze zeggen dat het dan maanden kan duren voordat je er vanaf bent. Ik ben me er zelf ook niet van bewust dat ik verkeerd adem haal of iets. Maar toen ik hyperventilatie kreeg en de arts zei dat ik via mijn buik moest ademhalen (dus dat je buik naar voren komt als je inademt) had ik daar heel veel moeite mee en kwam ik er dus achter dat ik eigenlijk altijd heel hoog (bij mijn borst) adem.

Ik ben er ook nog eens duizelig bij, dit is gekomen toen ik heb gevlogen, daarvoor had ik daar nog niet echt last van.

Maar ik zit net de verschijnselen van de ziekte van lyme te lezen.

Daar mag ik me dan ook weleens op laten testen. Al zeggen ze dat ze hier in Nederland er maar moeilijk achter kunnen komen of je die ziekte hebt. Het is moeilijk om dat te zien aan je bloed....
hmmmm ik heb nu ook het zelfde al een paar maanden trouwens het stopt niet ik heb nu een druk op men linker schedel precies op hersenen en beetje op oog het ambetant gevoel zit precies op borst , oksel linkerkant . soms verdwijnt het ff maar komt altijd terug , wat is het nu eigenlijk? grtzz
nek zit ook vast
Hoi Minke,

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het nu met je gaat!

Liefs Lieke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven