Het eitje op de nasi

16-11-2010 12:20 41 berichten
Zondag hebben we nasi en bami van de Chinees gehaald. Makkelijk en erg lekker.

Op die nasi en bami ligt altijd zo'n lekker eitje op 2 plakjes ham.

Maar hoe maak je zo'n eitje? Want dat lijkt me namelijk ook heel erg lekker op een geroosterd broodje met wat bacon, sla, uitjes en een sausje. Het is geen gewoon gebakken eitje, en ik heb geen idee hoe ik zelf zoiets voor elkaar kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Pocheren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Da's idd een gepocheerd eitje. Ik heb het wel geprobeerd maar goed gelukt is het nog nooit.

Of het bakt aan, of ik heb te veel water in mijn pannetje en dan krijg je slierten ipv een mooi eitje.

Tips zijn dus welkom.
Volgens mij pocheren ze het en daarna bakken ze het even in de olie. Zo ziet het er uit en zo smaakt het ook, vind ik dan.
Breng 1 l water met 2 dl azijn aan de kook. Zet daarna op een zacht vuur. Breek de eieren stuk voor stuk in een afzonderlijkekopje/bakje (zorg ervoor dat het eigeel niet gebroken is.) Giet voorzichtig de eieren in het water, de eiwitten zetten zich rond het eigeel, en laat gedurende 2 minuten zachtjes koken. (Kook 2 à 3 eieren tegelijk, maar wel een per een in het water gieten.)Haal ze voorzichtig uit het water met een schuimspaan, en dompel ze in heet water om de azijnsmaak te verwijderen. Dep ze voorzichtig droog met keukenpapier

succes!!
Pocheren is het dus. En gelijk een recept er bij! Geweldig. Ik ga het vanmiddag gelijk uitproberen! Het klinkt niet heel moeilijk maar dat zal het vast wel zijn.
Ligt aan de chinees natuurlijk.

Bij de één krijg je gewoon een gebakken ei.

Bij de chinees waar ik als kind in de keuken speelde werd het ei gefrituurd.

Er werd dus gewoon een ei in een wok met hete olie geflikkerd.

Met de schep werd hete olie er overheen gegoten.

Dan ging het sneller. Binnen een seconde of 10 ei klaar.

Ik kan m'n vader bellen om te vragen of het nog steeds zo gaat.

Maar pocheren werd er niet gedaan hoor.
Je ei blijft bij het pocheren mooi bijelkaar als je eerst een draaikolkje creëert en je dan in die draaikolk je ei laat glijden.
quote:sanne1987 schreef op 16 november 2010 @ 12:27:

Breng 1 l water met 2 dl azijn aan de kook. Zet daarna op een zacht vuur. Breek de eieren stuk voor stuk in een afzonderlijkekopje/bakje (zorg ervoor dat het eigeel niet gebroken is.) Giet voorzichtig de eieren in het water, de eiwitten zetten zich rond het eigeel, en laat gedurende 2 minuten zachtjes koken. (Kook 2 à 3 eieren tegelijk, maar wel een per een in het water gieten.)Haal ze voorzichtig uit het water met een schuimspaan, en dompel ze in heet water om de azijnsmaak te verwijderen. Dep ze voorzichtig droog met keukenpapier

succes!!Als je gaat pocheren, zorg dan dat je het water in een draaikolk roert met lepel ofzo. En dan pas het eitje er voorzichtig erin doen. Weet niet of het duidelijk is hoe ik het zo schrijf?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ja dat kan helpen....is maar net wat je makkelijker vind
quote:StabiloBoss schreef op 16 november 2010 @ 12:34:

Ligt aan de chinees natuurlijk.

Bij de één krijg je gewoon een gebakken ei.

Bij de chinees waar ik als kind in de keuken speelde werd het ei gefrituurd.

Er werd dus gewoon een ei in een wok met hete olie geflikkerd.

Met de schep werd hete olie er overheen gegoten.

Dan ging het sneller. Binnen een seconde of 10 ei klaar.

Ik kan m'n vader bellen om te vragen of het nog steeds zo gaat.

Maar pocheren werd er niet gedaan hoor.Ik zet mijn geld op wok met olie. No way dat de Chinees zijn goedkope bami gaat voorzien van een gepocheerd ei.
Pocheren lijkt me niet.

Kan trouwens makkelijker: doe huishoudfolie in een koffiekopje. Breek daar het ei in. Doe het folie dicht met een vuilniszakbindertje. Je rauwe eitje is nu dus in een plastic zakje gepakt. Dat laat je in het kokende water zakken. Een minuutje, dan is 'ie klaar. Bindertje losmaken, opdienen.
quote:Suze02 schreef op 16 november 2010 @ 12:49:

[...]

Ik zet mijn geld op wok met olie. No way dat de Chinees zijn goedkope bami gaat voorzien van een gepocheerd ei.Ik zet mijn geld ook op de olie, daar smaakt het ook naar, hoewel het dan niet verkleurd is of zo.
die tip van appelsientje klinkt heel handig.

Gepocheerde eieren is mij nog nooit gelukt...met of zonder kolkje
Om succesvol te pocheren moet je bovendien kakelverse eieren hebben, bij wijze van spreken zo onder de kip vandaan. Hoe ouder het ei hoe slechter het pocheren uitpakt...........
Koekenpan, met veel zonnebloem of olijfolie, olie zachtjes heet laten worden (niet te), en daar je eitje in bakken (eitje moet echt in de olie drijven).

[...]

Ik zet mijn geld op wok met olie. No way dat de Chinees zijn goedkope bami gaat voorzien van een gepocheerd ei.
Volgens mij zijn het gebakken eitjes, waarvan ze de dooier op het laatst even doorprikken. Aangezien ze in veel meer vet worden gebakken dan ik doe, zijn ze gladder en minder bruin.
Pocheren is het niet.

Als je een ei pocheer doe je dat in een pan ruim water met een beetje zout of bouillon. Vervolgens maak je er een draaikolk in en breek je je ei boven die draaikolk. Je kunt nog het eiwit wat naar de bodem zakt (meteen) over het eigeel scheppen. Je krijgt dan een heel lekker zacht bolletje met warm vloeibaar eigeel in het midden.

De chinees bakt zijn eitje voor over de bami in een wok met ruim goed verwarmde olie. De warme olie scheppen ze gecontroleerd over het ei. Vervolgens scheppen ze het er uit met een spatel.

Het is een kunstje wat je moet leren.

Ik zal wel even kijken op youtube of ik er een filmpje van kan vinden.
Mosterd!

[...]

Ik zet mijn geld op wok met olie. No way dat de Chinees zijn goedkope bami gaat voorzien van een gepocheerd ei.Het pocheren kost toch niets of bedoel je iets anders?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 november 2010 @ 13:03:

[...]

Het pocheren kost toch niets of bedoel je iets anders?Het is heel bewerkelijk, en je moet er echt verse eieren voor hebben
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 november 2010 @ 13:03:

[...]

Het pocheren kost toch niets of bedoel je iets anders?Pocheren is arbeidsintensief en kost dus indirect.
quote:Appelsientje schreef op 16 november 2010 @ 12:51:

Kan trouwens makkelijker: doe huishoudfolie in een koffiekopje. Breek daar het ei in. Doe het folie dicht met een vuilniszakbindertje. Je rauwe eitje is nu dus in een plastic zakje gepakt. Dat laat je in het kokende water zakken. Een minuutje, dan is 'ie klaar. Bindertje losmaken, opdienen.

Is huishoudfolie bestand tegen 100 graden??

*lijkt me niet, omdat je alleen van 'bindertje losmaken, opdienen' spreekt *
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eitje bakken met hele dooier, 5 min op laag vuur met deksel op de pan. Dan krijg je dat "witte" effect. Ziet er net zo uit en smaakt zo als t eitje van onze chinees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven