Geld & Recht alle pijlers

Kerstbudget

16-11-2010 14:06 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen over het Sinterklaasbudget wil ik wel eens weten of jullie elk jaar nieuwe kerstversiering ed kopen, of juist niet. Ik vind kerstversiering namelijk zo ontzettend duur. Ja, ook ik loop lekkerbekkend door de tuincentra en warenhuizen maar 4 of 5 euro voor 1 (!) kerstbal gaat mij toch echt te ver. Ik heb al jaren als hoofdkleur zilver en af en toe koop ik in januari daar wat spulletjes bij. Verder ben ik een goede afnemer van de kringloop rond kerst voor kerstballen.

Aan cadeau's onder de boom doen wij btw niet. Sinterklaas leeft wat dat betreft bij ons veel meer met 2 kids.

Qua eten wordt het thuis gourmetten en ook dat kan best voor een redelijke prijs.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ik vind het zo saai om alle ballen bijpassend te hebben ... als ik dus een paar mooie ballen tegenkom, dan koop ik ze gewoon. Ik heb ze nog uit een erfenis, plastic ballen, gewone effen ballen, allerlei maffe ornamentjes ... hoe drukker hoe beter. Ik geef denk ik elk jaar 10-20 euro uit aan nieuwe versieringen en ik maak ongeveer elk jaar even veel kapot als dat ik nieuw koop. Zo blijft de voorraad op peil.
Ik heb heel lang blauw en zilveren kerstballen gehad. Ik wilde graag alleen zilver, mijn ex wilde gekleurde ballen (en hij was ook nog es kleurenblind)... Compromis: blauw erbij.

Toen we uit elkaar gingen heb ik de kerstballen meegenomen.

Vorig jaar met huidige vriend (die niet zo van blauw en zilver houdt in de boom en liever rood en groen wilde) nieuwe ballen gekocht. Van groen hadden ze (gelukkig ) niet die kleur die hij wilde hebben... en rood vond ie bij nader inzien ook wat burgerlijk (niets mis mee overigens, maar vriend vindt snel dingen burgerlijk en dan wil hij dat niet).. dus hebben we voor paars gekozen.

Maaaaaaaaaaar... mijn blauwe en zilveren ballen staan er nog steeds... ik kan er geen afstand van doen... ik heb ze allemaal zelf gekocht... (en ik vind ze stiekem ook gewoon nog steeds hartstikke mooi).

Maar goed... vorig jaar dus even een duur jaartje. Verder doen wij voor de lol kadootjes voor elkaar onder de kerstboom. Vorig jaar is dat wat mij betreft heel duur uitgepakt, ik kon gewoon echt niks leuks bedenken, behalve één ding: en dat kostte 250 euro....

Dus dat heb ik hem maar gekocht en hij is er superblij mee...

Maar goed... dat is dus een uitzondering...

Als ik dat dus allemaal niet mee tel (want niet heel normaal ) valt het qua budget nog wel mee.

We kunnen met onze huidige voorraad ballen ook wel weer een hele tijd verder... We gaan meestal gourmetten met mijn familie. Misschien dit jaar wat eten met zijn familie... en we doen zelf lekker relaxed boerenkool ofzo
quote:Immaculata schreef op 16 november 2010 @ 15:00:

Ik vind het zo saai om alle ballen bijpassend te hebben ... als ik dus een paar mooie ballen tegenkom, dan koop ik ze gewoon. Ik heb ze nog uit een erfenis, plastic ballen, gewone effen ballen, allerlei maffe ornamentjes ... hoe drukker hoe beter. Ik geef denk ik elk jaar 10-20 euro uit aan nieuwe versieringen en ik maak ongeveer elk jaar even veel kapot als dat ik nieuw koop. Zo blijft de voorraad op peil.Ik ben normaalgesproken best heel rommelig... maar ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een kerstboom waar echt een willekeur aan ballen in hangt Zou er bij mij dus ook niet inkomen... Ook niet als ik kinderen zou hebben. Natuurlijk mogen ze een eventueel zelf geknutselde bal of ornament in de boom mogen hangen, maar het gaat absoluut géén bonte boom worden!!!
quote:Yraatje schreef op 16 november 2010 @ 15:09:

[...]

Ik ben normaalgesproken best heel rommelig... maar ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een kerstboom waar echt een willekeur aan ballen in hangt Zou er bij mij dus ook niet inkomen... Ook niet als ik kinderen zou hebben. Natuurlijk mogen ze een eventueel zelf geknutselde bal of ornament in de boom mogen hangen, maar het gaat absoluut géén bonte boom worden!!!Helemaal mee eens. Leuk hoor al die zelfgefabriekte kerstzooi, maar die hangen ze maar in hun eigen miniboompjes die op iedere slaapkamer staat. Ideale oplossing. Zij zooi en gekleurde lichtjes en weet ik het wat in hun boom, ik een gestyleerde kerstboom in de huiskamer. Ik begin op 6 december met de boom en de kinderen blijven dan uit de buurt tot de lampjes naar mijn zin zitten. En dat doe ik rustig drie keer over als het niet zit zoals ik wil. Als de lampjes zitten, dan mogen de slingers erin en daarna mogen de kinderen de ballen en sterren en figuurtjes in de boom hangen.
Ik heb nooit een boom....
Pfff elk jaar nieuwe kerstversiering. Lekkere verspilling zeg en zonde van je geld. Nee hoor, hier altijd hetzelfde met heel af en toe wat wisselingen omdat ik in het buitenland iets leuks tegenkom. Verder voor de helft onderin de boom ook gezellige plastic ballen ivm de kinderen.
Ik heb de afgelopen jaren geen boom gezet omdat we er simpelweg geen ruimte voor hebben. Ik maak het wel gezellig met lampjes en kaarsjes en bijv. een glazen vaas met wat ballen erin. Met 2 kleine kinderen is het toch wel oppassen geblazen wat je neerzet aan decoraties. Misschien dat we dit jaar een klein boompje zetten, wel een echte, want nepkerstbomen vind ik vreselijk. Ik heb zelf jaren in de etalagebranche gewerkt en daar begonnen we in juli al met de verkoop van kerstdeco dus dan kwam het in december mijn neus uit.
quote:tilalia2 schreef op 16 november 2010 @ 14:53:

Platsic ballen. Tot het kroost groot genoeg is om de boom te laten staan.Serieus? Tuigen jouw kinderen de boom af? Dat kan je ze toch afleren, of heb jij nog babies?
Hier niet echt een budget ofzo. Ik koop zeker niet elk jaar nieuwe ballen, maar vorig jaar heb ik wel een aanvulling gekocht naar mijn smaak (in de uitverkoop, dus dit jaar voor het eerst in de boom). Ik heb een flink aantal kerstballen van oma, die zij op haar beurt ook van haar moeder had en die zijn dus heul oud en heul breekbaar. Inmiddels zijn er een aantal gesneuveld, dus vandaar de aanvulling. De kinderen krijgen dit jaar een eigen boom, voor de gekleurde ballen, disneyballen en geknutselde ballen en frutsels. En dan nog een grotere boom voor de oma-ballen en de nieuwe ballen.

Eten valt meestal wat duurder uit dan normaal, vanwege het bezoek natuurlijk. Dit jaar een vol huis, met vijf personen erbij.
Veel van de ballen etc in onze boom komen nog uit mijn jeugd zijn dus minstens 25-30jr oud.....

En ja, ik koop soms wat 'nieuws' bij de kringloop, 4 ballen voor 50 cent of een euro!

Onze boom is een ratjetoe, van tweedehands ballen, ouwe zooi, zelfgebreide kerstkindjes van mijn oma tot en met van die heerlijke Zweedse zuurstokjes aan toe.

Rommelig, maar met kinderen en kat wel heel geruststellend.....

En wij zetten de boom pas echt vlak voor kerst, anders wordt het al zo gewoon dat ie er staat, het moet wel een beetje bijzonder blijven.
Hier zijn de ballen erfenisjes, uitverkoopjes enzo. Per jaar wordt er tussen de 10 - 30 e. bij gekocht.

En wij hebben een extreem bonte boom. Geweldig
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Kerstversiering: Ik heb sinds ik uit huis ging zo'n 13 jaar geleden dezelfde kerstversiering. Die vind ik nog steeds mooi. Elk jaar koop ik er wat bij en meestal zijn dat dure ballen/versieringen. Hoofdkleur: aarde tinten. Volgens mij moet ik wel elk jaar nieuwe verlichting kopen. Die gaat op de een of andere manier altijd stuk bij mij. Ik koop wel de meest goedkope lampjes, misschien dat dat daar aan ligt. Kerstboom is nep, dus eenmalige investering.

Diner: ik laat ons altijd uitnodigen bij familie, lekker goedkoop en makkelijk. Wel een lekker kerstontbijt met luxe broodjes, maar dat is het geld niet.

Kado's: dochter (<1 jaar) kopen we niks voor, omdat ze met kerst al stierlijk verwend wordt door (mijn) familie. Schoonfamilie loodjes à 25 euro per lootje. Denk erover na om dochter ook mee te laten doen in loting, omdat andere nichtjes al pubers zijn. Eigen familie, kleinigheidjes van 1 - 2,50 euro per kado, voor ongeveer 8 personen (kleine familie).
kleinigheidjes van 1 - 2,50 euro per kado, voor ongeveer 8 personen (kleine familie).[/quote]

En wat vind je dan voor zo'n kleine bedragen. Ik kan al niks zinnigs vinden voor 10-20 euro....
quote:NevankaLetonja schreef op 16 november 2010 @ 15:59:

[...]

Serieus? Tuigen jouw kinderen de boom af? Dat kan je ze toch afleren, of heb jij nog babies?

Nee, ze herschikken de ballen En dat zou ik ze kunnen afleren, maar ik vind het wel schattig hoe ze binnen 10 minuten een hele boom kunnen reorganiseren.

En Jom is 3 1/2 en een ongeleid projectiel. Ik gok dat ie makkelijk twee keer per dag de boom in zal rennen.

Nou heb ik hele mooie plastic ballen, dus dat scheelt
Wij hebben veel rood en zilver en de laatste paar jaar ook wat knalkleuren (kinderen vinden dat leuk).. Verder koop ik ieder jaar wel wat erbij of loop even langs de kringloop om te zien of daar nog wa te vinden is. Onderin de boom wat plastic spul ivm de hond (die vist ze uit de boom of zwiept met zijn staart er langs)

Verder zijn er in huis wat lampjes in een glazenvaas en buiten is in de tuin ook wat verlichting (Geen rendieren etc.). En natuurlijk extra kaarsjes her en der

Kado's doen we niet met kerst.
O eten natuurlijk..

kerstavond doen we vaak samen met de schoonfamilie, dat is daar traditie dus blijven we dat doen ondanks dat de schoonouders al een paar jaar overleden zijn.

1e kerstdag maak ik zelf een kerstdiner en 2e kerstdag eten we bij mijn moeder (of omgekeerd, dat weten we nog niet).. Verder een uitgebreid kerstontbijt op 1e kerstdag meestal en we gaan naar de nachtmis.

We zijn op wel eens op vakantie geweest met de kerst samen met mijn ouders en dat was ook heel gezellig, weer eens wat anders dan , toen nog, de verplichte bezoekjes.

DIt jaar dus gewoon thuis. Mijn man heeft geen vrije dagen genoeg meer om nog weg te kunnen en we zijn nog niet klaar met klussen in huis.

Oud en nieuw, om maar direct door te gaan, zijn we eigenlijk altijd thuis. We hebben geen zin om naar anderen toe te gaan en dan in het holst van de nacht weer terug te moeten rijden (We wonen nogal ver van vrienden en familie af). Thuis maken we het dan gezellig met hapjes en natuurlijk oliebollen en kijken soms wat tv , doen spelletjes of kijken een leuke film. Na 1200 uur gaan we naar buiten en wandelen door het dorp. En verder is hier in het dopr altijd van alles te beleven in de diverse buurten dus gaan we even kijken her en der..
Ik doe niet aan kerst.
.
quote:Zamirah schreef op 16 november 2010 @ 15:16:

Ik heb nooit een boom....Ik heb nooit een budget...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wij hebben een paar jaar terug in de uitverkoop een boom gekocht (nep) bij een tuincentrum wat ook nog eens dicht ging.. dus dubbel goedkoop. Ik heb echt een hele mooie (je kan bijna niet zien dat ie niet echt is) voor 25 euro.. En dat kost een blauwspar minimaal als je hem daar al voor kunt kopen. Ik vind een echte mooier maar ik krijg daar bultjes van en moet er van niezen. Dus een jaar of 3 terug toch maar een nep boom gekocht..
De kinderen krijgen met kerst cadeautjes bij opa &oma(met sinterklaas bij de andere opa&oma).

Hier thuis geen kerstcadeaus.

kerstavond&1e kerstdag eten we bij opa&oma's 2e kerstdag thuis gourmetten met ons vieren.

kerstversieringen&nieuwe lampjes koop ik elk jaar na de kerst in de sale voor het volgende jaar.

Kerst kost ons dus bijna niks.
Van de week 70 plastic ballen gekocht voor een tientje bij een groot tuincentrum hier in de buurt. Roze en Paars, helemaal 2010. Samen met de zilveren die ik nog heb, wordt het vast prachtig.

Overigens koop ik om het jaar een nieuwe kleur, voor een tientje heb ik een boom vol en een beetje afwisseling vind ik wel leuk.
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:flatscreen schreef op 16 november 2010 @ 18:20:

kleinigheidjes van 1 - 2,50 euro per kado, voor ongeveer 8 personen (kleine familie).[/quote]

En wat vind je dan voor zo'n kleine bedragen. Ik kan al niks zinnigs vinden voor 10-20 euro....Echt kleinigheidjes, boekjes bij de Witte Boekenwinkel, waxinelichthouders bij Action, dat soort dingen. Big Bazar, Prijsmepper, daar heb je grappige dingen. Gaat om het idee. Ik koop alleen dingen waar ik zelf ook blij mee zou zijn.
Bij mij in de boom gaat wel alles er in, alle kleuren, ballen poppetjes, sterren, hartjes etc... Dit jaar gaan er ook nog 2 witte boa's in (dunne, niet die echte dikke).

Ik vind het leuk als de kinderen mee versieren.

Dit jaar gekocht voor in de boom: een kitscherig volkswagenbusje, 3 rood/witte stippen dingen en een gekleurd hart. (Die boa's had ik rond carnaval al bij de hema gekocht).
Ik heb me lekker uit laten nodigen bij (schoon) familie, dus we hebben nul budget dit jaar.

Oh ja , we doen wel cadeautjes: lootjes: een cadeautje van ongeveer 40-50 euro.

En we moeten natuurlijk ook nog bij schoonfamilie zien te komen. Die wonen nogal ver weg, dus dat loopt ook aardig in de kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven