afmetingen lift in flat

16-11-2010 20:23 16 berichten
Hoi

In de flat waar ik woon is net de lift gerenoveerd. De lift die er nu in zit is echter veel smaller dan de oude en ik ben bang dat ik, bij een verhuizing, mijn bank, eettafel e.d. niet erin kan vervoeren.

Weet iemand of er wettelijke normen zijn voor hoe groot een lift in een woongebouw moet zijn?

Ik kan er op google niets over vinden.

(gekke vraag eigenlijk)

Groetjes,

Judith
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar minstens groot genoeg om er een persoon met rolstoel in te vervoeren?
Dat soort dingen staat in het bouwbesluit. Eerste hit bij google: http://home.planet.nl/~haug0000/richtli ... esluit.htm
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Een lift is in eerste aanleg bedoeld voor personenvervoer, niet voor goederen. Tenzij er in het regelement van de VVE hierover iets anders vemeldt, zal het sjouwen worden voor je!
1,05 x 2,05 m, er moet een brancard in passen.
Oh, dat wordt een kraan bij het verhuizen...herken het van ons oude app. We kregen een nieuwe lift met een soort van discoachtig plafond en veulllllls te klein.

Dat werd een kraan huren..
quote:blumpke schreef op 16 november 2010 @ 20:47:

1,05 x 2,05 m, er moet een brancard in passen.Geldt volgens mij alleen bij nieuwbouw. Kom regelmatig liften tegen waar geen brancard in past.
Bedankt voor de info,

Ik voel mijn spieren nu al protesteren!!!
quote:Pepermint_Patty schreef op 16 november 2010 @ 21:43:

[...]

Geldt volgens mij alleen bij nieuwbouw. Kom regelmatig liften tegen waar geen brancard in past.Vanaf welk bouwjaar wordt het als 'nieuwbouw'' gezien? Hier een (ouderen)flat in de buurt welke een jaar of 10 geleden pas is gebouwd. Lift is erg klein (kun je met max 5 personen tegen elkaar aangedrukt in staan) en er past zeker geen brancard in. Helaas heeft mijn lieve opa aan den lijfe moeten ondervinden dat een brancard daar niet gewoon inpast. Lag ernstig ziek dubbelgeklapt op een brancard in de lift. Brancard stond half overeind:S Beste man heeft het dan ook niet overleeft (ghehe, nu lijkt het net alsof het aan de lift lag:))
quote:jewelll schreef op 16 november 2010 @ 23:35:

[...]

Vanaf welk bouwjaar wordt het als 'nieuwbouw'' gezien? Hier een (ouderen)flat in de buurt welke een jaar of 10 geleden pas is gebouwd. Lift is erg klein (kun je met max 5 personen tegen elkaar aangedrukt in staan) en er past zeker geen brancard in. Helaas heeft mijn lieve opa aan den lijfe moeten ondervinden dat een brancard daar niet gewoon inpast. Lag ernstig ziek dubbelgeklapt op een brancard in de lift. Brancard stond half overeind:S Beste man heeft het dan ook niet overleeft (ghehe, nu lijkt het net alsof het aan de lift lag:))

Heel vervelend lijkt me dat, is nog een understatement.

Het is eigenlijk toch van het zotte dat we in NL niet eens een fatsoenlijke lift met de juiste brancardafmetingen bouwen??

Het is voor mij echt een kwestie van leven of dood geworden.
Heb even voor je gezocht. Het bouwbesluit geeft geen minimumgrootte aan voor liften. Er staat alleen dat een lift toegankelijk moet zijn voor een persoon in een rolstoel.

De grote van de lift is dus geheel afhankelijk van de ontwerper of bouwer van een gebouw. Dus in een gewone flat zul je meestal een kleine lift vinden en in een bejaardenflat een grote.
in mijn oude flat was de lift zo klein dat er geen kinderwagen in paste. En we woonden op de 7e verdieping. Dat was pas leuk!! (not). Maar met verhuizen moet ik zeggen dat alles eigenlijk goed ging, behalve de bank, die moest via de trappen naar beneden gesjouwd worden.
Daar heb je van die mensen voor die dan met een lift tegen jouw balkon/ruit e.d. je spullen naar buiten brengen. Kost wat, maar scheelt sjouwen en ook moeilijk doen in de te kleine lift van de flat zelf.

Verhuizers noemen ze dat toch?
Toen ik twee jaar geleden ging verhuizen van een flat naar een eengezinswoning gebruikte het verhuisbedrijf een lift die tegen de balustrade aan werd geplaatst. Een personenlift is veel te onpraktisch bij een verhuizing. Je houdt anders al gauw urenlang een lift bezet. Ik kan me herinneren dat mensen de lift op die manier zich urenlang toe-eigenden en ik iemand in rolstoel op visite had en die niet weg kon.
quote:jewelll schreef op 16 november 2010 @ 23:35:

[...]

Vanaf welk bouwjaar wordt het als 'nieuwbouw'' gezien? Hier een (ouderen)flat in de buurt welke een jaar of 10 geleden pas is gebouwd. Lift is erg klein (kun je met max 5 personen tegen elkaar aangedrukt in staan) en er past zeker geen brancard in. Helaas heeft mijn lieve opa aan den lijfe moeten ondervinden dat een brancard daar niet gewoon inpast. Lag ernstig ziek dubbelgeklapt op een brancard in de lift. Brancard stond half overeind:S Beste man heeft het dan ook niet overleeft (ghehe, nu lijkt het net alsof het aan de lift lag:))

Het nieuwe bouwbesluit is van 1 januari 2009, als ik het goed heb. Het bouwbesluit geld voor gebouwen die niwue opgeleverd worden. Dus een gebouw van 10 jaar oud, is gebouwd onder de bouwbesluit regels van toentertijd.

Maar volgens mij bestaan er idd geen minimum eisen van liften. Maar de grote liftfabrikanten zullen wel een aantal standaardmaten hebben, die meestal gebruikt worden.
Inderdaad als er maar een rolstoel in kan. Een brancard kan gewoon rechtop in de lift. Als ze de patiënt dan maar stevig vastzetten, anders geeft het zo'n rommel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven