Geld & Recht alle pijlers

Belasting

17-11-2010 09:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (7) is nieuwsgierig naar hoe de wereld in elkaar zit en vanmorgen hadden we het over dat alles geld kost, en zo kwamen we op het fenomeen belastingen:

"maar om gewoon in Nederland te wonen, dat kost toch niks he mam?"

Dus ik vertelde over dat je de gemeente belasting moet betalen om er te mogen wonen, dat je geld moet betalen aan nederland als je geld verdient, dat we hondenbelasting moeten betalen omdat er een hond bij ons woont, dat je belasting moet betalen aan het waterschap voor de dijken en het regenwater, dat we belasting moet betalen voor de weg waar we op rijden, enzovoorts....

Nou zegt ze... "dat is wel erg veel he mam.... en als de weg dan stuk is, krijg je dan je geld terug??"

Tjah... nu je het zo aan een kind van zeven uit legt dat valt het ineens weer op, hoeveel je eigenlijk betaald he
Ja, het is veel. Maar het gros van de mensen krijgt op de één of andere manier ook wel weer wat terug: hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag.
tja.. ik heb geen auto dus betaal geen wegenbelasting

hond heb ik ook niet, dus dat betaal ik ook niet..

werken doe ik wel, de gemeente staat ook elk jaar bij mij aan de deur.. Het is een hoop geld! Maar ik weet niet beter.

Wel weer heel slim bedacht.. 'als de weg stuk is, krijg je dan je geld terug?'
Het hoort er gewoon bij vind ik en je krijgt er zat voor terug. Zowel in de vorm van geld als van gebruiksvoorwerpen.
vergeet de btw niet
Briljante opmerking van je kind trouwens
Heb ook wel uitgelegd wat er allemaal van betaald wordt hoor, lantaarnpalen, de poepzuigmachine (spreekt vreselijk tot de verbeelding van de kinderen), de mooie plantjes in de middenberm, de politie, enzovoorts...

maar stiekum in mijn achterhoofd denk ik dan bij mezelf dat er dan zoveel mensen zijn, die gewoon een lekker inkomen hebben van mijn belastinggeld, van wie de productiviteit te raden over laat: alles wat "aan de strijkstok" heeft hangen en al die onnodige projecten die dan weer van gemeenschapsgeld betaald moeten worden (bij ons iun de gemeente een goed voorbeeld over een soort van stadsmuur die gesloopt moest worden omdat die zo genaamd lelijk was, en wat zetten ze er voor in de plaats: een nog lelijkere muur... waar vast een heel dure architect en een nog duurder adviesbureau, en commissie over nagedacht en vergaderd hebben en waar vast tal van dure rapporten over geschreven zijn: allemaal betaald van gemeenschapsgeld... zucht)

En ja dat zou wel cool zijn he, als de weg stuk is, krijg je je geld terug
quote:DJ Momo schreef op 17 november 2010 @ 09:25:

vergeet de btw niet ja inderdaad, was hem niet vergeten te vertellen: over alles wat je koopt, betaal je belasting
Heb je er ook bij verteld wat er allemaal van betaald wordt, van die belasting? Scholen, juffen, meesters, straatverlichting, politieagenten, dokters, etc?

Mijn dochter vindt dat we op een koopje leven. Al die mensen werken voor ons en we hebben nog steeds geld over voor boodschappen en vakantie!
quote:Nachtspook schreef op 17 november 2010 @ 09:30:

En ja dat zou wel cool zijn he, als de weg stuk is, krijg je je geld terugNee, het is cool dat de stukke weg gerepareerd wordt zonder dat de wegenbouwer eerst met een collectezak aan je deur staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven