Digitale compactcamera met mogelijkheden?

17-11-2010 17:03 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na alle topics over digitale camera's te hebben doorgeworsteld hier en evenzovele (vergelijkings)sites te hebben bekeken, ben ik er wel uit wat ik ongeveer wil, maar sommige zaken kom ik op de vergelijkingssites niet tegen en ik weet ook niet of bepaalde dingen die ik wil wel mogelijk zijn met zo'n camera. Daarom tips van kenners gevraagd.

Wat wil ik?

Een digitale compactcamera met de volgende mogelijkheden:

snelle reactie (klik en klaar; geen vertraging tussen klik en opname)

macrostand

accu

mogelijkheid voor video-opnamen met geluid

goede lens (zeis of leica)

lcd-scherm (niet door zoeker hoeven kijken)

koppeling met pc met windows

mogelijkheid tot uitzetten flitser

mogelijkheid zelf de focus in te stellen (semi-automatische focus én handmatige focus)

diafragma en sluitertijd zelf in kunnen stellen, maar ook automatisch

Daarnaast vraag ik mij af of dit soort camera's de volgende mogelijkheden hebben:

zwart/wit foto's e.d. (sienna?) maken

iso zelf kunnen instellen, maar ook automatisch

Ik heb al begrepen dat 3-8 megapixel voldoende is voor de hobbygebruiker (ik hoef niet zo nodig foto's uit te laten vergroten) en daarnaast dat hoe meer MP hoe meer MB dus geheugenruimte gebruikt wordt, waardoor er minder foto's in het geheugen kunnen.

Qua zoom is de optische erg belangrijk, maar is 3 voldoende of is 10 ook wel lekker?

Ik wil leuke kiekjes kunnen maken en deze via de pc kunnen bekijken. Evt. eens een keer een boekje laten drukken. De foto's die ik nu met mijn telefoon maak, zijn duidelijk niet van goede kwaliteit. Daarnaast vind ik het ook leuk om wat te experimenteren met inzoomen (zo zag ik hier op de site bijvoorbeeld mooie foto's met wazig/scherpte contrast en bloemen maar ook een vlieg van dichtbij gefotografeerd maar wel heel scherp). Misschien zijn dit wat te grote wensen voor een digitale compactcamera?

Ook het idee van een groothoeklens spreekt mij wel aan, zoals bij de panasonic lumix DMC-ZX1. Als je zoiets heb: hoe nuttig is dit, heb je er veel aan?

Het sweeppanorama van de Sony WX1 spreekt mij ook wel aan. Zit zoiets op meerdere camera's of zijn dit specifieke opties voor dit merk/camera? En ook ervaringen gevraagd: als je het hebt, maak je er gebruik van?

Ook fijn als extra geheugenkaartjes een beetje betaalbaar zijn.

Ik zat te kijken in de richting van de panasonic lumix en zag daarin veel verschillende types. Het is mij niet duidelijk wat de verschillen daarin zijn. Weet iemand dit? Zijn dit gewoon steeds nieuwere versies van dezelfde camera? Overigens zie ik dit bij alle merken. Ze hebben allemaal diverse toestellen met verschillende letter/cijfercombi's. Wie kan dit voor mij ophelderen?

Tot slot ook niet onbelangrijk: mijn budget hiervoor is ongeveer 200 euro, mocht er echter 1 bestaan met al mijn wensen en duurder zijn, is dit voor mij ook het overwegen waard.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat er hier iemand is met zoveel verstand van camera's dat die mij e.e.a. zou willen toelichten. (Of uit de droom helpen ).
Ik heb een sony cybershot en die kan alles wat jij wilt, en meer
Ha Tilalia, vertel eens: wat kan er dan nog meer?? Ik ben wel zeer benieuwd, hoe is het gebruiksgemak en wat de prijs?

edit: ik kijk net op hun site, pfffft, ik dacht dat ik er al een hele studie van gemaakt had, maar dit klinkt wel goed zeg! Okee, kost een beetje meer, maar ziet er leuk uit met alle mogelijkheden! Ik ga nog maar eens verder met mijn studie. (Ben al de hele middag bezig!)
Panasonic Lumix Z7. Geweldig ding!
Vraag n.a.v. de sony cybershot: als je vergelijkt op de site en kiest voor 'groothoeklens' verdwijnt de optie 'achtergrondvervaging'. Deze gaan dus blijkbaar niet samen?

En hoe zit het met groothoeklens: wat is het verschil tussen 28 en 25 mm? Welke is beter?
quote:Gravinnetje schreef op 17 november 2010 @ 17:35:

Panasonic Lumix Z7. Geweldig ding!Waarom? Kun je daar alles mee wat ik zou willen? Wat vind jij er zo geweldig aan? En waarom gekozen voor de Z7 en niet voor een andere uit de serie? Is dit de nieuwste?
voor mijn spiegelreflex had ik een sony met carl zeiss lens.. hij maakte hele mooie foto's en had veel functies. Ik zou zeggen sony.. Voor wat simpelere dingen is een canon powershot a 495 ook neit verkeerd
oja .. de foefjes op je camera maken je foto's niet beter.. JE kan beter die foefjes toevoegen via een bewerkingsprogramma (bijv. picasa)
De Z7 zal ondertussen al wel weer wat opvolgers hebben die kwalitatief net zo goed zijn. En het zijn nieuwere types dus waarschijnlijk beter.

Je kunt er filmpjes mee opnemen die HD zijn en de kwaliteit van het geluid en het beeld zijn verbluffend goed. De foto's op de standaard stand zijn goed. Ik moet zeggen dat ik de andere functies eigenlijk niet gebruik juist omdat de standaardfunctie het prima doet.
Ik denk dat de meeste compactcamera's uit het midden tot hogere segment wel aan jouw eisen kunnen voldoen. Ben zelf fan van Canon Powershot.

Daarnaast vind ik het ook leuk om wat te experimenteren met inzoomen (zo zag ik hier op de site bijvoorbeeld mooie foto's met wazig/scherpte contrast en bloemen maar ook een vlieg van dichtbij gefotografeerd maar wel heel scherp).

Dat heeft niet met inzoomen te maken, maar met de scherptediepte. Als je zelf je diafragma in kunt stellen, kun je de scherptediepte varieren. Al is dat effect bij compactcamera's meestal niet zo groot als bij spiegelreflex, de reden is dat compactcamera's een kleinere beeldsensor hebben (technisch verhaal).

En hoe zit het met groothoeklens: wat is het verschil tussen 28 en 25 mm? Welke is beter?

Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe groter de hoek. 25 mm geeft dus iets meer groothoek dan 28. De precieze hoek die je meepakt hangt van de grootte van je sensor af.

Qua zoom is de optische erg belangrijk, maar is 3 voldoende of is 10 ook wel lekker?

Het schijnt dat de kwaliteit van de lens wel achteruitgaat als je er meer mee kunt zoomen. Ik geloof dat dat zo bij 4x en meer geldt.
Ha, bedankt voor de info snorhaar!

Ik ben toch wel benieuwd wie nu een camera heeft met al die opties en of dat dus kan voor rond de 200 euro.

Ik zie ook veel camera's van 100 - 150 euro en vraag mij af wie hier ervaring mee heeft? Wat vind je ervan? Mis je bepaalde zaken bij zo'n 'goedkopere' camera? Zoals gravinnetje zegt is het misschien jammer van alle opties als je ze toch niet gebruikt omdat de standaardfunctie zo goed is. Maar ondertussen heb je dan wel de hoofdprijs betaald voor zo'n camera. Of niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven