Werk & Studie alle pijlers

Nul focus

18-11-2010 16:46 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een cursus met veel huiswerk.

Ik heb daarbuiten veel te doen.

En hoewel ik best wel de intelligentie heb om het huiswerk te kunnen maken krijg ik het niet voor elkaar te beginnen want ik heb nul focus. Geen concentratie en eenmaal bezig merk ik dat ik me alleen maar gefrustreert voel omdat ik niet goed weet waar ik moet beginnen...

Hoe herpak ik mezelf?

Ben daar normaal best goed in maar het wil me nu niet lukken.

Tips?
..popcorn?
Pfff, zooooo'n herkenbaar probleem!

Wat bij mij helpt als goede truc om in ieder geval te beginnen (al moet je dan wel weten wat je wilt of kunt gaan doen...): De eierwekker zetten, om te beginnen op 15 minuten. Die 15 minuten mag ik ook écht niks anders doen dat het studieonderwerp waar ik mee bezig ben. Daarna 15 minuten pauze en nog een keer. De 15 minuten kun je uitbreiden.
Is een goed idee, ik ga het vanavond proberen als ik er weer even voor ga zitten.. ik probeer gewoon te maken wat ik kan.. Maar wat is het enorm frustrerend zeg, als je niet weet hoe je moet beginnen!
..popcorn?
Ik herken het.

Afgelopen weekend had ik ook zoiets. Een stapel huiswerk maar totaal geen concentratie en geen rust in mijn kont.

Achteraf merk ik dat die paar keer 10 minuten dat ik heb gezeten, ook al geholpen hebben.

Soms begin ik met het markeren van de kopjes en/of steekwoorden (dan weet ik een klein beetje waar het over gaat) en ga ik hier en daar een stuk lezen en/of samenvatten.

Niet echt gestructureerd, ik weet het, maar ik ben van plan binnenkort eens te gaan zitten en t boek van voor naar achteren te lezen.... dan heb ik toch al aardig wat stukken doorgenomen hier en daar.
hak het in stukjes, maak een lijst met al die stukjes en zorg dat je steeds wat kunt wegstrepen. Al is het maar per bladzijde ofzo. Wat is dat voor een cursus dan?
Ik heb trouwens 's ochtends meer concentratie dan 's avonds.

En zeker op een dag dat ik al veel gedaan heb, is het 's avonds moeilijk.
Ik heb een vriendin ingeschakeld, ik kan morgenochtend vroeg bij haar terecht, misschien helpt het ook als ik uit mijn huis ben en ergens anders, en s'ochtends is de concentratie vaak het sterkst.

Maarvanavond pas ik tussen 7 en 8 de eiwekker toe, dat ga ik testen of het me dan wat beter lukt, nu ga ik wat lekker halen omdat ikzo zielig ben dat het niet wil lukken haha maar ik ben er serieus gefrustreerd over... Ik moet een draaiboek maken voor een excursie. dit is niet moeilijk.. maar mijn hoofd lijkt wel overvol te zitten.
..popcorn?
Heb je wel een goede plek om te studeren?

Je kunt ook besluiten om iets ontspannends te gaan doen op korte termijn, waardoor de kop weer wat leger wordt. (sauna, massage...).

En de dag daarna weer aan de studie te gaan.
Als je een tijd niet hebt gestudeerd is het ook gewoon wennen om weer te studeren. Probeer elke keer gewoon 5 minuten bezig te gaan. Daarna zal het elke keer makkelijker gaan (als het goed is)
Ik dacht eraan om te gaan sporten, maar zelfs dat voelt nu even te veel als moeten.. en dat heb ik nooit. Ik denk dat ik ook veel aan mijn hoofd heb, maar het gekke is dat dat me niet hindert tot ik aan mijn huiswerk ga zitten, dan komt er ineens niks uit.

Nou ja.. ik ga het even proberen los te laten..

Doen jullie het dan ook gewoon per 5 of 15 minuten steeds?

En ben je dan niet stiekem een beetje boos op jezelf?

Ik dus eigenlijk wel..
..popcorn?
een stukje gaan wandelen helpt ook ben ik achter.. en heb nu 15 minuten gezeten en ben tot de opzet gekomen die ik nodig had..

Thanks voor de tips!
..popcorn?
Super!

Als je er eenmaal weer in zit, als je eenmaal een begin hebt, lukt het vast verder weer.
Als het thuis niet wil lukken kun je het misschien een keer in de bieb proberen? En dan idd in stukjes(ik doe zelf 30 min studeren, 10 min pauzeren).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven