Flapoortjes

15-11-2010 14:11 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Graag jullie ervaringen!

Mijn dochter is nu twee en een half.

Haar oortjes staan niet helemaal prachtig plat langs d'r hoofdje, maar een oortje staat vanwege voorkeurshouding als baby (kiss) nog wat verder af. Eigenlijk dus twee verschillende oortjes.

Nu heeft ze heel weinig haar (en ook nog superblond) op d'r prachtige koppie staan, dus eigenlijk vallen haar oortjes nu nog wat extra op.

Als moeder ben je natuurlijk het meest kritiekerig. Als ik het er wel eens met andere mama's over heb, wuiven ze het vaak snel weg. Wat ik ook doe als een andere moeder me wijst op een moedervlek of een iets schelig oogje van hun kindje.

Vanmorgen zat ze aan d'r oortjes te trekken en zei: (naam van zichzelf) flaporen.

Geen idee hoe ze hieraan komt, misschien op de opvang?

Maar wie weet uit ervaring of en hoe snel zoiets gecorrigeerd kan worden?

Hoe gaat dat in zijn werk en vanaf hoe oud kunnen kindjes daar aan geholpen worden?

Heel erg bedankt!!

Grtjs
Toch word ik er een beetje kritiekerig van .
Hallo Openhaard,

Ik heb ook 1 flap-oor, en op mijn babyfoto's (tot een jaar of 3) had ik ook hele lichte blonde fijne haren, dus viel het extra op. Ik kan me niet herinneren dat ik me er ooit zorgen over heb gemaakt, het hoorde bij mij en ik kon er een trucje mee (terug laten "flappen"). Sinds mijn puberteit ben ik gezegend met een bos krullen en zie je er met los haar helemaal niks meer van.

Ik heb er eerlijk gezegd nog geen minuut serieus over nagedacht om het te laten opereren, gewoon omdat ik ben zoals ik ben.

Het komt bij je dochtertje ook vast helemaal goed.

Groetjes Wendy
Ons meidje is nu net een jaar geworden en heeft megaflaporen (sorry kan er echt niets anders van maken). Ik stoor me er totaal niet aan, vind ze schattig (en vind haar het mooiste meisje op aarde en daarin ben ik totaal niet bevooroordeeld), maar kan me wel voorstellen dat ik op een gegeven moment vraag (wij zijn haar verzorgers niet haar ouders) aan haar ouders of zij willen dat er iets aan gedaan wordt. Ik zou het jammer vinden als ze ermee gepest wordt later. In de ingreep heb ik me totaal nog niet verdiept, dus voordat ik een dergelijke vraag zou stellen zou ik eerst willen weten hoe zwaar een dergelijke ingreep is. Verder vind ik het nu absoluut de tijd nog niet, ze is nog veel te jong en wie weet hoe het eruit ziet als ze wat ouder is.
Weer bedankt voor jullie reageren!

Hier kan ik wat mee.

Dat 'kritiekerig' schijnt bijna meer los te maken dan de hele vraag :-).

Meds, ik heb nooit beweerd dat ik de doktoren nu al laat snijden in die oren.

En echt, dat van dat meekrijgen dat ik niet blij zou zijn met haar oren, wil er bij mij ook niet in.

Ze zal naar jouw idee vast beter horen, maar over flaporen of geen perfecte oren wordt in dit huishouden niet gepraat.
Waarom niet alvast informeren bij je huisarts?
Ik had zelf flaporen als babytje maar mijn ouders hebben gelukkig wel de beslissing gemaakt om ze te laten corrigeren toen ik 5 jaar was. (denk dat het eerder niet kon) Ik denk dat al die mensen die zo'n kritiek hebben op je omdat je "durft" wat info te vragen nooit zelf gepest geweest zijn. Kinderen zijn ontzettend wreed tegen elkaar en een flapoor is wel degelijk een reden om gepest te worden of nog erger uitgesloten te worden. Als ik de foto's van mezelf zie van voor de operatie ben ik zo blij dat mijn ouders er iets aan hebben laten doen. Op zo'n jonge leeftijd valt de pijn heel goed mee hoor. Ik kan me enkel nog herinneren dat het enorm jeukte onder het verband.
Hoi HanZie, ja dat was ik misschien wel van plan. Kdacht laat ik het eerst eens hier vragen, of er iemand was die wellicht hetzelfde ervaart op dit moment.

En Azratje bedankt voor de steun :-). Kvond de reacties ook best pittig, maar dacht dat het aan mijn hormonen lag.

Kindjes kunnen echt gemeen zijn he? Ben je erg gepest of kan je je dat niet meer herinneren?

Dat zou voor mij de reden zijn, niet omdat ik een volmaakt idee van oren heb.

Misschien wil ik het mogelijke pesten wel voor zijn.....
Veel verschillende reacties hier en voor iedereens mening valt iets te zeggen. Jij zult het zelf moeten beslissen, of het aan je dochter over laten.

Ik zou de operatie niet onderschatten, maar het pesten ook niet.
quote:openhaard schreef op 15 november 2010 @ 16:30:

Weer bedankt voor jullie reageren!

Hier kan ik wat mee.

Dat 'kritiekerig' schijnt bijna meer los te maken dan de hele vraag :-).

Meds, ik heb nooit beweerd dat ik de doktoren nu al laat snijden in die oren.

En echt, dat van dat meekrijgen dat ik niet blij zou zijn met haar oren, wil er bij mij ook niet in.

Ze zal naar jouw idee vast beter horen, maar over flaporen of geen perfecte oren wordt in dit huishouden niet gepraat.Het houdt je blijkbaar wel bezig, anders zou je hier niet posten, bovendien zeg je in de OP dat er erover praat met andere moeders
quote:vivagirl schreef op 15 november 2010 @ 17:33:

Veel verschillende reacties hier en voor iedereens mening valt iets te zeggen. Jij zult het zelf moeten beslissen, of het aan je dochter over laten.

Ik zou de operatie niet onderschatten, maar het pesten ook niet.Pesten heeft niet veel te maken met lichamelijke imperfecties, het heeft wel alles te maken met de mentale weerbaarheid van het kind. Hoe weerbaarder hoe minder kans op slachtofferschap van pesten
Mijn (nu nog) jongste heeft ook flapoortjes en een bril, sinds ze 15 maanden is.

Als zij het wil laten we haar oren corrigeren en haar ogen laseren, tegen de tijd dat ze groot genoeg is.

Maar dat moet ze zelf willen. Het is niet extreem bij haar.
Hier ook een flapoor! Ik heb ze zelf recht laten zetten toen ik 16 was of zo. Een PIJN!!!!

Maar ik ben er wel blij mee! moeilijke keuze hoor. misschien is het beter vroeger te doen dan later. Ik liep 7 weken met een tulband om mn hoofd als tiener was dat ook geen pretje! Maar ik begrijp de bezwaren ook wel.
quote:meds schreef op 16 november 2010 @ 00:43:

[...]

Pesten heeft niet veel te maken met lichamelijke imperfecties, het heeft wel alles te maken met de mentale weerbaarheid van het kind. Hoe weerbaarder hoe minder kans op slachtofferschap van pesten

Op zich klopt dat wel, ik ben nogal klein en werd daar vroeger ook wel mee gepest, maar ik had een grote mond en liet me niet pesten, dus toen was het snel over.

Maar niet alle kinderen zijn hier tegen op gewassen.

Ik vind het ook niet niks hoor, een operatie terwijl het medisch gezien niet nodig is. Als het nou zonder narcose kon, dan zou ik zeggen, gelijk doen.

Maar er is wel een narcose voor nodig helaas.
Ik heb geen narcose gehad toen ik 15 was, gewoon plaatselijke verdoving en een pilletje zodat ik 'rustig' bleef. En misschien is de pijn minder als je kleiner bent? Want franciose heeft het blijkbaar net zo gevoeld als ik! En over dat verband; ik heb het in de zomervakantie laten doen; zodat ik gewoon thuis was met die stomme tulband!
Ik zou mijn kind als hij/zij flaporen had wel laten opereren.

Maar de leeftijd van 2,5 jaar is wel erg jong, dit is echt niet uit te leggen. Een vriendin van mijn dochter was 10 jaar, toen zij dit begin dit jaar liet doen. Een neef van mij vroeger was jaar of 13.
Mijn zoontje van 1,5 jaar heeft geen flaporen maar wel grote oren. Tot mijn schoonmoeder t zei toen hij ruim een jaar was. Ze had gelijk maar t was mij helemaal niet opgevallen. Ik stoor me er absoluut niet aan. Past wel bij hem omdat t geen iel ventje is.
Ons dochtertje van bijna 2,5 heeft ook flapoortjes. Niet mega-extreem, maar wel flap. We zijn met haar in het WKZ geweest toen ze 2 weken oud was. Daar kennen ze een therapie met een soort van afplakmethode, waardoor geen operatie nodig is. Jammergenoeg vond de artsassistent het een twijfelgeval, want 2 maanden later (toen we haar een foto stuurden) vond ze het wel een overtuigd geval. Wij willen haar oortjes laten corrigeren, zodra het kan, eigenlijk voordat ze naar de basisschool gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven