Duim/arm in gips: ervaringen?
vrijdag 19 november 2010 om 11:56
De buitenband van mijn duim is een tijdje geleden afgescheurd toen er met een flinke klap een bal op kwam tijdens het sporten. Gelukkig is het mijn linkerhand (ik ben rechts), maar ik kan nu al niet veel meer met de duim en hij is vrij pijnlijk. Ik loop nu al weken met een soort brace, die ik gelukkig wel af kan doen.
Volgende week word ik aan mijn duim geopereerd en daarna krijg ik 6 weken gips. Ik heb nog nooit een gipsen arm (tot de elleboog) gehad, dus nu vraag ik mij af of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben. Wat kan je wel en wat kan je niet? Vooral aankleden, huishouden en koken lijken me erg lastig. Ik woon alleen, dus bij bepaalde dingen moet ik helaas hulp vragen van familie en vrienden, op wie ik natuurlijk liever zo min mogelijk een beroep wil doen. Gelukkig mag ik wel als ik dat wil, bij anderen gaan eten, als ik genoeg heb van simpele kant-en-klaar magnetronmaaltijden.
Ook vraag ik mij af hoe het met werken gaat, computerwerk e.d. Raakt je andere arm niet overbelast als je alles met 1 arm moet doen?
In de kerstvakantie ga ik een week met het vliegtuig op vakantie, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, dus vliegen met gips? Doen vliegtuigmaatschappijen hier moeilijk over?
Alle tips, goede raad en ervaringen zijn welkom!
Volgende week word ik aan mijn duim geopereerd en daarna krijg ik 6 weken gips. Ik heb nog nooit een gipsen arm (tot de elleboog) gehad, dus nu vraag ik mij af of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben. Wat kan je wel en wat kan je niet? Vooral aankleden, huishouden en koken lijken me erg lastig. Ik woon alleen, dus bij bepaalde dingen moet ik helaas hulp vragen van familie en vrienden, op wie ik natuurlijk liever zo min mogelijk een beroep wil doen. Gelukkig mag ik wel als ik dat wil, bij anderen gaan eten, als ik genoeg heb van simpele kant-en-klaar magnetronmaaltijden.
Ook vraag ik mij af hoe het met werken gaat, computerwerk e.d. Raakt je andere arm niet overbelast als je alles met 1 arm moet doen?
In de kerstvakantie ga ik een week met het vliegtuig op vakantie, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, dus vliegen met gips? Doen vliegtuigmaatschappijen hier moeilijk over?
Alle tips, goede raad en ervaringen zijn welkom!
vrijdag 19 november 2010 om 12:18
vrijdag 19 november 2010 om 12:21
Het is al heel lang geleden maar ik kan mij herinneren dat ik de eerste paar dagen niet veel kon en dus bij mijn zus ben gaan logeren. Het deed ook wel vrij veel pijn nog maar kan ook gewoon zelfmedelijden geweest zijn en dat ik het wel makkelijk vond. ( was trouwens elleboog uit de kom)
Na een paar dagen kon ik de meeste dingen wel weer en anders kwam er wel iemand helpen ( haar in een staart doen) . Woonde nog in een studentenhuis.
Na een paar dagen kon ik de meeste dingen wel weer en anders kwam er wel iemand helpen ( haar in een staart doen) . Woonde nog in een studentenhuis.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 19 november 2010 om 12:45
Je hebt pech dat het je duim is, dat is per slot van rekening je beste vriend. Je kan dan nog wel wat doen met je 4 vingers, maar ik denk dat dat in het begin aardig pijnlijk kan zijn. Zelf heb ik pink en ringvinger met arm in het gips gehad, maar dat was een botbreuk en ik denk dat daar gemakkelijker mee te leven valt.
Sterkte gewenst en een voorspoedige beterschap.
Sterkte gewenst en een voorspoedige beterschap.
vrijdag 19 november 2010 om 12:47
Vliegen met gips... in het ziekenhuis zeiden ze in de gipskamer tegen mij dat dat eigenlijk niet mocht/kon i.v.m. het opzwellen als je vliegt. (zomer 2010) Ik ben de dag voor mijn vakantie uit het gips gehaald (was toen ook goed genezen) en met een brace op vakantie gestuurd.
Aardappels schillen kon ik niet toen ik in het gips zat, dat heb ik toen opgelost door kant en klaar geschilde aardappels te kopen.
Verder kon ik bijna alles. Voor het douchen had ik een speciale douche handschoen gekocht, maar die in mijn eentje aandoen ging erg moeilijk (klein gaatje in het rubber, waar ik mijn hand door moest krijgen). Daar moest mijn man wel bij helpen.
Aankleden ging redelijk, al moest ik wel een andere manier bedenken om mijn bh aan te doen.. toch lukte dat ook.
veel succes en een snel herstel gewenst!
Aardappels schillen kon ik niet toen ik in het gips zat, dat heb ik toen opgelost door kant en klaar geschilde aardappels te kopen.
Verder kon ik bijna alles. Voor het douchen had ik een speciale douche handschoen gekocht, maar die in mijn eentje aandoen ging erg moeilijk (klein gaatje in het rubber, waar ik mijn hand door moest krijgen). Daar moest mijn man wel bij helpen.
Aankleden ging redelijk, al moest ik wel een andere manier bedenken om mijn bh aan te doen.. toch lukte dat ook.
veel succes en een snel herstel gewenst!
vrijdag 19 november 2010 om 12:50