Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Soul, Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt, maar als ik bij voorbeeld ergens sta te wachten, zal ik een sigaret nemen omdat het je 'iets te doen' geeft. Net zoals een gsm dat kan doen of een boekje of iets anders...

De laatste jaren ben ik daar meer en meer vanaf geraakt, van dat verstoppen achter 'iets te doen hebben'.

Ik vind het net leuk om ergens te staan wachten en gewoon wat om me heen te kijken en als mensen raar willen kijken, doen ze maar. Dat is niet mijn probleem.

Ben zo ook een keertje door omstandigheden in het buitenland alleen op restaurant gegaan. Echt makkelijk is dat niet, maar ik had er eigenlijk geen problemen mee om daar gewoon alleen te zitten.

Ik vind het eigenlijk net sterker, knapper, weerbaarder als je dat gewoon kan doen zonder ook maar iets om je achter te verstoppen.

Als dit totaal niet is wat je bedoelt, dan negeer je dit maar he.
geloof me Soul....je bent voor mij heel duidelijk.

een ontzettend lieve vriendin schreef me gisteren dit:

Ons onderbewust begrijpt immers het woord niet/geen...niet...Dus als jij zegt ik wil niet roken of ik wil nu geen peuk dan gaat dat fout.,

daarintegen als ik iedere keer de zin: ik ben zo blij en trots, ik ben echt gestopt met roken. dat hielp me....

Ze vertelde me dat ze zelfs een pakje sigaretten had gekocht, dit als een trofee in haar kast had gezet en telkens als ze het plakje zag tegen zichzelf zei...Kijk lieve ***** daar zijn jouw peuken, wil je opgeven na het zolang al volhouden...?

en daarna telkens tegen zichzelf ik ben echt zo trots en blij dat ik gestopt ben met roken, ik ruik lekker, ik zie er mooier uit ......

het werkt echt...................

Trouwens ik las ergens dat nicotineverslaving al binnen 48 uur uit je lijf is.

ja lieve Soul....ik snap je helemaal...

Zelf momenteel ook even lastig loop overal tegen aan te schoppen, en net een nicotinell genomen en werd daar toch misselijk van......

*zucht*
Ik vind het al fijn dat je de moeite neemt om te reageren dus daar alleen al ben ik heel erg blij mee.

Ik denk (stiekem weet ik het wel zeker) dat ik mezelf sterker vond door de sigaret. Ik denk dat ik de sigaret, de status van: verlenging zelfvertrouwen heb gegeven. Ik denk dat ik mezelf heb wijsgemaakt dat met een sigaret ik het leven veel makkelijk kon dragen. Ik denk zelfs dat ik door een sigaret een betere uitstraling had. Thans dat denkt het groene monster in mijn hoofd...Dat laatste begin ik wel steeds meer door te krijgen. Maar ik moet er wel heel erg veel geestelijk werk voor verrichten
Ik vind het al fijn dat je de moeite neemt om te reageren dus daar alleen al ben ik heel erg blij mee.

Ik denk (stiekem weet ik het wel zeker) dat ik mezelf sterker vond door de sigaret. Ik denk dat ik de sigaret, de status van: verlenging zelfvertrouwen heb gegeven. Ik denk dat ik mezelf heb wijsgemaakt dat met een sigaret ik het leven veel makkelijk kon dragen. Ik denk zelfs dat ik door een sigaret een betere uitstraling had. Thans dat denkt het groene monster in mijn hoofd...Dat laatste begin ik wel steeds meer door te krijgen. Maar ik moet er wel heel erg veel geestelijk werk voor verrichten
Als ik jou berichten zo lees heb jij het gewoon nog een stukje moeilijker...

jou idee is misschien dat je met het opgeven van je sigaret ook een stukje van jezelf opgeeft.....

je jezelf niet meer kan verstoppen...

maar.......als ik eerlijk mag zijn, en ik jou hier al een tijdje lees, denk ik te maken te hebben met een mooie sterke vrouw....

daar komt nu nog even bij, een mooie sterke vrouw die gestopt is met roken....

gewoon even voor jou
SoulSearch, ik weet niet of het voor iedereen verschillend is maar na ongeveer 2 á 3 weken werd de ergste trek echt minder. Nu denk ik heel weinig aan een sigaret. Van de week was mijn moeder bij ons op visite en ze rookt stevig. Dit is de enige keer deze week geweest dat ik ineens ontzettende trek had in een sigaret. Daarvoor had ik het ook al een tijdje niet meer gehad.

Zoals ik al zei, misschien is dit voor iedereen verschillend maar ik kan me niet voorstellen dan je na 3 weken nog steeds ieder kwartier aan een sigaret denkt. Bij mij heeft het sporten me door de moeilijke tijd heen gesleept. Ik genoot extra van het goede gevoel wat ik had van het stoppen en sporten, ik doen dat nog steeds alleen inmiddels is het wat vanzelfsprekender. Sporten is nu een deel van m'n levenswijze geworden, ingeruild voor het roken. Ik vind het de beste ruil die ik ooit in m'n leven heb gedaan!
Hoi DWJ, (kort het even af als je het niet erg vind)

Ik denk ook wel dat het met de tijd minder wordt hoor, ik ben vandaag (om 19.00 uur) 5 dagen rookvrij dus zo gek is het niet dat ik geestelijk nog moeite heb. Lichamelijk valt het me reuze mee moet ik zeggen. Ik heb de twixjes vandaag ook kunnen laten staan dus ik ben extra trots..

Ik ben op zoek naar een manier om mijn gedachtepatroon om te draaien, om dat lijntje echt helemaal door te knippen..En dat heeft denk ik tijd nodig.

Soms hoor je mensen wel eens zeggen: ik heb helemaal nergens last van gehad, geen lichamelijke en geen geestelijke klachten...hebben deze mensen daardoor automatisch meer kans om geen rokers te blijven?
Dat zou ik niet weten. Ik was ook erg klachtenvrij.

Toen dit topic net werd gestart ben ik samen met nog meer anderen met de TO gestopt met roken. Heel veel hadden last van slaapproblemen, chagrijnig, en andere klachten. Ik heb bijna nergens last van gehad. Ik kan me best wel voorstellen dat als je na 3 weken nog steeds geen oog dicht kan doen dat je denkt, schijt, ik ga weer roken want ik wil kunnen slapen! Toch waren er mensen hier die ondanks het niet kunnen slapen, niet opgaven en toch bleven stoppen met roken. Op een gegeven moment krijg je je normale ritme echt wel weer terug en kun je weer slapen zoals je voorheen ook deed. Ik denk dat je toch echt door die vreselijk zure appel heen moet bijten.
Hoi Margootje, ik denk dat je gelijk hebt! Misschien dat ik inderdaad mijn schuil mogelijkheid opgeef en dat ik daardoor een gevoel van lichte paniek ervaar. Gelukkig is het licht en ervaar ik het met vlagen. Dank je wel voor je lieve compliment! Doet me goed om te horen!
Vooral niet naar deze website gaan http://www.beginnenmetroken.nl/
Thanks voor de link Womanizer

DWJ, ik kan me herinneren dat jij vanaf start al erg opgelucht was, dat je was gestopt met roken? Volgens mij heb je geen groot gemis ervaren?

Ik denk dat je mede daardoor ook weinig tot geen klachten hebt ervaren.

Zet mij aan het nadenken hahahaha:)
Die website is natuurlijk om door te lezen en het achterlijke van roken in de gaan zien, niet voor de echte bevordering ervan.
Dat had ik al door ja...:)
Maar ik herken(de) de gedachte op de site wel...Schaam schaam. Als je het zo doorleest....
soul je bent gewoon een kanjer....en een ieder van ons heeft op zijn tijd een schouderklopje nodig....

Dank je wel Margootje....

Ik ben opgelucht dat ik gestopt ben met roken, ik heb geen beloning nodig, mijn beloning is het stoppen met roken.

Ook zonder sigaret ben ik een mooi en volwaardig mens!

Ik ben opgelucht dat ik gestopt ben met roken, ik heb geen beloning nodig, mijn beloning is het stoppen met roken.

wat waar........deze ga ik ook gebruiken Soul....

Dank je voor het plaatsen...

Dat klopt Soul, ik was vanaf het begin ontzettend gemotiveerd om te stoppen met roken. Op mijn verjaardag heb ik het laatste gruis opgerookt, en daarna alles wat met roken te maken had vernietigd en weggegooid. Ik was er na bijna 19 jaar echt klaar mee. Mijn vriend diie niet rookt heeft vanaf het begin ook geloofd dat ik het zou kunnen volhouden. Ik ben nog steeds zo blij dat ik niet meer stink, niet meer hoest, geen hartkloppingen na inspanning meer heb, m'n gebit voelt lekker fris en schoon en m'n huis ruikt lekker. Ik houd ook tijd over. Misschien omdat ik zo graag een niet roker wilde zijn, ik daardoor minder klachten had, wie weet maar zeker weten doe ik het niet.

Ik ben er van overtuigd, dat als je echt wilt, iedereen het kan!

@Womanizer, die site is best grappig
quote:DeWareJacoba schreef op 19 november 2010 @ 09:29:

Famke, hoe gaat het met het hardlopen? Ik schrijf nu mee op het start2run topic. Misschien ook iets voor jou?

Heee doe je aan gedachtenlezen ofzo?

Toevallig vanmiddag druk aan het downloaden geweest. Ga inderdaad start to run met evy proberen. Begin bij les 19 van 0-5 kilometer. Dat zou ik moeten kunnen...

Vanmorgen gelopen, nog zonder. Dus zondag begin ik (evt. morgen). Kijken of het wat is.
tsja.....
Ehww nee hoor Famke . Ik ben 3 x per week bezig met hardlopen en omdat jij en ik het er laatst over hadden, vroeg ik het me zo af. Wel toevallig dat je evy gebruikt maar volgens mij zijn er niet veel andere hardloopschema's te downloaden voor mp3.

Ik loop samen met mijn vriend en ik heb een beginnersschema gekregen van Runnersworld Rotterdam, waar ik m'n schoenen op advies heb gekocht. Het schema bevalt mij erg goed. Als ik nog had gerookt, dan had ik dit echt nevernooit kunnen doen. Heerlijk gewoon! Ik heb ook wel geluk dat m,ijn vriend graag mee loopt al is hij al veel verder met hardlopen. Succes met evy! Op het start2run topic lopen er ook veel met evy.
Heb hiervoor ook hardgelopen. Zelf maar wat gedaan en opgebouwd. Gewoon steeds wat verder lopen. Ben ik tot de tien kilometer gekomen. Toen rookte ik ook niet inderdaad. Begonnen toen ik gestopt was.

Wil het nu wat verantwoorder aanpakken. Heb geen zin om steeds op mijn horloge te kijken... Dus ik dacht ik ga het met evy proberen. Hoop dat de muziek me aanspreekt.

Het lopen is heerlijk! En ik snap ook niet waarom ik het zo heb laten verslonzen... Zonde!

Mijn doel is weer 10 kilometer hardlopen.

En mijn ultieme doel is de halve marathon. Maar dan moet ik meer tijd hebben om te trainen. Hoop dat het in 2013 zover is... hihi.

Ben zo blij dat het stoppen zo goed gaat! Al twaalf dagen voorbij! Moet wel zeggen dat ik het vanavond erg lastig vind.

Heb een paar wijntjes gehad en dan is de zin in een sigaret sterker. Wat zeg ik? Ik heb giga zin in een sigaretje. Maar goed ik doe het NIET!

Leuk dat hier zoveel geschreven wordt. In het begin van mijn stoppen waren er twee berichten per dag. Leuk dat er nu zoveel te lezen valt. Werkt voor mij motiverend, dat ik niet alleen in hetzelfde schuitje zit.

Liefs
tsja.....
quote:famke76 schreef op 19 november 2010 @ 22:10:

Ben zo blij dat het stoppen zo goed gaat! Al twaalf dagen voorbij! Moet wel zeggen dat ik het vanavond erg lastig vind.

Heb een paar wijntjes gehad en dan is de zin in een sigaret sterker. Wat zeg ik? Ik heb giga zin in een sigaretje. Maar goed ik doe het NIET!

Leuk dat hier zoveel geschreven wordt. In het begin van mijn stoppen waren er twee berichten per dag. Leuk dat er nu zoveel te lezen valt. Werkt voor mij motiverend, dat ik niet alleen in hetzelfde schuitje zit.

Liefs

Ik vind het ook heerlijk, heb je niet het gevoel er alleen voor te staan...

hier thuis (niet rokers) krijg je niet echt steun, als ik zeg ik ben gestopt....okay ....

anderen zeggen.....hoe lang dit keer....

daar wordt je niet echt vrolijk van....

daarom dank jullie voor de morele steun...

@ margootje:

ohhh vooral de 'hoelang deze keer?' zou me hels maken...

Grrr.

Vorige keer dat ik gestopt ben zei iemand dat ik niet genoeg doorzettingsvermogen zou hebben om te stoppen! Hij rookte zelf een pakje per dag...

Daardoor wilde ik dus bewijzen dat ik het wél kon (jaar gestopt geweest).

Maar... niet-rokers hebben echt geen enkel idee hoe verslavend roken is. Ze zien natuurlijk alleen maar de negatieve dingen. De afhankelijkheid, de stank, de kosten, etc.

Terwijl rokers het anders zien: mijn maatje, mijn troost, mijn ontspanning, etc.

Wij moeten gewoon sterker zijn. En niet meer willen roken (en dat wil ik ook niet). Hoe sterk de zin in een sigaret nu ook is, ik dacht toen ik nog rookte bij elke sigaret (hoe lekker ook) dat ik eigenlijk moest gaan stoppen! En ik ben nu al zo mooi op weg. Dus ga zo op bed, zonder dat ik gerookt heb.

Trusten allemaal!
tsja.....
Hey Famke....

Ja ik was ook boos en verdrietig, net of mensen je dan zo goed kennen en je een slap janus vinden, terwijl wat je net zo schreef zo waar is...

ze weten vaak niet waar ze het over hebben als ze roker betitelen als zwak...

Ik ben ook vast van plan ze allemaal ongelijk te bewijzen.

Ik ben inderdaad gisteren op bed gegaan zonder gerookt te hebben, maar ohhhhhh wat was de drang sterk...

de gedachten.....ach een sigaret en dan weer stoppen....

maar zo werkt het niet...

gelukkig heb ik he niet gedaan, en kan vandaag trots zeggen dag drie is voor mij aangebroken...
Goedemorgen allemaal,

Ik wil wel graag meeschrijven met jullie..

Vandaag en morgen nog, en dan is het klaar met dat gerook!

Ik leef er al een tijdje naar toe. We krijgen maandag een nieuwe keuken, en dat is wel een reden om niet meer te roken lijkt me.

Alles fris en fruitig in huis!

Ik rook me nu nog even suf, heel stom, ik weet het.

En dan maandag gewoon niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven