kitten-wat heb ik nodig?

20-11-2010 13:18 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen krijgen wij een kitten van 10 weken oud. Niet onverwachts want we willen al heel lang een katje maar op deze korte termijn had ik het nog niet verwacht.

Het katje komt uit een nest van buren van mijn ouders die ze met spoed kwijt moeten om persoonlijke redenen.

Nu weet ik niet heel veel van katten dus ik wil jullie om tips vragen hoe met het beestje om te gaan en wat ik allemaal nodig heb..?

Ik ga vanmiddag nog op pad om het te halen.
Wat een onzin Luni, je kunt zelf je kat ook vermaken. Speelgoed, laserpen (niet in zijn oogjes) en geen bedelkat maken die kaas en worst krijgt en goede brokjes voorkomen overgewicht...

En een binnenkat kan ook nog altijd gewoon in je tuin spelen, moet je alleen wel eerst de tuin katproof maken.
Mag ik misschien een andere mening hebben?

Dank.
Wat al gezegd is en ik heel belangrijk vind: zorg ervoor dat er zo min mogelijk verstopplekjes zijn. Veel kittens duiken gelijk onder de kast als ze in een nieuw huis komen. Dit is erg frustrerend voor jou en voor de kat (omdat hij zich opgejaagd voelt als je hem probeert te vangen). Laat hem wel rustig op zijn eigen gemak de boel verkennen. En als hij zich toch verstopt: wees niet bang: hij komt echt wel weer tevoorschijn.
quote:fozziebear schreef op 20 november 2010 @ 13:41:

Kat naar buiten of niet is discussie op zich. Ik ben ook geen voorstander, wil mijn kat graag heel houden. En heb daarnaast een raskat.

Laat de kitten rustig wennen, kittens slapen ook nog veel. Als de kitten heel bang is en zich verstopt dan de verstopplekjes zoveel mogelijk beperken. Kreeg van de fokker het advies de kat zich niet te lang te laten verstoppen, haalde hem dus na een kwartiertje vaak weer tevoorschijn en zetten hem naast me op de bank. Is nu niets bangs meer aan de hele kat te vinden.

Als je de kitten alleen laat in de kamer/keuken dan kun je hem ook niet corrigeren als hij iets doet wat niet mag. Ligt aan het karakter en gedrag of ik dat zou doen of niet.

Oh, en let ook op je planten. Sommige (zoals bijvoorbeeld kerststerren) zijn erg giftig voor katten. En sommige katten vinden knagen aan planten leuk. Voor die katten zou je een bak kattengras neer kunnen zetten. Dat is tenminste veilig.Die monsters van mij negeerden echt compleet het bakje kattengras om vervolgens doodleuk mijn pasgekochte planten allemaal kapot te vreten. Want tja, waarom doen wat mag als je iets kunt doen wat niet mag? Je snapt dat ik dagenlang gewapend met plantenspuit door het huis ging. Voelde me net een superspion hahahaha
Een collega van mij heeft rond zijn tuin over de schutting een schrikdraadje, de eerste paar keer als de kat er over heen klom had kreeg ie een schokje (natuurlijk niet heel erg) en binnen 3 keer klom die niet meer over de schutting, dus die blijft gewoon lekker in de tuin. maarja, dan moet je tuin wel voor de rest gaatjes vrij zijn...

trouwens, je hebt bij de dierenarts ook ontworm-middel in pipet vorm, dat hoef je alleen tussen de schouderbladen te doen.

wij hadden de eerste dagen alleen:

oude handdoek om op de liggen in een fietsmand (heeftie een beetje beschutting, voelt ie zich veilig)

kattenbak + grit

voerbakje

krabpaal.

de eerste dagen waren wij bijna continue thuis want we hadden net een week vrij.
Luni, het was niet jouw mening, je presenteerde die van je dierenarts. Als: de autoriteit zegt het.

Die autoriteit droogt niet mijn tranen als mijn kat plat is. En kalmeert ook de buurman niet als zijn rozen zijn ondergescheten...
quote:luni schreef op 20 november 2010 @ 13:45:

Mag ik misschien een andere mening hebben?

Dank.Dat mag. En datzelfde geldt voor ons ook. Dank.
Een kattenbak, maar die kun je ook later kopen want ze zijn vrij hoog dus ik heb de eerste weken een doosje gebruikt met kranten en daar grid op. Ik zou ook zo'n schepje kopen om de bak schoon te maken en zakjes.

Een mandje misschien (bij mij gebruiken ze hem niet) en wellicht al een bandje met adres kokertje?

Verder zou ik 'm voorlopig binnen houden.

Oh en natuurlijk voer en bakjes daarvoor. Ik heb ze in het begin ook natvoer gegeven maar ben snel op droogvoer overgestapt omdat de poep daar minder van stinkt en harder is dus makkelijker uit de kattenbak te scheppen.
Ook.En ik ben het met hem eens
Oh, wat ik ook erg handig vind: mijn katten zijn gewend aan hun reismand. Die staat gewoon zonder deurtje in de woonkamer en daar slapen ze lekker in als ze daar zin in hebben (het blijven katten natuurlijk..). Maar doordat die mand zo gewoon voor ze is, heb ik nooit problemen met dierenartsbezoekjes.
quote:Jolie205 schreef op 20 november 2010 @ 13:34:

Mil_Spec: waarom hem in een apart kamertje doen als jij weg gaat? Je sluit je kind toch ook niet op als je even boodschappen gaat doen? Beestje vindt heus zijn weg wel hoor. Meestal gaan ze gewoon slapen.

Sorry beetje laat maar de posts gaan zo snel, kan ze haast niet bijhouden nee, vaak gaan ze wel slapen maar soms doen ze ook iets heel gevaarlijks zoals vazen omgoien *heeft geen bloemen meer staan tegenwoordig* of iets opeten wat je toevallig over het hoofd hebt gezien. Wel helemaal eens met je over buiten, genoeg gekken en ook niet echt fijn als hij andermans tuin vol****

*heeft overigens vijf heeeele mooie raskatten waarvan één kitten*
Onze katten komen alleen in onze achtertuin.

Ze zijn vooral in de winter erg veel binnen. Ik heb niet het idee dat ze zich vervelen.

Ze slapen wel veel, nu ligt er ook weer eentje languit in dr mandje tegen de verwarming.

Soms ben ik best jaloers op ze!
Natvoer voegt weinig toe aan voedingsstoffen over het algemeen. Er wordt zelfs beweerd dat het niet goed zou zijn voor het maagdarmstelsel.
O, ja de laserpen die Fozzie al oppert: is echt zijn geld waard. Kun je het beest uren mee vermaken en je kunt zelf lekker op de bank blijven zitten.

En wat betreft buiten of binnen: het 1 is niet per definitie beter dan het ander. Sommige katten hebben veel meer drang om naar buiten te gaan dan een andere. Maar als je je kat eenmaal buiten laat spelen, word het lastig om hem op te sluiten erna. Van een buitenkat een binnenkat maken: da's bijna niet te doen. Denk er dus goed over na voordat je je kat naar buiten laat.

Ik vond zelf ook altijd dat een kat buiten hoort te spelen, maar sinds mijn kat naar buiten ging en nooit meer teruggekomen is weet ik niet wat ik liever heb.
Ze krijgen van natvoer (bij ons + kennissen) dunne poep die vreselijk stinkt, en aangezien die kattenbakken binnen staan... Dus bij ons krijgen ze het misschien een keer in de maand als ze heeeeel lief zijn geweest :P
Och, mijn binnenkat komt alleen in de zomer in de tuin. Dan doet ie ongeveer hetzelfde als nu: een kwartiertje spelen, in de zomer met kikkertjes en vlindertjes, in de winter met zijn speelgoed en dan een lekker plekje zoeken en slapen. Wat wil je anders na zulke inspanning!

Katten krijgen hier alleen brokken. Soms wat gekookte kip of vis, verder niets extra en alleen eten op zijn eigen placematje. Bedelt ook nooit, steelt niets, ideaal.
Wat betreft naar buiten gaan.

Wij hebben 2 katten, eentje gelijk uit nestje bij ons, en binnen gebleven. die is doodsbang als je hem op het balkon zet...

De ander komt uit asiel en heeft een tijdje over straat gezworven,( is dat een woord?) en die zit altijd te miauwen als er een vogel op het balkon zit.

Die is al een paar keer ontsnapt en over het dak gaan wandelen, gezellig even bij de andere flat bewoners op het balkon gaan chillen...

Dus daar hebben we een tuigje voor gekocht en daar gaan we dan mee even op het grasveld zitten vind tie helemaal geweldig (vriendlief wilt niet want die vind zichzelf voor lul staan met roze riempje)

Zo kan het dus ook.

Als we buiten zijn geweest isie daarna helemaal moe van alle indrukken en ligt ie te pitten...
De katten krijgen hier niets anders dan brokken. Heel enkel dat ze een keer natvoer krijgen, maar ze gaan daar idd erg van stinken. Menseneten krijgen ze ook niet, de ene lust het zelfs niet!

Hier mogen ze overigens ook niet naar buiten (wel op het balkon), maar chippen is wel een tip, 1 van de 2 was afgelopen zomer van het balkon gevallen en gelukkig zag ik hem zelf 4 dagen later achter de flat zitten.
Mutsy, dan haal je voor vriend een andere kleur tuigje :P

Hier spelen de katten overigens het liefst met mijn haarelastiekjes, ze vissen ze zelfs uit mijn toilettas! Verder doen tot propjes verwerkte kassabonnen het ook goed, net als de deurstop, die meppen ze van de deur af.

De gekochte speeltjes worden zsm onder de kast gemept.
quote:stukje_cake schreef op 20 november 2010 @ 14:27:

Mutsy, dan haal je voor vriend een andere kleur tuigje :P

Hier spelen de katten overigens het liefst met mijn haarelastiekjes, ze vissen ze zelfs uit mijn toilettas! Verder doen tot propjes verwerkte kassabonnen het ook goed, net als de deurstop, die meppen ze van de deur af.

De gekochte speeltjes worden zsm onder de kast gemept.Vriendlief moet gewoon niet zeuren! Hier zijn schoenveters met eigenaar eraan favoriet!
Zet de kat zodra je thuiskomt in de huiskamer en laat hem met rust, ga gewoon even helemaal wat anders doen ipv met hem bezighouden. Dat is lastig met zo'n kleine cutie in huis maar de hele situatie van bij z'n moeder en broertjes/zusjes weggehaald worden, in een grote enge auto reizen die veel lawaai maakt en dan terechtkomen in een nieuw huis met andere geuren en geluiden is al eng genoeg voor zo'n kleintje. Geef hem de kans even rustig op adem te komen en te wennen.

Koop vanmiddag gelijk een katten reismand en leg hier een oude handdoek of doek in. Lekker makkelijk voor het ophalen straks en je zult hem altijd nodig blijven hebben voor bijv. naar de dierenarts enzo, kan hij het best gelijk aan wennen. Zodra je thuis bent kan je de reismand ook nog even open in de kamer laten staan. Voelt ie zich nog niet helemaal zeker dan kan ie zich daar nog in verstoppen ipv van gelijk in het diepe van de nieuwe omgeving gegooid te worden.

Dierenwinkels hebben van die kattenbakken met zo'n geurvreetding die je in de deksel kan stoppen. Die zijn iets duurder dan gewone bakken maar het geld zeker waard als je de bak binnenshuis hebt staan

Gaat de kat in de toekomst naar buiten laat hem nu dan al wennen aan een halsbandje met daaraan zo'n klein kokertje met jouw naam en telefoonnummer.

Maak gelijk een afspraak met de dierenarts voor z'n check-up, prikjes en infomeer over een tattoo in z'n oor. Veel makkelijker dan chips enzo en mocht hij kwijtraken of er gebeurd iets weten ze via de tattoo jou altijd te vinden.
Mij werd juist verteld; zet de kat bij binnenkomst in de kattenbak. En laat hem of haar vandaar uit de wereld verkennen. Dan vinden ze de kattenbak altijd weer terug.

Mijn katten (5 in totaal) hebben hier de mogelijkheid om buiten rond te struinen. Ze zijn allemaal dol op brokjes, die altijd klaar staan, het verse water kijken ze niet naar om, ze drinken uit de kraan, uit bekers en glazen, uit de vazen en bloempotten, van de douchedeur en uit de wc-pot. Maar niet uit het bakje. Daarnaast krijgen ze elke ochtend om 8 en elke avond om 10 uur een beetje nat voer. Denk bij een beetje aan van die kuipjes van 100 gram, 2 stuks verdeeld over 5 katten, plus een beetje kattenmelk.

Ze worden ook alle vijf heel blij van doosjes om in weg te kruipen, een touwtje (dochter rent met touwtje door huis en tuin en de katten rennen er achter aan). Ze klimmen in bomen, en de jongste (nu 4 maanden) komt heel trots binnen als ze een blaadje gevangen heeft . Daar speelt ze dan net zo lang mee totdat het verkruimeld door de hele woonkamer ligt.

Als de brokjes op zijn dan gaat er eentje naast de silo zitten mauwen. Net zolang tot we doorhebben dat het leeg is. Duurt over het algemeen max 2 minuten.

Slapen doen ze bij voorkeur op een warme stoel (als ik dalijk achter de pc wegga, ligt er binnen de kortste keren een kat op deze stoel. De bank is een fijn plekje, tussen de fotolijstjes op het dressoir, op de kapstok en als ze de kans krijgen op het bed.
Ik wil ook een kat! Nog heel even wachten, nu kan het helaas nog niet.

Veel plezier met het kleintje!
Ohhhh ik heb ook zo'n zin in een kitten!! Ik hoop er volgende week 1 te kunnen ophalen.

Blijf dan 2 dagen thuis, daarna moet ik helaas wel weer een dag werken...
quote:fozziebear schreef op 20 november 2010 @ 13:48:

Oh, wat ik ook erg handig vind: mijn katten zijn gewend aan hun reismand. Die staat gewoon zonder deurtje in de woonkamer en daar slapen ze lekker in als ze daar zin in hebben (het blijven katten natuurlijk..). Maar doordat die mand zo gewoon voor ze is, heb ik nooit problemen met dierenartsbezoekjes.

Je kunt je kat ook te eten geven in de reismand.

Geen troep en ze hebben een positieve associatie met het ding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven